Νέο τοπίο στο Λύκειο θα διαμορφώσουν οι αλλαγές που προωθεί το
υπουργείο Παιδείας από την επόμενη σχολική χρονιά, και τις οποίες
παρουσιάζει σήμερα η «Κ». Εισάγονται επιπλέον ώρες σε ξένες γλώσσες και
πληροφορική, επιστρέφουν τα λατινικά αντί της κοινωνιολογίας, αυξάνονται
οι ώρες της φυσικής αγωγής. Την ίδια στιγμή θεσμοθετείται εκ νέου η
Τράπεζα Θεμάτων, ενώ η αύξηση του βαθμολογικού ορίου προαγωγής και
απόλυσης από 9,5 σε 10 δημιουργεί γέφυρα προς τη θεσμοθέτηση της βάσης
εισαγωγής μέσω του εθνικού απολυτηρίου.
Ειδικότερα, σε πολυνομοσχέδιο που σχεδιάζεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, προωθούνται για το Λύκειο:
• Η θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων, από την οποία θα επιλέγεται ένα μέρος των θεμάτων των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων σε κάθε τάξη. Το μέτρο θα ισχύσει από την επόμενη σχολική χρονιά και συνδυάζεται με την ελαφρά αυστηριοποίηση του βαθμολογικού ορίου για την προαγωγή και την απόλυση. Πλέον, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μέσο όρο 10, αντί του 9,5. Η θεσμοθέτηση του εθνικού απολυτηρίου «απαιτεί» τη βάση του 10 ως όριο για το επόμενο βήμα, δηλαδή την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
• Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών κατά μία, ενώ θα εισαχθεί η διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας ως μαθήματος επιλογής.
• Θα αυξηθούν οι ώρες της πληροφορικής, η οποία θα γίνει υποχρεωτικό μάθημα.
• Τα λατινικά εισάγονται εκ νέου (είχαν αντικατασταθεί από την κοινωνιολογία από την προηγούμενη κυβέρνηση) ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης (επιλέγουν φιλολογίες, νομικά κ.λπ.). Η αλλαγή θα εφαρμοστεί από τους μαθητές της επόμενης Β΄ Λυκείου 2020-21, ώστε να εξεταστούν σε αυτό στις Πανελλαδικές του 2022, όταν θα αποφοιτούν από την Γ΄ Λυκείου. Το μάθημα θα αποκτήσει καινούργιο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο δεν θα επικεντρώνεται μόνο στο λεξιλόγιο και τα γραμματικά φαινόμενα. Στόχευση είναι τα νέα λατινικά να αποτελέσουν ουσιαστική εισαγωγή των μαθητών στις βασικές έννοιες της γλώσσας αλλά και των κλασικών σπουδών.
• Θα αυξηθούν κατά μία οι ώρες της φυσικής αγωγής.
• Για τις αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, όπου χρειαστεί, θα υπάρξουν
μειώσεις σε άλλα μαθήματα και δη του προσανατολισμού. Σε αυτά τα
μαθήματα άλλωστε έχει ήδη αποφασιστεί μείωση της ύλης.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό. Συγκεκριμένα, στο Γυμνάσιο θα αυξηθεί το βαθμολογικό όριο προαγωγής και απόλυσης από 9,5 σε 10. Ωστόσο, εάν ο μαθητής έχει κάτω από τη βάση σε 4 μαθήματα, θα μπορεί να προαχθεί μόνον εάν έχει μέσο όρο τουλάχιστον 13. Επίσης, θα εισαχθούν σε πιλοτική εφαρμογή τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η πληροφορική (κατά μία ώρα και τα δύο).
Για το Δημοτικό η μεγάλη αλλαγή θεωρείται ότι είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και της διαθεματικότητας μέσω των προγραμμάτων σπουδών. Δηλαδή, σε πιλοτική εφαρμογή θα αξιοποιηθούν ώρες για την εξοικείωση των μαθητών με έννοιες όπως η περιβαλλοντική ευαισθησία, η κοινωνική ευθύνη, η αγωγή υγείας κ.ά.
Πάντως, ο σχεδιασμός του υπουργείου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση
νομοσχέδιο με αλλαγές στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ήδη προκαλεί
αντιδράσεις. «Η απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας να
προχωρήσουν, ειδικά σε αυτές τις συνθήκες, στην κατάθεση νομοσχεδίου,
όταν όλοι οι εκπαιδευτικοί φορείς υποστηρίζουν το αντίθετο, συνιστά
πράξη εχθρική προς τον κόσμο της εκπαίδευσης. Δεν πρωτοτυπεί η κυβέρνηση
της Ν.Δ. Παρόμοια τακτική είχε ακολουθήσει και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ,
καταθέτοντας αντίστοιχο νομοσχέδιο, πέρυσι, Μεγάλη Εβδομάδα», ανέφερε το
ΚΚΕ.
Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ ανέφερε ότι «την ώρα που απαγορεύονται οι συναθροίσεις και τα σωματεία δεν μπορούν να συγκαλέσουν γενικές συνελεύσεις, το υπ. Παιδείας ετοιμάζεται να νομοθετήσει ζητήματα με τα οποία σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα διαφωνεί. Το ΥΠΑΙΘ έχει χρέος να σεβαστεί τους θεσμοθετημένους, εδώ και πολλές δεκαετίες, κανόνες δημοκρατικού – θεσμικού διαλόγου και να μην προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες με αρνητικό πρόσημο».
Πηγή: «Καθημερινή»
• Η θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων, από την οποία θα επιλέγεται ένα μέρος των θεμάτων των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων σε κάθε τάξη. Το μέτρο θα ισχύσει από την επόμενη σχολική χρονιά και συνδυάζεται με την ελαφρά αυστηριοποίηση του βαθμολογικού ορίου για την προαγωγή και την απόλυση. Πλέον, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μέσο όρο 10, αντί του 9,5. Η θεσμοθέτηση του εθνικού απολυτηρίου «απαιτεί» τη βάση του 10 ως όριο για το επόμενο βήμα, δηλαδή την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
• Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών κατά μία, ενώ θα εισαχθεί η διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας ως μαθήματος επιλογής.
• Τα λατινικά εισάγονται εκ νέου (είχαν αντικατασταθεί από την κοινωνιολογία από την προηγούμενη κυβέρνηση) ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης (επιλέγουν φιλολογίες, νομικά κ.λπ.). Η αλλαγή θα εφαρμοστεί από τους μαθητές της επόμενης Β΄ Λυκείου 2020-21, ώστε να εξεταστούν σε αυτό στις Πανελλαδικές του 2022, όταν θα αποφοιτούν από την Γ΄ Λυκείου. Το μάθημα θα αποκτήσει καινούργιο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο δεν θα επικεντρώνεται μόνο στο λεξιλόγιο και τα γραμματικά φαινόμενα. Στόχευση είναι τα νέα λατινικά να αποτελέσουν ουσιαστική εισαγωγή των μαθητών στις βασικές έννοιες της γλώσσας αλλά και των κλασικών σπουδών.
• Θα αυξηθούν κατά μία οι ώρες της φυσικής αγωγής.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό. Συγκεκριμένα, στο Γυμνάσιο θα αυξηθεί το βαθμολογικό όριο προαγωγής και απόλυσης από 9,5 σε 10. Ωστόσο, εάν ο μαθητής έχει κάτω από τη βάση σε 4 μαθήματα, θα μπορεί να προαχθεί μόνον εάν έχει μέσο όρο τουλάχιστον 13. Επίσης, θα εισαχθούν σε πιλοτική εφαρμογή τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η πληροφορική (κατά μία ώρα και τα δύο).
Για το Δημοτικό η μεγάλη αλλαγή θεωρείται ότι είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και της διαθεματικότητας μέσω των προγραμμάτων σπουδών. Δηλαδή, σε πιλοτική εφαρμογή θα αξιοποιηθούν ώρες για την εξοικείωση των μαθητών με έννοιες όπως η περιβαλλοντική ευαισθησία, η κοινωνική ευθύνη, η αγωγή υγείας κ.ά.
Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ ανέφερε ότι «την ώρα που απαγορεύονται οι συναθροίσεις και τα σωματεία δεν μπορούν να συγκαλέσουν γενικές συνελεύσεις, το υπ. Παιδείας ετοιμάζεται να νομοθετήσει ζητήματα με τα οποία σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα διαφωνεί. Το ΥΠΑΙΘ έχει χρέος να σεβαστεί τους θεσμοθετημένους, εδώ και πολλές δεκαετίες, κανόνες δημοκρατικού – θεσμικού διαλόγου και να μην προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες με αρνητικό πρόσημο».
Πηγή: «Καθημερινή»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου