Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025

Διορίστηκαν, αλλά έφυγαν με άδεια – Πώς επηρεάζονται σχολεία και μαθητές»

Ένα φαινόμενο που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο με συνέπειες στη λειτουργία των σχολείων επανήλθε στο προσκήνιο: μεγάλος αριθμός νεοδιορισθέντων εκπαιδευτικών ζητά άμεσα άδεια, με αποτέλεσμα η κάλυψη των σχολικών αναγκών να γίνεται πιο σύνθετη και οι πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς να συνοδεύονται από κενά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, περίπου το 23% των 9.158 νέων διορισμένων εκπαιδευτικών αιτήθηκαν άδεια λίγο μετά τον διορισμό τους. Σε ορισμένες περιφέρειες, όπως το Νότιο Αιγαίο και τα Ιόνια νησιά, το ποσοστό αγγίζει σχεδόν το 30%, ενώ στην Αττική είναι σαφώς χαμηλότερο (16,1%).

Οι λόγοι των αδειών

Οι πιο συνηθισμένες αιτίες σχετίζονται με άδειες κύησης, ανατροφής τέκνου, επαπειλούμενης κύησης, αλλά και με αιτήματα άδειας άνευ αποδοχών ή παρατάσεων στον χρόνο ορκωμοσίας. Υπηρεσιακοί παράγοντες επισημαίνουν ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί, γνωρίζοντας εκ των προτέρων πως θα διοριστούν, δηλώνουν σχολεία σε δυσπρόσιτες περιοχές που προσφέρουν υψηλά μόρια, ώστε μετά τη διετία να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες μετάθεσης κοντά στον τόπο κατοικίας τους.

Επιπτώσεις στη σχολική κοινότητα

Η εικόνα αυτή έχει άμεσο αντίκτυπο στην εκπαιδευτική καθημερινότητα. Νηπιαγωγεία και δημοτικά σε μικρά νησιά ή απομακρυσμένες περιοχές βρίσκονται ξαφνικά χωρίς τοποθετημένο εκπαιδευτικό. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ένας νεοδιόριστος τοποθετήθηκε σε σχολείο και αμέσως μετά έλαβε άδεια, αφήνοντας το τμήμα ακάλυπτο λίγες μόλις μέρες πριν τον αγιασμό. Το Υπουργείο καλείται τότε να κινητοποιήσει άμεσα άλλους εκπαιδευτικούς –είτε από τον μόνιμο μηχανισμό είτε από τους αναπληρωτές– ώστε να μη μείνουν τα παιδιά χωρίς δάσκαλο.

Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, χαρακτήρισε το πρόβλημα «δομικό», εξηγώντας ότι η χώρα μας, λόγω της γεωγραφίας της, αντιμετωπίζει ιδιαίτερες δυσκολίες. «Σε έναν μόνο νομό διορίστηκαν 12 νηπιαγωγοί και οι 6 έλαβαν άδεια», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως ο σχεδιασμός απαιτεί διαρκείς παρεμβάσεις για να μην υπάρξουν κενά σε τάξεις.

Το σχέδιο του Υπουργείου

Για την κάλυψη των αναγκών, το Υπουργείο Παιδείας επισπεύδει τη Β΄ φάση προσλήψεων αναπληρωτών, η οποία φέτος θα πραγματοποιηθεί στις 25-26 Σεπτεμβρίου – νωρίτερα από τα προηγούμενα χρόνια. Στόχος είναι να ξεκινήσουν έγκαιρα και τα ολοήμερα σχολεία, αλλά και να εξασφαλιστεί υποστήριξη στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Παράλληλα, εξετάζονται τρόποι βελτίωσης του συστήματος, ώστε οι άδειες να μην προκαλούν τόσο έντονα λειτουργικά κενά. Η κ. Ζαχαράκη επεσήμανε ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες η διαχείριση των προσλήψεων είναι αποκεντρωμένη (σε επίπεδο περιφερειών ή δήμων), ενώ στην Ελλάδα το ισχύον σύστημα βασίζεται σε ενιαίες λίστες και κεντρικές προσκλήσεις, κάτι που δυσχεραίνει την άμεση κάλυψη έκτακτων αναγκών.

Ένα χρόνιο ζήτημα

Το θέμα δεν είναι καινούργιο. Εδώ και δύο δεκαετίες απασχολεί τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες, καθώς οι θεσμοθετημένες άδειες των νεοδιορισθέντων είναι νόμιμες και απολύτως δικαιολογημένες, αλλά δημιουργούν μια «τρύπα» στο σχεδιασμό. Αυτό έχει ως συνέπεια οι πρώτες εβδομάδες κάθε σχολικής χρονιάς να χαρακτηρίζονται από έναν «αγώνα δρόμου» για την κάλυψη των κενών.

Το Υπουργείο, πάντως, διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να κινείται με ταχείς ρυθμούς για να περιορίσει τις επιπτώσεις στις σχολικές τάξεις, ώστε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί να έχουν όσο το δυνατόν πιο ομαλή έναρξη της χρονιάς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου