Η αλήθεια είναι ότι όταν ανακοινώθηκε το μέτρο, το οποίο ισχύει εδώ και χρόνια, αλλά δεν ίσχυε για να ισχύσει τώρα, το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν οι αντιδράσεις των γονέων. Τι θα κάνουν όταν ο γιος ή η κόρη επιστρέψει σπίτι και με δάκρυα στα μάτια και αναφιλητά, ή με τη γροθιά υψωμένη, ανάλογα με την περίσταση και τον χαρακτήρα του παιδιού, ανακοινώσει στους γονείς του ότι πήρε αποβολή επειδή έβγαλε κινητό στη διάρκεια του μαθήματος. Θα του πουν «καλά να πάθεις και να μην το ξανακάνεις» ή θα βγουν από τα ρούχα τους και θα βροντοφωνάξουν «η χούντα δεν έπεσε το ’73». Μετά, όλη η οικογένεια θα τραγουδήσει από κοινού το «Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία…».
Το μέτρο με τα κινητά έχει διττή σημασία και γι’ αυτό είναι σημαντικό. Πρώτον, η εκπαίδευση στην πειθαρχία. Η σχολική τάξη δεν είναι σαν τον δρόμο. Εκεί μπορείς να μιλάς στο κινητό σου όσο σ’ το επιτρέπουν οι μονάδες σου. Εκεί μπορείς να διαδηλώνεις και να φωνάζεις επειδή δεν σου αρέσει η τυρόπιτα του κυλικείου, αντιπαθείς το γερούνδιο και δεν χωνεύεις τις τριτοβάθμιες εξισώσεις. Στην τάξη όμως; Τι είπα τώρα; Ζούμε σε μια κοινωνία που για δεκαετίες έκανε ό,τι μπορούσε για να μετατρέψει τη σχολική τάξη σε φυτώριο κοινωνικών αγώνων. Τα παιδιά μπορεί να μη μάθαιναν γραμματική. Είχαν, όμως, πολιτικές απόψεις. Προετοιμάζονταν για πρωθυπουργοί, όπως ο Τσίπρας. Η εκπαίδευση στην πειθαρχία είναι το πρώτο και βασικό συστατικό της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι δάσκαλοί μας που επέμεναν ότι το α είναι ένα κουλουράκι κι ένα μπαστουνάκι πειθαρχία μάς δίδασκαν. Και γι’ αυτό η τάξη λέγεται τάξη, ενώ στο πανεπιστήμιο το λέμε αμφιθέατρο.
Το σχολείο ωστόσο έχει ως στόχο τη μετάδοση γνώσεων, θα μου πείτε. Και σου μαθαίνει ότι για να αποκτήσεις αυτές τις γνώσεις, οφείλεις να μπορείς να συγκεντρωθείς. Να το βουλώσεις, να μην κοιτάς το κινητό σου, για να καταλάβεις τι σου γράφει ο μαθηματικός στον πίνακα. Η γνώση είναι πειθαρχία της σκέψης. Επί δεκαετίες, η εκπαίδευση απαξίωσε την πειθαρχία, ως κατάλοιπο κάποιου φαντασιακού συντηρητισμού, με αποτέλεσμα να υποβαθμίσει το σχολείο σ’ έναν συμφεροντολογικό οργανισμό που κρινόταν μόνον ως όχημα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Την οποία τροφοδοτούσε με υλικό απειθάρχητο και ως επί το πλείστον ανίκανο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της. Σε αυτό οφείλεται κατά μείζονα λόγο και η καχεξία των πανεπιστημίων μας. Υπάρχουν, βέβαια, και οι εξαιρέσεις. Όμως είναι εξαιρέσεις.
Δεν ισχυρίζομαι ότι σ’ όλα αυτά δεν έχουν ευθύνες οι λειτουργοί της εκπαίδευσης. Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν έχουν ευθύνη οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας οι οποίες, ψοφοδεείς, ικανοποιούν πάντα τις απαιτήσεις του βαθέος κράτους. Η απαξίωση της εκπαίδευσης ξεκίνησε όταν εισήχθησαν διάφορες θεωρίες περί ιδεολογικής λειτουργίας της εκπαίδευσης η οποία αναπαράγει την κυρίαρχη ιδεολογία. Βλέπε Μπουρντιέ ή τον δικό μας Τσουκαλά. Αλήθεια, ποιο είναι το ιδεολογικό βάρος του πυθαγόρειου θεωρήματος ή η αττική σύνταξη στα αρχαία ελληνικά; Και πώς να αθωώσεις το οικογενειακό περιβάλλον που ανατρέφει γόνους με την αγγελική εκδοχή της ήσσονος προσπαθείας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου