Κριτική
στο κείμενο ¨αγνώστου προελεύσεως¨ για την εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση…
Σχετικά με κείμενο που
διακινείται στο διαδίκτυο, άνευ ¨υπογραφής¨ αλλά προφανούς καταγωγής, και
προσκαλεί σε ενυπόγραφη στήριξη για την εξ΄αποστάσεως εκπαίδευση…
Στις δύσκολες
συνθήκες και την αρνητική συγκυρία λόγω της επιδημίας, η εκπαιδευτική διαδικασία
δοκιμάζεται. Δεν θα πρέπει, όμως, αυτό να δημιουργεί την αίσθηση της «αδράνειας»
και της απαξίωσης. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην εν λόγω προσπάθεια είναι
μαζική, ανταποκρινόμενοι, με κάθε μέσο που διατίθεται (είτε «σύγχρονη» είτε «ασύγχρονη»
εκπαίδευση είτε με την επικοινωνία μέσω άλλων διαδικτυακών μέσων και
εφαρμογών), στην ανάγκη για «εξ αποστάσεως» παροχή εκπαιδευτικού έργου. Αυτό
φαίνεται, εκτός των άλλων, και από τη «δυσλειτουργία» της πλατφόρμας του
Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ), λόγω της μαζικής συμμετοχής μεγάλου αριθμού
εκπαιδευτικών. Συνάδελφοι από κάθε μέρος της ελληνικής επικράτειας, αψηφώντας «ανέξοδες
κριτικές» και «αφορισμούς», συμμετέχουν μαζικά και εντατικά, για να
συνεισφέρουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, να έλθουν σε επικοινωνία, και να βοηθήσουν
τους μαθητές τους. Η θέληση των συναδέλφων είναι η καλύτερη απάντηση σε όσους,
με ευκολία και επιπολαιότητα κατακρίνουν τους εκπαιδευτικούς για την όποια «αδράνεια».
Εν μέσω, λοιπόν, ενός τόσο σημαντικού «εγχειρήματος»,
θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην κριτική που θα ασκήσουμε. Η
κριτική μας θα πρέπει να είναι ουσιαστική και εποικοδομητική, δίχως να
αναλώνεται σε δηλώσεις «εντυπωσιασμού» ή για ψηφοθηρικούς λόγους. Για το λόγο
αυτό, αισθανόμαστε την ανάγκη να κατακρίνουμε ένα κείμενο «αγνώστου προελεύσεως»,
το περιεχόμενο του οποίου είναι επιεικώς απαράδεκτο.
Πρόκειται για ένα κείμενο, το οποίο
απαξιώνει το σύγχρονο εκπαιδευτικό και ασκεί μία καθαρά ψηφοθηρική
αντιπολιτευτική κριτική η οποία απευθύνεται στο θυμικό του κάθε αναγνώστη.
Φράσεις όπως : «δεν μας ρωτήσατε αν έχουμε Η/Υ», «είμαστε σε κίνδυνο»,
«δεν περιμέναμε να έχετε τέτοια ευαισθησία», «εκδοχή ατομικής ευθύνης»,
«είμαστε όλοι άοπλοι», αποτελούν όχι μόνο δηλώσεις απαξίωσης αλλά «σύγχυσης»
και «πανικού». Θα πρέπει να ενημερώσουμε τους συντάκτες του εν λόγω κειμένου,
ότι άλλο πράγμα είναι η κριτική σε ένα πρόβλημα, όπως είναι η δυσλειτουργία
του ΠΣΔ, και άλλο πράγμα είναι «καταστροφολογία». Ως ΔΑΚΕ καθηγητών
Ζακύνθου, λοιπόν, κρίνουμε ότι η κριτική στην όποια δυσλειτουργία της οποιαδήποτε
«εκπαιδευτικής πλατφόρμας» (αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη εκπαιδευτική δράση)
είναι θεμιτή και αναγκαία. Δεν θα πρέπει, όμως, να «καταστροφολογούμε», καθαρά,
για τη δημιουργία εντυπώσεων.
Αξιολογώντας και φράσεις όπως, «τελικά
μας εμπαίζετε», «μέχρι και απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβάλλατε, τελικά
σε μας και τα παιδιά μας δίνετε ψίχουλα και παράλληλα μας στοιβάζετε στα νέα
εργασιακά κάτεργα», «είστε απόλυτα συγχρονισμένοι με τα συμφέροντα των
μεγάλων επιχειρήσεων», «ή μήπως σκέφτεστε να μας προσφέρουν
(τεχνολογικό εξοπλισμό) οι καλοί «χορηγοί» με το αζημίωτο φυσικά», φτάνουμε
στη διαπίστωση ότι είναι σαφής ο ιδεολογικός προσανατολισμός και
τα κίνητρα των συντακτών του εν λόγω κειμένου. Οι συντάκτες αυτοί, αντί να
ασκήσουν μία εμπεριστατωμένη και ψύχραιμη κριτική για τα υπάρχοντα προβλήματα,
αναλώνονται σε απαράδεκτες γενικεύσεις και αφορισμούς οι οποίοι απευθύνονται
στο θυμικό και όχι στη λογική. Πάνω σε αυτά έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα
:
α)Το ότι η κυβέρνηση, εφάρμοσε τις
επιταγές των καθ’ ύλην αρμόδιων επιστημόνων για «απαγόρευση κυκλοφορίας», σημαίνει
ότι επιδιώκει την ανελευθερία των πολιτών; Τι νόημα έχει η φράση «μας
επιβάλλατε»; Ως ΔΑΚΕ καθηγητών ρωτάμε με ενδιαφέρον, δεν ήταν αναγκαία αυτή η
επιβολή μέτρων; Μήπως, αγαπητοί συντάκτες του εν λόγω κειμένου, «μπερδεύετε» την
παρούσα συγκυρία με άλλες καταστάσεις;
β)Επιπλέον, χαρακτηριστικό είναι ένα από τα
αιτήματα που περιλαμβάνονται στο εν λόγω κείμενο, «να εξασφαλιστεί ένα
δωρεάν tablet για κάθε μαθητή». Πάνω σε αυτό το ζήτημα, κρίνουμε ότι οι
νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η σύγχρονη εκπαίδευση, θα πρέπει να αξιολογηθούν
εποικοδομητικά από τους αρμόδιους φορείς και να δημιουργήσουν το πλαίσιο εκείνο
που χρειάζεται για τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης, την επιμόρφωση
εκπαιδευτικών και φορέων, όπως και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού
εξοπλισμού των σχολικών μονάδων, καθώς και την παροχή της οποιασδήποτε στήριξης
στο μαθητικό δυναμικό. Είμαστε σύμφωνοι για την κριτική πάνω στις όποιες
ελλείψεις ή «δυσλειτουργίες», δεν είμαστε, όμως, σύμφωνοι σε μία κριτική η
οποία, λόγω ιδεολογικών αγκυλώσεων, από τη μία «καταστροφολογεί» (μας «εμπαίζετε…»,
«μας επιβάλλετε…», «μας καταδικάζετε…» και από την άλλη «δώστε δωρεάν τάμπλετ».
γ) Συνακόλουθα, κρίνουμε ότι είναι
εμφανέστατη η ασυνέπεια των συντακτών
του εν λόγω κειμένου αναφορικά με την κριτική που ασκούν για την (ενδεχόμενη)
εμπλοκή «καλών χορηγών» στην ενίσχυση της εκπαίδευσης. Θα πρέπει, επίσης, (οι
συντάκτες) αν θέλουν να είναι συνεπείς, να καταδικάσουν και την οποιαδήποτε
συνεισφορά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας (βιομηχανίες, επιχειρήσεις, ιδιώτες) στην
ενίσχυση του δοκιμαζόμενου συστήματος δημόσιας υγείας. Σύμφωνα με τη λογική των
συντακτών του εν λόγω κειμένου, όλες αυτές οι προσπάθειες που προέρχονται από
την ιδιωτική πρωτοβουλία, είναι ένα «ύπουλο σχέδιο» του «κεφαλαίου», να «αλώσει»
το σύστημα της δημόσιας υγείας και να «αντικαταστήσει» το κράτος. Περιμένουμε
λοιπόν, όπως γενικολογούν (οι συντάκτες του κειμένου) μιλώντας για «κάτεργα» και
«θεωρία ατομικής ευθύνης», να μιλήσουν και εναντίον της ιδιωτικής πρωτοβουλίας
για την ενίσχυση σε μία τόσο δύσκολη συγκυρία λόγω της επιδημίας.
Τελειώνοντας, ως
ΔΑΚΕ καθηγητών Ζακύνθου, κρίνουμε ότι το εν λόγω κείμενο έχει ως σκοπό τη
δημιουργία εντυπώσεων, μέσα από γενικεύσεις και αφορισμούς, καθαρά για «ψηφοθηρικούς»
λόγους. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε στους συναδέλφους να κρίνουν με ψυχραιμία
και νηφαλιότητα.
ΔΑΚΕ καθηγητών
Ζακύνθου
31/3/2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου