Η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και των δημόσιων σχολείων έχει τεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων του αρμόδιου Υπουργείου που από τις αρχές της χρονιάς ανακοινώνει καινοτομίες και μεταρρυθμίσεις με απώτερο σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών.
Το σημερινό υπουργικό συμβούλιο ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης εκτός από την ίδρυση Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων παρουσίασε και μια δεύτερη νομοθετική ρύθμιση που μεταξύ άλλων αφορά την εισαγωγή του ΙΒ στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια, με στόχο την πολυτυπία στην εκπαίδευση και τις ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Ακόμη, ιδρύονται δυο αθλητικά σχολεία (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), στα πρότυπα που λειτουργούν στην ΕΕ. Ενδυναμώνεται ακόμα η αυτονομία της σχολικής μονάδας σε όλα τα σχολεία της χώρας. Αυτό θα επιτευχθεί με τις αυξημένες αρμοδιότητες που δίδονται πλέον στους διευθυντές των σχολείων, ταυτόχρονα με έναν αυστηρό έλεγχο και λογοδοσία.
Παράλληλα θεσμοθετείται το Ανοιχτό Σχολείο για τους μαθητές και την κοινωνία. Σε κάθε δήμο ένας αριθμός σχολείων θα είναι χώροι ζωντανοί και πολυλειτουργικοί, με αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων. Την ευθύνη για τη λειτουργία τους θα έχουν οι Δήμοι της χώρας ενώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα συνδράμει με την εκπόνηση του Προγράμματος Σπουδών. Τις δράσεις των σχολείων θα παρακολουθεί ο Επόπτης Ποιότητας. Με το σχέδιο νόμου διευρύνεται η ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας ενώ μπαίνει τάξη στον αρρύθμιστο χάρτη των Κέντρων Μελέτης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Για την λειτουργία τους θεσπίζονται πλέον αυστηροί κανόνες.
Αναλυτικά όσα παρουσιάστηκαν για τις 6 αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα
- Το Διεθνές Απολυτήριο IB (International Baccalaureate) εισάγεται σταδιακά ως επιλογή στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια της χώρας από το σχολικό έτος 2026-2027. Η πρόβλεψη ισχύει από το 1995 , όμως μέχρι σήμερα εφαρμόζεται μόνο στην ιδιωτική εκπαίδευση. Στο πλαίσιο της μείωσης των ανισοτήτων αλλά και της ενίσχυσης της πολυτυπίας, πλέον τη δυνατότητα της απόκτησης Διεθνούς Απολυτηρίου αποκτούν και οι μαθητές των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Ακόμα, αναμορφώνεται το πλαίσιο που διέπει τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, ειδικά σε ό,τι αφορά τους κανόνες αδιάβλητου τους οποίους θα διασφαλίζει αρμόδια επιτροπή.
- Ιδρύονται Αθλητικά σχολεία με στόχο την κάλυψη των εκπαιδευτικών και αθλητικών αναγκών ταλαντούχων μαθητών/αθλητών, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με αναπηρία. Από τη σχολική χρονιά 2026-2027 πρόκειται να λειτουργήσουν δύο Αθλητικά σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με πρόβλεψη να υπάρξει πανελλαδική κάλυψη τα επόμενα χρόνια. Για τους μαθητές και μαθήτριες Αθλητικών σχολείων θα υπάρχει και πρόβλεψη εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τις περιόδους αναγκαστικής απουσίας των μαθητών-αθλητών για προετοιμασία ή συμμετοχή σε αγώνες. Τα Αθλητικά σχολεία θα διοικούνται από 5μελή Κεντρική Επιτροπή Εποπτείας.
- Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων. Σε συνέχεια του Ν. 4823/2021 που προέβλεπε την ενδυνάμωση του ρόλου του διευθυντή, η νέα νομοθετική ρύθμιση έρχεται να ενισχύσει περαιτέρω τις αρμοδιότητές του. Ανάμεσα σε άλλα, ο διευθυντής ή η διευθύντρια του σχολείου θα μπορεί να επιλέγει Υποδιευθυντή, να προτείνει την κατά προτεραιότητα αξιολόγηση εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας του και να οργανώνει το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα με έλεγχο παιδαγωγικής διάστασης από Σύμβουλο και Επόπτη Ποιότητας.
- Θεσπίζεται το Ανοιχτό Σχολείο που μετατρέπει τις σχολικές μονάδες σε ζωντανούς και πολυλειτουργικούς χώρους δημιουργίας και επικοινωνίας, προσβάσιμους σε όλους. Σε κάθε Δήμο και κυρίως σε μεγάλα αστικά κέντρα και μεγάλους οικισμούς ένας αριθμός σχολείων όλων των βαθμίδων θα λειτουργούν ως Ανοιχτά Σχολεία, προσφέροντας ζώνες ανοιχτών δράσεων. Το ΙΕΠ καταρτίζει Πρόγραμμα Σπουδών και αναλυτικό οδηγό δράσεων για το Ανοιχτό Σχολείο. Ο Επόπτης Ποιότητας, καταθέτει πλάνο εφαρμογής με δράσεις σε συγκεκριμένους άξονες. Την ευθύνη υλοποίησης έχουν οι κατά τόπους δήμοι. Ενδεικτικά, στο Ανοιχτό Σχολείο προβλέπονται αθλητικές δραστηριότητες και ελεύθερο παιχνίδι σε συνεργασία με αθλητικά σωματεία, όπου συμμετέχουν μαθητές και κάτοικοι της περιοχής. Οι σχολικές βιβλιοθήκες μετατρέπονται σε λέσχες ανάγνωσης, συναντήσεων με συγγραφείς, πολιτιστικών εκδηλώσεων και θεματικών εκθέσεων. Επίσης , εντάσσονται κοινωνικές και εθελοντικές δράσεις.
-
Δρομολογείται η
πλήρης ψηφιοποίηση του απουσιολογίου, του Μητρώου μαθητών, των
Πρακτικών, του βιβλίου ύλης και ημερολογίου σχολικής ζωής, με παράλληλη
απλούστευση της διαδικασίας καταχώρησης απουσιών. Επίσης, για
πρώτη φορά το ΥΠΑΙΘΑ αποκτά Ενιαίο Μητρώο Εκπαιδευτικών. Το πρώτο
εξάμηνο του 2025 θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή μία σειρά από εφαρμογές:
e-αιτήσεις: μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις, άδειες εκπαιδευτικών
e-teachers: δίαυλος επικοινωνίας με το σχολείο τους, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
e-parents: πρόσθετη προβολή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, ημερολόγιο δράσεων, υπεύθυνες δηλώσεις γονέων κ.τλ.
e-Schools: Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (πιλοτική εφαρμογή του β’εξάμηνο 2025).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου