Παρασκευή 1 Μαΐου 2020

Δελτίο Τύπου ΕΠΕ - «Αναβάθμιση του Σχολείου με Ενίσχυση της Πληροφορικής χωρίς Πληροφορική»

Λογότυπο ΕΠΕ
Προσθήκη λεζάντας

Προς:Το Υπουργείο Παιδείας
Κοιν:ΜΜΕ
Γραφεία Τύπου πολιτικών κομμάτων

                  

Αθήνα,

30/04/20

 

Στις 22 Απριλίου 2020, εν μέσω της αργίας του Πάσχα και των περιοριστικών μέτρων για τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων διάδοσης του Κορωνοϊού Covid-19, κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Παρά το γεγονός ότι γι’ ακόμη μια φορά, κατατίθεται νομοσχέδιο που αφορά στην Παιδεία με τους άμεσα εμπλεκόμενους (μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς) να βρίσκονται υπό περιορισμό στα σπίτια τους εν μέσω όχι απλώς αργίας, αλλά και πανδημίας, εμείς θα μείνουμε -καλόπιστα- στο περιεχόμενο και τις διατάξεις του σχετικού σχεδίου νόμου.

Μία λοιπόν από τις "μεταρρυθμίσεις" που αναφέρονται σ’ αυτό, υποστηρίζει την ενίσχυση της διδασκαλίας της Πληροφορικής καθώς και την εισαγωγή πιλοτικά των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων», τα οποία αφορούν στη δοκιμαστική προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο Νηπιαγωγείο και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου με σκοπό την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές. Επιπλέον, στην παρουσίαση της Υπουργού Παιδείας για το σχέδιο νόμου υπογραμμίζει πως η Επιστημονική Κατεύθυνση των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών δίνει "Προτεραιότητα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, έναντι της μετάδοσης στείρας γνώσης" με νέες θεματικές και νέες δεξιότητες μεταξύ των άλλων και της Ρομποτικής και STEM/STEAM. Στην ίδια παρουσίαση αναφέρει σχετικά με τα προγράμματα σπουδών στο Νηπιαγωγείο, ότι δίνεται έμφαση στην Πληροφορική ενώ στου Γυμνασίου και του Λυκείου ότι ενισχύεται η Πληροφορική. Σε συνέντευξή της στο Mega, στην εκπομπή Newsit, η κα Υπουργός υπογραμμίζει πως με το σχετικό νομοσχέδιο "δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες, στην Πληροφορική..." (https://www.youtube.com/watch?v=cc5dj9BQEz0).
Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής αναμέναμε να εντοπίσουμε στο νομοσχέδιο τα σημεία στα οποία θα στηρίζονταν η διακηρυσσόμενη έμφαση και η ενίσχυση της Πληροφορικής στο σχολείο. Αντί αυτού, διαβάζοντας το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου παρατηρούμε ότι δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να συνηγορεί υπέρ αυτού. Στο νηπιαγωγείο (Άρθρο 01) προτείνεται η εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με πλήρη ασάφεια ως προς το περιεχόμενο, τη διάρκεια των εργαστηρίων, και σε ποιους θα ανατίθεται η διδασκαλία τους αφού... "θα ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων". Στη συνέχεια, ενώ στις μεταρρυθμίσεις αναφέρεται η ενίσχυση της Πληροφορικής, παρατηρείται ότι στην κατανομή των ωρών διδασκαλίας στα διάφορα αντικείμενα δεν υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή στο Δημοτικό, καθώς διατηρείται η 1 ώρα διδασκαλίας σε κάθε τάξη (Άρθρο 03), όπως ισχύει ήδη με το υφιστάμενο πλαίσιο. Ομοίως, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο δεν υπάρχει καμία αναφορά στην κατανομή των ωρών διδασκαλίας (Άρθρα 04, 06 και 07) πέραν της αναφοράς, ότι στο δεύτερο τετράμηνο θα υπάρχει στο μάθημα της Πληροφορικής η εκπόνηση μιας ερευνητικής εργασίας ή μιας συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
  1. Με ποιον τρόπο, λοιπόν, προχωρά το Υπουργείο σε ΕΝΙΣΧΥΣΗ της Πληροφορικής; Πώς δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων με διατήρηση του ΜΟΝΟΩΡΟΥ μαθήματος στο Δημοτικό και τη μη συγκεκριμενοποίηση των ωρών διδασκαλίας στις υπόλοιπες βαθμίδες;
  2. Γιατί δεν αναφέρεται η κατανομή ωρών πληροφορικής πέραν του Δημοτικού αφού προωθείται ως μεταρρύθμιση η αλλαγή της;
  3. Πόσο θα συνεχίζει το Υπουργείο Παιδείας να εμπαίζει τον κλάδο της Πληροφορικής αλλά και την κοινωνία λέγοντας ότι ενισχύει το γνωστικό αντικείμενο αυτό, ενώ στην πραγματικότητα δεν κάνει ΤΙΠΟΤΑ προς αυτή την κατεύθυνση;
  4. Πόσο ακόμα οι Πληροφορικοί, πέραν του εκπαιδευτικού μας έργου, θα ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ διοικητικά και τεχνικά (υποστήριξη πληροφοριακών συστημάτων και διοικητικών διαδικασιών, υποστήριξη σχολικών δομών, υπεύθυνοι εργαστηρίων, κλπ) τα σχολεία και τους συναδέλφους χωρίς καμία μείωση του διδακτικού ωραρίου και χωρίς καμία ουσιαστική αναγνώριση;
  5. Πόσο ακόμη θα συνεχίζεται να εισάγονται σε τμήματα αμιγώς Πληροφορικής (Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών Πανεπιστημίων) οι μαθητές ΧΩΡΙΣ να εξετάζονται σε μάθημα Πληροφορικής;
  6. Και εν μέσω πανδημίας, μιας πανδημίας που έφερε στην επιφάνεια την έλλειψη των βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών και εκπαιδευτικών και την ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ συμβολή - υποστήριξη των Πληροφορικών για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε ένα, δύο ή και παραπάνω σχολεία που υπάγονται, πως είναι δυνατόν να κατατίθεται νομοσχέδιο με στόχο και την ενίσχυση της Πληροφορικής με ασάφειες και με παντελή απουσία στοιχείων στήριξης της ίδιας της Πληροφορικής;
ΑΙΤΗΜΑΤΑ:
Στο πλαίσιο αυτό, ως Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας, ζητούμε:
  1. Την άμεση σύσταση οργανικών θέσεων Πληροφορικής (ΠΕ86) και τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην Α/θμια βαθμίδα εκπαίδευσης γενικής και ειδικής αγωγής.
  2. Την έμπρακτη ενίσχυση της Πληροφορικής με αύξηση των ωρών διδασκαλίας σε 2 ώρες, ανά τάξη, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
  3. Την ανάθεση μαθημάτων Πληροφορικής, Τ.Π.Ε. και συναφών αντικειμένων σε Πληροφορικούς και μόνο, διασφαλίζοντας τα επαγγελματικά δικαιώματα του κλάδου τους αλλά και την ποιοτική παροχή εκπαίδευσης στην Ψηφιακή Παιδεία μέσα από την ολιστική προσέγγιση που κατέχει μόνο ένας Πληροφορικός.
  4. Την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο και τα ΕΠΑΛ, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις και στη μελέτη αναγκαιότητας "Εργαστηρίων Δεξιοτήτων" στο Νηπιαγωγείο με ξεκάθαρο περιεχόμενο και ανάθεση των αντικειμένων που άπτονται της Ψηφιακής Παιδείας, της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής σε Πληροφορικούς.
  5. Την προαπαιτούμενη πανελλαδική εξέταση στο μάθημα ΑΕΠΠ για υποψηφίους σε τμήματα Πληροφορικής (Πανεπιστημιακά και Πολυτεχνικά) και κάθε τμήμα συναφούς γνωστικού αντικειμένου.
  6. Τη δυνατότητα των υποψηφίων της Ο.Π. Οικονομίας & Πληροφορικής να δηλώνουν στο Μηχανογραφικό τους και Τμήματα Μηχανικών Η/Υ που ανήκουν σε Πολυτεχνεία και Πολυτεχνικές Σχολές Πανεπιστημίων, καθώς σήμερα μπορούν να δηλώνουν μόνο τα Πανεπιστημιακά Τμήματα 4ετούς διάρκειας φοίτησης.
  7. Την υιοθέτηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής, αποφεύγοντας αλχημείες του παρελθόντος, με μηδενισμό του σχετικού κόστους και οικονομική ελάφρυνση των γονέων, καθώς επίσης και την απασχόληση εκπαιδευτικών με αναγνώριση της σχετικής προϋπηρεσίας και της συγκεκριμένης διδακτικής τους "ενασχόλησης".
  8. Τη δημιουργία σύγχρονων εργαστηρίων πληροφορικής σε όσα σχολεία και νηπιαγωγεία δεν διαθέτουν αλλά και την ανανέωση του εξοπλισμού των υφιστάμενων σχολικών εργαστηρίων.
  9. Την επαναφορά του υπεύθυνου εργαστηρίου με τουλάχιστον 2ωρη ή και 3ωρη μείωση ωραρίου, αναλόγως του αριθμού των μαθητών.
  10. Την αναγνώριση της απαραίτητης διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης των σχολικών μονάδων από Πληροφορικούς, με ανάλογη μείωση ωραρίου σε αυτούς.
  11. Τη θέσπιση ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη διεκδίκηση οποιασδήποτε θέσης ευθύνης, την ουσιαστική κρατικά πιστοποιημένη γνώση δεξιοτήτων χρήσης υπολογιστών χωρίς περαιτέρω μοριοδότησή της για καμία ειδικότητα. Η Ένωσή μας έχει συχνά αναφερθεί ενδελεχώς στο συγκεκριμένο θέμα της πιστοποίησης δεξιοτήτων σε ΤΠΕ δηλαδή.
  12. Την αναγνώριση του μαθήματος ως εργαστηριακού σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης με τη θέσπιση μεγιστου ορίου μαθητών ανά εκπαιδευτικό στο εργαστήριο και την υποχρεωτική παρουσία 2 εκπαιδευτικών πέραν αυτού για τη διεξαγωγή του μαθήματος.
  13. Την υποχρεωτική μέγιστη αντιστοιχία 2 μαθητών ανά υπολογιστικό μηχάνημα (Επιτραπέζιο Υπολογιστή, laptop).
  14. Την αναθεώρηση και ανανέωση του αναλυτικού προγράμματος καθώς και του υλικού διδασκαλίας κυρίως στο Δημοτικό, ώστε να ανταποκρίνεται στους ηλικιακούς περιορισμούς, τις ικανότητες των μαθητών και στη συνολική προβλεπόμενη διάρκεια του μαθήματος.
  15. Τη συγγραφή και διανομή εγχειριδίων για το Δημοτικό, με ενδεικτικές προτάσεις διδασκαλίας, που να ανταποκρίνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα και να μπορούν να χρησιμοποιούνται στο μάθημα των ΤΠΕ.
  16. Την ουσιαστική ανανέωση, τον εκσυγχρονισμό και την αναθεώρηση των υπαρχόντων συγγραμμάτων/βιβλίων ανά τακτά χρονικά διαστήματα με παράλληλη και διαρκή ενίσχυση του ψηφιακού υλικού με τη μορφή ανοιχτών κειμένων/ασκήσεων τα οποία θα ενημερώνονται διαρκώς, υπό την εποπτεία διαρκούς επιστημονικής επιτροπής.
  17. Την αναβάθμιση και των εκσυγχρονισμό των τηλεπικοινωνιακών υποδομών, με ύπαρξη δικτύου οπτικών ινών σε κάθε σχολείο ώστε να υποστηρίζεται η σύγχρονη και εμπλουτισμένη εκπαίδευση με χρήση ΤΠΕ.
  18. Την ουσιαστική και διαρκή επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών σε θέματα χρήσης και ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη δημιουργία τράπεζας διαμοιρασμού καλών πρακτικών.
  19. Την επανίδρυση και ουσιαστική λειτουργία των ΚΕΠΛΗΝΕΤ που η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε καταργήσει. Η χρησιμότητά τους, ιδίως στις ημέρες αυτές της "τηλεκπαίδευσης", ήταν και είναι καταφανέστατη. Η ενίσχυση της λειτουργίας τους για την επαρκή και αδιάλειπτη παροχή στήριξης τεχνικής βοήθειας προς τις σχολικές μονάδες είναι απαραίτητη.
Σχετικά τέλος με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Πλέον της αλλαγής στον τρόπο εκλογής Πρύτανη και Αντιπρυτάνεων που εισηγείται το παρόν σχέδιο νόμου, υπάρχουν και εδώ πολλά ζητήματα που χρήζουν την προσοχή της Πολιτείας. Ενδεικτικά αναφέρουμε την αναγκαιότητα ενίσχυσης της Πληροφορικής Παιδείας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την ενίσχυση των μεταπτυχιακών σπουδών, την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών Πανεπιστημίων, την υποστήριξη της περαιτέρω ανάπτυξης των Περιφερειακών Πανεπιστημίων, την αναγκαιότητα για ένα σύγχρονο, ευέλικτο και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο χρηματοδότησης και διαχείρισης της Έρευνας, αντιμετώπιση του χρονίζοντος προβλήματος υποχρηματοδότησης της Έρευνας, την υποστήριξη της ανάπτυξης μεγάλων ερευνητικών υποδομών, την υποστήριξη του επαναπατρισμού του ανθρώπινου κεφαλαίου που έχει εγκαταλείψει τη χώρα μας, καθώς και τον επαναπροσδιορισμό των απαιτήσεων για την εισαγωγή υποψηφίων σε Τμήματα Πληροφορικής χωρίς να έχουν διδαχθεί και άρα χωρίς να εξετάζονται σε κάποιο αντικείμενο Πληροφορικής (https://tinyurl.com/ybjv8qs2) κ.α.
Επειδή όμως όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν από μόνα τους να αποτελέσουν το υλικό μιας ξεχωριστής μας παρέμβασης, επιφυλασσόμαστε για μια τέτοια στο κοντινό μέλλον. Προς το παρόν, παραπέμπουμε μόνο σε παλαιότερη λεπτομερή τοποθέτησή μας για την Τριτοβάθμια: https://tinyurl.com/ybfqpyjs (2017). Στο πλαίσιο της παρούσας παρέμβασης, επισημαίνουμε ότι η προτεινόμενη αλλαγή (μέσω του άρθρου 62) του σώματος εκλεκτόρων για τις πρυτανικές αλλαγές και η πρόθεση αποκλεισμού από την εκλογική διαδικασία των μελών ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού Προσωπικού μας βρίσκει κάθετα αντίθετους, καθώς απαξιώνει την σημαντικότατη εκπαιδευτική, ερευνητική, διοικητική, διαχειριστική και τεχνική συνεισφορά των μελών αυτών της ακαδημαϊκής κοινότητας στην ανάπτυξη και τη λειτουργία των Ελληνικών Πανεπιστημίων.
Ολοκληρώνουμε εδώ με την ελπίδα ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου θα λάβει σοβαρά υπόψη τις παραπάνω παρατηρήσεις των Ελλήνων Πληροφορικών προς όφελος πρώτα των μαθητών αλλά και του Εκπαιδευτικού μας Συστήματος γενικότερα.
Στη διάθεσή σας.
Με τιμή,
Το ΔΣ της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ)


Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας, Τ.Θ. 13801, Τ.Κ. 10310, Αθήνα
E-mail: info<στο>epe.org.gr – Τηλέφωνο: 698 172 3690


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου