Οι δηλώσεις προτίμησης για την εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑ.Λ. συνεχίζονται
εντατικά και λόγω του μεγάλου φόρτου η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-epal θα παραμείνει ανοιχτή το Σαββατοκύριακο 24 –
25 Ιουνίου. Τη Δευτέρα 26 Ιουνίου μετά από προγραμματισμένη (sic) συντήρηση του (server) οι ενδιαφερόμενοι και οι
διευθυντές των σχολείων θα μπορούν να δουν την κατανομή και την επιλογή των μαθητών/τριών
μέσω της πλατφόρμας e-epal.
Συγκεκριμένα, οι Διευθυντές των ΕΠΑ.Λ. επιλέγουν το πεδίο «Δηλώσεις
Μαθητών» ώστε να δουν τους μαθητές/-τριες που έχουν επιλεχθεί για εγγραφή στο
σχολείο τους.
Οι μαθητές/-τριες εισέρχονται με τους κωδικούς taxis, με τους οποίους
αρχικά συνδέθηκαν για να υποβάλλουν τη δήλωση, επιλέγουν το πεδίο πάνω δεξιά
«Υποβληθείσες Δηλώσεις» ώστε να δουν τα στοιχεία της δήλωσής τους και το
σχολείο στο οποίο θα κάνουν την εγγραφή τους.
Αυτά ανακοινώθηκαν στις 23/6/2014 από το υπουργείο παιδείας.
Εκείνα που δεν ανακοινώθηκαν, δε διευκρινίστηκαν και στα οποία δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα, είναι
τα εξής:
1. Με ποια κριτήρια γίνεται η «κατανομή και η επιλογή» των μαθητών/τριών
και εάν έχουν ληφθεί υπόψη οι επιπτώσεις στη ζωή των μαθητών;
Έχει ληφθεί υπόψη πχ. ότι εάν ο μαθητής «επιλεγεί» να αλλάξει σχολείο τι
απώλεια χρόνου σημαίνει αυτό;
Έχουν λάβει υπόψη οι αρμόδιοι ότι το 25% του μαθητικού πληθυσμού φοιτά
σε εσπερινά ΕΠΑ.Λ. και ότι η αλλαγή σχολείου σημαίνει επιπλέον χρόνο μετακίνησης
για να προλάβει ο μαθητής το μάθημα μετά τη δουλειά; Έχουν λάβει υπόψη οι
αρμόδιοι ότι αυτό και μόνο είναι αιτία για να διακόψει ο μαθητής τη φοίτησή του
δεδομένου ότι η ανάγκη της δουλειάς του είναι μεγαλύτερη;
Εδώ φαίνεται ότι δεν απέχουν από την πραγματικότητα τα κατά καιρούς δημοσιεύματα
που αναφέρουν ότι η πολιτεία συμπεριφέρεται στα παιδιά της Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης σα να είναι «παιδιά ενός κατώτερου θεού» και βέβαια δεν θα περίμενε
κανείς κάτι τέτοιο από μια κυβέρνηση με κοινωνικές ευαισθησίες προς τα παιδιά
των λαϊκών οικογενειών.
2. Εάν όλα αυτά, ηλεκτρονική εγγραφή, «κατανομή και επιλογή» μαθητών
κλπ. γίνονται σε ένα τύπο σχολείου του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, το
ΕΠΑ.Λ , γιατί δε γίνεται το ίδιο και στο άλλο, το ΓΕ.Λ. και να καθοριστούν εκ
των προτέρων σε ποια σχολεία θα λειτουργούν οι τάδε και τάδε ομάδες
προσανατολισμού, κάτι που θα έδειχνε ότι δεν γίνονται διακρίσεις μεταξύ των
μαθητών και θα είχαμε περισσότερη οικονομία;
3. Έχουν
λάβει υπόψη οι αρμόδιοι του υπουργείου ότι ο μαθητής του ΕΠΑ.Λ. στη Β΄ τάξη
αλλάζει περιβάλλον τάξης, λόγω τομέων και στη Γ΄ τάξη αλλάζει πάλι περιβάλλον
τάξης λόγω ειδικοτήτων και εάν δεν είναι τυχερός στη διαδικασία «κατανομής –
επιλογής» αλλάζει και σχολείο; Πιστεύει κανείς αρμόδιος ότι αυτά είναι
παιδαγωγικά ορθά και δόκιμα για παιδιά που βρίσκονται στην ευαίσθητη εφηβική
ηλικία; Με το προηγούμενο σύστημα, όπου οι ειδικότητες άρχιζαν από τη Β΄ τάξη η
πορεία του μαθητή ήταν πιο ξεκάθαρη, ο μαθητής ελάμβανε περισσότερη γνώση στα
μαθήματα της ειδικότητάς του και δεν είχε την αγωνία αλλαγής τάξης ή σχολείου.
4. Στις 21/6/2017 το γραφείο (;) του υφυπουργού κ. Δ. Μπαξεβανάκη σε
γραπτή απάντηση προς την ΟΛΜΕ γνωστοποιεί ότι ο συνολικός αριθμός των
ειδικοτήτων που θα λειτουργήσουν κατά το σχολ. έτος 2017 - 2018 θα είναι
μεγαλύτερος από εκείνο του προηγούμενου σχολ. έτους 2016 – 2017, (2.567 έναντι
2.354) και η αύξηση θα είναι 9%.
Πως γίνεται να έχουμε αύξηση κατά 9% των τμημάτων ειδικότητας που θα
λειτουργήσουν αφού δεν είναι γνωστό ακόμη πόσοι θα είναι οι μαθητές και πόσα
τμήματα ειδικοτήτων θα λειτουργήσουν;
5. Πόσες τελικά είναι οι ειδικότητες που λειτουργούν στα ΕΠΑ.Λ.;
Σύμφωνα με την Υ.Α. Αριθμ. Φ20/82041/Δ4, ΦΕΚ Β΄ 1489/26-5-2016, οι
ειδικότητες που έχουν καθοριστεί στα ΕΠΑ.Λ. είναι 36.
Για ποιο λόγο η ανακοίνωση του γραφείου του υφυπουργού έχει μετονομάσει
τα τμήματα ειδικοτήτων σε ειδικότητες προκαλώντας σύγχυση σε όσους δεν
γνωρίζουν τα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης;
6. Από το γραφείο του υφυπουργού κ. Δ. Μπαξεβανάκη ανακοινώθηκε στις
21/6/2017 ότι «από το μεσημέρι της τρίτης μέρας των ηλεκτρονικών δηλώσεων
προτίμησης για την εγγραφή των μαθητών στα ΕΠΑΛ, ο αριθμός τους ξεπέρασε τις
33.000».
Η εύλογη απορία που δημιουργείται είναι, οι εγγραφές αυτές αφορούν νέους
μαθητές στα ΕΠΑ.Λ. η μήπως αφορούν τις συνολικές εγγραφές των μαθητών και των
τριών τάξεων;
Εάν πρόκειται για συνολικές εγγραφές μαθητών δεν χρειάζονται
θριαμβολογίες από κανένα, δεδομένου ότι ο αριθμός των μαθητών που φοιτούσαν στα
ΕΠΑ.Λ. κατά το προηγούμενο σχολ. έτος 2016 – 2017 ξεπερνούσε τις 87.000 εκ των
οποίων οι μαθητές της Α΄ τάξης άγγιζαν τις 20.000.
Θα ήταν πραγματικά ενδιαφέρον να ανακοινωθεί από το γραφείο του
υφυπουργού πόσες είναι οι δηλώσεις προτίμησης για εγγραφή στην Α΄ τάξη και
πόσοι μαθητές φοιτούσαν κατά την προηγούμενη χρονιά στην Α΄ τάξη για να γίνει
σύγκριση και να φανεί εάν οι αλλεπάλληλες αλλαγές στα ΕΠΑ.Λ είναι αποδεκτές από
μαθητές – γονείς.
Μη ξεχνάμε ότι η «μεταρρυθμιστική προσπάθεια» έχει αρχίσει επί υπουργίας
Ν. Φίλη αλλά οι μαθητές μειώθηκαν.
7. Με τις αλλεπάλληλες αλλαγές, συνεχείς μεταρρυθμίσεις, μετακινήσεις
εκπαιδευτικών ΤΕΕ σε ΙΕΚ, Μαθητεία, τον τεράστιο όγκο των διοικητικών εργασιών,
την εργασιακή ανασφάλεια κλπ. έχει σκεφθεί κανείς αρμόδιος εάν οι εκπαιδευτικοί
είναι σύμφωνοι και πρόθυμοι να συμβάλουν σε όλες αυτές τις αλλαγές; Δεν
γνωρίζουν ότι καμία μεταρρύθμιση, και μάλιστα στο χώρο της Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης, δεν έχει πιθανότητες επιτυχίας εάν δεν έχει την ουσιαστική συμπαράσταση
των εκπαιδευτικών που θα την υλοποιήσουν;
8. Όλες οι προσπάθειες για την επέκταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης,
την καθιέρωση του συστήματος Μαθητείας κλπ. για να έχουν αποτέλεσμα είναι
απαραίτητο να υπάρξει πλατιά ενημέρωση μαθητών, γονέων, ευρύτερου κοινού.
Σε αυτή τη συγκυρία των αλλαγών, ο ρόλος του Σχολικού Επαγγελματικού
Προσανατολισμού (ΣΕΠ) είναι κομβικός.
Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του ΣΕΠ;
Σήμερα, επειδή έχει καταργηθεί η διδακτική
παρέμβαση του ΣΕΠ στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου,
οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να λάβουν αποφάσεις για το μέλλον τους χωρίς
επαρκή πληροφόρηση και ενημέρωση.
Το υπουργείο παιδείας από το 2013
κατήργησε τη Διεύθυνση Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΕΔ) και
υποβάθμισε το ρόλο του ΣΕΠ συστήνοντας το Αυτοτελές Τμήμα Επαγγελματικού
Προσανατολισμού (ΑΤΕΠ) το οποίο με το προτεινόμενο νέο οργανόγραμμα του ΥΠΠΕΘ
καταργείται…
Η διαγραφόμενη συνέχεια θα είναι ότι τα
79 ΚΕΣΥΠ θα μείνουν ουσιαστικά ακέφαλα και οι εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι ΣΕΠ που
τα στελεχώνουν, (επιστήμονες με επιπλέον ακαδημαϊκούς τίτλους
και επιμορφώσεις μεγάλης διάρκειας) , θα βιώσουν την επαγγελματική αβεβαιότητα.
Θα ακολουθήσουν και τα ΚΕΣΥΠ το δρόμο της κατάργησης όπως οι άλλες
πρωτοποριακές δομές ΓΡΑΣΕΠ και ΓΡΑΣΥ;
θεωρούμε ότι είναι και θα παραμένει επιτακτική
ανάγκη οι μαθητές και οι μαθήτριες, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να
προσλαμβάνουν υπηρεσίες Επαγγελματικού Προσανατολισμού, τις οποίες έχει την
υποχρέωση να παρέχει η πολιτεία, με την βοήθεια
των εξειδικευμένων στελεχών του ΥΠΠΕΘ και των ΚΕΣΥΠ , διαφορετικά θα
αναγκαστούν οι γονείς να ενημερώνονται επί πληρωμή.
Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν σήμερα στελέχη
των ΚΕΣΥΠ τα οποία προβληματίζονται εάν θα συνεχίσουν να υπηρετούν το θεσμό ή
να καταλάβουν κάποια θέση διευθυντή σε σχολείο. Ο προβληματισμός προέρχεται από
το γεγονός ότι τώρα δε δικαιούνται επίδομα θέσης, ούτε και έξοδα μετακίνησης τα
οποία οι ίδιοι καλύπτουν προκειμένου να καλύψουν τα υπηρεσιακά τους καθήκοντα,
όπως οι επισκέψεις στα σχολεία.
Τι πρόκειται να κάνει το ΥΠΠΕΘ για τον ευαίσθητο χώρο του Σχολικού
Επαγγελτικού Προσανατολισμού, θα θεσμοθετήσει και στις 3 τάξεις του Γυμνασίου
τον ΣΕΠ ή τουλάχιστον στις δύο τελευταίες και στη Α΄ Λυκείου;
Εάν οι ιθύνοντες έχουν αποφασίσει για το μέλλον του ΣΕΠ θα πρέπει να
υπάρξει ενημέρωση.
Ίδωμεν.
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου