Αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, εργαστήρια δεξιοτήτων, Τράπεζα
Θεμάτων, αύξηση του αριθμού των Προτύπων Σχολείων είναι ορισμένες από
τις βασικές διατάξεις, που αλλάζουν το τοπίο στην πρωτοβάθμια και
δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσω του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας το
οποίο θα αρχίσει να συζητάται αύριο στην Ολομέλεια της Βουλής. Οι
διατάξεις αυτές προκαλούν τις αντιδράσεις της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ. Ως προς
την τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι βασικές διατάξεις αφορούν κυρίως την
αλλαγή στο σύστημα των μετεγγραφών και τις πρυτανικές εκλογές, και δεν
προκαλούν αντιδράσεις καθώς έχουν την γενική σύμφωνη γνώμη των ΑΕΙ, τα
οποία μάλλον κρατούν τα βέλη τους για το νομοσχέδιο που θα αφορά
αποκλειστικά τη λειτουργία των ΑΕΙ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως στην ομιλία της θα παρουσιάσει το πολιτικό και ιδεολογικό πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται – οι οποίες και περιλαμβάνονται στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ για την παιδεία -, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στα πολιτικά επιχειρήματα για τα ζητήματα που προκαλούν αντιδράσεις. Ενδεικτικά, θεωρείται πως έχει ωριμάσει η ιδέα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, η πρώτη νομοθέτηση της οποίας έγινε το 2001, χωρίς ωστόσο κατά τη διάρκεια της εικοσαετίας να έχει εφαρμοστεί κάποιους είδους αξιολόγηση (εξαιρουμένων των Προτύπων Σχολείων το 2011-2014). Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) δηλώνει ότι το πλαίσιο της αξιολόγησης θα έχει στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, ενώ θα συνδυαστεί και με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες θεματικές ενότητες οι οποίες θα εισαχθούν από τον Σεπτέμβριο. Με τον τρόπο αυτό απαντά και στις αντιδράσεις της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ που δηλώνουν ότι είναι αντίθετες με την αξιολόγηση ενώ μέλη τους συνδέουν και την προγραμματιζόμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με την αξιολόγηση. Επίσης, η ανάγκη για αξιολόγηση βρίσκει σύμφωνη μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης.
Από την άλλη οι θεματικές ενότητες που θα εισαχθούν σε πρωτοβάθμια
και δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν στόχο να εξοικειώσουν τους μαθητές με
τις soft δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως αναφέρει ην κ. Κεράμεως, που
αφορούν στην συνεργατικότητα, την αγωγή υγείας και περιβάλλοντος, την
σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
Η επαναθεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, από την οποία θα επιλέγεται το 50% των θεμάτων των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων στο Λύκειο, θεωρείται ότι θα οδηγήσει στην ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης σε όλα τα σχολεία, κάτι που αποτρέπει την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα αυξήσει την μαθητική αποτυχία. Κατά την προηγούμενη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, η μαθητική διαρροή αυξήθηκε από το 4% στο 23%.
Περιζήτητες από τους γονείς ήταν οι θέσεις στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια το 2011-2014 αλλά και στα Πειραματικά Σχολεία. Ακόμη και σήμερα, παρά την υποβάθμισή τους από το 2015 και μετά, οι γονείς επιθυμούν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε αυτά τα σχολεία. Αυτό, όπως λέει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ισχυρό επιχείρημα υπέρ της απόφασης για ενίσχυση των Προτύπων με αύξηση του αριθμού τους στα 28 σε όλη την χώρα. Αντίθετα, η ΟΛΜΕ αντιδρά στην απόφαση μιλώντας για ένα σχολείο «που θα αφορά ολίγους μαθητές και εκπαιδευτικούς με αποκλεισμό των περισσοτέρων αφού προβλέπονται εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών καθώς και ιδιαίτερα αυξημένα προσόντα και συνεχείς αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών που θα υπηρετούν σε αυτά», όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Θοδωρής Μαλαγάρης στη Βουλή.
Σχόλια προκάλεσε στην Βουλή και η απόφαση του υπουργείου να εισαχθεί η εκμάθηση των αγγλικών στα νηπιαγωγεία. Η ΔΟΕ αντιδρά θεωρώντας την απόφαση λανθασμένη γι’ αυτή την ηλικία, ωστόσο το υπουργείο απαντά ότι εφαρμόζεται σε 14 χώρες της ΕΕ, όπως Βέλγιο, Φινλανδία, Πορτογαλία, Εσθονία.
Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου. Για αύριο Τρίτη μάλιστα έχουν εξαγγείλει απεργία και συλλαλητήριο στη 1 μ.μ. από τα Προπύλαια, ενώ συλλαλητήριο έχουν προγραμματίσει και για την Τετάρτη το απόγευμα στη Βουλή, όταν θα ψηφίζεται το νομοσχέδιο.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναμένεται νέος νόμος πλαίσιο το επόμενο διάστημα. Στο τρέχον νομοσχέδιο η βασική αλλαγή αφορά το σύστημα μετεγγραφών. Με την σχετική ρύθμιση, όσοι φοιτητές ενδιαφέρονται να μετεγγραφούν σε ένα τμήμα (κυρίως από περιφερειακό ΑΕΙ σε ΑΕΙ της Αθήνας και Θεσσαλονίκης) πρέπει να έχουν συγκεντρώσει το χαμηλότερο 2.500 μονάδες κάτω από την βάση του Τμήματος για το οποίο ενδιαφέρονται. Ενδεικτικά, εάν η βάση του τμήματος της Αθήνας είναι 17.500 μονάδες, οι ενδιαφερόμενοι για μετεγγραφή σε αυτό πρέπει να έχουν συγκεντρώσει στις πανελλαδικές εξετάσεις τουλάχιστον 15.000 μονάδες. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στους πρωτοετείς να εισαχθούν σε τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου, φτάνει να έχουν τη βάση του. Για τη ρύθμιση τα ΑΕΙ εμφανίζονται θετικά, όπως έχει αποτυπωθεί και από τις θέσεις της Συνόδου Πρυτάνεων.
Ως προς τις πρυτανικές εκλογές ρυθμίζονται ζητήματα που έχουν κλείσει πολιτικά, δηλαδή πλέον οι υποψήφιοι πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις θα θέτουν υποψηφιότητα σε κοινό ψηφοδέλτιο για το πρυτανικό συμβούλιο, όπως ίσχυε παλιότερα, και όχι σε ξεχωριστά. Αυτό, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, επιτρέπει την καλύτερη συνεργασία ανάμεσα στα μέλη του εκλεχθέντος πρυτανικού συμβουλίου δίνεται η δυνατότητα των δύο θητειών ενώ θα μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα και οι νυν πρυτάνεις. Είναι επίσης λογικό να μην υπολογίζονται οι προηγούμενες θητείες, εφόσον αλλάζει ο τρόπος εκλογής των πρυτανικών αρχών. Έτσι, η ρύθμιση εναρμονίζεται με το πλαίσιο της φιλοσοφίας των μεταβατικών ρυθμίσεων, ενώ έχει αξιολογηθεί και πολιτικά με σαφή στόχο να μην κατηγορηθεί το υπουργείο Παιδείας, και η κυβέρνηση, ότι επιχειρούν να ποδηγετήσουν τις εκλογές υπέρ κομματικών υποψηφίων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως στην ομιλία της θα παρουσιάσει το πολιτικό και ιδεολογικό πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται – οι οποίες και περιλαμβάνονται στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ για την παιδεία -, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στα πολιτικά επιχειρήματα για τα ζητήματα που προκαλούν αντιδράσεις. Ενδεικτικά, θεωρείται πως έχει ωριμάσει η ιδέα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, η πρώτη νομοθέτηση της οποίας έγινε το 2001, χωρίς ωστόσο κατά τη διάρκεια της εικοσαετίας να έχει εφαρμοστεί κάποιους είδους αξιολόγηση (εξαιρουμένων των Προτύπων Σχολείων το 2011-2014). Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) δηλώνει ότι το πλαίσιο της αξιολόγησης θα έχει στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, ενώ θα συνδυαστεί και με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες θεματικές ενότητες οι οποίες θα εισαχθούν από τον Σεπτέμβριο. Με τον τρόπο αυτό απαντά και στις αντιδράσεις της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ που δηλώνουν ότι είναι αντίθετες με την αξιολόγηση ενώ μέλη τους συνδέουν και την προγραμματιζόμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με την αξιολόγηση. Επίσης, η ανάγκη για αξιολόγηση βρίσκει σύμφωνη μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης.
Η επαναθεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, από την οποία θα επιλέγεται το 50% των θεμάτων των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων στο Λύκειο, θεωρείται ότι θα οδηγήσει στην ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης σε όλα τα σχολεία, κάτι που αποτρέπει την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα αυξήσει την μαθητική αποτυχία. Κατά την προηγούμενη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, η μαθητική διαρροή αυξήθηκε από το 4% στο 23%.
Περιζήτητες από τους γονείς ήταν οι θέσεις στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια το 2011-2014 αλλά και στα Πειραματικά Σχολεία. Ακόμη και σήμερα, παρά την υποβάθμισή τους από το 2015 και μετά, οι γονείς επιθυμούν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε αυτά τα σχολεία. Αυτό, όπως λέει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ισχυρό επιχείρημα υπέρ της απόφασης για ενίσχυση των Προτύπων με αύξηση του αριθμού τους στα 28 σε όλη την χώρα. Αντίθετα, η ΟΛΜΕ αντιδρά στην απόφαση μιλώντας για ένα σχολείο «που θα αφορά ολίγους μαθητές και εκπαιδευτικούς με αποκλεισμό των περισσοτέρων αφού προβλέπονται εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών καθώς και ιδιαίτερα αυξημένα προσόντα και συνεχείς αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών που θα υπηρετούν σε αυτά», όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Θοδωρής Μαλαγάρης στη Βουλή.
Σχόλια προκάλεσε στην Βουλή και η απόφαση του υπουργείου να εισαχθεί η εκμάθηση των αγγλικών στα νηπιαγωγεία. Η ΔΟΕ αντιδρά θεωρώντας την απόφαση λανθασμένη γι’ αυτή την ηλικία, ωστόσο το υπουργείο απαντά ότι εφαρμόζεται σε 14 χώρες της ΕΕ, όπως Βέλγιο, Φινλανδία, Πορτογαλία, Εσθονία.
Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου. Για αύριο Τρίτη μάλιστα έχουν εξαγγείλει απεργία και συλλαλητήριο στη 1 μ.μ. από τα Προπύλαια, ενώ συλλαλητήριο έχουν προγραμματίσει και για την Τετάρτη το απόγευμα στη Βουλή, όταν θα ψηφίζεται το νομοσχέδιο.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναμένεται νέος νόμος πλαίσιο το επόμενο διάστημα. Στο τρέχον νομοσχέδιο η βασική αλλαγή αφορά το σύστημα μετεγγραφών. Με την σχετική ρύθμιση, όσοι φοιτητές ενδιαφέρονται να μετεγγραφούν σε ένα τμήμα (κυρίως από περιφερειακό ΑΕΙ σε ΑΕΙ της Αθήνας και Θεσσαλονίκης) πρέπει να έχουν συγκεντρώσει το χαμηλότερο 2.500 μονάδες κάτω από την βάση του Τμήματος για το οποίο ενδιαφέρονται. Ενδεικτικά, εάν η βάση του τμήματος της Αθήνας είναι 17.500 μονάδες, οι ενδιαφερόμενοι για μετεγγραφή σε αυτό πρέπει να έχουν συγκεντρώσει στις πανελλαδικές εξετάσεις τουλάχιστον 15.000 μονάδες. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στους πρωτοετείς να εισαχθούν σε τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου, φτάνει να έχουν τη βάση του. Για τη ρύθμιση τα ΑΕΙ εμφανίζονται θετικά, όπως έχει αποτυπωθεί και από τις θέσεις της Συνόδου Πρυτάνεων.
Ως προς τις πρυτανικές εκλογές ρυθμίζονται ζητήματα που έχουν κλείσει πολιτικά, δηλαδή πλέον οι υποψήφιοι πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις θα θέτουν υποψηφιότητα σε κοινό ψηφοδέλτιο για το πρυτανικό συμβούλιο, όπως ίσχυε παλιότερα, και όχι σε ξεχωριστά. Αυτό, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, επιτρέπει την καλύτερη συνεργασία ανάμεσα στα μέλη του εκλεχθέντος πρυτανικού συμβουλίου δίνεται η δυνατότητα των δύο θητειών ενώ θα μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα και οι νυν πρυτάνεις. Είναι επίσης λογικό να μην υπολογίζονται οι προηγούμενες θητείες, εφόσον αλλάζει ο τρόπος εκλογής των πρυτανικών αρχών. Έτσι, η ρύθμιση εναρμονίζεται με το πλαίσιο της φιλοσοφίας των μεταβατικών ρυθμίσεων, ενώ έχει αξιολογηθεί και πολιτικά με σαφή στόχο να μην κατηγορηθεί το υπουργείο Παιδείας, και η κυβέρνηση, ότι επιχειρούν να ποδηγετήσουν τις εκλογές υπέρ κομματικών υποψηφίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου