Μια χρονιά για πολλούς... χαμένη, που αναλώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος της μπροσιά σπς οθόνες, αφήνει πίσω της η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας. Οι επόμενοι μήνες συνοδεύονται από την αβεβαιότητα της περιόδου, με άγνωστο ακόμη το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να μην έχει ακόμη εισηγηθεί μείωση της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων, παρόπ οι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες που προετοιμάζονται αυτές τις ημέρες αγωνιούν να βεβαιωθούν για τις συνθήκες εξέτασής τους.
Νέο εξεταστικό
Νέο εξεταστικό σύστημα όμως θα εφαρμοστεί και αυτό το καλοκαίρι, με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να το ανακοινώνει στη μέση της σχολικής χρονιάς. Το θέμα δεν επηρεάζει την εκπαιδευτική προετοιμασία των υποψηφίων ως προς την ουσία της, ωστόσο δημιουργεί αναστάτωση σε μια χρονιά ήδη βαριά φορτωμένη από την ένταση και την ανησυχία. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει μια δεύτερη χρονιά με τεράστια ποσοστά αποτυχίας όπως η περυσινή και επιχειρεί τώρα να επαναφέρει μια ισορροπία σε βαθμολογικό επίπεδο, καθώς και την αποτροπή εισόδου στα προγράμματα των ΑΕΙ με βαθμούς 2 και 3 κάτω από τη βάση.
Η περασμένη χρονιά αναμένεται ότι θα αφήσει βαθιές πληγές στο σώμα της εκπαίδευσης, ωστόσο, όπως λέγεται, «ουδέν κακόν αμιγές καλού»: ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας ενώθηκε στην αντιμετώπιση πολιτικών ή τεχνικών λαθών, ο εθελοντισμός και η υπερπροσπάθεια θριάμβευσαν σε πολλές περιοχές της χώρας, η πολιτεία προχώρησε ένα τεράστιο τεχνολογικό άλμα αναβαθμίζοντας τις ηλεκτρονικές «γέφυρες» με τις οποίες σύνδεσε όλα τα σχολεία της. Τα ψηφιακά μας «μάτια» άνοιξαν, η δυνατότητα συνεργασίας ξεκίνησε.
Όπως έλεγε πρόσφατα στο «Βήμα» η κυρία Mary Kalatzis, ελληνίδα επιστήμονας, πρώην κοσμήτορας στη Σχολή Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου του Ιλινόι των ΗΠΑ και καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Πολιτικής, συγγραφέας και σύμβουλος για θέματα εκπαίδευσης, ο τρόπος με τον οποίο προχώρησαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα τα εκπαιδευτικά συστήματα, με τις διαλέξεις καθηγητών από έδρας που άλλους μαθητές τους κάνουν να βαρεθούν και άλλους απλά να μπερδευτούν, έχει από καιρό τελειώσει. . . Οι μαθητές δεν είναι πλέον «καταναλωτές γνώσης» αλλά «παραγωγοί γνώσης» και ως τέτοιοι πρέπει να αντιμετωπίζονται .
Σε συνέπεια των όσων ήδη ζήσαμε, λοιπόν, οι παραδοσιακές αρχιτεκτονικές εκπαίδευσης αλλάζουν παγκοσμίως και η γνώση αναζητεί νέους τρόπους για να τοποθετηθεί.
Για την Ελλάδα σίγουρα είναι περίοδος περισυλλογής αλλά και σχεδιασμού στρατηγικών μεταρρυθμίσεων που θα πρέπει να υλοποιηθούν με γνώμονα το όφελος των μαθητών και μαθητριών.
«Τρέχουν» τα νομοσχέδια
Κατά τα άλλα, το υπουργείο Παιδείας τρέχει για να καταθέσει σειρά νομοσχεδίων που έχουν μείνει πίσω, δύο από τα οποία αποτελούν εμβληματικά κομμάτια του προεκλογικού προγράμματος της κυβέρνησης: τον νέο νόμοπλαίσιο για τα ΑΕΙ και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Και συγκεκριμένα:
• Ο νόμος-πλαίσιο για τα πανεπιστήμια συνιάσσεται αυτές τις ημέρες εντατικά, ωστόσο παραμένει το πολιτικό «αγκάθι» που τον κράτησε τόσο καιρό πίσω. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι δυο «γραμμές» που εκφράζονται στο κτίριο του Αμαρουσίου για τις αρμοδιότητες των νέων Συμβουλίων Διοίκησης των ΑΕΙ εξακολουθούν να συγκρούονται. Η μια θέλει τα νέα Συμβούλια με πλήρη εξουσία να αποφασίζουν και για την επιλογή των πρυτάνεών τους και η άλλη τα θέλει με συμβουλευτικές αρμοδιότητες και ρόλο μάνατζμεντ ή συγκέντρωσης επιπλέον πόρων για τη λειτουργία τους. Παράλληλα και με τον ίδιο νόμο θα δίνεται δυνατότητα «κοινών πτυχίων» μεταξύ διαφορετικών τμημάτων αλλά και Ιδρυμάτων, καθώς και η δυνατότητα εσωτερικής μετακίνησης σε ένα Ιδρυμα μεταξύ ομοειδών αντικειμένων, εάν ένας νέος ή νέα αποφασίσει ότι θέλει να αλλάξει κατεύθυνση σπουδών. Επίσης θα δοθεί η δυνατότητα σε έλληνες επιστήμονες και ερευνητές να μπορούν να γίνονται δεκτοί ως προσκεκλημένοι των ελληνικών πανεπιστημίων, ώστε να διδάσκουν σε αυτά ή να συμμετέχουν σε ερευνητικά προγράμματα. Αλλάζουν όμως και τα εκλεκτορικά σώματα στα ΑΕΙ. Ο αριθμός των μελών τους παραμένει 11 μέλη ή 15 ανά περίπτωση, ενώ θα έχουν 5 ή 6 μέλη από άλλο πανεπιστήμιο εκτός εκείνου στο οποίο απευθύνεται ο κρινόμενος και τουλάχιστον 2 μέλη από πανεπιστήμιο του εξωτερικού.
• Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το θέμα πήρε ήδη παράταση ενός χρόνου, αλλά πλέον η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να προχωρήσει σε θεσμοθέτηση και εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, παράλληλα με την αυτοαξιολόγηση ή την εξωτερική αξιολόγησή τους. Η αξιολόγηση εφαρμόστηκε μία μόνο φορά στη χώρα μας με το περίφημο ΠΔ 152/2013. Φυσικά δεν εφαρμόστηκε καθολικά. Ξεκίνησε το 2014 με τα στελέχη της εκπαίδευσης, τα 3/5 από τα οποία αξιολογήθηκαν κανονικά, αλλά μετά η διαδικασία σταμάτησε το 2015 με τις πρώτες κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στη νέα της μορφή η ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού θα αφορά τη «βαθμολόγηση» του έργου του μέσα στο σχολείο, ενώ αυξημένες αρμοδιότητες σε αυτό θα έχουν ο διευθυντής του σχολείου και ο συντονιστής εκπαιδευτικού έργου (ο πρώην σχολικός σύμβουλος, θεσμός όμως που επανέρχεται σύντομα στα σχολεία με τον επόμενο νόμο του υπουργείου Παιδείας). Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται βέβαια και για το ακαδημαϊκό τους προφίλ και τα μέσα που χρησιμοποιούν στη διδασκαλία τους (νέες τεχνολογίες, μεθόδους συνεργατικής κ.λπ.) Από την πλευρά τους, οι σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν στις αρμοδιότητές τους και το να παρακολουθούν περιοδικά τη διδασκαλία των εκπαιδευτικών σπς τάξεις. Η αξιολόγηση θα πρέπει να συνδεθεί με μεγάλα προγράμματα επιμόρφωσης. Η εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων που ήδη θεσμοθετήθηκε περιλαμβάνει τον ετήσιο προγραμματισμό εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμού δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών στα σχολεία.
Ο νέος νόμος θα αλλάζει συνολικά τις δομές λειτουργίας διοίκησης της εκπαίδευσης.
• Ο νόμος για το νέο σώμα φύλαξης των ΑΕΙ. Επιχειρησιακά το σώμα φαίνεται ότι θα ανήκει στα ΑΕΙ, αλλά οργανικά θα ανήκει στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Τα μέλη του θα έχουν δικαίωμα ανακρίσεων, συλλήψεων αλλά και αποτροπής βανδαλισμών και κρουσμάτων βίας μέσα στα ΑΕΙ. Θα αποτελούν έτσι μάλλον ένα είδος «ειδικής φρουράς» μέσα στα πανεπιστήμια. Τα σώματα φύλαξης των εισόδων των ΑΕΙ μέσω ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης θα παραμείνουν στα ανώτατα Ιδρύματα και μάλιστα θα ενισχυθούν.
• Νέος νόμος για τον ΔΟΑΤΑΠ (πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ). Θα αφορά την αναγνώριση των πτυχίων βάσει ευρωπαϊκών προδιαγραφών και εν γένει την αυστηροποίηση και τον έλεγχο των προϋποθέσεων αναγνώρισης των τίτλων σπουδών.
ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου