Λύση
στο χρόνιο πρόβλημα της ασφάλειας της γέφυρας της Κρεμαστής με τη χρήση
εφαρμογών αυτοματισμού, κατάφεραν να δώσουν μαθητές και μαθήτριες του
ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, με την εργασία που έκαναν η οποία μάλιστα απέσπασε το 1ο
βραβείο στο πανελλήνιο μαθητικό συνέδριο Επιστήμης και Τεχνολογίας
ACSTAC.
Τα παιδιά με την βοήθεια του καθηγητής τους κ. Ευριπίδη Αναγνωστάκη
έφτιαξαν μία μακέτα στην
οποία απεικονίζεται η γέφυρα της Κρεμαστής και η
γύρω περιοχή, δούλεψαν πάνω σε αυτήν και σε χρονικό διάστημα περίπου
τριών μηνών είχαν ολοκληρώσει την εργασία τους, η οποία ουσιαστικά δίνει
λύση σε ένα πρόβλημα που ταλανίζει την τοπική κοινωνία και τις αρχές
εδώ και δεκαετίες!
Και το πλέον αξιοσημείωτο, είναι πως το κόστος για να εφαρμοστούν στην πράξη όλα αυτά, υπολογίζεται μόλις στις 10.000 ευρώ!
Όπως είπαν τα παιδιά κατά την χθεσινή παρουσίαση της εργασίας τους,
αφορμή για να ασχοληθούν με το θέμα αποτέλεσε η τραγωδία που σημειώθηκε
τον περασμένο Νοέμβριο στο νησί μας και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τις
ζωές τους δύο άνθρωποι στην γέφυρα αυτή!
Η εργασία των παιδιών έγινε στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που έχουν
στο ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ και λαμβάνοντας υπόψη ότι η πρόταση που υπάρχει από
τους φορείς είναι η κατεδάφιση και κατασκευή εξ αρχής μίας άλλης
μεγαλύτερης γέφυρας.
Αυτό όμως όπως τόνισαν τα παιδιά «είναι χρονοβόρο θα γίνει στη μέση
μίας τουριστικής περιόδου διότι θα πρέπει να είναι καλοκαίρι, γεγονός
που θα έχει άμεσες οικονομικές συνέπειες για τη Ρόδο αλλά μεγάλο το
κόστος υπολογίζεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης άλλο ένα πλεονέκτημα της πρότασης των παιδιών είναι η άμεση
εγκατάσταση αφού είναι ο συνδυασμός διαφόρων κομματιών τα οποία
βρίσκονται και εύκολα.
Πώς λειτουργεί το σύστημα
Το σύστημα αποτελείται από τον αισθητήρα που εντοπίζει τη στάθμη του
νερού, μία μπάρα η οποία κλείνει το δρόμο σε περίπτωση πλημμύρας, δύο
φωτεινούς σηματοδότες οι οποίοι ρυθμίζουν τη κυκλοφορία στη γέφυρα από
μονή σε διπλή σε περίπτωση πλημμύρας, την σειρήνα και τον φάρο τα οποία
προειδοποιούν τους οδηγούς που έρχονται από το Παραδείσι προς Ρόδο (που
περνάνε και κάτω από τη γέφυρα) καθώς επίσης και το gsm modem δηλαδή ένα
κινητό χωρίς οθόνη το οποίο παίρνει έτοιμες εντολές από έναν
μικροεπεξεργαστή και το σύστημα τροφοδοσίας του συστήματος για την
παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.
Σε περίπτωση πλημμύρας το σύστημα ενεργοποιείται. Ο συναγερμός
αρχίζει να ηχεί, ο φάρος αναβοσβήνει, η προστατευτική μπάρα κλείνει
εμποδίζοντας την διέλευση των οχημάτων κάτω από τη γέφυρα τα οποία
διοχετεύονται επάνω από αυτήν. Η δε γέφυρα με την λειτουργία των
φαναριών έχει μετατραπεί σε διπλής κατεύθυνσης.
Το εκπληκτικό στην όλη κατασκευή είναι πως τα παιδιά μερίμνησαν ώστε
να υπάρχει ενημέρωση προς τις αρχές για την κατάσταση που επικρατεί
στην περιοχή της γέφυρας.
Συγκεκριμένα, μέσω του gsm modem στέλνεται μήνυμα προς κινητό
τηλέφωνο στο οποίο περιγράφεται αν υπάρχει πλημμύρα και έχει κλείσει ο
δρόμος κάτω από τη γέφυρα ή αν τα νερά έχουν υποχωρήσει και η διέλευση
των οχημάτων γίνεται και πάλι κανονικά!
Και βέβαια το ίδιο μπορούν να κάνουν και οι αρχές, δηλαδή να
τηλεφωνήσουν κατά την διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων στην γέφυρα
και να ελέγξει την κατάσταση με τον ίδιο τρόπο. Η γέφυρα και σε αυτήν
την περίπτωση θα «απαντήσει» με μήνυμα.
Οι απαντήσεις που μπορεί να δώσει το σύστημα της γέφυρας είναι τρεις:
α) υπάρχει πλημμύρα και ο δρόμος είναι κλειστός
β) δεν υπάρχει πλημμύρα και ο δρόμος είναι ανοικτός
γ) έχει υποχωρήσει η πλημμύρα και η μπάρα παραμένει ανοικτή
Στην τρίτη περίπτωση όπως είπαν τα παιδιά, η μπάρα διατηρείται
κλειστή για λόγους ασφαλείας, διότι πιθανώς να έχει γίνει κάποια
καταστροφή και θα είναι επικίνδυνη μετά την υποχώρηση της πλημμύρας η
διέλευση των οχημάτων. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τα φανάρια και έτσι
η γέφυρα συνεχίζει να λειτουργεί ως δρόμος διπλής κατεύθυνσης έως ότου
εξειδικευμένα συνεργεία κάνουν τους απαραίτητους ελέγχους.
Σημειώνεται πως η επανακίνηση του συστήματος γίνεται με ένα απλό κλειδί στο διακόπτη που υπάρχει.
Αυτονομία στην ηλεκτροδότηση
Έχοντας μελετήσει και την παραμικρή λεπτομέρεια τα παιδιά προέβλεψαν
το συγκεκριμένο σύστημα να έχει αυτονομία σε ότι αφορά την παροχή
ηλεκτροδότησης καθώς σε ένα έντονο καιρικό φαινόμενο το πιο πιθανό είναι
να μην υπάρχει ρεύμα από τα πρώτα λεπτά. Καθώς λοιπόν το σύστημα για να
λειτουργήσει θα πρέπει να παρέχεται σε αυτό ηλεκτρισμός όλο το
εικοσιτετράωρο, σκέφθηκαν πως αυτό μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους:
α) μέσω της ΔΕΗ
β) μέσω στύλου φωτισμού θα φορτίζει παράλληλα και μία μπαταρία όλο το βράδυ, και αυτή θα χρησιμοποιείται την ημέρα
γ) ένα σύστημα φωτοβολταϊκών που θα εξασφαλίσει την αυτονομία στην ηλεκτροδότηση.
Μάλιστα σε ότι αφορά την τελευταία πρόταση τα παιδιά προτείνουν τα
φωτοβολταϊκά να είναι έτσι ρυθμισμένα ώστε να ακολουθούν την πορεία του
ήλιου και έτσι εξασφαλίζεται η μέγιστη ενεργειακή απόδοση.
Αξίζει να σημειωθεί εφόσον εφαρμοστεί στην πράξη η πρόταση αυτή,
τότε οι αισθητήρες που θα πρέπει να τοποθετηθούν σε διάφορα σημεία της
περιοχής θα είναι περισσότεροι από ένας και αυτοί θα δίνουν με ακρίβεια
στοιχεία για την πλημμύρα και τη στάθμη του νερού.
Στην παρουσίαση παραβρέθηκε ο γενικός διευθυντής του ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
κ. Κυριάκος Κυριακούλης ο οποίος δεν παρέλειψε στο χαιρετισμό του να
ευχαριστήσει εκπαιδευτικούς, παιδιά και γονείς για το χρόνο που
διαθέτουν για τις δραστηριότητες αυτές του σχολείου.
Οι μαθητές που έλαβαν μέρος στο project είναι οι εξής:
Κάσδαγλη Ειρήνη
Κόκκαλης Θεοδωρής
Κωνσταντινίδη Αλεξία
Κωνσταντινίδη Τατιάνα
Μακρή Δήμητρα
Παπαγεωργίου Γιώργος
Τσίννας Κωνσταντίνος
Φαλτσέτας Χρήστος
Γράφει : Ελευθερία Πελλού
ΡΟΔΙΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου