Αρ. Πρ.: 22
ΕΛΜΕ
Ν. Καβάλας
Δημιουργικές
εργασίες
Θεματική εβδομάδα
Θεματική εβδομάδα
Το Υπουργείο Παιδείας ύστερα από εισήγηση του ΙΕΠ
έστειλε στις 23/12/2016 στα σχολεία οδηγίες για την εκπόνηση των «Δημιουργικών
Εργασιών» (Δ.Ε.) στα ΓΕΛ
(αρ.8 ΠΔ 46/2016) με τη διαδικασία ψεκάστε-σκουπίστε-τελειώσατε! Οι οδηγίες
ακολουθούν παλαιότερες προτάσεις από το
1994 και δεν αποτελούν παρά αντιγραφή του Π.Δ. 60/2006, αρ.8, το οποίο δεν
εφαρμόστηκε ποτέ, προφανώς γιατί οι εμπνευστές του κατάλαβαν πως αυτό ήταν
αδύνατο να υλοποιηθεί στην υπάρχουσα δομή και λειτουργία του δημόσιου σχολείου.
Θεωρούμε ότι οι οδηγίες είναι ανεφάρμοστες, χωρίς παιδαγωγικό όφελος και η
προχειρότητα της διαδικασίας με την οποία επιχειρεί το Υπουργείο να την
υλοποιήσει δημιουργεί χάος στη λειτουργία των
σχολείων.(αρ.8 ΠΔ 46/2016) με τη διαδικασία ψεκάστε-σκουπίστε-τελειώσατε! Οι οδηγίες
Υπογραμμίζουμε την αξία των εργασιών στη διδακτική διαδικασία και ότι παρά την έλλειψη ουσιαστικής επιμόρφωσης και στήριξης
του διδακτικού τους έργου από το Υπουργείο Παιδείας,
πολλοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τις εργασίες αυτές στην καθημερινότητα της τάξης.
πολλοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τις εργασίες αυτές στην καθημερινότητα της τάξης.
Με βάση τα ακόλουθα:
·
Οι εκφράσεις περί
«δημιουργικής ικανότητας», «ερευνητικού πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος
από μαθητές» κλπ δεν ευσταθούν,
διότι οι συγκεκριμένες εργασίες αφορούν μόνο στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα,
αποσκοπούν στη βελτίωση της βαθμολογίας και δεν έχουν να κάνουν με τις κλίσεις
και το μεράκι του μαθητή για τη διερεύνηση σκέψεων και ερωτημάτων. Η επιλογή
θέματος από τους μαθητές δεν έχει καμία σχέση με τα πραγματικά ενδιαφέροντά τους,
αφού καλούνται να δηλώσουν τρία θέματα και… «όποιο κάτσει». Οι Σύλλογοι
διδασκόντων με αδιευκρίνιστα κριτήρια,
καλούνται να αποφασίσουν με ποιο τελικά θέμα θα ασχοληθεί ο κάθε μαθητής, εκτός
αν το Υπουργείο θεωρεί παιδαγωγικό κριτήριο να επιλέξει ο διδάσκων ποιους
μαθητές θα κρατήσει (!!), όπως αναφέρει το Π.Δ 46/2016.
·
Η υποδομή των σχολείων σε
καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποστηρίξει τέτοιου είδους διεργασίες. Σε ποιες
βιβλιοθήκες, με ποια εποπτικά μέσα, σε ποια εργαστήρια και με ποια υλικοτεχνική
υποδομή θα υλοποιηθούν οι συγκεκριμένες δράσεις;
·
Οι Σύλλογοι Διδασκόντων
επωμίζονται νέα γραφειοκρατικά και
διοικητικά βάρη στην ήδη πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητά τους. Kαλούνται να
φορτωθούν όλη τη γραφειοκρατία που προκύπτει (θέματα, ομαδοποίησή τους, κατανομή
μαθητών, αλλαγή ωρολογίων προγραμμάτων, συνεδριάσεις, συμπλήρωση φορμών κλπ),
όταν μεγάλο κομμάτι εκπαιδευτικών
περιφέρεται σε 2, 3 ή και περισσότερα σχολεία. Με βάση τις οδηγίες «η
τελική διευθέτηση… εναπόκειται στο Σύλλογο Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας».
Αυτή η παρωδία δημιουργικής εργασίας αποτελεί στην ουσία αύξηση του διδακτικού ωραρίου και απλήρωτη εργασία των
εκπαιδευτικών, αφού όλη η προετοιμασία της θα γίνεται εκτός διδακτικού ωραρίου.
·
Ο παιδαγωγικός και επιστημονικός ρόλος του σχολείου
και των εκπαιδευτικών ευτελίζετε όταν σε
μεικτά τμήματα των 27 μαθητών μέσα σε δύο 7ωρα και αφού εξαιρεθούν οι
διδάσκοντες στη Γ΄ Λυκείου και οι περιφερόμενοι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές θα
ταξινομήσουν το υλικό, θα το επεξεργαστούν και τη δεύτερη μέρα θα το συνθέσουν
και θα το παρουσιάσουν, χωρίς απαραίτητα ο εποπτεύων καθηγητής να είναι και ο
επιβλέπων για το σύνολο του τμήματος και με πιθανότητα να έχει γίνει
‘’αντιγραφή και επικόλληση’’ από το διαδίκτυο στο διάστημα μεταξύ των δύο
ημερών.
Επίσης με εγκύκλιο στις 23/12/2016 (τελευταία διδακτική
ημέρα του 2016) και την ένδειξη <<εξαιρετικά επείγον>> το Υπουργείο
ζητά από τους Συλλόγους Διδασκόντων, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση, να
καταθέσουν μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου σχέδιο εκπόνησης για την υλοποίηση θεματικής
εβδομάδας στα Γυμνάσια πάνω σε τρεις άξονες α) διατροφή και ποιότητα ζωής β)
πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων γ) έμφυλες ταυτότητες.
Με βάση τα ακόλουθα:
·
Για τα θέματα διατροφής, αποφυγής
εξαρτησιογόνων ουσιών και ισότητας των δύο φύλων, γινόταν ήδη λόγος υποχρεωτικά
στα μαθήματα των Βιωματικών Δράσεων (μάθημα το οποίο καταργήθηκε από φέτος με
απόφαση του Υπουργείου βάσει «παιδαγωγικών» όπως ισχυρίστηκε κριτηρίων), της
Οικιακής Οικονομίας, της Βιολογίας (οι ώρες των οποίων μειώθηκαν από φέτος με
την ίδια απόφαση όπως παραπάνω), της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της
Γυμναστικής (της οποίας οι ώρες επίσης μειώθηκαν σε προηγούμενες χρονιές), της
Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, που είναι ενταγμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των
τριών τάξεων του Γυμνασίου και προαιρετικά στα εξωδιδακτικά προγράμματα αγωγής
υγείας, που εκπονούνται από εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων με ομάδες
μαθητών στις ίδιες σχολικές μονάδες (επίσης έχει περικοπεί δραστικά η
δυνατότητα υλοποίησής τους). Ουσιαστικά αποκόπτονται
σημαντικά ζητήματα από τη βασική τους διδασκαλία και μετατρέπονται σε
«προγράμματα».
·
Στα μέσα της σχολικής χρονιάς το Υπουργείο ζητά να
αναπροσαρμοστεί όλο το σχολικό πρόγραμμα για μία εβδομάδα, αδιαφορώντας για τον
οποιοδήποτε προγραμματισμό έχουν κάνει ήδη τα σχολεία αλλά και ο κάθε
εκπαιδευτικός ξεχωριστά.
·
Η ασφυκτική ημερομηνία κατάθεσης του ολοκληρωμένου σχεδιασμού με
αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων ανά διδακτική ώρα, ανά διδάσκοντα και
ανά τάξη ή τμήμα και με δεδομένο ότι στις 20 Ιανουαρίου λήγει το Α΄ Τετράμηνο
με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις επιβεβλημένες διαδικασίες που υλοποιούνται το
συγκεκριμένο διάστημα στα Γυμνάσια, δημιουργεί αναστάτωση στη λειτουργία των
σχολείων.
·
Τα σχολεία υποχρεούνται να υλοποιήσουν
όσα περιγράφονται στην εγκύκλιο χωρίς
παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική βοήθεια. Χωρίς καμία εξασφάλιση
κρατικής χρηματοδότησης (θα υλοποιηθεί λαμβάνοντας
υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τους διαθέσιμους πόρους της σχολικής
μονάδας) και καμία επιμόρφωση οι
εκπαιδευτικοί καλούνται σε ελάχιστο χρόνο να προετοιμάσουν και να αναπτύξουν σε
βάθος ζητήματα ευαίσθητα που ενδεχομένως ο τρόπος προσέγγισης να προκαλέσει
προβλήματα και αντιδράσεις εντός και εκτός σχολείου.
·
Το υπουργείο περιορίζει στο πλαίσιο αυτής της γραφειοκρατίας (υποχρεωτικότητα,
ανάθεση) την παιδαγωγική αυτονομία των εκπαιδευτικών, εντάσσοντας την
εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα ελεγχόμενο πλαίσιο με μετρήσιμα αποτελέσματα και
δείκτες εισάγοντας τις «καλές πρακτικές» για την αυτοαξιολόγηση του
εκπαιδευτικού έργου και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού.
Η Θεματική Εβδομάδα στα
Γυμνάσια,
οι Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια
και οι επερχόμενες αλλαγές που προωθεί το ΙΕΠ,
αποτελούν τμήματα των εκπαιδευτικών <<μεταρρυθμίσεων>>,
έτσι όπως έχουν περιγραφεί από τα πορίσματα Γαβρόγλου-Λιάκου
σε πλήρη αντιστοιχία με τις επιταγές του ΟΟΣΑ.
οι Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια
και οι επερχόμενες αλλαγές που προωθεί το ΙΕΠ,
αποτελούν τμήματα των εκπαιδευτικών <<μεταρρυθμίσεων>>,
έτσι όπως έχουν περιγραφεί από τα πορίσματα Γαβρόγλου-Λιάκου
σε πλήρη αντιστοιχία με τις επιταγές του ΟΟΣΑ.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Καβάλας αποφάσισε
Ζητούμε από το Υπουργείο:
·
Να ανακαλέσει
την εγκύκλιο
για τη θεματική εβδομάδα στα Γυμνάσια
και τις δημιουργικές εργασίες στα Λύκεια.
για τη θεματική εβδομάδα στα Γυμνάσια
και τις δημιουργικές εργασίες στα Λύκεια.
·
Να
υπάρξει παράταση χρόνου-αναβολή ως προς τις σχετικές διαδικασίες των Συλλόγων
Διδασκόντων τουλάχιστον ως την επανατοποθέτηση του υπουργείου σε σχέση με τις
αποφάσεις της ΟΛΜΕ.
Το Δ.Σ. της
ΟΛΜΕ αποφάσισε να παρέχει συνδικαλιστική κάλυψη σε όσους συναδέλφους δεν
υλοποιήσουν τις Δημιουργικές Εργασίες.
Καλούμε
τους Συλλόγους των Διδασκόντων
αλλά και κάθε συνάδελφο χωριστά
να ακολουθήσουν την απόφαση της ΟΛΜΕ
και με εμπεριστατωμένες αποφάσεις τους
να καταδείξουν την αδυναμία εφαρμογής
των συγκεκριμένων πρακτικών καθώς
και το αντιεπιστημονικό του ζητήματος:
αλλά και κάθε συνάδελφο χωριστά
να ακολουθήσουν την απόφαση της ΟΛΜΕ
και με εμπεριστατωμένες αποφάσεις τους
να καταδείξουν την αδυναμία εφαρμογής
των συγκεκριμένων πρακτικών καθώς
και το αντιεπιστημονικό του ζητήματος:
άρα
να μην εφαρμόσουν πρακτικές αντίθετες
στην παιδαγωγική ευθύνη των συλλόγων.
στην παιδαγωγική ευθύνη των συλλόγων.
Καβάλα 25/1/2017
Ο
Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Τότης
Σωτήριος
Μαλγαρινός Αθανάσιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου