Η έναρξη της σχολικής χρονιάς θα γίνει στις 12 Σεπτεμβρίου
Η αξιολογική καθημερινότητα θα επιχειρηθεί από το υπουργείο Παιδείας να θεμελιωθεί στα σχολεία με δύο νέους θεσμούς, αφού ούτε η φετινή θα είναι μια χρονιά ουσιαστικής ατομικής αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς Η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών, παρά τους νόμους που έχουν ψηφισθεί για το θέμα, ως σήμερα πάντα σταματούσε στην αυτοαξιολόγηση των σχολείων ή τον έλεγχο των στελεχών της εκπαίδευσης. Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτέλεσε επί δεκαετίες το «κόκκινο πανί» των σχέσεων μεταξύ συνδικαλιστών και των εκάστοτε κυβερνήσεων της χώρας. Με το κράτος βέβαια να υπόκειται, επίσης, στην ίδια διαδικασία αυτοελέγχου, καθώς κανένα σταθερό και μεγάλο πρόγραμμα επιμόρφωσης δεν έχει «στεριώσει».
Θα είναι η φετινή, όμως, μια χρονιά ουσιαστικής ατομικής αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς; Μέχρι το τέλος του χρόνου - πιθανότατα - όχι. Στη συνέχεια και εν μέσω προεκλογικής περιόδου αναμένεται, ωστό ν αποτελέσει κεντρικό θέμα στο οποίο θα στρέψουν το βλέμμα τους όλοι οι μελετητές του χώρου της εκπαίδευσης.
Επί του παρόντος, πάντως, οι διαδικασίες φαίνεται ότι καθυστερούν, καθώς η εκλογή διευθυντών σχολείων αλλά και νέων σχολικών συμβούλων, στους οποίους και στηρίζεται η εφαρμογή του θεσμού, δεν έχει ολοκληρωθεί, με τη δεύτερη, μάλιστα, να συναντάει σοβαρά γραφειοκρατικά κωλύματα. Ετσι, εάν η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών ξεκινήσει τελικά από τη φετινή σχολική χρονιά στο ουσιαστικό της μέρος, αυτό θα γίνει πιθανότατα στο τέλος του 2022 ή στις αρχές του 2023. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, στις 12 Σεπτεμβρίου, όπως φαίνεται, μόνο η πλατφόρμα που θα χρησιμοποιηθεί για τη διαδικασία και οι σχετικές επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών θα ξεκινήσουν.
Ελλείψει ατομικής αξιολόγησης, όμως, η αξιολογική καθημερινότητα θα επιχειρηθεί από το υπουργείο Παιδείας να θεμελιωθεί στα σχολεία με δύο νέους θεσμούς: τους μέντορες και τους εκπαιδευτικούς συντονιστές. Βέβαια, η εφαρμογή των νέων αυτών θεσμών ανακοινώθηκε μέσα στο καλοκαίρι, χωρίς να έχει γίνει καμία προετοιμασία, πιλοτικές εφαρμογές ή σχεδιασμός, οπότε θα απαιτήσει και αυτή χρόνο.
ΟΙ ΝΕΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ. Πάντως, η προκήρυξη για την πλήρωση των νέων θέσεων διευθυντών σχολείων αναμένεται μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου ή τις αρχές Οκτωβρίου, οπότε και στη συνέχεια οι απαραίτητες διαδικασίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν ταχύτατα, παράλληλα με την εκλογή των νέων σχολικών συμβούλων. Οπως είναι γνωστό, στις δύο αυτές κατηγορίες στελεχών στηρίζεται, σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε για το θέμα, η διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης δασκάλων και καθηγητών.
Για να επισπευσθούν οι διαδικασίες, εξάλλου, το υπουργείο Παιδείας άλλαξε πρόσφατα τη σύνθεση των συμβουλίων που θα εκλέξουν τους νέους διευθυντές, απλοποιώντας τη, ώστε να μη συμμετέχουν σε αυτά οι επόπτες ποιότητας και σύμβουλοι εκπαίδευσης, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, αφού δεν έχουν ακόμη εκλεγεί. Αντιθέτως, στα αρμόδια συμβούλια που θα εκλέξουν τους νέους διευθυντές θα συμμετέχουν οι νυν συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, που ουσιαστικά αντικαθιστούν τους παλιούς σχολικούς συμβούλους. Τα συμβούλια επιλογής των διευθυντών των σχολείων θα αποτελούνται από εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων ή με εμπειρία στη διοίκηση που θα διορίζονται από τους περιφερειακούς διευθυντές Εκπαίδευσης.
Οι νέοι διευθυντές νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων θα είναι συνολικά περίπου 40.000 και σύμφωνα με τα νέα χρονοδιαγράμματα θα πρέπει να είναι στις θέσεις τους μέχρι το τέλος του χρόνου.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ. Οπως είναι γνωστό, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται από τον διευθυντή και τον (νέο) σχολικό σύμβουλο. Η αξιολόγηση αφορά 180.000 εκπαιδευτικούς, ενώ θα γίνεται και ετήσια καταγραφή επιδόσεων στα σχολεία. Η διαδικασία θα γίνει σε δύο φάσεις: συνολική αξιολόγηση για τα στελέχη εκπαίδευσης και διαμορφωτική αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς, με στόχο την επιβράβευση της προσπάθειας και τη βελτίωση της απόδοσής τους. Κάθε εκπαιδευτικός θα αξιολογείται από τουλάχιστον δύο αξιολογητές, θα εκτιμάται το ακαδημαϊκό του προφίλ και τα μέσα που χρησιμοποιεί στη διδασκαλία (νέες τεχνολογίες, μέθοδοι συνεργατικής κ.λπ.).
Από την πλευρά τους, οι σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν στις αρμοδιότητές τους και θα παρακολουθούν περιοδικά τη διδασκαλία των εκπαιδευτικών στις τάξεις. Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται, μεταξύ άλλων, με κριτήρια: το εκπαιδευτικό περιβάλλον (διαπροσωπικές σχέσεις, παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη, οργάνωση της τάξης), τον σχεδιασμό, προγραμματισμό και προετοιμασία της διδασκαλίας, την αντίληψη των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών και διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας, τους διδακτικούς στόχους, τις διδακτικές επιλογές, τη διεξαγωγή της διδασκαλίας και την αξιολόγηση των μαθητών, την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια, τις τυπικές υποχρεώσεις, τη συμμετοχή τους στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, την επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού και τα τυπικά προσόντα.
ΤΗΣ ΜΑΡΝΥΣ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου