Παρασκευή 25 Μαρτίου 2022

Χωρίς μείωση της ύλης οι φετινές Πανελλαδκές

 

Δεν προχωράει σε μείωση της ύλης των Πανελλαδικών Εξετάσεων το υπουργείο Παιδείας, όπως λέει στα «ΝΕΑ» η υπουργός Νίκη Κεραμέως, παρά το γεγονός ότι αυξάνονται τα σχετικά αιτήματα από μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, με τους εκπροσώπους της να επαναλαμβάνουν ότι η φετινή χρονιά μπορεί να μη στιγματίστηκε (όπως η περσινή) από τις πολιτικές «κλειστών σχολείων», αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί και μια χρονιά «κανονικότητας». Επιπλέον, φέτος φαίνεται ότι συσσωρεύεται η απραξία δύο ετών στα μαθησιακά κενά χιλιάδων μαθητών, οι οποίοι αντί για μια χρονιά επανένταξης, ομαλής προσαρμογής και επαναλήψεων, βρέθηκαν μπροστά σε μια χρονιά διδακτικής... επιτάχυνσης για να καλυφθεί η εξεταστέα ύλη.

Έτσι, οι εκπαιδευτικοί αναμένουν «ιστορικό χαμηλό» στις επιδόσεις των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ειδικά σε εκείνους των Ανθρωπιστικών Σπουδών, για τους οποίους επίσης δεν έχει ανακοινωθεί καμία αλλαγή στην ύλη των Λατινικών (που επανήλθαν εξεταστικά φέτος). Κι αυτό λόγω των εκπαιδευτικών προβλημάτων που φαίνεται ότι δημιουργεί η ύλη του συγκεκριμένου μαθήματος, με τη δυσνόητη και πλήρη ονομάτων και ημερομηνιών εισαγωγή, η οποία προστέθηκε πέρυσι στο σχολικό βιβλίο. Για όσους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών της περσινής χρονιάς επιθυμούν να ξαναδώσουν τον Ιούνιο, η κατάσταση μοιάζει... έξτρα εφιαλτική, καθώς θα πρέπει να προετοιμαστούν στα Λατινικά (με τη φετινή μορφή τους), τα οποία δεν διδάχθηκαν καθόλου πέρυσι, οπότε εξετάστηκαν για την εισαγωγή τους στις αντίστοιχες σχολές στην Κοινωνιολογία.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας τις προηγούμενες ημέρες έστειλε νέα εγκύκλιο στα σχολεία, στην οποία αναφέρει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης σε όλα τα μαθήματα. Στις περιπτώσεις, δε, που σε τμήματα ή τάξεις δεν έχει ολοκληρωθεί η ύλη βασικών μαθημάτων έως το τέλος της χρονιάς, προτείνεται να γίνει κατά περίπτωση αναμόρφωση προγράμματος και ενδεχομένως να αξιοποιηθούν οι ώρες μαθήματων όπως η Γυμναστική για να καλυφθούν τυχόν εκπαιδευτικά κενά. Σ’ αυτό το φόντο, υπάρχουν σχολεία στα οποία ακόμη και σήμερα πολλά κενά εκπαιδευτικών δεν έχουν καλυφθεί, παρότι απέχουμε ελάχιστα από τις διακοπές του... Πάσχα. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση της Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων, «υπάρχουν σε σχολεία της περιοχής ακόμη κενά σε μαθήματα γενικής εκπαίδευσης και ειδικά μαθήματα Πανελλαδικών Εξετάσεων, μαθητές με εκπαιδευτικές ανάγκες που έχουν γνωμάτευση για παράλληλη στήριξη δεν έχουν καμία βοήθεια, ενώ τα τμήματα ένταξης και υποδοχής είναι στη μεγάλη τους πλειοψηφία κενά».

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ. Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και η εφαρμογή της     Τ ράπεζας Θεμάτων στην Α’ και Β’ Λυκείου από την οποία και θα επιλεγεί φέτος το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις. Τα θέματα της Τράπεζας, βέβαια, επιλέγονται αυτές τις ημέρες με κριτήριο και πάλι τον... χρόνο, καθώς, όπως φανερώνει η μελέτη του περιεχομένου τους, επιλέγονται μάλλον βιαστικά και χωρίς έλεγχο. Στα μαθήματα της Γλώσσας και Λογοτεχνίας, ενδεικτικά, αρκετά ποιήματα, αντί να αντλούνται από τα πρωτότυπα βιβλία (στα οποία λογικά υπάρχει ανεμπόδιστη πρόσβαση), ώστε να αποφεύγονται οι ποικίλες διαδικτυακές εκδοχές τους, λόγω πρόχειρης αντιγραφής ή του αλλεπάλληλου copy-paste, παρατίθενται στην πιο κακή εκδοχή τους, χωρίς σεβασμό στη μορφή τους (κάτι που όλοι γνωρίζουμε π σημαίνει για ένα ποίημα). Ο Κώστας Ουράνης και ο Κ.Π. Καβάφης, για παράδειγμα, πέφτουν θύματα του ανάλγητου copy-paste: Το ποίημα του πρώτου «Ταξίδι στα Κύθηρα» (14683) και του δεύτερου «Αιμιλιανός Μονάη, Αλεξανδρεύς, 628-655 μ.Χ.» (14803) εμφανίζονται στην Τράπεζα Θεμάτων της Α’ Λυκείου «χύμα», λες και αποτελείται καθένα τους από μία και μόνο στροφή! Να εξηγήσουμε εδώ ότι στην περίπτωση του Ουράνη πρόκειται για σονέτο, από τα πιο απαιτητικά δηλαδή μορφικά ποιητικά είδη (δύο τετράστιχα και δύο τρίστιχα), ενώ στην περίπτωση του Καβάφη το ποίημα αποτελείται κανονικά από τρεις στροφές (εξαιρούμε εδώ βέβαια τα φιλολογικά προβλήματα που γεννά η πρόχειρη παρουσίαση του ποιήματος). Να σημειώσουμε, επίσης, ότι αποτελεί ακριβώς μέρος της διδασκαλίας του μαθήματος, το να μπορούν να εντοπίζουν οι υποψήφιοι τα μορφικά χαρακτηριστικά των ποιημάτων (όταν, βέβαια, είναι ορατά).

 

ΤΗΣ ΜΑΡΝΥΣ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ

ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου