ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
"Η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες βρίσκεται στον πυρήνα του κυβερνητικού μας προγράμματος
για την Παιδεία".
για την Παιδεία".
Ομιλία της εισηγήτριας της Νέας Δημοκρατίας, Τομεάρχη Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κ. Κεραμέως,
στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου
για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις
στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου
για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις
Αθήνα, 26 Φεβρουαρίου 2018
Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως,
ως εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας στην ομιλία της στην Ολομέλεια επί
του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την Ίδρυση του Πανεπιστημίου
Δυτικής Αττικής, θέλοντας να στείλει το ξεκάθαρο μήνυμα της Νέας
Δημοκρατίας υπέρ της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα,
υπερψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο, αναδεικνύοντας ωστόσο τα
πολυάριθμα προβληματικά σημεία που ενυπάρχουν σε αυτό.
Ξεκίνησε τονίζοντας για άλλη μια φορά τη θέση της Νέας Δημοκρατίας για την τεχνολογική εκπαίδευση: «Για
τη Νέα Δημοκρατία, η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε όλες τις
βαθμίδες βρίσκεται στον πυρήνα του κυβερνητικού της προγράμματος για την
Παιδεία. Απώτερος στόχος, η τεχνολογική εκπαίδευση να καταστεί
συνειδητή επιλογή, και όχι λύση ανάγκης για τους νέους. Η σύνδεση της
ανώτατης εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία, η καταπολέμηση της
νεανικής ανεργίας, η οποία σκαρφαλώνει σε δυσθεώρητα ποσοστά κοντά στο
50%, και η αναστροφή του εκθετικά αυξανόμενου brain drain, θα πρέπει να
αποτελούν εθνικούς στόχους, και η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης
αποτελεί κεντρικής σημασίας μέσο για την επίτευξή τους.»
Και
ενώ η αρχή της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης και της ενίσχυσης
των ΑΤΕΙ είναι σωστή, ο τρόπος υλοποίησης που επιλέγει η Κυβέρνηση
είναι εν πολλοίς λανθασμένος, καθώς στο παρόν νομοθέτημα ενυπάρχουν
πολλά «σημεία που
αποδεικνύουν ότι, σε κάποιο βαθμό, οι εισαγόμενες ρυθμίσεις αποτελούν
προτάσεις αποσπασματικές, χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς διαφάνεια,
χωρίς αντικειμενικότητα, με στόχευση πρωτίστως μικροπολιτική.»
Συγκεκριμένα,
- Οι δυσμενείς συνέπειες για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ της Αττικής, πολλοί εκ των οποίων θα χάσουν την ευκαιρία να σπουδάσουν.
- Η παντελής απουσία αναφοράς στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του νέου ιδρύματος.
- Η απουσία διαφανούς διαδικασίας, με ξεκάθαρα ακαδημαϊκά κριτήρια, για την επιλογή των ιδρυμάτων, για τις συγχωνεύσεις τμημάτων, για τη δημιουργία κατευθύνσεων.
- Η παράκαμψη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), η οποία θα έπρεπε να έχει πρωτεύοντα ρόλο στην διαδικασία.
- Η μη πιστοποίηση των νέων προγραμμάτων σπουδών.
- Η ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα κάποιων από τις ρυθμίσεις.
Αλλά κυρίως, η απουσία συνολικού σχεδιασμού για την αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας.
«Θα σας ρωτήσω πολύ απλά κ. Υπουργέ: έχετε εικόνα του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, όπως είναι σήμερα και όπως θέλετε να τον μετασχηματίσετε; Η πολιτική σας για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από κατάργηση συλλήβδην των ΤΕΙ και μετονομασία τους σε πανεπιστήμια; Αν έχετε κάποια πολιτική, περιμένουμε έστω και σήμερα να μας την αποκαλύψετε. Γιατί τόσο η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που επιχειρείται με το παρόν, όσο και οι εξαγγελίες για τα επόμενα εγχειρήματα, αποδεικνύουν περίτρανα ότι η διαδικασία επιχειρείται περιπτωσιολογικά, και η στόχευση είναι μικροπολιτική με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων. Αλλά και για την αναμόρφωση του έτερου πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης, την ίδια τακτική ακολουθείτε: περιπτωσιολογικά και εκεί. Και αναφέρομαι στις εξαγγελίες σας περί ίδρυσης της τέταρτης Νομικής Σχολής στη χώρα, σε όποια περιφέρεια και αν αυτή ιδρυθεί. Χωρίς σχέδιο και στόχευση, και εδώ, χρησιμοποιείτε την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μοχλό εξυπηρέτησης πελατειακών σκοπιμοτήτων.», είπε χαρακτηριστικά.
- Οι δυσμενείς συνέπειες για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ της Αττικής, πολλοί εκ των οποίων θα χάσουν την ευκαιρία να σπουδάσουν.
- Η παντελής απουσία αναφοράς στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του νέου ιδρύματος.
- Η απουσία διαφανούς διαδικασίας, με ξεκάθαρα ακαδημαϊκά κριτήρια, για την επιλογή των ιδρυμάτων, για τις συγχωνεύσεις τμημάτων, για τη δημιουργία κατευθύνσεων.
- Η παράκαμψη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), η οποία θα έπρεπε να έχει πρωτεύοντα ρόλο στην διαδικασία.
- Η μη πιστοποίηση των νέων προγραμμάτων σπουδών.
- Η ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα κάποιων από τις ρυθμίσεις.
Αλλά κυρίως, η απουσία συνολικού σχεδιασμού για την αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας.
«Θα σας ρωτήσω πολύ απλά κ. Υπουργέ: έχετε εικόνα του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, όπως είναι σήμερα και όπως θέλετε να τον μετασχηματίσετε; Η πολιτική σας για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από κατάργηση συλλήβδην των ΤΕΙ και μετονομασία τους σε πανεπιστήμια; Αν έχετε κάποια πολιτική, περιμένουμε έστω και σήμερα να μας την αποκαλύψετε. Γιατί τόσο η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που επιχειρείται με το παρόν, όσο και οι εξαγγελίες για τα επόμενα εγχειρήματα, αποδεικνύουν περίτρανα ότι η διαδικασία επιχειρείται περιπτωσιολογικά, και η στόχευση είναι μικροπολιτική με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων. Αλλά και για την αναμόρφωση του έτερου πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης, την ίδια τακτική ακολουθείτε: περιπτωσιολογικά και εκεί. Και αναφέρομαι στις εξαγγελίες σας περί ίδρυσης της τέταρτης Νομικής Σχολής στη χώρα, σε όποια περιφέρεια και αν αυτή ιδρυθεί. Χωρίς σχέδιο και στόχευση, και εδώ, χρησιμοποιείτε την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μοχλό εξυπηρέτησης πελατειακών σκοπιμοτήτων.», είπε χαρακτηριστικά.
Περαιτέρω,
αναφέρθηκε και σε κάποιες από τις άλλες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου,
ρυθμίσεις που διατρέχουν μεγάλο μέρος του φάσματος της εκπαιδευτικής
διαδικασίας και της έρευνας.
Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στις διετείς δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης που συστήνονται στα Πανεπιστήμια, για τις οποίες το Υπουργείο απέφυγε να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα το οποίο θα κρίνει και την επιτυχία ή μη του εγχειρήματος: «Από πού θα βρεθούν οι πόροι για να χρηματοδοτήσετε τη λειτουργία τους;»
Αλλά και στις μετεγγραφές των αδελφών, ρύθμιση με την οποία θεραπεύεται μια σοβαρή δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν οικογένειες με 2 ή περισσότερα παιδιά που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις από τον τόπο μόνιμης διαμονής. Αναφερόμενη στις πρακτικές πτυχές της ρύθμισης, είπε χαρακτηριστικά: «Σαφώς πρέπει να στηριχθούν ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, αλλά πρέπει και τα ιδρύματα να μπορούν να λειτουργήσουν, γιατί αλλιώς θα είναι άλλη μια περίπτωση κοινωνικής πολιτικής στο κενό, από αυτές που η Κυβέρνησή σας συνηθίζει να νομοθετεί.»
Τέλος, αναφέρθηκε στην ρύθμιση για την σταδιακή εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. «Κυρίες και κύριοι, υπάρχουν πολύ σοβαρά παιδαγωγικά επιχειρήματα υπέρ της καθιέρωσης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής από τα 4 έτη. Ελπίζουμε να έχετε απαντήσεις και κυρίως λύσεις, στα πρακτικά ζητήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της ρύθμισης, Π.χ. Υπάρχουν πιστώσεις για το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό; Υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές; Πώς θα ρυθμίσετε το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία λειτουργούν ως επί το πλείστον λιγότερες ώρες από τους σταθμούς και τις συνέπειες του μειωμένου αυτού ωραρίου για τους εργαζόμενους γονείς; Παρομοίως για το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία κλείνουν συνήθως από τον Ιούνιο για το καλοκαίρι ενώ οι σταθμοί όχι.»
Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στις διετείς δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης που συστήνονται στα Πανεπιστήμια, για τις οποίες το Υπουργείο απέφυγε να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα το οποίο θα κρίνει και την επιτυχία ή μη του εγχειρήματος: «Από πού θα βρεθούν οι πόροι για να χρηματοδοτήσετε τη λειτουργία τους;»
Αλλά και στις μετεγγραφές των αδελφών, ρύθμιση με την οποία θεραπεύεται μια σοβαρή δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν οικογένειες με 2 ή περισσότερα παιδιά που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις από τον τόπο μόνιμης διαμονής. Αναφερόμενη στις πρακτικές πτυχές της ρύθμισης, είπε χαρακτηριστικά: «Σαφώς πρέπει να στηριχθούν ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, αλλά πρέπει και τα ιδρύματα να μπορούν να λειτουργήσουν, γιατί αλλιώς θα είναι άλλη μια περίπτωση κοινωνικής πολιτικής στο κενό, από αυτές που η Κυβέρνησή σας συνηθίζει να νομοθετεί.»
Τέλος, αναφέρθηκε στην ρύθμιση για την σταδιακή εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. «Κυρίες και κύριοι, υπάρχουν πολύ σοβαρά παιδαγωγικά επιχειρήματα υπέρ της καθιέρωσης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής από τα 4 έτη. Ελπίζουμε να έχετε απαντήσεις και κυρίως λύσεις, στα πρακτικά ζητήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της ρύθμισης, Π.χ. Υπάρχουν πιστώσεις για το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό; Υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές; Πώς θα ρυθμίσετε το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία λειτουργούν ως επί το πλείστον λιγότερες ώρες από τους σταθμούς και τις συνέπειες του μειωμένου αυτού ωραρίου για τους εργαζόμενους γονείς; Παρομοίως για το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία κλείνουν συνήθως από τον Ιούνιο για το καλοκαίρι ενώ οι σταθμοί όχι.»
Λίγο
πριν κλείσει, αναφέρθηκε σε δυο σημεία που δεν έχουν να κάνουν με το
νομοθέτημα αυτό καθ’ εαυτό, αλλά με την στάση του Υπουργού κατά την
διεξαγωγή της συζήτησης.
1. «Όταν δεν θέλετε – ή δεν μπορείτε – να απαντήσετε στα πάρα πολλά ερωτήματα που σας θέτει η αντιπολίτευση, και δη η αξιωματική αντιπολίτευση, έχετε μία φράση κλειδί που χρησιμοποιείτε κατ’ επανάληψη: «το πρόβλημα είναι σύνθετο». Και απαντήσεις βεβαίως δεν παίρνουμε.»
2. «Επιδιώκετε πάντοτε να παρουσιάζετε μια εικόνα απόλυτης συναίνεσης, επιδιώκετε να παρουσιάζετε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφωνούν μαζί σας, προχωράτε χέρι χέρι, και οι μόνοι “κακοί άλλοι” είμαστε εμείς, οι εκπρόσωποι της Αντιπολίτευσης. Τα ίδια το καλοκαίρι όταν ψηφιζόταν το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα ίδια και τώρα.»
Κλείνοντας, «Κύριε Υπουργέ, δεν είναι κακό να υπάρχουν διαφωνίες, δεν είναι κακό να υπάρχουν αντίθετες απόψεις, δεν κατέχετε την απόλυτη αλήθεια, οπότε καλό θα ήταν να μην περιφρονείτε τις απόψεις των άλλων, ακόμα και αν διαφωνείτε με αυτές.
Εμείς κ. Υπουργέ διαφωνούμε με τον τρόπο υλοποίησης που έχετε επιλέξει, αλλά θα κάνουμε την υπέρβαση, την υπέρβαση για τη μεγάλη ιδέα, την ιδέα που υπακούει στην ουσιαστική ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, για να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα υπέρ της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Θα υπερψηφίσουμε επί της αρχής το εν λόγω νομοσχέδιο.»
1. «Όταν δεν θέλετε – ή δεν μπορείτε – να απαντήσετε στα πάρα πολλά ερωτήματα που σας θέτει η αντιπολίτευση, και δη η αξιωματική αντιπολίτευση, έχετε μία φράση κλειδί που χρησιμοποιείτε κατ’ επανάληψη: «το πρόβλημα είναι σύνθετο». Και απαντήσεις βεβαίως δεν παίρνουμε.»
2. «Επιδιώκετε πάντοτε να παρουσιάζετε μια εικόνα απόλυτης συναίνεσης, επιδιώκετε να παρουσιάζετε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφωνούν μαζί σας, προχωράτε χέρι χέρι, και οι μόνοι “κακοί άλλοι” είμαστε εμείς, οι εκπρόσωποι της Αντιπολίτευσης. Τα ίδια το καλοκαίρι όταν ψηφιζόταν το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα ίδια και τώρα.»
Κλείνοντας, «Κύριε Υπουργέ, δεν είναι κακό να υπάρχουν διαφωνίες, δεν είναι κακό να υπάρχουν αντίθετες απόψεις, δεν κατέχετε την απόλυτη αλήθεια, οπότε καλό θα ήταν να μην περιφρονείτε τις απόψεις των άλλων, ακόμα και αν διαφωνείτε με αυτές.
Εμείς κ. Υπουργέ διαφωνούμε με τον τρόπο υλοποίησης που έχετε επιλέξει, αλλά θα κάνουμε την υπέρβαση, την υπέρβαση για τη μεγάλη ιδέα, την ιδέα που υπακούει στην ουσιαστική ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, για να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα υπέρ της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Θα υπερψηφίσουμε επί της αρχής το εν λόγω νομοσχέδιο.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου