ΘΕΜΑ: Οδηγίες προς Διευθυντές και Εκπαιδευτικούς Δ/θμιας Εκπ/σης για την ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Έχοντας υπόψη:
(α) το άρθρο 63 του ν.4686/2020 (Α΄ 96) «Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση
διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A΄ 169), 4375/2016 (A΄ 51), 4251/2014 (Α΄ 80) και άλλες
διατάξεις»,
(β) την υπ΄ αριθμ. 57233/Υ1/15-05-2020 (Β΄ 1859) Κοινή Απόφαση της Υπουργού και της
Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση»,
και σε συνέχεια των προηγούμενων εγκυκλίων υλοποίησης της σύγχρονης εξ αποστάσεως
Φ8/37530/Δ4/13-03-2020, όπως ανακοινοποιήθηκε ως προς τους αποδέκτες στις 15-03-2020
Φ8/38092/Δ4/16-03-2020
38942/Δ2/18-03-2020
Φ8/39354/Δ4/19-03-2020
39733/Δ2/20-03-2020
40127/Δ2/23-03-2020
σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Γενικά:
Αναφορικά με τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει θέσει στη διάθεση των διδασκόντων και των μαθητών/τριών όλων των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας την υπηρεσία σύγχρονης τηλεκπαίδευσης με τη δωρεάν χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας Webex Meetings, η οποία ήδη χρησιμοποιείται από την εκπαιδευτική κοινότητα τους τελευταίους δύο μήνες προς όφελος των μαθητών. Η ψηφιακή πλατφόρμα Webex Meetings, την οποία οι εκπαιδευτικοί δύνανται να χρησιμοποιούν στο σχολείο, αποκλειστικά για τις περιπτώσεις που αναφέρονται κατωτέρω, μετά την άρση της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχει διαμορφωθεί ειδικά για τις ανάγκες παροχής της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (ενδεικτικά, έχει απενεργοποιηθεί η δυνατότητα καταγραφής/αποθήκευσης, ενώ οι ψηφιακές αίθουσες είναι αυτομάτως κλειδωμένες, με τον/την εκπαιδευτικό να έχει τον αποκλειστικό έλεγχο εισόδου σε αυτές). Ειδικότερα, με την επανεκκίνηση λειτουργίας των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (11 Μαΐου για τη Γ’ Λυκείου και 18 Μαΐου για την Α’ και Β’ Λυκείου και τα Γυμνάσια, ΚΥΑ Δ1α/ΓΠ.οικ. 28237/5.5.2020, ΦΕΚ Β 1699/2020), υπάρχει η δυνατότητα ταυτόχρονης διαδικτυακής παρακολούθησης του μαθήματος από το σπίτι για τους μαθητές/τριες οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη από COVID-19, όπως αυτές ορίζονται από τους αρμόδιους φορείς για την παροχή ειδικής άδειας, ή ήδη νοσούν, ή έρχονται σε στενή επαφή με άτομο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος που ανήκει στην παραπάνω ομάδα αυξημένου κινδύνου, ή ήδη νοσεί. Η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές/τριες οι οποίοι/ες συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές/τριες οι οποίοι/ες συμμετέχουν εξ αποστάσεως επιτρέπεται μόνο κατά την περίοδο εφαρμογής έκτακτων μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας από τον κορωνοϊό COVID-19. Επιπλέον, η ζωντανή μετάδοση θα λαμβάνει χώρα μόνο για το μέρος της σχολικής ώρας που αφιερώνεται στη διδασκαλία-παράδοση και όχι σε αυτό που σχετίζεται με την ενδεχόμενη εξέταση μαθητών/τριών.
Συγκεκριμένα:
Ο/η Διευθυντής/ντρια όλων των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και η ομάδα υποστήριξης του κάθε σχολείου, όπως αυτή έχει οριστεί μέσω του myschool, θα συνεχίσουν να έχουν τον ρόλο της πρώτης γραμμής υποστήριξης σχετικά με τη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Στη δεύτερη γραμμή παραμένει η Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης του Υ.ΠΑΙ.Θ., με την οποία δύναται να επικοινωνήσει η ομάδα υποστήριξης, είτε στο cst@minedu.gov.gr, είτε καλώντας στο 210-3443949 (καθημερινά από 9πμ-5μμ).
Η ομάδα υποστήριξης καλείται να επιβεβαιώσει ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν λάβει ηλεκτρονικό μήνυμα (email) με τον ατομικό σύνδεσμο ενεργοποίησης (Activate) της εφαρμογής Webex Meetings για την ενεργοποίηση της ψηφιακής τους τάξης. Υπενθυμίζεται ότι η ψηφιακή τάξη αντιστοιχεί σε ένα μοναδικό, προσωπικό σύνδεσμο του/της κάθε εκπαιδευτικού και ότι αυτός ο σύνδεσμος θα χρησιμοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και με αυτόν ο/η εκπαιδευτικός θα προγραμματίζει με τους μαθητές του το κάθε μάθημα.
Στην περίπτωση που κάποιος/α εκπαιδευτικός δεν έχει λάβει τον ατομικό σύνδεσμο εγκατάστασης από το Υ.ΠΑΙ.Θ., η ομάδα υποστήριξης καλείται να προβεί στις εξής ενέργειες:
1. Να επιβεβαιώσει ότι οι αντίστοιχες ηλεκτρονικές διευθύνσεις (email) είναι σωστά καταχωρισμένες στο myschool. Επισημαίνεται ότι όταν κάποια ηλεκτρονική διεύθυνση επικαιροποιηθεί, δεν απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες. Ο ατομικός σύνδεσμος θα αποσταλεί στη νέα διεύθυνση.
2. Να επιβεβαιώσει ότι ο/η εν λόγω εκπαιδευτικός δεν έχει εγγραφεί στη δωρεάν έκδοση (free Webex Meetings Plan) της Webex. Στην περίπτωση που έχει ήδη εγγραφεί δωρεάν, η ομάδα υποστήριξης καλείται να τον/την παραπέμψει στις Συχνές Ερωτήσεις στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ, όπου θα βρει αναλυτικές οδηγίες για την απεγκατάσταση και τα επόμενα βήματα.
Εάν η ομάδα υποστήριξης εξακολουθεί να αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, μπορεί να επικοινωνήσει με την Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης, μέσω των στοιχείων επικοινωνίας που αναφέρθηκαν ανωτέρω. Ακολούθως, ο/η Διευθυντής/ντρια αναλαμβάνει να συντονίσει την επικοινωνία του/της κάθε εκπαιδευτικού με τους/τις μαθητές/τριες που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική τους παρουσία το μάθημα, μετά από ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων (βλ. συνημμένο ενημερωτικό έγγραφο). Ο/η εκπαιδευτικός, με τη σειρά του, αποστέλλει τον σύνδεσμο της προσωπικής του ψηφιακής τάξης στους/στις μαθητές/τριες (ή στους γονείς/κηδεμόνες) μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος (π.χ. email, messenger, WhatsApp, viber, chat, κτλ.). Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές/τριες μπορούν να συμμετέχουν στα μαθήματα πατώντας απλώς τον αντίστοιχο σύνδεσμο, χωρίς να απαιτείται η δημιουργία προσωπικού λογαριασμού στη συγκεκριμένη πλατφόρμα.
Σημειώνεται ότι ο/η μαθητής/τρια μπορεί να συνδεθεί στην ψηφιακή τάξη μέσω υπολογιστή, ταμπλέτας, κινητού ή και σταθερού τηλεφώνου. Στην τελευταία περίπτωση, ο/η εκπαιδευτικός γνωστοποιεί στον/στη μαθητή/τρια το τηλέφωνο επικοινωνίας που πρέπει να καλέσει (211 990 2394), καθώς και το μοναδικό εννιαψήφιο κωδικό της ψηφιακής του τάξης.
Τέλος, ο/η κάθε εκπαιδευτικός, σε συνεργασία με την ομάδα υποστήριξης, δύναται να χρησιμοποιεί τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό (ηλεκτρονικό υπολογιστή, ταμπλέτα ή κινητό τηλέφωνο) και λαμβάνει τα παρακάτω απαραίτητα μέτρα:
α) Για τη μετάδοση του ήχου, η συσκευή θα πρέπει να είναι σταθερά τοποθετημένη κοντά στον/στην εκπαιδευτικό. Ο/Η εκπαιδευτικός διατηρεί το δικαίωμα σίγασης της φωνής μαθητή/τριας ή ακόμα και διακοπής της μετάδοσης εάν το κρίνει απαραίτητο.
β) Στην περίπτωση που επιλεγεί η μετάδοση εικόνας, η λήψη θα πρέπει να εστιάζει αποκλειστικά και μόνο στον/στην εκπαιδευτικό ή/και στον πίνακα της αίθουσας διδασκαλίας. Δεν επιτρέπεται να εστιάζει σε μαθητές/τριες που βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας. Εφόσον κάποιος/α μαθητής/τρια προσέρχεται στον πίνακα, και, επομένως, εντός του πλαισίου της μεταδιδόμενης εικόνας, ο/η εκπαιδευτικός καλείται να διακόψει τη μετάδοση εικόνας.
Επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η καταγραφή και αποθήκευση του μαθήματος, παρά μόνο η ζωντανή μετάδοση ήχου ή/και εικόνας σε πραγματικό χρόνο, με μοναδικούς αποδέκτες τους/τις μαθητές/τριες.
Για περαιτέρω οδηγίες προς εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες, μπορείτε να συμβουλευθείτε τις αναλυτικές οδηγίες στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ.
Επισημάνσεις:
1) Κατ’ εφαρμογή του Νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 2016/679 και του νόμου 4624/2019, σας ενημερώνουμε σχετικά με την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων σας. Υπεύθυνος επεξεργασίας δεδομένων κατά την έννοια του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, «Γ.Κ.Π.Δ.») είναι: α) για όλες τις εκπαιδευτικές δομές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και β) για όλες τις εκπαιδευτικές δομές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας ιδιωτικής εκπαίδευσης το πρόσωπο, φυσικό ή νομικό, ή άλλου είδους νομική οντότητα ανεξαρτήτως νομικής προσωπικότητας στα οποία έχει χορηγηθεί η άδεια λειτουργίας της αντίστοιχης ιδιωτικής εκπαιδευτικής δομής. Κάθε υπεύθυνος επεξεργασίας δεδομένων υποχρεούται να ορίσει έναν Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ.
Στο πλαίσιο λειτουργίας της πλατφόρμας που διατίθεται προς χρήση από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ισχύουν τα κάτωθι:
α) Τα προσωπικά δεδομένα των εκπαιδευτικών (συγκεκριμένα το ονοματεπώνυμο και το e-mail αυτών) δύνανται να κοινοποιούνται στο συνεργαζόμενο με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων πάροχο υπηρεσιών πληροφορικής και διαδικτυακού χώρου, αποκλειστικά και μόνο προκειμένου να καταστεί τεχνικά δυνατή η σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, μέσω της σχετικής πλατφόρμας, και αποκλειστικά για όσο χρονικό διάστημα ισχύουν τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19. Εν συνεχεία θα διαγραφούν από τους εν λόγω παρόχους.
β) Τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών/τριών, γονέων ή/και κηδεμόνων (συγκεκριμένα το e-mail αυτών) αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας από τη σχολική μονάδα λόγω της ιδιότητάς τους ως μαθητών/τριών ή/και γονέων ή κηδεμόνων και της σχέσης τους, αντίστοιχα, με το Ελληνικό Δημόσιο ή με τον ιδιωτικό φορέα στον οποίο έχει χορηγηθεί η άδεια λειτουργίας της ιδιωτικής σχολικής μονάδας, είναι δε αναγκαία για την εκπλήρωση των σκοπών και υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου ή του προαναφερθέντος ιδιωτικού φορέα, κατά τις κείμενες διατάξεις, για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας της εκπαιδευτικής δραστηριότητας κατά την περίοδο εφαρμογής των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες κατά τη συμμετοχή τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση κοινοποιούν σε συνεργαζόμενο με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ή με τον προαναφερθέντα ιδιωτικό φορέα ιδιωτικής εκπαίδευσης πάροχο υπηρεσιών πληροφορικής και διαδικτυακού χώρου, κατ’ επιλογήν τους, όνομα ή όνομα χρήστη, αποκλειστικά προκειμένου να καταστεί τεχνικά δυνατή η σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, μέσω της σχετικής πλατφόρμας και σύνδεσης με αυτήν μέσω λογισμικού πλοήγησης (browser), και αποκλειστικά για όσο χρονικό διάστημα ισχύουν τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19, και εν συνεχεία θα διαγραφούν από́ τους εν λόγω παρόχους. Ακόμη και εάν οι μαθητές/τριες επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή της Webex, και όχι τη σύνδεση μέσω λογισμικού πλοήγησης, και πάλι στο πεδίο email δεν απαιτείται το προσωπικό τους email, αλλά μπορεί να συμπληρωθεί ένα τυχαίο, εικονικό email, π.χ. aa@aa.com, το οποίο ομοίως κοινοποιείται αποκλειστικά για όσο χρονικό διάστημα ισχύουν τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19, και εν συνεχεία θα διαγραφεί από́ τους εν λόγω παρόχους.
Σε περίπτωση που σχολική μονάδα ιδιωτικής εκπαίδευσης επιλέξει άλλη ψηφιακή πλατφόρμα από αυτήν που διατίθεται δωρεάν από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, οφείλει να λαμβάνει κάθε απαραίτητο μέτρο και να προβαίνει σε κάθε απαραίτητη ενέργεια προκειμένου να συμμορφώνεται με τις κείμενες διατάξεις περί προστασίας προσωπικών δεδομένων των μελών της
εκπαιδευτικής κοινότητας και ιδίως ο σχεδιασμός της πλατφόρμας να ανταποκρίνεται από το σχεδιασμό και εξ ορισμού στις βασικές αρχές επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων
Σκοπός της επεξεργασίας των ανωτέρω δεδομένων είναι η παροχή προς όλους/ες του δημόσιου αγαθού της εκπαίδευσης υπό καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, όπως είναι η πανδημία του COVID-19. Η νόμιμη βάση επεξεργασίας των εν λόγω δεδομένων εδράζεται στο άρθρο 6 παρ. 1 στοιχ. ε του Γ.Κ.Π.Δ. συνδυαστικά με το άρθρο 6 παρ. 1 στοιχ. γ του Γ.Κ.Π.Δ.
Τονίζεται ότι οι χρήστες έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν επιβεβαίωση από τον υπεύθυνο επεξεργασίας για το αν και κατά πόσον ή όχι προσωπικά δεδομένα που τους αφορούν υφίστανται επεξεργασία. Επίσης, οι χρήστες έχουν δικαίωμα πρόσβασης στα μεταδεδομένα που δημιουργούν, εφόσον έχουν χρησιμοποιήσει τα πραγματικά τους στοιχεία (email και ονοματεπώνυμο για τους/τις εκπαιδευτικούς, ονοματεπώνυμο για τους/τις μαθητές/τριες), έτσι ώστε να είναι δυνατή η ταυτοποίησή τους. Επιπλέον, μπορεί να ικανοποιηθεί τόσο το δικαίωμα διόρθωσης ανακριβειών στα δεδομένα πρόσβασης όσο και -–υπό προϋποθέσεις- το δικαίωμα εναντίωσης στην επεξεργασία από́ το Ελληνικό Δημόσιο/τον ιδιωτικό φορέα στον οποίο έχει χορηγηθεί η άδεια λειτουργίας της ιδιωτικής εκπαιδευτικής δομής σε άλλον υπεύθυνο επεξεργασίας, εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό. Τέλος, προβλέπεται δικαίωμα υποβολής καταγγελίας στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Για οποιαδήποτε απορία σχετικά με την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων από το Ελληνικό Δημόσιο ή/και τα σχετικά δικαιώματα των χρηστών, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επικοινωνεί μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας cst@minedu.gov.gr.
2) Ο/Η Διευθυντής/τρια της κάθε σχολικής μονάδας υποχρεούται να ενημερώσει εγγράφως όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς, τους/τις μαθητές/τριες και γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών σχετικά με την επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων αποκλειστικά για τον σκοπό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αποστέλλοντάς τους το συνημμένο ενημερωτικό έγγραφο σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή.
3) Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, ως υπεύθυνος επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των μαθητών/τριών, των γονέων/κηδεμόνων τους και του εκπαιδευτικού προσωπικού της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οφείλει να τηρεί όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016, καθώς και τις διατάξεις του ν. 4624/2019 (Α΄ 137). Τις αυτές υποχρεώσεις οφείλει να τηρεί ως υπεύθυνος επεξεργασίας δεδομένων κάθε πρόσωπο, φυσικό ή νομικό, στο οποίο έχει χορηγηθεί άδεια για τη λειτουργία ιδιωτικής εκπαιδευτικής δομής πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών της σχετικής εκπαιδευτικής δομής, τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε αυτήν.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ & ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΚΙΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου