Η ατομική αξιολόγηση των περίπου 150.000 Ελλήνων εκπαιδευτικών μετατίθεται για την επόμενη κυβέρνηση. Το υπουργείο Παιδείας μεταδίδει την πολιτική πρόθεση η διαδικασία να ξεκινήσει εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, αλλά η εφαρμογή του εγχειρήματος κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολη. Και αυτό εξαιτίας κατά κύριο λόγο της καθυστέρησης στις διαδικασίες ανάδειξης των αξιολογητών, σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. Την προοπτική να μετατεθεί η έναρξη της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών για το επόμενο σχολικό έτος ενισχύει το ενδεχόμενο πως εάν ξεκινήσει μέσα στο τρέχον σχολικό έτος θα συμπέσει με την προεκλογική περίοδο. Από την άλλη, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει η διαδικασία να γίνει σε... δόσεις ξεκινώντας από την άνοιξη, ώστε το υπουργείο να εμφανιστεί εντός του χρονοδιαγράμματος στο πλαίσιο των πολιτικών εξαγγελιών του.
Ειδικότερα, όπως ορίζει ο νόμος 4823/2021, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί αξιολογούνται στη διάρκεια της τετραετίας από τον σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης, καθώς και κάθε δύο χρόνια από τον διευθυντή ή τον προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και τον σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης ως προς την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκειά τους. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί δεν αξιολογούνται, διότι σύμφωνα με το πνεύμα του νομοθέτη δεν υπηρετούν σταθερά στην ίδια σχολική μονάδα.
Χθες στο υπουργείο Παιδείας πραγματοποιήθηκε σύσκεψη για την οργάνωση της επιμόρφωσης των στελεχών επί των διαδικασιών της αξιολόγησης - τόσο των τυπικών (π.χ. για την πλατφόρμα στην οποία θα πρέπει να συμπληρώνονται τα στοιχεία) όσο και των ουσιαστικών. Αλλά ακόμη δεν έχουν οριστεί ούτε οι διευθυντές των 14.000 σχολείων ούτε και οι 800 σχολικοί σύμβουλοι. Μάλιστα αναμένεται η έκδοση της απόφασης του υπουργείου Παιδείας για την προκήρυξη κάλυψης των 14.000 θέσεων διευθυντών και των 800 συμβούλων εκπαίδευσης. Ο αριθμός των συμβούλων αυξήθηκε από 540, για να έχουν μικρότερο φόρτο στο πλαίσιο της αξιολόγησης.
Τέλη Φεβρουάριου
Μετά την προκήρυξη των θέσεων θα ακολουθήσουν συνεντεύξεις των υποψήφιων διευθυντών, ενώ πολιτική απόφαση της υπουργού Νίκης Κεραμέως είναι εάν οι νέοι διευθυντές θα αναλάβουν αρμοδιότητα μέσα στο τρέχον σχολικό έτος ή από το επόμενο, τον προσεχή Σεπτέμβριο. Όσο για τη διαδικασία επιλογής των 800 σχολικών συμβούλων, η μοριοδότηση των τυπικών προσόντων των υποψηφίων έχει ολοκληρωθεί. Εντός του Δεκεμβρίου θα ξεκινήσουν, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, οι συνεντεύξεις με τους υποψηφίους από τα συμβούλια επιλογής, στα οποία μετέχουν εκπαιδευτικοί και πανεπιστημιακοί. Με δεδομένες τις χριστουγεννιάτικες διακοπές, η διαδικασία των συνεντεύξεων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη Φεβρουαρίου. Κατόπιν θα ακολουθήσει η επιμόρφωση των νέων στελεχών. Πόσος χρόνος θα απομένει έως τις εκλογές; Το ερώτημα θεωρείται κρίσιμο, καθώς η διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης των 150.000 εκπαιδευτικών θα προκαλέσει αντιδράσεις. Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και η φάση της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων προκάλεσε αντιδράσεις. Παρότι τελικά πραγματοποιήθηκε έπειτα από 40 χρόνια, μέσα στα οποία ουδέποτε υπήρξε αξιολόγηση/αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ αμφισβητούν τα ουσιαστικά αποτελέσματά της.
Οι νεοδιόριστοι
Πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι η ατομική αξιολόγηση να ξεκινήσει σε δόσεις. Πρώτοι θα κριθούν οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εκ του νόμου οφείλουν να αξιολογηθούν πριν μονιμοποιηθούν. Μάλιστα, όσες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης προχώρησαν σε διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης αναμένεται να κληθούν να ανακαλέσουν αυτές τις πράξεις, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο κ. Σταύρος Πετράxns, αντιπρόεδρος της ΔΟΕ και μέλος της Δημοκρατικής Συνεργασίας. «Το παράδοξο και οξύμωρο της υπόθεσης είναι ότι με το άρθρο 78 του ν. 4799/2022 οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν τα έτη 2019 έως και 2021 και μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής υποψηφιοτήτων για διευθυντές σχολείων έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον δύο χρόνια δοκιμαστικής υπηρεσίας, ακόμα και αν δεν υλοποιήθηκε η διαδικασία αξιολόγησής τους, η οποία απαιτείται για τη μονιμοποίησή τους, μπορούν να είναι υποψήφιοι για θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης», λέει η παράταξη τονίζοντας: «Δηλαδή ένας νεοδιόριστος εκπαιδευτικός μπορεί να είναι διευθυντής σχολείου, χωρίς όμως να είναι σίγουρο ότι θα μονιμοποιηθεί!».
Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου