Μετά από σχετική εισήγηση
του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 69/25-11-2014 του Δ.Σ.), σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες που αφορούν στον τρόπο
αξιολόγησης των μαθημάτων των Α΄ και Β΄ τάξεων Ημερησίων και Α΄ και Β΄ τάξεων Εσπερινών
ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2014-2015.
Σχετικά με
τον τρόπο αξιολόγησης και την προαγωγή των μαθητών των Α΄ και Β΄ τάξεων (Ημερήσιων
& Εσπερινών) Επαγγελματικών Λυκείων και ειδικότερα όσον αφορά τις γραπτές προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ τάξης των
Επαγγελματικών Λυκείων ισχύουν τα κάτωθι:
1.
Τα θέματα των
γραπτών προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων λαμβάνονται από την ύλη που
ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις.
Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και
στις
οδηγίες του ΙΕΠ, διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της
εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου
βαθμού δυσκολίας. Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.
2.
Για κάθε θέμα καθορίζεται ορισμένη
βαθμολογία. Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα αναλύεται σε υποερωτήματα, η
βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό κατανέμεται ισότιμα στις επιμέρους
ερωτήσεις, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται διαφορετικός
βαθμός για κάθε μια από αυτές.
Η αξιολόγηση των επιμέρους μαθημάτων έχει ως εξής:
Α΄Τάξη
Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου
Πολιτική Παιδεία
Για το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» (Οικονομία,
Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία) της Α΄ Τάξης Επαγγελματικού
Λυκείου η εξέταση περιλαμβάνει δύο
ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με
τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η
κατανόησή τους. Κάθε ένα από τα δύο θέματα περιέχει ερωτήσεις διαβαθμισμένης
δυσκολίας.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει τρεις (3) ερωτήσεις
αντικειμενικού τύπου και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες.
Ειδικότερα, περιλαμβάνει: μία ερώτηση με πέντε (5) υποερωτήματα Σωστού-Λάθους
(5Χ3=15 Μονάδες) και δύο ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, που καθεμία
βαθμολογείται με πέντε (5) Μονάδες (5Χ2=10 Μονάδες).
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις
σύντομης απάντησης και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη
ερώτηση βαθμολογείται με δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12)
μονάδες.
β) Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει δύο θέματα με ερωτήσεις με τις οποίες
ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην
καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές. Κάθε ένα από τα δύο
θέματα περιέχει δύο ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις και
βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με
δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12) μονάδες.
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις
και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται
με δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12) μονάδες.
Τα θέματα
ορίζονται από το διδάσκοντα.
Σημείωση:
Όσον αφορά στον
τρόπο αξιολόγησης των υπολοίπων μαθημάτων της Α΄ τάξης ΕΠΑ.Λ., αυτός
καθορίζεται στο Π.Δ. 79/2014 (Α΄ 123) σε συνδυασμό με τα αναφερόμενα στην
υπ΄αριθμ. πρωτ. Φ8/42720/Δ4/16.03.2015 εγκύκλιο της Δ/νσης Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης του ΥΠΟΠΑΙΘ σχετικά με την παύση της ισχύος της Τράπεζας Θεμάτων
και του ορισμού των θεμάτων αποκλειστικά
από τους διδάσκοντες το μάθημα.
Β΄ ΤΑΞΗ
ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μαθήματα Γενικής Παιδείας
Νέα Ελληνική Γλώσσα
Για την εξέταση στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας της Β΄ Τάξης του Ημερήσιου ΕΠΑ.Λ. δίνεται
στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο ένα κείμενο περιορισμένης έκτασης από τον έντυπο
ή/και τον ηλεκτρονικό λόγο (βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο), που
αναφέρεται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της
καθημερινής ζωής και έχει νοηματική πληρότητα. Το κείμενο σχετίζεται με θέματα
με τα οποία ασχολήθηκαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Οι
μαθητές εξετάζονται στα παρακάτω τέσσερα (4) θέματα υπό τα στοιχεία α, β, γ, δ.
Συγκεκριμένα καλούνται:
α) να δώσουν σύντομη
περίληψη του δοθέντος κειμένου, η έκταση της οποίας καθορίζεται ανάλογα με την
έκταση και το νόημα του κειμένου·
β) να απαντήσουν σε δύο (2) ερωτήσεις που έχουν
σχέση με:
i. την
κατανόηση του κειμένου (θέσεις, προβληματισμοί, επιδιώξεις, επιχειρήματα και
οπτική γωνία του συντάκτη, εντοπισμός της κεντρικής ιδέας του κειμένου,
προσδιορισμός του αποδέκτη του κειμένου κ.λπ.)·
ii. την οργάνωση του λόγου (δομή του κειμένου, πλαγιότιτλοι παραγράφων,
λέξεις συνοχής, τρόποι ανάπτυξης παραγράφων κ.λπ.)·
γ) να απαντήσουν σε δύο (2) ερωτήσεις που αφορούν:
i. σε σημασιολογικά στοιχεία (σημασίες λέξεων,
συνώνυμα, αντικατάσταση λέξεων ή φράσεων με σημασιολογικά ισοδύναμες, αντώνυμα,
σχηματισμός προτάσεων ή περιόδων λόγου με συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις,
κ.λπ.)·
ii. στην επισήμανση της λειτουργίας μορφοσυντακτικών
δομών και υφολογικών στοιχείων του κειμένου που σχετίζονται με τους
επικοινωνιακούς στόχους του συγγραφέα (ενεργητική ή παθητική σύνταξη, χρήση
στίξης, γλωσσικές ποικιλίες, αναφορική και ποιητική λειτουργία της γλώσσας
-δηλωτική και συνυποδηλωτική χρήση-, στοιχεία προφορικού λόγου, χρήση ειδικού
λεξιλογίου, χαρακτηριστικά κειμενικού είδους κ.λπ.)·
δ) να συνθέσουν δικό
τους κείμενο (ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο και το οποίο σχετίζεται θεματικά
με το κείμενο που τους δόθηκε), στο πλαίσιο του οποίου απαντούν με πειστική
επιχειρηματολογία στα ζητούμενα, διατυπώνουν κρίσεις και σχόλια ή αναπτύσσουν
τεκμηριωμένα προσωπικές απόψεις. Η έκταση του κειμένου κυμαίνεται από 350 έως
450 λέξεις.
Το πρώτο (α) θέμα βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες, το δεύτερο (β)
και το τρίτο (γ) με δεκαπέντε πέντε (15) μονάδες το καθένα και το τέταρτο (δ)
με πενήντα (50). Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις του «β» και του «γ»
θέματος, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε υποερωτήματα, διαφοροποιείται
ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας τους και οι βαθμολογικές μονάδες καθορίζονται
κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνονται γραπτώς στους μαθητές.
Το κείμενο που δίδεται στους μαθητές
και τα θέματα ορίζονται από τους
διδάσκοντες το μάθημα.
Για την εξέταση στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας της Β΄ Τάξης του Eσπερινού ΕΠΑΛ θα ισχύσει ό,τι προβλέπεται στο Π.Δ.
79/2014, άρθρο 1, παρ. 6.
Νέα Ελληνική Λογοτεχνία
Για την εξέταση στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ Τάξης του Ημερήσιου και της Β΄ Τάξης του
Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. δίνεται στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο περιορισμένης
εκτάσεως πεζό ή ποιητικό κείμενο που περιλαμβάνεται στη διδαχθείσα ύλη και
ορίζεται από τον διδάσκοντα, καθώς και αδίδακτο περιορισμένης εκτάσεως πεζό ή
ποιητικό κείμενο (ίσης κατά προσέγγιση δυσκολίας με το διδαγμένο), που
επιλέγεται από τον διδάσκοντα, με τις αναγκαίες διευκρινίσεις. Το αδίδακτο
κείμενο εντάσσεται γραμματολογικά σε μία από τις ενότητες του οικείου
διδακτικού εγχειριδίου (Νέα Αθηναϊκή Σχολή: Η πεζογραφία, Νεότερη Λογοτεχνία: Πρώτη 10ετία του
Μεσοπολέμου, Νεότερη Ποίηση, Πεζογραφία: H πεζογραφία του Μεσοπολέμου).
Οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε τέσσερα (4) θέματα, που μπορεί να
αναλύονται σε δύο (2) ερωτήσεις το καθένα. Δύο (2) θέματα αναφέρονται στο
αδίδακτο κείμενο και δύο (2) αναφέρονται στο διδαγμένο κείμενο.
Τα θέματα αφορούν ως προς το
αδίδακτο λογοτεχνικό κείμενο:
α) τον εντοπισμό και
τον σχολιασμό του κεντρικού θέματος ή/και των δευτερευόντων θεμάτων του
κειμένου, την αξιολόγηση στάσεων και αντιλήψεων που εντοπίζονται σε αυτό, τον
χαρακτηρισμό των προσώπων που αναφέρονται και την παρουσίαση της ιδεολογικής
τους στάσης, λαμβάνοντας υπόψη τον τόπο και τον χρόνο της δράσης τους κ.λπ.
β) τον εντοπισμό των
εκφραστικών μέσων και τρόπων που αξιοποιούνται στο κείμενο (π.χ. μεταφορές,
παρομοιώσεις, επαναλήψεις, εικόνες, στοιχεία της γλώσσας, όπως λόγιες, λαϊκές
ιδιωματικές ή αντιλυρικές λέξεις κ.λπ.) και τον σχολιασμό του ρόλου αυτών των
εκφραστικών μέσων και τρόπων στη δημιουργία του ιδιαίτερου ύφους, στο αισθητικό
αποτέλεσμα και στη μετάδοση του μηνύματος του κειμένου.
Τα θέματα αφορούν ως προς το
διδαγμένο λογοτεχνικό κείμενο:
α) την αναγνώριση
χαρακτηριστικών στοιχείων που σχετίζονται με το λογοτεχνικό είδος, τον
συγγραφέα και το λογοτεχνικό ρεύμα στο οποίο εντάσσεται το κείμενο (χωρίς οι
ερωτήσεις να προϋποθέτουν απομνημόνευση
και να απαιτούν ανάκληση μνήμης),
β) την κατανόηση του
περιεχομένου, τον ερμηνευτικό ή αισθητικό σχολιασμό φράσεων, στίχων ή
παραγράφων, τον χαρακτηρισμό προσώπων, τον εντοπισμό και την αξιολόγηση στάσεων
και αντιλήψεων.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25% σε κάθε θέμα. Η κατανομή της
βαθμολογίας στις ερωτήσεις των θεμάτων μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον
βαθμό της δυσκολίας τους και οι βαθμολογικές μονάδες κάθε ερώτησης καθορίζονται
κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνονται γραπτώς στους μαθητές.
Άλγεβρα και
Γεωμετρία
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Άλγεβρα και τη Γεωμετρία της Β΄ τάξης Ημερησίου και Β΄ Τάξης
Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. γίνονται ως εξής:
1.
Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4)
θέματα από την εξεταστέα ύλη, με τα οποία ελέγχεται η γνώση εννοιών και
ορολογίας, η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η ικανότητα εκτέλεσης
γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και να
επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής
και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
2. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:
α. Το πρώτο θέμα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιέχει πέντε
(05) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (πολλαπλής επιλογής, Σωστού - Λάθους,
αντιστοίχισης) με τις οποίες ελέγχεται η γνώση και η κατανόηση των βασικών
εννοιών και των σπουδαιότερων συμπερασμάτων της θεωρίας σε όσο το δυνατόν
ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης. Στο δεύτερο μέρος ζητείται η απόδειξη μίας
απλής πρότασης (ιδιότητας, λήμματος, θεωρήματος ή πορίσματος), που είναι
αποδεδειγμένη στο σχολικό εγχειρίδιο.
β. Το δεύτερο θέμα αποτελείται από
μία άσκηση που είναι εφαρμογή ορισμών, αλγορίθμων ή προτάσεων (ιδιοτήτων,
θεωρημάτων, πορισμάτων).
γ. Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που απαιτεί από τον μαθητή
ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών και αποδεικτικών ή υπολογιστικών
διαδικασιών.
δ. Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του
απαιτεί από τον μαθητή ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την
ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσής του.
Το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα μπορούν να
αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα που διευκολύνουν τον μαθητή στη λύση.
3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα
τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα
το πρώτο μέρος βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες, ενώ το δεύτερο μέρος
βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες. Στο
δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους
ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας τους, και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.
4. Τα θέματα επιλέγονται από
τους διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα καθηγητές.
Φυσική
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημα της Φυσικής της Β΄ τάξης Ημερησίου και Β΄ Τάξης
Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. γίνονται ως εξής:
1. Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη που
καθορίζονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από 5 ερωτήσεις κλειστού τύπου, με τις οποίες
ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας
ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από δύο (2) ερωτήσεις, με τις οποίες
ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και οι ικανότητες και δεξιότητες που
απέκτησαν οι μαθητές κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων
δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος. Με τις ερωτήσεις μπορεί να
ζητηθεί από τους μαθητές να αναπτύξουν την απάντησή τους ή να απαντήσουν σε ένα
ερώτημα κλειστού τύπου και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία
απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και
αρχών και μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτεί
ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και ανάπτυξη στρατηγικής για τη
διαδικασία επίλυσής του. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε
επιμέρους ερωτήματα.
2. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα
τέσσερα θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα κάθε μία ερώτηση βαθμολογείται με 5
μονάδες και στο δεύτερο θέμα η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δώδεκα (12)
μονάδες και η δεύτερη με δεκατρείς (13) μονάδες. Στο τρίτο και τέταρτο θέμα η
κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται
ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.
3. Τα θέματα επιλέγονται από τους
διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα.
Χημεία
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημα της Χημείας της Β΄ τάξης Ημερησίου και Β΄ Τάξης
Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. γίνονται ως εξής:
1. Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη που
καθορίζονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από 5 ερωτήσεις κλειστού τύπου, με τις οποίες
ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας
ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από δύο (2) ερωτήσεις, με τις οποίες
ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και οι ικανότητες και δεξιότητες που
απέκτησαν οι μαθητές κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων
δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος. Με τις ερωτήσεις μπορεί να
ζητηθεί από τους μαθητές να αναπτύξουν την απάντησή τους ή να απαντήσουν σε ένα
ερώτημα κλειστού τύπου και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία
απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και
αρχών και μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτεί
ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και ανάπτυξη στρατηγικής για τη
διαδικασία επίλυσής του. Tο πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε
επιμέρους ερωτήματα.
2. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα
τέσσερα θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα κάθε μία ερώτηση βαθμολογείται με 5
μονάδες και στο δεύτερο θέμα η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δώδεκα (12)
μονάδες και η δεύτερη με δεκατρείς (13) μονάδες. Στο τρίτο και τέταρτο θέμα η
κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται
ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.
3. Τα θέματα επιλέγονται από τους
διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα.
Θρησκευτικά
Η γραπτή προαγωγική εξέταση στα «Θρησκευτικά» της Β΄ τάξης Ημερησίου και Β΄ τάξης Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. περιλαμβάνει δύο
ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με
τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η
κατανόησή τους. Κάθε ένα από τα δύο θέματα περιέχει ερωτήσεις διαβαθμισμένης
δυσκολίας.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου και
βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες (5×5=25).
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις σύντομης απάντησης και
βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με
δέκα (10) μονάδες και η δεύτερη με δεκαπέντε (15) μονάδες.
β) Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει δύο θέματα με αντίστοιχες ερωτήσεις
ευρύτερης ανάπτυξης, με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και
κριτικής ανάλυσης αλλά και διασύνδεσης γνώσεων, γεγονότων και διαδικασιών που
απέκτησαν οι μαθητές.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει μία (1) ερώτηση και βαθμολογείται με είκοσι
πέντε (25) μονάδες.
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει επίσης μία (1) ερώτηση και βαθμολογείται με
είκοσι πέντε (25) μονάδες.
Τα θέματα της Α΄ και Β΄ Ομάδας
ορίζονται από τον διδάσκοντα
Πολιτική
Παιδεία
(Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και
Κοινωνιολογία)
Για το μάθημα «Πολιτική
Παιδεία» (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία)
της Β΄ Τάξης Εσπερινού ΕΠΑ.Λ., ο τρόπος αξιολόγησης είναι ο ίδιος με
αυτόν που προαναφέρθηκε για την Α΄ Τάξη Ημερήσιου ΕΠΑ.Λ.
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις του μαθήματος "Εισαγωγή στις Αρχές
της Επιστήμης των Η/Υ" της Β΄ τάξης
Ημερησίου ΕΠΑ.Λ. γίνονται ως εξής:
1.
Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4)
θέματα από την εξεταστέα ύλη, με τα οποία ελέγχεται η γνώση και η κατανόηση
εννοιών και ορολογίας, η κριτική ικανότητα, η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών
στοιχείων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και να δημιουργεί,
συνδυάζοντας γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
2.
Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους
μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:
α) Το
πρώτο θέμα αποτελείται από πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (πολλαπλής
επιλογής, Σωστού -Λάθους, αντιστοίχισης) με τις οποίες ελέγχεται η γνώση και η
κατανόηση των βασικών εννοιών και των σπουδαιότερων συμπερασμάτων της θεωρίας
σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από δύο (2) ερωτήσεις, με τις οποίες
ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και οι ικανότητες και δεξιότητες που
απέκτησαν οι μαθητές κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων
που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος. Με τις ερωτήσεις μπορεί να ζητηθεί από
τους μαθητές να αναπτύξουν την απάντησή τους ή να απαντήσουν σε ένα ερώτημα
κλειστού τύπου και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση εφαρμογής της
θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών,
εντολών και αρχών και μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα που
διευκολύνουν τον μαθητή στη λύση.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτεί
ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και ανάπτυξη στρατηγικής για τη
διαδικασία δημιουργίας ή επίλυσής του. Tο πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να
αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα που διευκολύνουν τον μαθητή στη λύση.
3.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25)
μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα κάθε
μία ερώτηση βαθμολογείται με πέντε (5) μονάδες και στο δεύτερο θέμα η πρώτη
ερώτηση βαθμολογείται με δώδεκα (12) μονάδες και η δεύτερη με δεκατρείς (13)
μονάδες. Στο τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους
ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας και
καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.
4.
Τα θέματα επιλέγονται από
τους διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα καθηγητές.
Ξένη Γλώσσα (Αγγλικά)
Στις προαγωγικές εξετάσεις του μαθήματος της
Ξένης Γλώσσας της Β΄ τάξης Ημερησίου ΕΠΑ.Λ. ο τρόπος εξέτασης
περιλαμβάνει θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας. Τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται
ως εξής:
Θέμα 1. Κατανόηση γραπτού λόγου:
Δίδεται στους μαθητές διδαγμένο κείμενο (α)
180-350 λέξεων, το οποίο συνοδεύεται από μία δοκιμασία με δέκα (10) ερωτήματα
που αποσκοπούν στον έλεγχο σφαιρικής κατανόησης ή/και (β) κατανόησης επιμέρους
μηνυμάτων/πληροφοριών του κειμένου (σύνολο 30%).
Θέμα 2α. Λεξικογραμματική:
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον
έλεγχο λεξιλογικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα. Πρόκειται για
ερωτήματα συμπλήρωσης (σύνολο 20%).
Θέμα 2β. Λεξικογραμματική:
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον
έλεγχο γραμματικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα. Πρόκειται για
ερωτήματα επιλογής (σύνολο 20%).
Θέμα 3. Παραγωγή γραπτού λόγου:
Οι μαθητές καλούνται να γράψουν ένα κείμενο
έκτασης 120 – 150 λέξεων σύμφωνα με πληροφορίες, παροτρύνσεις ή/και οδηγίες που
παρέχονται στην ξένη γλώσσα και οι
οποίες ορίζουν με σαφήνεια το συγκειμενικό πλαίσιο της παραγωγής του (δηλαδή
ποιος γράφει σε ποιον και για ποιον σκοπό) (σύνολο 30%).
Τα θέματα ορίζονται από τον διδάσκοντα.
Φυσική Αγωγή
Λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 11 του Ν.
4186/2013, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν αποτελεί γραπτώς εξεταζόμενο
μάθημα, ο τρόπος αξιολόγησής του ορίζεται ανά τετράμηνο. Ειδικότερα, «για το μάθημα ‘Φυσική Αγωγή, που δεν
εξετάζεται γραπτώς, βαθμός ετήσιας επίδοσης
είναι ο ετήσιος προφορικός
βαθμός. Ως ετήσιος προφορικός βαθμός λογίζεται ο
μέσος όρος των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων και δίνεται
με προσέγγιση δεκάτου» σύμφωνα με τις
διατάξεις της περ. 2 της παρ. 9 του άρθρου 1 του Π.Δ. 61/2012 (Α΄ 112).
Με τον όρο αξιολόγηση εννοούμε, στη σχολική
πράξη, τον προσδιορισμό και την εκτίμηση, με αριθμούς ή με άλλο τρόπο, της
επίδοσης των μαθητών, με σκοπό είτε τη βαθμολογία (κατάθεση βαθμών τριμήνου
κ.ά.) είτε τη διαπίστωση της προόδου τους (αξιολόγηση αποτελεσμάτων διδασκαλίας
κ.ά.), με ειδικές εξετάσεις ή τεστ. Σε μια αξιολόγηση σημασία έχουν, εκτός από
τα εξεταστέα αντικείμενα, και τα κριτήρια εξέτασης, δηλαδή το μέτρο και η
βαρύτητα που θα δοθεί σε κάθε ένα από αυτά, γι' αυτό δίνεται επιπλέον και
ειδική βαθμολογική κλίμακα και μέτρο κρίσης για κάθε εξεταστέα ομάδα χωριστά.
Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής η ειδική αυτή
βαθμολογική κλίμακα έχει μεγάλη σημασία, γιατί τα αντικείμενα κρίσης είναι
πολλά (φυσικές-σωματικές ικανότητες, κινητικές-αθλητικές γνώσεις, συμμετοχή,
ενδιαφέρον, αθλητικό ήθος κ.ά.). Λόγω της ιδιαιτερότητας του μαθήματος της
Φ.Α., που αποβλέπει και σε άλλους παράπλευρους στόχους (όπως ψυχοπαιδαγωγικούς,
βιωματικούς, κοινωνικούς κ.ά.), τα εξωγυμναστικά στοιχεία πριμοδοτούνται
αρκετά, τόσο για να βοηθήσουν τους μαθητές εκείνους που εξαιτίας κληρονομικών ή
άλλων λόγων (π.χ.: παχυσαρκία, έλλειψη σωματικών ικανοτήτων κ.ά.) δεν μπορούν
να έχουν επιδόσεις όσο και για να δημιουργήσουν κίνητρα για συμμετοχή στο μάθημα,
αφού μέσα απ' αυτό θα αποκτηθούν και οι κινητικές συνήθειες (τα αθλητικά
χόμπι).
Στο ΕΠΑ.Λ., η βαθμολογία θα διαμορφώνεται κατά
50% από τα τρία εξεταστέα αντικείμενα του αθλήματος ή της κινητικής
δραστηριότητας που διάλεξαν οι μαθητές και κατά 50% από τα άλλα εξωγυμναστικά
στοιχεία (παρουσίες, προσπάθεια, ενδιαφέρον κ.ά.). Συμπερασματικά, τα κριτήρια
που επηρεάζουν τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας του μαθήματος της Φ.Α. για
το ΕΠΑ.Λ. είναι:
1. Άθλημα ή Κινητική Δραστηριότητα Επιλογής 50%
με άριστα 10 βαθμοί
2. Παρουσίες, προσπάθεια, ενδιαφέρον: 50%
με άριστα 10 βαθμοί
Σύνολο: 100% με άριστα 20 βαθμοί
Τα
αθλήματα και οι κινητικές δραστηριότητες που μπορούν να επιλέξουν οι μαθητές σε
κάθε τάξη και τετράμηνο - εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις χώρου, εγκαταστάσεων,
οργάνων κ.τ.λ.- και που αποτελούν τη διδακτέα-εφαρμοστέα ύλη και των τριών τάξεων
του Λυκείου, είναι τα παρακάτω:
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι
μαθητές που θα επιλέξουν ένα άθλημα σε κάποιο τετράμηνο ή και σε ολόκληρο το
έτος θα εξετάζονται στα εξής θέματα κατά άθλημα:
v Βόλεϊ
α) Πάσα με τα δάχτυλα και τους
πήχεις
β) Βολή από πάνω (τύπου τένις)
γ) Πτώσεις
v Μπάσκετ
α) Σταμάτημα μετά από ντρίμπλα και
στη συνέχεια πίβοτ
β) Σουτ από στάση (ελεύθερη βολή)
γ) Σουτ από κίνηση (μπάσιμο)
v Χάντμπολ
α) Βασικό σουτ (από το ύψος του
ώμου) από στάση
β) Σουτ με γονάτιση και πτώση
μπροστά
γ) Βασικό σουτ μετά από δύο-τρία
βήματα και άλμα
v Ποδόσφαιρο
α) Σταμάτημα της μπάλας και προώθηση
της με το μέσα και έξω μέρος του ποδιού (κοντρόλ)
β) Κεφαλιά σε στάση
γ) «Σκαφτό» σουτ
v Στίβος
α) Τεχνική συσπειρωτικής εκκίνησης
β) Τεχνική άλματος σε μήκος ή
τριπλούν
γ) Τεχνική ρίψης σφαιροβολίας
v Γυμναστική
α) Απλή κατακόρυφη με στήριξη
β) Κυβίστηση σε στρώμα ή μια μικρή
απλή σειρά ασκήσεων με μπάλα, κορδέλα, στεφάνι, σχοινί (για τις μαθήτριες) ή
μια μικρή απλή σειρά ελεύθερων ασκήσεων εδάφους (για τους μαθητές).
v Χορός
α) Μακελάρικος
β) Καλαματιανός
γ) Ένας τοπικός
v Άλλα αθλήματα
Τρία
βασικά θέματα από τα αθλήματα τα οποία, παρόλο που δεν περιλαμβάνονται στο
αναλυτικό πρόγραμμα, είτε διδάχτηκαν στο σχολείο είτε επιδίδονται σε αυτά
(εξωσχολικά) οι μαθητές.
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι
μαθητές που θα επιλέξουν ένα άθλημα σε κάποιο τετράμηνο ή και σε ολόκληρο το
έτος θα εξετάζονται στα εξής θέματα κατά άθλημα:
v Βόλεϊ
α) Πάσα με τα δάχτυλα και τους
πήχεις
β) "Καρφί"
γ) Πτώσεις με περιστροφή
v Μπάσκετ
α) Σταμάτημα μετά από ντρίμπλα και
στη συνέχεια πίβοτ
β) "Τζαμπ-σουτ"
γ) "Μπάσιμο" μετά από
προσποίηση
v Χάντμπολ
α) Σουτ από ''πέναλτι''
β) Βασικό σουτ μετά από ντρίμπλα και
άλμα
γ) Σουτ με πλάτες προς το τέρμα ή
μετά από κάποια προσποίηση
v Ποδόσφαιρο
α) Σταμάτημα της μπάλας και προώθηση
με το μέσα και έξω μέρος του ποδιού (κοντρόλ)
β) Κεφαλιά από άλμα
γ) Σουτ με τον ταρσό (Kουτουπιέ) ή
με το έσω μέρος του ποδιού
v Στίβος
α) Τεχνική περάσματος χαμηλού
εμποδίου
β) Τεχνική άλματος σε ύψος (στραντλ
ή φλοπ)
γ) Τεχνική ρίψης ακοντίου ή δίσκου ή
σφύρας
v Γυμναστική
α) Απλή κατακόρυφη με στήριξη
β) Κυβίστηση σε χαμηλό πλινθίο ή
κυβίστηση από χαμηλό ύψος (άλμα τίγρεως)
γ) Τροχός
v Χορός
α) Σαμαρίνας
β) Τσάμικος
γ) Ένας Κρητικός ή Ποντιακός
v Άλλα αθλήματα
Τρία
βασικά θέματα από τα αθλήματα τα οποία, παρόλο που δεν περιλαμβάνονται στο
αναλυτικό πρόγραμμα, είτε διδάχτηκαν στο σχολείο είτε επιδίδονται σε αυτά
(εξωσχολικά) οι μαθητές.
Διευκρινιστική
σημείωση για όλες τις Τάξεις
α) Κατά την εξέταση βασικό κριτήριο
πρέπει να αποτελεί η ευχέρεια και η επιδεξιότητα με την οποία εκτελείται η
άσκηση και όχι το αποτέλεσμα (π.χ. το αν μπει ή όχι το καλάθι).
β) Στη διδασκαλία και εφαρμογή της
διδακτέας ύλης πρέπει να προηγούνται τα εξεταστέα θέματα, στα οποία και θα
δίνεται κάποια έμφαση και θα πρέπει να γίνονται γνωστά εκ των προτέρων, ώστε οι
μαθητές να προετοιμάζονται ανάλογα.
Σημειώνεται ότι για τους μαθητές που λαμβάνουν
κατ’ οίκον διδασκαλία, η βαθμολογία θα διαμορφώνεται μόνο από τα εξεταστέα
αντικείμενα του αθλήματος ή της κινητικής δραστηριότητας επιλογής.
Μαθήματα Ομάδων Προσανατολισμού, Τομέων και Ειδικοτήτων
Για την αξιολόγηση των μαθητών στα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού,
Τομέων και Ειδικοτήτων της Β΄ Τάξης Ημερησίων
και Β΄ Τάξης Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. θα ισχύσει ό,τι προβλέπεται για τα μαθήματα
ειδικοτήτων στο Π.Δ. 50/2008 και στις τροποποιήσεις του.
Όσον αφορά τον τρόπο, τη διαδικασία και τα θέματα εξέτασης στις
επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου για τη Β΄ Τάξη ΕΠΑ.Λ., από το σχολικό έτος 2014-2015 ισχύει αναλογικά ό,τι
προβλέπεται στο Π.Δ. 50/2008 και τις τροποποιήσεις του.
Οι
διδάσκοντες να ενημερωθούν ενυπόγραφα.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ,
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ
ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου