Λίγο πριν την ολοκλήρωση της συζήτησης επί του πολυνομοσχεδίου
“Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις”, η υπουργός Παιδείας Νίκη
Κεραμέως απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε από την αντιπολίτευση επί του πολυνομοσχεδίου και ειδικά για το θέμα της αξιολόγησης τόνισε τα εξής:
«Γιατί πολεμάτε τόσο πολύ την αξιολόγηση; Ποιο σύστημα μπορεί να προοδεύσει χωρίς εποικοδομητική αξιολόγηση; Αξιολόγηση υπάρχει σε κάθε έκφανση της ζωής μας και δη της επαγγελματικής ζωής. Γιατί; Διότι βοηθάει στο να εντοπίζονται ανάγκες και αδυναμίες, βοηθάει στην ουσιαστική βελτίωση του παραγόμενου αποτελέσματος, δίνει την ευκαιρία για ανάδειξη δυνατοτήτων και επιτευγμάτων. Οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητά τους επιδιώκουν την αξιολόγηση ως μέσο βελτίωσης της απόδοσής τους, ως επιβράβευση των προσπαθειών τους, αλλά και γνωρίζοντας καλά ότι χωρίς αξιολόγηση δεν μπορούν να εντοπιστούν και να διορθωθούν οι όποιες παθογένειες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το αίτημα για αξιολόγηση είναι πλέον καθολικό και δεν έχει καμία σχέση με την τιμωρία που επικαλείστε.
Είναι αυτονόητη συνθήκη βελτίωσης σε οποιονδήποτε χώρο. Κατεξοχήν δε στον χώρο της παιδείας, στον χώρο που κρίνει το μέλλον της κοινωνίας μας. Κατεξοχήν εδώ είναι απαραίτητη η αξιολόγηση για τη βελτίωση κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Και η αξιολόγηση συνδυάζεται με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση συνιστά μια μοναδική ευκαιρία για την εμπέδωση της εμπιστοσύνης στο δημόσιο σχολείο. Αξιολόγηση και επιμόρφωση είναι δύο έννοιες αλληλένδετες».
Η υπουργός Παιδείας σε συνέντευξη της στην εφημερίδα “Καθημερινή” ερωτώμενη για το πότε θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των σχολείων, με ποιους όρους και με ποιον τρόπο, δήλωσε ότι αυτή θα ξεκινήσει από τη νέα σχολική χρονιά. Στόχος είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Θα βασίζεται δε σε τρεις πυλώνες.
Πρώτον, στον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμού δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών.
Δεύτερον, στην εσωτερική αξιολόγηση, δηλαδή στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου από τον σύλλογο διδασκόντων, που θα περιλαμβάνει ετήσια απολογιστική έκθεση για τους τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, τους στόχους που είχαν τεθεί και την τεκμηριωμένη αποτίμηση της επίτευξής τους, τις δράσεις βελτίωσης της σχολικής μονάδας, επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, τις δυσκολίες υλοποίησης που παρουσιάστηκαν κ.ά. και
Τρίτον, στην εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, δηλαδή στην υποβολή και ανταλλαγή παρατηρήσεων και προτάσεων προς τη σχολική μονάδα για τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, με τη συμμετοχή της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Το τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση» θα επιτρέψει, εκτιμούμε, την ανίχνευση αναγκών, δυσχερειών, αλλά και δυνατοτήτων για τη βελτίωση κάθε σχολικής μονάδας.
Είναι στο χέρι μας να καταστήσουμε τη διαδικασία αξιολόγησης γόνιμη, αποτελεσματική και ουσιαστική. Και πιστεύω ότι σιγά σιγά μπορεί να κερδηθεί η εμπιστοσύνη και των πιο δύσπιστων. Γιατί, ξαναλέω, στόχος είναι η διαρκής αυτοβελτίωση, η αντιμετώπιση αναγκών αλλά και η ανάδειξη των επιτευγμάτων και των δυνατοτήτων των σχολείων μας. Και γιατί, ναι, υπάρχουν πάρα πολλά φωτεινά παραδείγματα σχολείων, προσπάθειες εκπαιδευτικών με μεράκι και όραμα, που η ανάδειξή τους μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.
«Γιατί πολεμάτε τόσο πολύ την αξιολόγηση; Ποιο σύστημα μπορεί να προοδεύσει χωρίς εποικοδομητική αξιολόγηση; Αξιολόγηση υπάρχει σε κάθε έκφανση της ζωής μας και δη της επαγγελματικής ζωής. Γιατί; Διότι βοηθάει στο να εντοπίζονται ανάγκες και αδυναμίες, βοηθάει στην ουσιαστική βελτίωση του παραγόμενου αποτελέσματος, δίνει την ευκαιρία για ανάδειξη δυνατοτήτων και επιτευγμάτων. Οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητά τους επιδιώκουν την αξιολόγηση ως μέσο βελτίωσης της απόδοσής τους, ως επιβράβευση των προσπαθειών τους, αλλά και γνωρίζοντας καλά ότι χωρίς αξιολόγηση δεν μπορούν να εντοπιστούν και να διορθωθούν οι όποιες παθογένειες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το αίτημα για αξιολόγηση είναι πλέον καθολικό και δεν έχει καμία σχέση με την τιμωρία που επικαλείστε.
Είναι αυτονόητη συνθήκη βελτίωσης σε οποιονδήποτε χώρο. Κατεξοχήν δε στον χώρο της παιδείας, στον χώρο που κρίνει το μέλλον της κοινωνίας μας. Κατεξοχήν εδώ είναι απαραίτητη η αξιολόγηση για τη βελτίωση κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Και η αξιολόγηση συνδυάζεται με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση συνιστά μια μοναδική ευκαιρία για την εμπέδωση της εμπιστοσύνης στο δημόσιο σχολείο. Αξιολόγηση και επιμόρφωση είναι δύο έννοιες αλληλένδετες».
Η υπουργός Παιδείας σε συνέντευξη της στην εφημερίδα “Καθημερινή” ερωτώμενη για το πότε θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των σχολείων, με ποιους όρους και με ποιον τρόπο, δήλωσε ότι αυτή θα ξεκινήσει από τη νέα σχολική χρονιά. Στόχος είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Θα βασίζεται δε σε τρεις πυλώνες.
Πρώτον, στον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμού δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών.
Δεύτερον, στην εσωτερική αξιολόγηση, δηλαδή στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου από τον σύλλογο διδασκόντων, που θα περιλαμβάνει ετήσια απολογιστική έκθεση για τους τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, τους στόχους που είχαν τεθεί και την τεκμηριωμένη αποτίμηση της επίτευξής τους, τις δράσεις βελτίωσης της σχολικής μονάδας, επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, τις δυσκολίες υλοποίησης που παρουσιάστηκαν κ.ά. και
Τρίτον, στην εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, δηλαδή στην υποβολή και ανταλλαγή παρατηρήσεων και προτάσεων προς τη σχολική μονάδα για τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, με τη συμμετοχή της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Το τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση» θα επιτρέψει, εκτιμούμε, την ανίχνευση αναγκών, δυσχερειών, αλλά και δυνατοτήτων για τη βελτίωση κάθε σχολικής μονάδας.
Είναι στο χέρι μας να καταστήσουμε τη διαδικασία αξιολόγησης γόνιμη, αποτελεσματική και ουσιαστική. Και πιστεύω ότι σιγά σιγά μπορεί να κερδηθεί η εμπιστοσύνη και των πιο δύσπιστων. Γιατί, ξαναλέω, στόχος είναι η διαρκής αυτοβελτίωση, η αντιμετώπιση αναγκών αλλά και η ανάδειξη των επιτευγμάτων και των δυνατοτήτων των σχολείων μας. Και γιατί, ναι, υπάρχουν πάρα πολλά φωτεινά παραδείγματα σχολείων, προσπάθειες εκπαιδευτικών με μεράκι και όραμα, που η ανάδειξή τους μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου