Τρίτη 30 Ιουλίου 2013

Bruno Bich: «Να γιατί επιμένω στην Ελλάδα»

Ο πρόεδρος της βιομηχανίας BiC, κ. Μπρούνο Μπικ, είναι ίσως ο καταλληλότερος άνθρωπος για να μιλήσει για την ελληνική κρίση. 

Τι μπορεί να ειπωθεί για κάποιον που γεννήθηκε στη Γαλλία, ζει μεταξύ Γαλλίας και ΗΠΑ, διαθέτει εργοστασιακές μονάδες κυρίως σε Γαλλία, Ισπανία, Μεξικό, Βραζιλία και έρχεται στην Ελλάδα μία φορά τον χρόνο; Πολλά! 
Κι αυτό διότι ο κ. Μπικ έχει ζήσει πολύ περισσότερες φορές τα προβλήματα που βιώνει η πατρίδα μας. «Με ρωτάτε να σας πω για την κρίση στην Ελλάδα και για ποιον λόγο επιλέγω να μένω εδώ επενδυτικά. Μιλάτε με έναν επιχειρηματία που επένδυσε, για παράδειγμα, στην Αργεντινή και βίωσε την εκεί δύσκολη κατάσταση
το 2001. Την ίδια στιγμή που η χώρα σας αντιμετωπίζει προβλήματα, σε μια άλλη χώρα όπου η εταιρεία μου έχει μεγάλη εργοστασιακή μονάδα, στη Βραζιλία, γίνονταν μεγάλες ταραχές. Τι θα έπρεπε να κάνω δηλαδή; Σε κάθε χώρα που υπάρχει κι ένα πρόβλημα να κλείνω τα εργοστάσια; Οχι. Κάτι τέτοιο δεν είναι επιλογή μου. Στηρίζω τους ανθρώπους μου, πιστεύω στην ομαδική δουλειά, βασίζομαι πάντοτε στο τοπικό μάνατζμεντ και θα συνεχίσω αυτήν την πρακτική», μας λέει.

«Μα καλά, στην Ελλάδα δεν βλέπετε πως τα προβλήματα είναι μεγάλα; Πως η χώρα βρίσκεται διεθνώς στο στόχαστρο της κριτικής;» τον ρωτάμε.

Και η… προβοκάτσιά μας γίνεται ακόμα μεγαλύτερη: «Δεν πιστεύετε πως πετάτε τα λεφτά σας στην Ελλάδα;». «Οχι, αγαπητέ μου. Στην Ελλάδα δεν πετάω λεφτά. Επενδύω χρήματα κι έχω κερδίσει επίσης», απαντά χτυπώντας με στον ώμο. 
«Μια αγορά δεν την αφήνεις στην πρώτη δυσκολία. Η Ελλάδα είναι πολύ σημαντική για εμάς και θα εξακολουθήσει να είναι. Εδώ γίνεται πολύ καλή δουλειά», συνεχίζει.

Η εμμονή του αφεντικού της μεγαλύτερης εταιρείας στα προϊόντα μιας χρήσεως (ξυριστικά, αναπτήρες, στιλό, αξεσουάρ κ.ά.) στην έννοια της ομαδικότητας είναι χαρακτηριστική. «Μη με βγάλετε παρακαλώ μόνο μου φωτογραφία. Να μπουν στο πλάνο και οι συνεργάτες μου», λέει και φυσικά η επιθυμία ενός ανθρώπου με επώνυμο-παγκόσμιο brand name οφείλει να γίνει απολύτως σεβαστή. 
Πώς μπορείς εξάλλου να αρνηθείς μια τέτοια παραχώρηση σε έναν άνθρωπο που είναι από τους πλουσιότερους Γάλλους πολίτες, με ευγενική καταγωγή (ο πατέρας του υπήρξε βαρόνος) κι ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματίες του κόσμου. Πάνω από όλα, όμως, δεν μπορείς να του χαλάσεις χατίρι, καθώς ο κ. Μπικ δεν δίνει την αίσθηση του αυστηρού… βαρόνου του χρήματος. Για την ακρίβεια, είναι ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας. Ενας επιχειρηματίας που αναφέρεται συνεχώς στην ομάδα και τους ανθρώπους του, που κυκλοφορεί ανάμεσα στο προσωπικό του, που ακούει τον καθέναν και που με αδημονία περιμένει τις καθιερωμένες διακοπές του στα ελληνικά νησιά.

«Α, η πατρίδα σας είναι πανέμορφη. Το νησί της Σύμης κάθε φορά μού φαίνεται και πιο όμορφο. Ακόμα θυμάμαι την ωραία βόλτα στη θάλασσα της Αστυπάλαιας», διηγείται ιστορίες από όλα τα ελληνικά νησιά και σε κάνει να νιώθεις άσχημα καθώς ένας φιλέλληνας Γάλλος έχει επισκεφτεί πολύ περισσότερα μέρη απ’ όσα έχουν πάει πολλοί συμπατριώτες μας.

Τον κ. Μπικ τον συναντήσαμε δύο ημέρες προτού δει τον Ελληνα πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά. Λογικό λοιπόν ήταν να μπούμε στον πειρασμό να τον ρωτήσουμε τι θα του πει και αν έχει κάποια καλή συμβουλή να του δώσει. «Θα του πω, προς Θεού, να μη διανοηθεί να παραιτηθεί από τη δύσκολη προσπάθεια», λέει γελώντας αλλά αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα την προσπάθεια που γίνεται αυτή την περίοδο όχι μόνο από τον ίδιο και την κυβέρνηση αλλά, κυρίαρχα, από τον ελληνικό λαό.

«Για να είμαι πάντως ειλικρινής, με τον πρωθυπουργό σας πρωτίστως θέλω να μιλήσουμε για τους ανθρώπους. Για το μείζον πρόβλημα της ανεργίας. Μαθαίνω πως υπάρχει μεγάλο κύμα μετανάστευσης από την Ελλάδα στο εξωτερικό. Αυτό είναι συγκλονιστικό. Είναι κρίμα. Θα πρέπει λοιπόν όλοι να δώσουμε, εκτός από ρεαλισμό, και αισιοδοξία. Επίσης, για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας οι κυβερνώντες θα πρέπει να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις. Μέσα στην επόμενη χρονιά η BiC δεσμεύεται να συνεχίσει τις επενδύσεις της και να τοποθετήσει 25 εκατ. ευρώ. Από τη μεριά της, η κυβέρνησή σας, όπως και κάθε κυβέρνηση, θα πρέπει να δώσει μάχη για την πάταξη της γραφειοκρατίας, τη μείωση των αντιπαραγωγικών φόρων, τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και να δει το ενεργειακό κόστος που στην Ελλάδα είναι ακριβότερο κατά πολύ σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ωστόσο και η δική σας κυβέρνηση και οι αντίστοιχες όλης της Ευρώπης θα πρέπει να δουν ένα άλλο, εξόχως σημαντικό ζήτημα. Πρέπει να δουν με μεγαλύτερο σεβασμό την εργασία και τους εργαζομένους. Θα πρέπει, επιτέλους, στον κόσμο της πραγματικής εργασίας και παραγωγής να αποδοθεί ο δέων σεβασμός. Αυτό, είτε μας αρέσει είτε όχι, το κάνουν με μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη εδώ και αρκετά χρόνια η εργασία βρίσκεται υπό διωγμό. Μη νομίζετε πως οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης ή ακόμα και του υπόλοιπου κόσμου είναι πολύ διαφορετικές από τη δική σας. Ολοι έχουν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ακολουθήσει ανάλογα μοντέλα λιτότητας. Γιατί, κακά τα ψέματα, για χρόνια οι Ευρωπαίοι θυμίζαμε τον μεθυσμένο ναυτικό που σε κάθε λιμάνι που έπιανε ξόδευε αλόγιστα τα χρήματά του. Τριάντα χρόνια αυτό γίνεται στην Ευρώπη. Κι επειδή εμείς εδώ στην BiC θεωρούμε πως κάθε πράγμα ξεκινάει από τον άνθρωπο, φωνάζουμε πως πρέπει να επαναφέρουμε τον σεβασμό στη δουλειά. Αν δεν δουλέψουμε, δεν θα τα καταφέρουμε. Ας μην αφιερώνουν λοιπόν κάποιοι στις Βρυξέλλες τον χρόνο τους διαρκώς για να βρίσκουν περιορισμούς στην επιχειρηματική δραστηριότητα. Ας εμπιστευτούν τους ανθρώπους της δράσης κι ας δουν τι κάνουν οι ΗΠΑ και πηγαίνουν μπροστά. Με τη γραφειοκρατία θα οδηγούμαστε διαρκώς στα ίδια και τα ίδια αδιέξοδα», τονίζει.

Επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ


Κάπως έτσι, η BiC όχι μόνο παραμένει, αλλά συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από το τι γράφουν τα διεθνή ΜΜΕ για τη χώρα μας. «Δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και δεν σκεφτήκαμε ποτέ να αποχωρήσουμε. Στην Ελλάδα βρίσκεται το παγκόσμιο κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης (R&D) για τις ξυριστικές μηχανές και η πιο σημαντική παραγωγική μονάδα μας, που απασχολεί περίπου 1.200 εργαζομένους. Στην Ελλάδα διαθέτουμε μια σπουδαία ομάδα σε όλα τα επίπεδα, που απαρτίζεται από ανθρώπους με ταλέντο και υψηλή εξειδίκευση. Επίσης, η ομάδα πωλήσεων και μάρκετινγκ απαρτίζεται από περίπου 70 άτομα που διαθέτουν τα προϊόντα της BiC στην χώρα σας. Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει περίπου το 1,5%-2% των συνολικών πωλήσεων της BiC. Καθημερινά παράγουμε 11 εκατομμύρια ξυραφάκια και εξάγουμε το 95% των προϊόντων που κατασκευάζονται εδώ. Την τελευταία τριετία έχουμε επενδύσει πάνω από 80 εκατ. ευρώ στον τομέα Ερευνας και Ανάπτυξης, σε νέα προϊόντα, μηχανές και τεχνολογίες. Εχουμε ζήσει πολλές περιόδους κρίσης σε όλο τον κόσμο και δεν αποχωρήσαμε ποτέ από καμία περιοχή απλά και μόνο λόγω οικονομικής κρίσης. Για να το κάνω πιο σαφές, όταν κατέρρευσε η Αργεντινή, στις αρχές του 2000, ήμασταν μία από τις λίγες εταιρείες που παραμείναμε στη χώρα για να υποστηρίξουμε τους πελάτες και τους καταναλωτές μας», ξεκαθαρίζει ο επιχειρηματίας.

Δεν είναι τυχαίο πως στην κατηγορία των ξυριστικών η Ελλάδα αποτελεί ιστορική βάση για τη BiC. Η μεγάλη γαλλική οικογένεια βρίσκεται στη χώρα από το 1973, όταν ξεκίνησε τη συνεργασία με τη ΒΙΟΛΕΞ, η οποία ιδρύθηκε από την οικογένεια Πολίτη το 1952. «Καθώς ο πατέρας μου είχε αποφασίσει να εισέλθει στην αγορά των ξυριστικών, αναζητούσαμε τον καλύτερο κατασκευαστή λεπίδων. Τελικά τον βρήκαμε στην Ελλάδα. Το 1974 εξαγοράσαμε το 44% της ΒΙΟΛΕΞ και το 1975 λανσάραμε την πρώτη ξυριστική μηχανή μιας χρήσης στον κόσμο. Στις κύριες αγορές δραστηριοποίησής μας είμαστε η δεύτερη μάρκα ξυριστικών μηχανών μιας χρήσεως παγκοσμίως», λέει ο πρόεδρος του ομίλου BiC.

Πόσο όμως η κρίση έχει επηρεάσει την BiC τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό;

«Φυσικά και μας έχει επηρεάσει και συνεχίζει να μας επηρεάζει, αλλά καθώς βρισκόμαστε πολλά χρόνια στην Ελλάδα, υπάρχει επίσης η ευκαιρία να κερδίσουμε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Οι πωλήσεις στην Ελλάδα μειώθηκαν το 2011 και το 2012 κατά μονοψήφιο ποσοστό. Οι πωλήσεις από τις αρχές του 2013 παραμένουν στο ίδιο επίπεδο. Δεν είμαστε άτρωτοι στην κρίση, αλλά ανθεκτικοί σε αυτή. Η ελληνική ομάδα πωλήσεων και μάρκετινγκ έχει επιδείξει εξαιρετικό σθένος και ισχυρή δέσμευση στην εταιρεία κι, έτσι, έχουμε ξεπεράσει τον ανταγωνισμό. Ενα από τα καλύτερα παραδείγματα της εφευρετικότητάς τους είναι η διαφημιστική καμπάνια “Made in Greece”, η οποία συνδύαζε την υπερηφάνεια του να είσαι Ελληνας με την υπερηφάνεια του να εργάζεσαι για τη BiC», αναφέρει και προσθέτει:

«Η δύναμη της εμπορικής ονομασίας μας, η μεγάλη ικανοποίηση των πελατών από τα προϊόντα μας και η συγκλονιστική αφοσίωση όλων των ομάδων μάς βοήθησαν να αποκτήσουμε σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα τα τελευταία λίγα χρόνια. Αντισταθήκαμε στην κρίση με πολύ καλύτερο τρόπο απ' ό,τι ο ανταγωνισμός και είμαστε τώρα έτοιμοι να επενδύσουμε και να εκμεταλλευτούμε αυτή τη θέση. Κατέχουμε την πρώτη θέση στα είδη γραφικής ύλης και τους αναπτήρες και τη δεύτερη θέση στα ξυριστικά». Κι όλα αυτά με την εταιρεία να έχει προσλάβει περίπου 200 εργαζομένους τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ η πολιτική μπόνους και αυξήσεων παρέμεινε αμετάβλητη. Αυτά στα οποία η εταιρεία επενδύει διαρκώς είναι το λανσάρισμα νέων προϊόντων, η καινοτομία, στους ανθρώπους και η σχέση ποιότητας - τιμής.

Ποιος είναι

Είναι ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες παγκοσμίως.

Επίσης, ένα από τα έντεκα παιδιά του βαρόνου Μπικ που ίδρυσε το 1950 τον όμιλο στιλό, μολυβιών και αξεσουάρ BiC. Ο τίτλος της εταιρείας είναι σύντμηση του οικογενειακού ονόματος.

Η επωνυμία BiC έχει διεθνή παρουσία σε 160 χώρες και είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα γαλλικά σήματα στον πλανήτη.

Ο κ. Μπρούνο Μπικ σπούδασε στο Sainte-Croix a Neuilly και μετά στο University of New York Μάρκετινγκ και Οικονομικά. Ξεκίνησε την καριέρα του σε επενδυτική τράπεζα του Μανχάταν και στα 28 του εισήλθε στην οικογενειακή επιχείρηση.

Το 1994 έγινε CEO του γκρουπ, λίγο πριν από τον θάνατο του πατέρα του.

Με 23 εργοστάσια σε ολόκληρο τον κόσμο


Το 2012, το 26% των πωλήσεων της εταιρείας πραγματοποιήθηκε στην Ευρώπη, το 43% στη Βόρεια Αμερική και το 31% στη Λατινική Αμερική. Τα επόμενα χρόνια οι γρήγορα αναπτυσσόμενες χώρες (Λατινική Αμερική, Μέση Ανατολή και Αφρική, Ασία και Ανατολική Ευρώπη) θα συνεχίσουν να αποτελούν μοχλό ανάπτυξης. «Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι να εξασφαλίσουμε πάνω από το 40% των εσόδων μας από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Το επιχειρηματικό μας μοντέλο βασίζεται σε αυστηρότατα ποιοτικά κριτήρια, στους μεγάλους όγκους παραγωγής, στην υψηλή αυτοματοποίηση καθώς και την εσωτερική παραγωγή. Διαθέτουμε 23 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται κοντά στις αγορές μας», λέει ο κ. Μπικ. Από την Ελλάδα η εταιρεία εξάγει τα ξυριστικά της στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ειδικά τα υψηλής ποιότητας προϊόντα (ξυριστικά 3 και 4 λεπίδων με τεχνολογία κινητών λεπίδων).

Η BiC αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα υγιούς οικογενειακής επιχείρησης. Ποια συμβουλή έχει να δώσει στις ελληνικές μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις ο κ. Μπικ; «Οι οικογενειακές επιχειρήσεις μπορούν να τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα εκ της φύσεώς τους, ως πιο συντηρητικές στη διαχείριση των εξόδων τους αλλά και λόγω της μακροπρόθεσμης προοπτικής που τις χαρακτηρίζει. Θα πρέπει λοιπόν να κάνουν καλύτερο έλεγχο κόστους και να στραφούν στις διεθνείς αγορές όπου υπάρχει ζήτηση. Κι εμείς ξεκινήσαμε ως μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση, αλλά πολύ καινοτόμος, με τα καλύτερης ποιότητας προϊόντα στη σωστή τιμή και 60 χρόνια μετά παραμένουμε το ίδιο», καταλήγει.





Δημήτρης Μαρκόπουλος
newmoney

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου