Στον… μαυροπίνακα επιστρέφει η ελληνική εκπαίδευση. Στην ψηφιακή εποχή το υπουργείο Παιδείας αφήνει τα σχολεία χωρίς διαδραστικούς πίνακες καθώς «κουρεύει» το πρόγραμμα για το Ψηφιακό Σχολείο, με στόχο να αξιοποιήσει τα κονδύλιά του για προσλήψεις εκπαιδευτικών ώστε να καλυφθούν οι ελλείψεις στα σχολεία. Για τον ίδιο λόγο, ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς άνοιξε τον δρόμο για νέα αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών έπειτα από εκείνη -κατά δύο ώρες την εβδομάδα- επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου το 2013. «Η χώρα βρίσκεται σε κρίση, όλοι πρέπει να βάλουμε τον οβολό μας για να ξεπεραστεί η κρίση. Αν χρειαστεί ένας δάσκαλος να κάνει μία ή δύο ώρες παραπάνω ως συμβολή στο ξέσπασμα της κρίσης, νομίζω ότι θα δεχθεί. Ο καθένας οφείλει να βοηθήσει με τον τρόπο του για να ξεπεραστεί η κρίση», δήλωσε ο κ. Μπαλτάς. Πρόκειται για στροφή στον ρεαλισμό και στον τομέα της
Παιδείας, καθώς στις προγραμματικές δηλώσεις της νυν κυβέρνησης, στα τέλη Ιανουαρίου, ο αναπληρωτής υπουργός Τάσος Κουράκης είχε δηλώσει ότι «όσον αφορά το θέμα του ωραρίου, εμείς λέμε πάρα πολύ καθαρά ότι ως ΣΥΡΙΖΑ θα επαναφέρουμε το ωράριο στα προηγούμενα επίπεδα».
Ειδικότερα, ο υπουργός Παιδείας εκτίμησε (ΕΤ1) ότι οι κενές θέσεις στα σχολεία κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα φθάσουν τις 20.000. Η εκτίμηση Μπαλτά είναι καλύτερη εκείνης των ομοσπονδιών, που υπολογίζουν τα κενά ανάμεσα σε 24.000 και 26.000. Ο κ. Μπαλτάς ανέφερε ότι υπάρχουν ήδη κονδύλια του ΕΣΠΑ για την πρόσληψη 10.000 εκπαιδευτικών. Ωστόσο, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι τα κενά που μπορούν να καλυφθούν από εμπροσθοβαρή έργα του νέου ΕΣΠΑ θα είναι πολύ λιγότερα από 10.000, καθώς τα διαθέσιμα κονδύλια είναι 125 εκατ. ευρώ, τα οποία μάλιστα θα δοθούν για την κάλυψη κενών μόνο σε συγκεκριμένες Περιφέρειες, καθώς η Αττική, Στερεά και Νότιο Αιγαίο δεν είναι επιλέξιμες.
Έτσι, ως λύση το υπουργείο επέλεξε τις ποιοτικές εκπτώσεις, αφού έχει αποφασισθεί η διακοπή του προγράμματος του ψηφιακού σχολείου. Το έργο «Ψηφιακές Υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας», συνολικού προϋπολογισμού 174,4 εκατ. ευρώ, εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Φεβρουάριο του 2014. Το έργο αφορά την προμήθεια κινητών εργαστηρίων και διαδραστικών συστημάτων για τις σχολικές μονάδες όλης της χώρας, με στόχο την ψηφιακή αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο φάσεις υλοποίησης, εκ των οποίων η πρώτη, ύψους 42,8 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί σε ποσοστό 33% έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015, ενώ η δεύτερη φάση βρίσκεται ακόμη σε διαγωνιστική διαδικασία.
Στελέχη του υπουργείου επιβεβαίωσαν χθες στην «Κ» ότι ακυρώθηκε η αγορά διαδραστικών πινάκων, επειδή «δεν ήταν δυνατόν να τηρηθούν όλες οι προθεσμίες έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015 για την απορρόφηση των κονδυλίων» και ότι θα επιδιωχθεί οι πιστώσεις του έργου να αξιοποιηθούν για άλλους λόγους, όπως για την κάλυψη των κενών. Ωστόσο, το συγκεκριμένο έργο είναι συνδεδεμένο με πιστώσεις περίπου 250 εκατ. ευρώ, οι οποίες έχουν δοθεί για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, αλλά και με τη δημιουργία διαδραστικών μαθημάτων αναγκαίων για τη χρήση των διαδραστικών συστημάτων και Η/Υ. Αν δεν ολοκληρωθεί το έργο, τα χρήματα πρέπει να επιστραφούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή… Από την άλλη, ο κ. Μπαλτάς άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης του ωραρίου.
Την ίδια στιγμή, στον αέρα είναι ο ευρύτερος σχεδιασμός του υπουργείου για την κάλυψη των κενών. Σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τον αρμόδιο υπερυπουργό Γιώργο Σταθάκη ώστε να βρεθούν πιστώσεις για επιπλέον 6.000 θέσεις. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι εξετάζεται να δοθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων περίπου 200 εκατ. ευρώ για πρόσληψη αναπληρωτών. Ομως αυτό απαιτεί νομοθετική ρύθμιση γιατί λειτουργικές δαπάνες δεν θεωρούνται επένδυση.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ