
Με το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού για πάνω από ένα εκατομμύριο μαθητές, ξεκινά μία νέα σχολική χρονιά γεμάτη προσδοκίες, αλλά και με παλιά, άλυτα προβλήματα που εξακολουθούν να βαραίνουν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Κάθε Σεπτέμβριος συνοδεύεται από την ίδια αγωνία: τι πραγματικά προσφέρει στους μαθητές η 12ετής πορεία τους μέσα στις σχολικές αίθουσες;
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Νέα σχολικά εγχειρίδια, εμπλουτισμένα γνωστικά αντικείμενα, εισαγωγή διαδραστικών πινάκων, λειτουργία του ψηφιακού φροντιστηρίου, σχεδόν 50.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, αλλά και εκτεταμένες ανακαινίσεις σχολικών κτιρίων. Παράλληλα, έχει ανοίξει η συζήτηση για το Εθνικό Απολυτήριο και για ένα νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με στόχο την αντικειμενική και αδιάβλητη αξιολόγηση των μαθητών.
Ωστόσο, οι παρεμβάσεις αυτές δεν αρκούν. Η πραγματικότητα δείχνει πως ο κύριος πυλώνας εκπαίδευσης δεν είναι πλέον το σχολείο, αλλά το φροντιστήριο, το οποίο σταδιακά «κατέβηκε» από το Λύκειο στο Γυμνάσιο και σήμερα μέχρι και στο Δημοτικό, με τη μορφή κέντρων μελέτης. Αυτό αποτελεί σαφή ένδειξη ότι το δημόσιο σχολείο δεν επιτελεί πλήρως τον ρόλο του.
Αναμφισβήτητα, χρειάζονται περισσότεροι εκπαιδευτικοί, καλύτερος μισθός, συνεχής επιμόρφωση και βελτιωμένες υποδομές. Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Η ετήσια εικόνα με 19.000 προσλήψεις αναπληρωτών την τελευταία στιγμή, μόλις μία ημέρα πριν το πρώτο κουδούνι, δείχνει έλλειμμα σοβαρού προγραμματισμού.
Η χώρα μας δεν χρειάζεται «μπαλώματα» και «μερεμέτια» κάθε δυο-τρία χρόνια. Απαιτείται ριζική και ολιστική μεταρρύθμιση, με 12ετή διάρκεια προσαρμογής ώστε να αλλάξει σταδιακά το σχολικό σύστημα από την Α’ Δημοτικού και να ανεβαίνει τάξη προς τάξη. Ένα σχέδιο που δεν θα εξαρτάται από την εκάστοτε κυβέρνηση ή υπουργό, αλλά θα έχει τη στήριξη της κοινωνίας και τη συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων.
Η Ελλάδα οφείλει να αποκτήσει ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που θα απελευθερώνει τη δυναμική των παιδιών της και θα παρέχει πραγματικά ίσες ευκαιρίες. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται σχέδιο, συναίνεση και συνέπεια, όχι αποσπασματικές αλλαγές.
Η νέα σχολική χρονιά πρέπει να βρει την Πολιτεία αποφασισμένη να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μια 12ετή Εθνική Μεταρρύθμιση στην Παιδεία, που θα θεμελιώσει ένα σύγχρονο, αξιόπιστο και αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου