Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022

Νίκη Κεραμέως .: Αναβαθμίζουμε την επαγγελματική εκπαίδευση

 rsz 703bc526 5b10 433e b918 9f7cc08c5f6d

Λίγο μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως μιλάει στον «Ε.Τ.» για την ολοκλήρωση των βασικών εξαγγελιών στην Παιδεία μέσα σε διάστημα μόλις τριών χρόνων αλλά και για τις μεταρρυθμίσεις που έρχονται από την επόμενη χρονιά. Επέκταση ολοήμερου σχολείου, 8.500 νέοι διορισμοί στην Εκπαίδευση, έξι νέες συνεργασίες ελληνικών πανεπιστημίων με το Columbia αλλά και δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων ΙΕΚ βρίσκονται μεταξύ άλλων στην ατζέντα του υπουργείου Παιδείας.

Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ολοκληρώνει μια σειρά μεταρρυθμίσεων που αντιστοιχεί στο σύνολο των εξαγγελιών σας. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του νόμου;

Πράγματι, προεκλογικά είχαμε δεσμευθεί για ένα σύνολο μεταρρυθμίσεων, από τη βάση μέχρι την κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας, από το νηπιαγωγείο μέχρι την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και το πανεπιστήμιο. Με τη συμπλήρωση τριών χρόνων από την ανάληψη των καθηκόντων μας, ολοκληρώνουμε τις βασικές εξαγγελίες στην Παιδεία με έναν πλήρη νόμο-πλαίσιο για τα πανεπιστήμια. Εναν νόμο που στοχεύει σε πανεπιστήμια πιο ποιοτικά, πιο αξιοκρατικά, πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή, με νέες δυνατότητες για τους φοιτητές, τους καθηγητές και τους ερευνητές μας, με καλύτερη σύνδεση των σπουδών με την κοινωνία και την εργασία. Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, προβλέπεται η κατάρτιση των σχετικών κανονιστικών πράξεων, με πρώτη αυτή που αφορά τα όργανα διοίκησης, δεδομένου ότι σε κάποια πανεπιστήμια θα ακολουθήσουν φέτος διαδικασίες ανάδειξής τους. Ακολούθως θα υπάρξουν κανονιστικές πράξεις και για τις υπόλοιπες ρυθμίσεις.

Πριν από λίγες ημέρες το ΕΚΠΑ υποδέχθηκε τους πρώτους φοιτητές του Harvard, στο πλαίσιο ενός προγράμματος συνεργασίας με το κορυφαίο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ. Σε τι στάδιο βρίσκονται οι εξελίξεις για τις διμερείς συνεργασίες; Από την πρόσφατη επίσκεψή σας στις ΗΠΑ προέκυψαν κι άλλες δυνατότητες συνεργασίας;

Από την αρχή της θητείας μας έχουμε δώσει μεγάλο βάρος στην εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος και δη των ΑΕΙ μας. Πιστεύω ότι έχουμε εξαιρετικά πανεπιστήμια και εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό σε αυτά, αλλά δεν έχουμε τη θέση που δικαιωματικά αξίζει στα πανεπιστήμιά μας στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη. Για να αλλάξει αυτό έχουμε κινηθεί σε τρία επίπεδα.

» Πρώτον, απελευθερώσαμε το θεσμικό πλαίσιο, δίνοντας στα πανεπιστήμια τη δυνατότητα να συνάπτουν πιο εύκολα συνεργασίες με πανεπιστήμια του εξωτερικού, με τη μορφή κοινών και διπλών πτυχίων, καλοκαιρινών προγραμμάτων, με ανταλλαγές καθηγητών και ερευνητών, με κοινά ερευνητικά προγράμματα κ.ά.

» Δεύτερον, δώσαμε χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως για παράδειγμα η έκδοση πρόσκλησης για 20 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΕΣΠΑ για ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών.

» Τρίτον, συνάπτουμε διμερείς συνεργασίες με άλλες χώρες και επενδύουμε στο να ανοίξουμε νέους διαύλους επικοινωνίας με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, στην Ευρώπη, στην Αμερική, στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας μας με τις ΗΠΑ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών συνεργάζεται με το Harvard και το Yale, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με το Columbia, τα πανεπιστήμια του Michigan και του Kentucky, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς με το New York University. Την περασμένη Δευτέρα, μάλιστα, ξεκίνησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνεργασία μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Harvard με θέμα τις σύγχρονες προσφυγικές και μεταναστευτικές σπουδές, υπογραμμίζοντας πόσο ευρύ είναι το πεδίο των εν δυνάμει συνεργειών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και πανεπιστημίων του εξωτερικού. Υπάρχουν πολλές συνεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη – μόλις την περασμένη εβδομάδα συναντήθηκα με καθηγητές του Πανεπιστημίου Columbia, οι οποίοι ήρθαν να συζητήσουμε για έξι νέες συνεργασίες του τελευταίου χρόνου μεταξύ Columbia και ελληνικών πανεπιστημίων.

Αύριο ολοκληρώνονται οι διαδικασίες συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Πρόκειται για την πρώτη χρονιά που εφαρμόστηκε στις Πανελλαδικές το σύνολο των μεταρρυθμίσεών σας, για τις οποίες έχετε δεχτεί κριτική από την αντιπολίτευση. Τι απαντάτε στους επικριτές του νέου συστήματος;

Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής έδωσε τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής στα πανεπιστήμια με ιδιαίτερα χαμηλή βαθμολογία. Μέλημά μας ήταν και παραμένει να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να αξιοποιήσουν τις κλίσεις τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Να έχουμε αποφοίτους και όχι «αιώνιους» φοιτητές που δεν αποφοιτούν ποτέ, εις βάρος του εαυτού τους, των οικογενειών τους, των πανεπιστημίων και εν τέλει της κοινωνίας. Ενισχύσαμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και θεσπίσαμε το παράλληλο μηχανογραφικό για εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ. Δίνουμε στους υποψηφίους μας περισσότερες ποιοτικές επιλογές δημόσιας, δωρεάν εκπαίδευσης, κατάρτισης και σταδιοδρομίας σε επαγγέλματα με ζήτηση στην αγορά εργασίας. Παράλληλα, δίνουμε στα πανεπιστήμιά μας λόγο στα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων, όπως γίνεται διεθνώς. Για πρώτη χρονιά φέτος, τα ίδια τα πανεπιστήμια όρισαν τους συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων ενώ ήδη από πέρυσι ορίζουν τον συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για κάθε σχολή και τμήμα. Δεν αποφασίζει πλέον ο εκάστοτε υπουργός για βάσεις και συντελεστές.

 

Ελπίδα Οικονομίδη
eleftherostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου