Τον Μάιο θα διενεργηθεί για πρώτη φορά η ελληνική «PISA». Περίπου 6.000 μαθητές από 600 σχολεία της χώρας θα αποτελέσουν το δείγμα της διαγωνιστικής διαδικασίας µε ερωτήματα που θα αντληθούν από Τράπεζα Θεµάτων. Στόχος, σύµφωνα µε το υπουργείο Παιδείας, είναι να δημιουργηθεί ένα εργαλείο αποτύπωσης των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, τα οποία θα συλλεχθούν ανώνυμα, ώστε να εντοπιστούν οι ανάγκες και οι αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ο νέος θεσμός, που προβλέπεται να διενεργείται ετησίως, θα εφαρμοστεί στα πρότυπα της διεθνούς έρευνας «PISA», στην οποία συμμετέχουν κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ και συνεργαζόμενες χώρες.
Οι ερωτήσεις
Σε αυτόν θα λαμβάνουν µέρος κάθε χρόνο οι μαθητές της ΣΤ' Δημοτικού και της Γ' Γυμνασίου, οι οποίοι θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις κλειστού τύπου σε δύο μαθησιακά αντικείμενα: τη Γλώσσα-Κατανόηση Κειμένου και τα Μαθηματικά. Η διενέργεια του διαγωνισµού θα επεκταθεί σταδιακά σε μεγαλύτερο δείγμα μαθητών και η «φιλοσοφία» των ερωτημάτων θα αναπροσαρμόζεται στις αλλαγές που πραγματοποιούνται ανά διαστήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Πώς θα διεξαχθεί
Η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α∆ΙΠΠ∆Ε) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι οι δύο φορείς που θα αναλάβουν το έργο. Ηδη το ΙΕΠ εξέδωσε την πρόσκληση για τον ορισµό τεσσάρων εποπτών, οι οποίοι θα συντονίσουν είκοσι θεματοδότες που θα εμπλουτίσουν την τράπεζα θεµάτων από την οποία θα αντληθούν τα ερωτήματα προς εξέταση. Η φιλοσοφία των θεµάτων προσβλέπει στην καταγραφή των γνώσεων αλλά και στη διάγνωση των δεξιοτήτων που έχουν καλλιεργηθεί στους μαθητές µετά την ολοκλήρωση κάθε βαθμίδας.
Παράλληλα, θα επιλεγεί το σύνολο των σχολείων, ώστε να δημιουργηθεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των ιδιομορφιών ανά περιοχή και τύπο σχολικών μονάδων. Με την ολοκλήρωση της προετοιμασίας, εντός του Μαΐου, οι μαθητές της τελευταίας τάξης του Δημοτικού και του Γυμνασίου που θα επιλεγούν θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις κλειστού τύπου, καθώς και σε ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο θα συμπληρώσουν κοινωνικοδπμογραφικά στοιχεία. Τα θέµατα θα είναι απόρρητα μέχρι και την ημερομηνία διενέργειας των εξετάσεων, όμως θα δημοσιευτούν νωρίτερα ενδεικτικά
θέµατα σε ειδική πλατφόρμα του ΙΕΠ σε περίπτωση που επιθυμούν να τα μελετήσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Αξιοποίηση αποτελεσμάτων
Η επίδοση των μαθητών στη διαγωνιστική διαδικασία της ελληνικής «PISA» δεν θα συνεκτιμηθεί στους βαθµούς τους. Τα αποτελέσματα θα συλλεχθούν ανώνυμα και θα αξιοποιηθούν αποκλειστικά για την εξαγωγή πορισμάτων που αφορούν στη διάγνωση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών στις δύο θεματικές που εξετάστηκαν. Στο πλαίσιο αυτό, θα δημιουργηθεί ιστότοπος, στον οποίο θα αναρτώνται ενδεικτικά θέµατα και τα αποτελέσματα της ετήσιας διεξαγωγής του διαγωνισµού, ενώ η εφαρμογή πρακτικών για την κάλυψη των αδυναμιών που εντοπίστηκαν θα πραγματοποιείται σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Από τη σχολική χρονιά 20232024, έτος κατά το οποίο θα εφαρμοστούν για πρώτη φορά τα 1 66 νέα προγράμματα σπουδών και η επιλογή του πολλαπλού βιβλίου µε καινούργια σχολικά εγχειρίδια, τα ζητούμενα του διαγωνισµού θα προσαρμοστούν στο περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι πετυχαίνουν τους εκπαιδευτικούς τους στόχους.
Πού αποσκοπεί
Η Ελλάδα, από το 2000, έχει συμμετάσχει σχεδόν σε όλες τις φάσεις του προγράμματος «PISA», της διεθνούς εκπαιδευτικής έρευνας, που είναι προϊόν συνεργασίας των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ. Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών κατά τις δύο τελευταίες διαγωνιστικές διαδικασίες (το 2015 και το 201 8) απογοήτευσαν, µε τη χώρα να βρίσκεται χαμηλά στην κατάταξη και κάτω από τον µέσο όρο των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ στα γνωστικά αντικείμενα της Κατανόησης Κειμένου, των Μαθηματικών και της Φυσικής Επιστήμης. Η ελληνική «PISA» φιλοδοξεί να καλύψει το κενό της παντελούς απουσίας κατά τα προηγούμενα χρόνια ενός εργαλείου αξιολόγησης για την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο διατρέχει την πλειονότητα των θεσμικών παρεμβάσεων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, µέσω της νέας διαγωνιστικής διαδικασίας θα συγκεντρωθούν συγκεκριμένα και μετρήσιμα δεδομένα που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση των αξόνων για τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Οι βελτιωτικές κινήσεις, µετά τη διεξαγωγή των συμπερασμάτων, θα κινηθούν προς την αναμόρφωση της διδακτικής μεθοδολογίας. Αλλωστε, ήδη τα προγράμματα σπουδών, που εφαρμόζονται πιλοτικά σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία μέχρι την καθολική εφαρμογή τους στο σύνολο των σχολικών μονάδων, προωθούν νέους τρόπους διδασκαλίας, όπως η ανεστραμμένη τάξη και δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, µε στόχο την πιο ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου