Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2012

Αερολογίες από τη Διυπουργική για το ξεπούλημα των τεσσάρων Αirbus



«Αλλα λόγια να αγαπιόμαστε» αποτέλεσε η χθεσινή ανακοίνωση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑ)για την πώληση των τεσσάρων Airbus της κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας (Ο.Α.). Η Διυπουργική δεν έδωσε επαρκείς εξηγήσεις ούτε για την αιφνίδια «καρατόμηση» του αρχικού εκτιμητή ούτε για τη σπουδή που επέδειξε να ολοκληρωθεί η εξαγορά σε χρόνο-ρεκόρ, έπειτα από την προσκόμιση της τελευταίας αποτίμησης.

Για το πρώτο ζήτημα, δηλαδή την αιφνίδια αλλαγή εκτιμητή, δεν γίνεται καμία αναφορά στη δισέλιδη ανακοίνωση της ΔΕΑ. Αν και αρχικά είχε επιλεγεί η Grand Thornton, τα δικαιώματα εκχωρήθηκαν στην SL Engineering & Services LTD. Η Grand Thornton αποκλείστηκε, καθώς ενημέρωσε το Δημόσιο ότι «δεν είναι σε θέση να ολοκληρώσει την αποτίμηση των αεροσκαφών, κατόπιν επιτόπιας επιθεώρησης, πριν από τις 18 Ιανουαρίου».

Στις 23 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την απόφαση 198, η Διυπουργική Επιτροπή αποφάσισε την πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών στην Apollo Aviation. Οπως φαίνεται στην απόφαση, η Διυπουργική Επιτροπή ανακήρυξε πλειοδότη την εταιρία Apollo βασιζόμενη στην «επιτόπια και ενδελεχή αποτίμηση που διενεργήθηκε από την SL Engineering» στις... 23 Δεκεμβρίου! Δηλαδή, η επιτροπή έβγαλε απόφαση την ίδια ημέρα που έγινε ο επιτόπιος έλεγχος ή, στην καλύτερη περίπτωση, έβγαλε απόφαση την ίδια ημέρα που της παραδόθηκε το πόρισμα!

Γιατί τέτοια σπουδή από τη ΔΕΑ; Ως αιτία προβάλλεται η μνημονιακή υποχρέωση της Ελλάδας να ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση ως τα τέλη του έτους. Λες και οι άλλες αποκρατικοποιήσεις που είναι και πιο σημαντικές, όπως η ΔΕΠΑ ή το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», «τρέχουν με χίλια».
Το Δημόσιο έκανε εκτενή αναφορά τόσο στον πρώτο διαγωνισμό όσο και στον δεύτερο. Οι δυο τους έχουν διαφορά ενός χρόνου, αφού ο πρώτος έγινε στα τέλη του 2009 και ο δεύτερος ξεκίνησε στις αρχές του 2011!

Πέρα από την καθυστέρηση ενός και πλέον χρόνου για έναν απλό διαγωνισμό, το Δημόσιο ξέχασε να αναφέρει ότι η Lazard έκανε «παιδικά» λάθη στον πρώτο διαγωνισμό, μη ζητώντας εγκαίρως εγγυητικές επιστολές.

Μάλιστα, οι χειρισμοί της Lazard, η οποία συμμετείχε στους περισσότερους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης της κρατικής Ο.Α., είχαν κατακριθεί από στελέχη των υπό εκκαθάριση Ολυμπιακών Αερογραμμών.

Πάντως, αφού το Δημόσιο εργάζεται με στόχο την άντληση εσόδων, γιατί στις Ολυμπιακές Αερογραμμές υπάρχει στέλεχος που αμείβεται με 9.300 ευρώ μηνιαίως; Γιατί οι δικηγόροι της εταιρίας αμείβονται με περίπου 4.000 ευρώ μηνιαίως;

Μήπως το Δημόσιο θα έπρεπε να είχε μισθώσει, εδώ και δύο χρόνια, τα παροπλισμένα αεροπλάνα σε κάποια άλλη εταιρία, ώστε να μη χρειαζεται να καταβάλλει «παρκόμετρα» στο «Ελ. Βενιζέλος» και 80.000 ευρώ για τη μηνιαία συντήρηση και το κόστος προσωπικού;

Δυστυχώς τα αεροπλάνα ήταν «ενταφιασμένα» στο «Ελ. Βενιζέλος», με αποτέλεσμα τη σταδιακή μείωση της αποτίμησής τους, κυρίως για τεχνικούς λόγους (λήξη ισχύος και άλλων ανταλλακτικών και μερών).

Το Ελληνικό Δημόσιο όχι μόνο δεν δημοσιοποίησε άμεσα το αντίτιμο της εξαγοράς, αλλά «απέκρυψε» το γεγονός ότι τα αεροσκάφη εξοφλήθηκαν μόλις εφέτος. Αν και επιχείρησαν στην κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία στα τέλη της δεκαετίας του 1990, το Δημόσιο κατάφερε να τα ξεχρεώσει το... 2011! Οι τελευταίες δόσεις στη Bank of Scotland και σε άλλες τράπεζες καταβλήθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο.

Για το ποιοι πήραν τα αεροσκάφη το Δημόσιο δείχνει να μην ενδιαφέρεται, επισημαίνοντας ότι «θέματα που σχετίζονται με τους μετόχους ή ιδιοκτήτες της πλειοδότριας εταιρίας δεν αφορούν τη διαγωνιστική διαδικασία ούτε εξετάστηκαν κατά τη διάρκειά της».

Εξηγήσεις για την διαδικασία που ακολουθήθηκε για την πώληση των τεσσάρων Airbus του Δημοσίου έναντι μόλις 31 εκατομμυρίων ευρώ ζητά η Νέα Δημοκρατία. «Γιατί δεν ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία και προτιμήθηκε η απευθείας πώληση των αεροσκαφών από τη Διυπουργική Επιτροπή, χωρίς τη μεταβίβασή τους στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας;» ρωτά η ΝΔ μέσω του τομεάρχη μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου.


Ουρανία Γαλανού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου