Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025

«Πόσες ώρες εργάζεται πραγματικά ο Έλληνας εκπαιδευτικός; Μια σύγκριση με τη Γερμανία και τη Φινλανδία»

 

Η συζήτηση γύρω από το ωράριο και τον συνολικό φόρτο εργασίας των Ελλήνων εκπαιδευτικών παραμένει έντονη. Συχνά περιορίζεται στην αναφορά των διδακτικών ωρών μέσα στην τάξη, όμως η πραγματικότητα αποδεικνύεται πολύ πιο σύνθετη και απαιτητική.

Η εικόνα στην Ελλάδα

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ (Education at a Glance 2025), οι μαθητές στην Ελλάδα έχουν:

  • 718 ώρες υποχρεωτικής διδασκαλίας ετησίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
  • 791 ώρες ετησίως στη Δευτεροβάθμια (κατώτερο επίπεδο).

Οι εκπαιδευτικοί, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας, διδάσκουν 21-23 ώρες εβδομαδιαίως στη Δευτεροβάθμια και 21-24 ώρες στην Πρωτοβάθμια. Ωστόσο, πέρα από την «ορατή» διδασκαλία, αφιερώνουν σημαντικό χρόνο σε:

  • προετοιμασία μαθημάτων και διδακτικού υλικού,
  • διόρθωση γραπτών και εξετάσεων,
  • συνεδριάσεις συλλόγων διδασκόντων,
  • επικοινωνία με γονείς,
  • συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις,
  • συνεχή επιμόρφωση.

Εκτιμάται ότι ο συνολικός εβδομαδιαίος φόρτος εργασίας υπερβαίνει τις 35-40 ώρες, στοιχείο που καταδεικνύει ότι η εργασία του Έλληνα εκπαιδευτικού δεν αποτιμάται αποκλειστικά με βάση τις ώρες διδασκαλίας.

Παράδειγμα από τη Φινλανδία

Η Φινλανδία, διεθνώς πρότυπο εκπαιδευτικού συστήματος, προσφέρει μια ενδιαφέρουσα σύγκριση:

  • Στην Πρωτοβάθμια οι μαθητές έχουν 660 ώρες διδασκαλίας ετησίως, ενώ στη Δευτεροβάθμια (κατώτερο επίπεδο) 817 ώρες.
  • Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν περίπου 24 ώρες την εβδομάδα σε πλήρη θέση, αλλά ο πραγματικός χρόνος στην τάξη συχνά δεν ξεπερνά τις 18 ώρες, αφού το υπόλοιπο αφιερώνεται σε προετοιμασία, συνεργασία με συναδέλφους και επικοινωνία με γονείς.
    Το φινλανδικό μοντέλο τονίζει την ισορροπία μεταξύ διδασκαλίας και εξωδιδακτικού έργου, επιτρέποντας υψηλή ποιότητα διδασκαλίας και καλύτερη ψυχική υγεία των εκπαιδευτικών.

Παράδειγμα από τη Γερμανία

Στη Γερμανία η εικόνα είναι διαφορετική:

  • Οι εκπαιδευτικοί της κατώτερης Δευτεροβάθμιας έχουν περίπου 744 ώρες ετήσιας υποχρεωτικής διδασκαλίας.
  • Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, ο συνολικός εβδομαδιαίος φόρτος τους συχνά υπερβαίνει τις 45 ώρες, με αρκετούς να ξεπερνούν και τις 48 ώρες, όταν συνυπολογιστούν όλες οι παράλληλες υποχρεώσεις.
    Αυτό το υψηλό εργασιακό φορτίο συσχετίζεται με αυξημένα ποσοστά άγχους και επαγγελματικής εξουθένωσης (burnout).

Συμπέρασμα

Η Ελλάδα βρίσκεται σε ενδιάμεση θέση: οι ώρες διδασκαλίας στην τάξη είναι λιγότερες από τη Γερμανία αλλά αντίστοιχες ή και υψηλότερες σε σχέση με τη Φινλανδία. Ωστόσο, το κλειδί βρίσκεται στο σύνολο των υποχρεώσεων. Όπως δείχνει η διεθνής εμπειρία, ο χρόνος μπροστά στους μαθητές είναι μόνο ένα κομμάτι της δουλειάς.

Η εκπαιδευτική εργασία περιλαμβάνει ευθύνη, προετοιμασία, αξιολόγηση και στήριξη της σχολικής κοινότητας — στοιχεία που δεν αποτυπώνονται πάντα στους αριθμούς, αλλά καθορίζουν την πραγματική διάσταση του επαγγέλματος.

Η πολιτεία οφείλει να στηρίζει ουσιαστικά το έργο τους, εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες συνθήκες για ποιοτική διδασκαλία, επαρκείς πόρους και συνεχή επιμόρφωση.

Ο Έλληνας εκπαιδευτικός δεν εργάζεται μόνο «μέσα στην τάξη», αλλά με αφοσίωση και αίσθημα ευθύνης, προσφέρει πολύ περισσότερα στην κοινωνία. Γι’ αυτό και αξίζει την εμπιστοσύνη, την εκτίμηση και την έμπρακτη στήριξη όλων μας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου