Η λεγόμενη «αυτοαξιολόγηση» των σχολικών μονάδων, όπως εφαρμόζεται σήμερα από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., έχει μετατραπεί σε μια εξαντλητική γραφειοκρατική διαδικασία, η οποία σε μεγάλο βαθμό απομακρύνεται από τον αρχικό της σκοπό: τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.
Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους θα έπρεπε να καταργηθεί στη σημερινή της μορφή και να αποτελέσει αποκλειστική αρμοδιότητα των Συλλόγων Διδασκόντων/ουσών είναι οι εξής:
2. Δεν εμπιστεύεται τους εκπαιδευτικούς.
Μια πραγματική αυτοαξιολόγηση προϋποθέτει εμπιστοσύνη στη σχολική κοινότητα. Όταν το Υπουργείο καθορίζει λεπτομερώς τι θα αξιολογηθεί, πώς θα αξιολογηθεί και πώς θα καταγραφεί, η αυτοαξιολόγηση παύει να είναι «αυτο-» και γίνεται ετεροκαθοριζόμενη διαδικασία.
Μια πραγματική αυτοαξιολόγηση προϋποθέτει εμπιστοσύνη στη σχολική κοινότητα. Όταν το Υπουργείο καθορίζει λεπτομερώς τι θα αξιολογηθεί, πώς θα αξιολογηθεί και πώς θα καταγραφεί, η αυτοαξιολόγηση παύει να είναι «αυτο-» και γίνεται ετεροκαθοριζόμενη διαδικασία.
3. Δημιουργεί εικονική εικόνα της πραγματικότητας.
Πολλά σχολεία αναγκάζονται να παράγουν εκθέσεις που περιγράφουν μια ιδανική κατάσταση, ενώ τα πραγματικά προβλήματα – ελλείψεις προσωπικού, υποδομών και πόρων – παραμένουν άλυτα.
Πολλά σχολεία αναγκάζονται να παράγουν εκθέσεις που περιγράφουν μια ιδανική κατάσταση, ενώ τα πραγματικά προβλήματα – ελλείψεις προσωπικού, υποδομών και πόρων – παραμένουν άλυτα.
4. Αποδυναμώνει τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών
Ο Σύλλογος, ως το κορυφαίο παιδαγωγικό όργανο του σχολείου, πρέπει να έχει την ευθύνη να εντοπίζει αδυναμίες, να θέτει στόχους και να σχεδιάζει δράσεις χωρίς ασφυκτικό διοικητικό έλεγχο.
Ο Σύλλογος, ως το κορυφαίο παιδαγωγικό όργανο του σχολείου, πρέπει να έχει την ευθύνη να εντοπίζει αδυναμίες, να θέτει στόχους και να σχεδιάζει δράσεις χωρίς ασφυκτικό διοικητικό έλεγχο.
5. Δεν συνδέεται με ουσιαστική υποστήριξη.
Η καταγραφή προβλημάτων δεν έχει αξία όταν η Πολιτεία δεν παρέχει τους αναγκαίους πόρους για την αντιμετώπισή τους.
Η καταγραφή προβλημάτων δεν έχει αξία όταν η Πολιτεία δεν παρέχει τους αναγκαίους πόρους για την αντιμετώπισή τους.
Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων είναι αναγκαία. Όμως χρειάζεται να είναι λιτή, ουσιαστική, παιδαγωγική και εσωτερική διαδικασία, σχεδιασμένη και υλοποιημένη από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών.. Το σχολείο δεν χρειάζεται περισσότερες εκθέσεις και πλατφόρμες· χρειάζεται περισσότερο χρόνο για διδασκαλία, συνεργασία και παιδαγωγική δημιουργία.
Όταν η αυτοαξιολόγηση παράγει περισσότερη γραφειοκρατία παρά πραγματική βελτίωση, τότε το πρόβλημα δεν είναι το σχολείο αλλά το ίδιο το σύστημα αξιολόγησης.
Τηλέμαχος Κουντούρης-Πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Δ/ντών-Δ/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου