Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

Ενημέρωση για τις αλλαγές στους διορισμούς μονίμων και αναπληρωτών μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ



Τι έχει γίνει τα  τελευταία  30  χρόνια
1)  Ν.1566/1985 : Θεσπίζει την επετηρίδα (με την ημερομηνία κτήσης του πτυχίου).
2) Ν.2525/1997: (Νόμος  Αρσένη) Καταργεί την επετηρίδα, θεσπίζει γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ σε γνωστικό αντικείμενο και παιδαγωγικά ανά διετία για το 100% των διορισμών. Δίνει μεταβατική περίοδο 5 ετών (1998-2002), όπου τα δύο συστήματα (επετηρίδα-γραπτός ΑΣΕΠ)  λειτουργούν παράλληλα.
3) Συνταγματική  Αναθεώρηση  6 / 4 / 2001 : (Άρθρο 103, παρ.7) Ορίζει ρητώς ότι οι προσλήψεις όλων των δημοσίων υπαλλήλων γίνονται, αποκλειστικώς, με δύο μόνον τρόπους, είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγονται οπωσδήποτε στον έλεγχο ανεξάρτητης Αρχής. Με αυτό τον τρόπο, διασφαλίζονται οι αρχές της ισότητας και της 
αξιοκρατίας (άρθρο 4, παρ.1).
4) Ν.3027/2002 : (Νόμος Ευθυμίου) Ορίζει ποσόστωση για τους διορισμούς, 75% από γραπτό ΑΣΕΠ  και  25% από πίνακα προϋπηρεσίας (με προτεραιότητα).
5) Ν.3255/2004 : (Νόμος Γιαννάκου) Ορίζει καινούρια ποσόστωση για τους διορισμούς, 60% από γραπτό ΑΣΕΠ  και  40% από ενιαίο πίνακα  προϋπηρεσίας (με προτεραιότητα).
6) Ν.3687/2008 : (Νόμος Στυλιανίδη) Για τους διορισμούς προτάσσει αυτούς με 30μηνη προϋπηρεσία, ακολουθούν αυτοί με 24μηνη προϋπηρεσία συν μια επιτυχία σε οποιονδήποτε γραπτό  ΑΣΕΠ, έπεται το 40% από τον ενιαίο πίνακα και τελευταίο το  60% από τον γραπτό ΑΣΕΠ.
7) Ν.3848/2010 : (Νόμος  Διαμαντοπούλου) Θεσπίζει για τους διορισμούς και πάλι  αποκλειστικά γραπτό ΑΣΕΠ  100%, καταργεί τον κλειστό αριθμό θέσεων, μειώνει κατά πολύ την μοριοδότηση της προϋπηρεσίας, ορίζει κοινό πίνακα για διορισμούς - αναπληρώσεις, χρησιμοποιεί τον καλύτερο ΑΣΕΠ από τους 3 τελευταίους για την κατάταξη στον πίνακα, μοριοδοτεί διάφορα τυπικά και ακαδημαϊκά κριτήρια (πάγιο σύστημα). Όλα αυτά ξεκινούν να εφαρμόζονται μετά την διενέργεια ενός καινούριου γραπτού ΑΣΕΠ και μέχρι τότε (2011-2012)  συνεχίζουν να ισχύουν  30μηνο, 24μηνο, 40% ενιαίος, 60% ΑΣΕΠ, όπως ίσχυαν και πριν.
Αποφάσεις του ΣτΕ
1η: Πριν από περίπου ένα χρόνο, το Συμβούλιο της Επικρατείας γνωμοδότησε, με την απόφασή του 527/2015 (ομόφωνη απόφαση της ολομελείας του, με ψήφους 29-0), ότι από το 2003 κι εξής, έπρεπε – σύμφωνα με την συνταγματική αναθεώρηση του 2001 αλλά και το Νόμο Αρσένη Ν.2525/97 για την κατάργηση της τότε επετηρίδας και μετά το πέρας του μεταβατικού σταδίου των πέντε ετών που είχε δοθεί - οι διορισμοί να γίνονται 100% από τον πίνακα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ, και πως κάθε άλλος διορισμός πλην ΑΣΕΠ (ενιαίος 40%, 30μηνο, 24μηνο) είναι αντισυνταγματικός γιατί αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας οι οποίες κατοχυρώνονται συνταγματικά (σκέψη 13, ολομέλειας ΣτΕ 527/2015).
2η: Επίσης εντός του ιδίου έτους του 2015 εξεδόθη άλλη μία απόφαση του ΣτΕ η 4303/2015, η οποία επιλύει ζητήματα των προσλήψεων προσωρινών αναπληρωτών. Η τελευταία μάλιστα συμπληρώνει τη ΣτΕ 527/2015 για τους μονίμους, η οποία ήδη είχε αναφερθεί και στους αναπληρωτές και είχε διαγράψει το θεσμικό πλαίσιο. Στην απόφαση του ΣτΕ 4303/2015, δηλώνεται ρητά ότι σύστημα που εναρμονίζεται πλήρως με τις αρχές της ισότητας, αξιοκρατίας και διαφάνειας είναι το πάγιο σύστημα διορισμών και προσλήψεων (άρθρα 1-3 ν. 3848/2010) τόσο για το διορισμό σε μόνιμες θέσεις όσο και για την πρόσληψή αναπληρωτών ή ωρομισθίων. Αντίθετα το υπάρχον σύστημα διορισμού αναπληρωτών κρίνεται συνταγματικά ανεκτό με καταληκτικό σημείο «…έως και το τρέχον σχολικό έτος 2015-2016…».
Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση αυτή οι προσλήψεις αναπληρωτών πρέπει να έχουν ως ελάχιστο κριτήριο και προϋπόθεση τη συμμετοχή των αναπληρωτών στους γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, δηλαδή το να βρίσκονται στην κατηγορία των εκπαιδευτικών οι οποίοι αξιολογήθηκαν από τους διαγωνισμούς και κρίθηκαν ότι μπορούν να διοριστούν.
Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω είναι κατανοητό ότι  οι προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών πρέπει να γίνουν από έναν κοινό Πίνακα διορισμών, στον  οποίο  θα  προσμετράται  μόνον  η καλύτερη επιτυχία του εκπαιδευτικού σε κάποιον από τους προηγούμενους γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, με το σύνολο του βαθμού της βέβαια. Σε αυτόν τον Πίνακα, εάν το Υπουργείο το επιθυμεί, θα μπορούσε να προσθέσει προϋπηρεσία, βαθμό και παλαιότητα πτυχίου, κοινωνικά κριτήρια, μεταπτυχιακά ή ό,τι άλλο επιθυμεί. Η μοριοδότηση όλων αυτών όμως, πρέπει να είναι κατά πολύ μειωμένη σε σχέση με το συνολικό βαθμό στον καλύτερο ΑΣΕΠ του ενταγμένου στον Πίνακα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου