«Άσυλο ιδεών, όχι παρανομίας το Πανεπιστήμιο»
►Υποστηρίζει σε συνέντευξή της η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή
►Τι λέει για προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε σχολεία
Το Πανεπιστήμιο είναι άσυλο ιδεών και όχι παράνομων πράξεων. Και οι παράνομες πράξεις, όπως αυτή της αιχμαλωσίας ενός ακαδημαϊκού δασκάλου από κουκουλοφόρους, πρέπει να διώκονται. Με λήψη μέτρων για την εμπέδωση της ασφάλειας στα Πανεπιστήμια συμφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας». Αυτά τονίζει, μεταξύ άλλων, η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, σε συνέντευξη της υποστηρίζοντας την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης της ΝΔ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σημειώνοντας πως «εμείς αναβαθμίζουμε τις σπουδές στα Πανεπιστήμια, ενώ προηγουμένως μεταρρυθμίσαμε ριζικά την επαγγελματική εκπαίδευση». Για την εξ αποστάσεως διδασκαλία που εφαρμόστηκε λόγω Covid, η κ. Μακρή αναφέρει πως «ήταν η βέλτιστη εναλλακτική της διά ζώσης εκπαιδευτικής λειτουργίας, η οποία χωρίς αμφιβολία είναι αναντικατάστατη». Για τη διαδικασία αξιολόγησης των σχολικών μονάδων η Υφυπουργός δηλώνει ότι «στη χώρα μας πρώτη φορά θα εφαρμοστεί σύστημα εξωτερικής αξιολόγησης, το οποίο εφαρμόζεται σε 26 (επί συνόλου 32) ευρωπαϊκές χώρες του δικτύου ΕΥΡΥΔΙΚΗ». Η κ. Μακρή αναφέρεται ακόμη στα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουν στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών και στις διαδικασίες πρόσληψης ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία.
Κυρία Μακρή, το νομοσχέδιο που αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προκαλεί αντιδράσεις στις τάξεις s φοιτητών, αλλά και καθηγητών κυρίως για τη θεσμοθέτηση Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγονται στην Ελληνική Αστυνομία. Υποστηρίζετε ότι η πλειοψηφία της κοινωνίας επιθυμεί αυτές τις αλλαγές. Διαφωνίες πάντως σημειώνονται και από στελέχη της παράταξής σας, με πιο χαρακτηριστική την παρέμβαση του Γιώργου Σουφλιά. Ακόμη και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής αφήνει να εννοηθεί ότι ίσως υπάρχει ζήτημα αντισυνταγματικότητας. Άρα οι αντιδράσεις αυτές δεν οφείλονται αποκλειστικά σε κομματικές σκοπιμότητες
Δε σας προβληματίζουν;
- Επιδιώκουμε τη δραστική επανεκκίνηση της παιδείας μέσα από μεγάλες, ουσιαστικές και απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, προκειμένου οι θεσμοί να λειτουργούν κανονικά και η αίσθηση ασφάλειας, συνεργασίας και ορθής εκπαίδευσης, να κυριαρχούν στα Πανεπιστήμια. Ο φόβος, η παραβατικότητα, η ανομία δεν έχουν θέση στα ελληνικά Πανεπιστήμια. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατά τη διάρκεια της εξαετίας 2011-2017 είχαν καταγραφεί 358 περιστατικά ανομίας σε 19 ελληνικά ιδρύματα, με τις επιθέσεις κατά πανεπιστημιακών να αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό.
Ενώ τα τελευταία τρία χρόνια έχουν συμβεί 20 περιστατικά βίας, με τελευταίο την επίθεση σε βάρος του πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών, Δημήτρη Μπουραντώνη. Το Πανεπιστήμιο είναι άσυλο ιδεών και όχι παράνομων πράξεων. Και οι παράνομες πράξεις, όπως αυτή της αιχμαλωσίας ενός ακαδημαϊκού δασκάλου από κουκουλοφόρους, πρέπει να διώκονται.
Με λήψη μέτρων για την εμπέδωση της ασφάλειας στα Πανεπιστήμια συμφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία των ακαδημαϊκών, που θέλουν να διδάσκουν και να διεξάγουν επιστημονική έρευνα ελεύθερα, χωρίς απειλές και φόβο.
Συμφωνούν, εξίσου, και οι στοχοπροσηλωμένοι φοιτητές. Συμφωνεί η πλειονότητα της κοινωνίας, που θέλει ιδρύματα ασφαλή και κράτος δικαίου. Η διάταξη αυτή απασχόλησε πολύ τον δημόσιο διάλογο, υπήρξαν μεν εντάσεις, διαμαρτυρίες, διαδηλώσεις, αντιδράσεις, που δεν αφορούν τον φοιτητόκοσμο.
Η, δε, Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής έδωσε πράσινο φως για την ίδρυση και τη λειτουργία των ΟΠΠΙ, σημειώνοντας ότι «οι αρμοδιότητες τήρησης της δημόσιας τάξης και ασφάλειας, πρόληψης και καταστολής του εγκλήματος και των παραβάσεων της εν γένει νομοθεσίας είναι αναπόσπαστες από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας», επισημαίνοντας, επιπλέον, ότι η εν λόγω ρύθμιση του Νομοσχεδίου που προβλέπει την ανάθεση σε σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικής αποστολής της προστασίας και ασφάλειας προσώπων και υποδομών στους χώρους των ΑΕΙ «στοιχεί προς τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας» και υπογραμμίζει ότι είναι αρμοδιότητα του νομοθέτη το να διαρθρώνει το σύστημα προστασίας της ζωής και της ασφάλειας ώστε να διασφαλίζεται η ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων και η τήρηση των αρχών του κράτους δικαίου.
Εμείς θέλουμε να τελειώνουμε με την παρανομία και θέλουμε να τελειώνουμε με τρόπο αποτελεσματικό και απολύτως συμβατό με τη φύση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε και τώρα μένει να εφαρμοστούν οι ρυθμίσεις του.
Έχουν εκφραστεί επιφυλάξεις και από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων για τις επιπτώσεις στα περιφερειακά τμήματα από τον νέο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Ταυτόχρονα η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι περιορίζεται η πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση και μάλιστα με άνισους όρους απέναντι στα Κολλέγια, όπου μπορεί κάποιος να μπει με μοναδική προϋπόθεση τα δίδακτρα και όχι τη βαθμολογία.
Τι απαντάτε;
- Είναι συνετό και υγιές για μία σοβαρή και υπεύθυνη κυβέρνηση να επενδύσει στην παιδεία. Να θωρακίσει τη νέα γενιά και τη χώρα. Εμείς αναβαθμίζουμε τις σπουδές στα Πανεπιστήμια, ενώ προηγουμένως μεταρρυθμίσαμε ριζικά την επαγγελματική εκπαίδευση. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσουν ουσιαστικό αντίκρισμα οι σπουδές και δημιουργούνται αξιόλογες εναλλακτικές με άμεση απορρόφηση και πραγματική αναγνώριση στην αγορά εργασίας.
Με το διπλό, δε, μηχανογραφικό, αναδείξαμε ένα ακόμα καίριο εκπαιδευτικό μονοπάτι, αυτό των δημοσίων ΙΕΚ. Θεσπίζοντας ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, βοηθώντας τους νέους να καταλήξουν σε συνειδητές και σιοχευμένεε επιλογές, ορίζοντας χρονικό όριο φοίτησης και δημιουργώντας ποιοτικές προτάσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης, θέλουμε να ανοίγουμε δρόμους για τους νέους μας, όχι να τους οδηγούμε σε αδιέξοδο.
Η ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
* Όσον αφορά την εξ αποστάσεως διδασκαλία στα σχολεία, έχετε δηλώσει ότι «όλα κυλούν καλά και πως είναι ελεγχόμενη η κατάσταση». Σίγουρα όμως η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να συγκριθεί με τη διά ζώσης διδασκαλία…
- Με πρωτεύουσα και επιτακτική ανάγκη αφενός τη διαφύλαξη της ατομικής και δημόσιας υγείας, κι αφετέρου τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα στις πρωτόγνωρες και έκτακτες συνθήκες της παγκόσμιας πανδημίας, η διά ζώσης εκπαιδευτική λειτουργία πέρασε στην ψηφιακή της διάσταση. Ήταν η βέλτιστη εναλλακτική της διά ζώσης εκπαιδευτικής λειτουργίας, η οποία χωρίς αμφιβολία είναι αναντικατάστατη.
Μαθήτριες και μαθητές όλων των βαθμίδων, δάσκαλοι/-ε5 και καθηγητέ5/-τριε5 όλων των ειδικοτήτων, απέκτησαν πρόσβαση, μέσω πλατφόρμας, στην ψηφιακή τους τάξη, η οθόνη αντικατέστησε προσωρινά την αίθουσα, το σχολικό περιβάλλον συνάντησε την ψηφιακή υπόστασή του. Οι αριθμοί αποδεικνύουν την επιτυχία της καθολικής τηλεκπαίδευσης. Τα ψηφιακά μέσα, από το περιθώριο μετατοπίσθηκαν στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η χρήση τους γίνεται ολοένα και αποτελεσματικότερη, οι εκπαιδευτικοί ανακαλύπτουν και αξιοποιούν τις αμέτρητες δυνατότητες των ψηφιακών εργαλείων, και, τώρα πια, είναι κοινή παραδοχή, ότι το ψηφιακό μάθημα ανταποκρίνεται σε μία υψηλή ποιότητα εκπαιδευτικής λειτουργίας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
* Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις της ΟΛΜΕ τόσο για τις διαδικασίες αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, όσο και για την υποχρέωση του εκπαιδευτικού να καταθέσει βαθμολογία Α' τετραμήνου εν καιρώ πανδημίας;
- Κάνουμε πράξη την εφαρμογή του συστήματος «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου σχολικών μονάδων», που θα υλοποιηθεί σε κάθε σχολική μονάδα χώρας. Κομβικός ι K0s φορέας της διαδικασίας του προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης είναι η ίδια η σχολική μονάδα, ενώ θεμελιώδη στοιχεία της αποτελούν η στοχοθεσία σχετικά με το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο, αλλά και η τεκμηριωμένη αξιολογική κρίση που βασίζεται στη συστηματική συλλογή στοιχείων από ποικιλία πηγών.
Θα ήθελα να αναφέρω ότι στη χώρα μας πρώτη φορά θα εφαρμοστεί σύστημα εξωτερικής αξιολόγησης, το οποίο εφαρμόζεται σε 26 (επί συνόλου 32) ευρωπαϊκές χώρες του δικτύου ΕΥΡΥΔΙΚΗ. Φέτος, λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών της σχολικής χρονιάς, η αξιολόγηση θα υλοποιηθεί προσαρμοσμένη στις συνθήκες αυτές, καθώς η ιδιαιτερότητά τους έχει επίδραση στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Ως προς το ερώτημά σας για την υποχρέωση υποβολής βαθμολογίας από τους εκπαιδευτικούς για μάθημα, το οποίο, για οποιονδήποτε λόγο, διδάχθηκε λιγότερο από 10 ώρες, δεν κατατίθεται βαθμολογία, αν αποδεδειγμένα και δικαιολογημένα ο διδάσκων δε διαθέτει επαρκή στοιχεία για την αξιολόγηση των μαθητών.
Ενώ αν λείπει ένας από τους δύο τετραμηνιαίους βαθμούς, ως προφορικός μέσος όρος τετραμήνου λογίζεται ο βαθμός για το άλλο τετράμηνο. Αμφότερες αυτές οι υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών στοχεύουν στη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
* Σε αυτήν τη δύσκολη σχολική χρονιά, έχουν εκπονηθεί προγράμματα μαθημάτων που να έχουν ως στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολείων σε ζητήματα εθελοντισμού, πρώτων βοηθειών, επιχειρηματικότητας, κ.λη.; Ακόμη και η σεξουαλική αγωγή, υπό το πρίσμα και των αποκαλύψεων που λαμβάνουν διαστάσεις χιονοστιβάδας στις μέρες μας, δεν είναι κάτι που πρωτίστως αφορά και το εκπαιδευτικό μας σύστημα;
- Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει παρουσιάσει αναλυτικά τις προτεραιότητές της με στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής (life skills), ήπιων δεξιοτήτων (soft skills) και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον.
Για τον σκοπό αυτόν έχουμε εντάξει πιλοτικά στο υποχρεωτικό ημερήσιο πρόγραμμα Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων όλης της χώρας τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, αξιοποιώντας καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας. Νέες θεματικές ενότητες, όπως νεανική επιχειρηματικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες, πρόληψη από εξαρτήσεις, σεξουαλική αγωγή, διατροφή, οικολογική συνείδηση, οδική ασφάλεια, εθελοντισμός, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, μεταξύ άλλων, εντάσσονται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και το εμπλουτίζουν, με σκοπό την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της οργανωτικής ικανότητας, της δημιουργικότητας, της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της ενσυναίσθησης και του αλληλοσεβασμού.
Θέτουμε στη διάθεση των μαθητών όλα τα απαραίτητα εφόδια, που θα τους βοηθήσουν να κατανοήσουν, να υπερασπισθούν και να σεβαστούν τον εαυτό τους, τους συνανθρώπους τους και την κοινωνία, να προχωρήσουν, να προοδεύσουν, να ξεχωρίσουν.
* Σε ποια φάση βρίσκεται ο σχεδιασμός σας για την πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, ώστε να εξασφαλίσετε ένα υγιές και συναισθηματικά ασφαλές σχολικό περιβάλλον;
- Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων εξασφάλισε για την εκπαιδευτική κοινότητα 2.800 θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, ενώ ήδη υλοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για πάνω από 800 νεοπροσληφθέντεε σε κομβικής σημασίας θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα ψυχοσυναισθηματικής και κοινωνικής υποστήριξης των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και των οικογενειών τους, δεδομένων ιδιαιτέρως των έκτακτων και ιδιαίτερων αναγκών που έχουν ανακύψει ως απόρροια της πανδημίας.
Επενδύουμε διαρκώς στο ανθρώπινο δυναμικό των σχολείων, μέσω προσλήψεων και επιμορφωτικών δράσεων. Είμαστε δίπλα σε όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές μας με ευθύνη.
* Να κλείσουμε με τη διαδικασία εμβολιασμού στα ειδικά σχολεία;
- Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει συμβάλει καθοριστικά στην κοινή προσπάθεια, εφαρμόζοντας τα μέτρα πρόληψης και προστασίας στο σχολικό περιβάλλον με υποδειγματικό τρόπο.
Το εμβόλιο είναι η επόμενη ημέρα.
Η επιστροφή στη ζωή, που περιορίσαμε, για να την κερδίσουμε ξανά. Οι Εκπαιδευτικοί, το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) και οι μαθητές/’τριες ηλικίας 16 ετών και άνω, οι οποίοι φοιτούν στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), που παραμένουν σε διά ζώσης λειτουργία καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας, εντάχθηκαν, κατά προτεραιότητα, στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο.
Ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών είναι ένα, ακόμα, αποφασιστικό και απαραίτητο βήμα για την επιστροφή στην κανονικότητα προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας και του κοινωνικού συνόλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου