Το άρθρο 3 για σχέσεις κράτους – Εκκλησίας στην Επιτροπή
Αναθεώρησης του Συντάγματος – Διαφορετικές προσεγγίσεις και ερμηνείες,
αλλά και κάθετες διαφωνίες για την αναγκαιότητα ή όχι αλλαγών στο άρθρο 3
του συντάγματος που αφορά στις σχέσεις κράτους- Εκκλησίας,
διαπιστώθηκαν στη συζήτηση στην Επιτροπή Συνταγματικής Αναθεώρησης της
Βουλής.
Η ΝΔ δήλωσε κάθετα αντίθετη σε αυτή την αλλαγή, υποστηρίζοντας ότι είναι πλήρως συνταγματικά κατοχυρωμένη.
Το ΚΚΕ επέμεινε να ζητά τον πλήρη διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας.
Η ΔΗΣΥ συμφώνησε στην ανάγκη διαχωρισμού κράτους-Εκκλησίας, ωστόσο χαρακτήρισε σκόπιμα αόριστη την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
Το Ποτάμι τάχθηκε υπέρ μιας διευκρινιστικής ερμηνείας του συντάγματος.
Οι ΑΝΕΛ υπογράμμισαν ότι θα συνταχθούν πλήρως με την απόφαση της Εκκλησίας.
Η Ένωση Κεντρώων εξέφρασε την άποψη ότι το άρθρο 3 πρέπει να παραμείνει ως έχει και να απορριφθούν οι προτεινόμενες διατυπώσεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών και γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος επισήμανε ότι «με την πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ γίνεται προφανές ότι εισάγεται επιτέλους διάκριση ρόλων και λειτουργιών ανάμεσα στο κράτος και την Εκκλησία».
«Παύει να υπάρχει η πολιτειοκρατία που επέβαλε ασφυκτικούς ελέγχους στη λειτουργία της Εκκλησίας χωρίς να χρειάζεται αυτό και ταυτόχρονα παύει να υπάρχει και αυτή η σύγχυση λειτουργιών και ρόλων, που δίνει τη δυνατότητα στην πολύ ορθά κατακριθείσα πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά και σε πολλούς άλλους που θέλουν να ερμηνεύουν τη θρησκευτική συνείδηση στο άρθρο 16, παράγραφος 2, με όρους ομολογιακούς» τόνισε ο κ. Κατρούγκαλος και προσέθεσε: «Εφόσον προσδιορίσουμε ότι δεν είναι κρατική θρησκεία, ότι υπάρχει η ουδετερότητα της θρησκείας, παύει να υπάρχει οποιοσδήποτε συσχετισμός ανάμεσα στο άρθρο 13 και το άρθρο 16, παράγραφος 2 που να δίνει ουσιαστικό περιεχόμενο στο μάθημα των Θρησκευτικών. Αυτό ήρθαμε να κάνουμε. Έχει νόημα η παρέμβασή μας και είναι μάλιστα μια από τις παρεμβάσεις που πολύ άργησαν».
«Έχει δίκιο το Κομμουνιστικό Κόμμα να λέει ότι αυτά είναι θέματα του 19ου αιώνα. Εκεί είναι οι πολιτιστικοί αγώνες. Εκεί, σε αυτόν τον αιώνα, εντάσσεται αυτή η αμφισβήτηση του τι κάνει το κράτος και η Εκκλησία. Οι συγκρούσεις της εποχής μας είναι τι κάνει το κράτος και η αγορά την εποχή της παγκοσμιοποίησης, αλλά αυτά την επόμενη φορά», κατέληξε ο κ. Κατρούγκαλος.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου υπογράμμισε ότι υπάρχει η ωριμότητα για να γίνει χωρίς συγκρούσεις η αναθεωρητική συζήτηση και να τα βρει το κράτος με την Εκκλησία σε θέματα που έχουν δημιουργηθεί «γκρίζες ζώνες». «Το κράτος πρέπει να είναι ουδετερόθρησκο. Ποιος έχει αντίρρηση, όταν στα σχολεία το 1/3 της μαθητικής νεολαίας είναι μη ορθόδοξοι; Όταν δεν είναι διακηρυγμένη η ουδετερότητα του αφήνεται υπόνοια ότι μπορεί και να ερμηνευθεί ότι δεν είναι ανεκτικό. Δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα», επισήμανε.
«Πρέπει ρητά να υπάρχει αυθεντική ερμηνεία της επικρατούσας θρησκείας», τόνισε η κ. Αναγνωστοπούλου και επικαλέστηκε τις απόψεις τόσο του Ευάγγελου Βενιζέλου όσο και του Ανδρέα Λοβέρδου που στην αναθεώρηση του 2008 είχαν υποστηρίξει αυτή την ερμηνεία, όπως συμπλήρωσε.
Στο επίκεντρο μιας έντονης ιδεολογικής αντιπαράθεσης βρέθηκε η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους και στο αν πρέπει να γίνει αλλαγή στην υφιστάμενη συνταγματική διάταξη.
Η ΝΔ δήλωσε κάθετα αντίθετη σε αυτή την αλλαγή, υποστηρίζοντας ότι είναι πλήρως συνταγματικά κατοχυρωμένη.
Το ΚΚΕ επέμεινε να ζητά τον πλήρη διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας.
Η ΔΗΣΥ συμφώνησε στην ανάγκη διαχωρισμού κράτους-Εκκλησίας, ωστόσο χαρακτήρισε σκόπιμα αόριστη την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
Το Ποτάμι τάχθηκε υπέρ μιας διευκρινιστικής ερμηνείας του συντάγματος.
Οι ΑΝΕΛ υπογράμμισαν ότι θα συνταχθούν πλήρως με την απόφαση της Εκκλησίας.
Η Ένωση Κεντρώων εξέφρασε την άποψη ότι το άρθρο 3 πρέπει να παραμείνει ως έχει και να απορριφθούν οι προτεινόμενες διατυπώσεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών και γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος επισήμανε ότι «με την πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ γίνεται προφανές ότι εισάγεται επιτέλους διάκριση ρόλων και λειτουργιών ανάμεσα στο κράτος και την Εκκλησία».
«Παύει να υπάρχει η πολιτειοκρατία που επέβαλε ασφυκτικούς ελέγχους στη λειτουργία της Εκκλησίας χωρίς να χρειάζεται αυτό και ταυτόχρονα παύει να υπάρχει και αυτή η σύγχυση λειτουργιών και ρόλων, που δίνει τη δυνατότητα στην πολύ ορθά κατακριθείσα πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά και σε πολλούς άλλους που θέλουν να ερμηνεύουν τη θρησκευτική συνείδηση στο άρθρο 16, παράγραφος 2, με όρους ομολογιακούς» τόνισε ο κ. Κατρούγκαλος και προσέθεσε: «Εφόσον προσδιορίσουμε ότι δεν είναι κρατική θρησκεία, ότι υπάρχει η ουδετερότητα της θρησκείας, παύει να υπάρχει οποιοσδήποτε συσχετισμός ανάμεσα στο άρθρο 13 και το άρθρο 16, παράγραφος 2 που να δίνει ουσιαστικό περιεχόμενο στο μάθημα των Θρησκευτικών. Αυτό ήρθαμε να κάνουμε. Έχει νόημα η παρέμβασή μας και είναι μάλιστα μια από τις παρεμβάσεις που πολύ άργησαν».
«Έχει δίκιο το Κομμουνιστικό Κόμμα να λέει ότι αυτά είναι θέματα του 19ου αιώνα. Εκεί είναι οι πολιτιστικοί αγώνες. Εκεί, σε αυτόν τον αιώνα, εντάσσεται αυτή η αμφισβήτηση του τι κάνει το κράτος και η Εκκλησία. Οι συγκρούσεις της εποχής μας είναι τι κάνει το κράτος και η αγορά την εποχή της παγκοσμιοποίησης, αλλά αυτά την επόμενη φορά», κατέληξε ο κ. Κατρούγκαλος.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου υπογράμμισε ότι υπάρχει η ωριμότητα για να γίνει χωρίς συγκρούσεις η αναθεωρητική συζήτηση και να τα βρει το κράτος με την Εκκλησία σε θέματα που έχουν δημιουργηθεί «γκρίζες ζώνες». «Το κράτος πρέπει να είναι ουδετερόθρησκο. Ποιος έχει αντίρρηση, όταν στα σχολεία το 1/3 της μαθητικής νεολαίας είναι μη ορθόδοξοι; Όταν δεν είναι διακηρυγμένη η ουδετερότητα του αφήνεται υπόνοια ότι μπορεί και να ερμηνευθεί ότι δεν είναι ανεκτικό. Δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα», επισήμανε.
«Πρέπει ρητά να υπάρχει αυθεντική ερμηνεία της επικρατούσας θρησκείας», τόνισε η κ. Αναγνωστοπούλου και επικαλέστηκε τις απόψεις τόσο του Ευάγγελου Βενιζέλου όσο και του Ανδρέα Λοβέρδου που στην αναθεώρηση του 2008 είχαν υποστηρίξει αυτή την ερμηνεία, όπως συμπλήρωσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου