Εξεταστική... λύση μελετάει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο θέμα των Λατινικών που επιστρέφουν φέτος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και στην αξιολόγηση των υποψηφίων στις Ανθρωπιστικές Σπουδές. Κι αυτό γιατί το μάθημα επέστρεψε μεν στον εξετασηκό «χάρτη» αλλά κατά πολλούς. . . άδοξα και με σοβαρή πιθανότητα να οδηγήσει το καλοκαίρι του 2022 σε βαθμολογικό Βατερλώ. Στο συμπέρασμα αυτό οδηγεί η μελέτη των νέων κεφαλαίων που έχουν συμπεριληφθεί στην εξεταστέα ύλη, οι δυσνόητες πληροφορίες στην εισαγωγή του σχολικού βιβλίου που θα εξετάζεται κανονικά καθώς και η «ατελείωτη» αναφορά ονομάτων και χρονολογιών που είναι σχεδόν αδύνατο να απομνημονεύσουν οι υποψήφιοι. Το θέμα ανέδειξαν πρόσφατα «ΤΑ ΝΕΑ», ενώ, όπως αναφέρουν επιβεβαιωμένες πληροφορίες, έχει προβληματίσει πολύ τους επιστήμονες του ΙΕΠ που «άφησαν» χωρίς προσεκτικό σχεδίασμά να περάσει στην εξεταστέα ύλη του μαθήματος η δυσνόητη εισαγωγή του βιβλίου. Την εισαγωγή αυτή, δε, είχαν προσθέσει πέρυσι στο βιβλίο των Λατινικών οι συντάκτες των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, με την οδηγία, ωστόσο, μόνο για απλή ανάγνωσή της στην τάξη.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. Οπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, πλέον συζητείται πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να αφαιρεθεί το τελευταίο κομμάτι της εισαγωγής του βιβλίου (από τη «μετακλασική περίοδο» και μετά) από την εξεταστέα ύλη για τις Πανελλαδικές, που άλλωστε αποτελεί και το πλέον δυσνόητο και δύσκολο να απομνημονευτεί περιεχόμενό της. Παράλληλα, οι συντάκτες των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχουν αναλάβει, προκειμένου να διευκολύνουν την κατάσταση, να συντάξουν έναν μεγάλο αριθμό ερωτήσεων κλειστού και ανοικτού τύπου για την εξέταση του μαθήματος στην τάξη, οι οποίες θα κατευθύνουν τους εκπαιδευτικούς στην καθημερινότητά τους κατά τη διδασκαλία του μαθήματος. Οι ερωτήσεις αυτές θα παραδοθούν σύντομα στο ΙΕΠ για να σταλούν στα σχολεία. Συνολικά, οι αλλαγές αυτές, αν τελικά δρομολογηθούν, θα ελαφρύνουν αρκετά και την έκταση της εξεταστέας ύλης, αλλά θα βοηθήσουν και τους υποψήφιους να διαχειριστούν τη μελέτη τους χωρίς υπερβολικό άγχος και απαίτηση να απομνημονεύσουν πληροφορίες, οι οποίες λόγω της έκτασής τους είναι πιθανόν σύντομα να ξεχύσουν.
ΜΕΤΑΒΑΣΗ. Να θυμίσουμε ότι τα Λατινικά βρίσκονται σε περίοδο μετάβασης προς το επόμενο βήμα και τη νέα φιλοσοφία στα αναλυτικά προγράμματά τους (και στο νέο σχολικό βιβλίο), μετά την κατάργησή τους από τα εξεταστέα μαθήματα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ πριν από τρία χρόνια και την επαναφορά τους σε αυτά φέτος. Ηδη, πέρυσι τα Λατινικά διδάχτηκαν στη νέα μορφή τους πιλοτικά στη Β’ Λυκείου. Στόχος είναι να μπορέσουν οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών να έρθουν κοντά στη διδασκαλία του μαθήματος και να αγαπήσουν τα Λατινικά, τα οποία τα προηγούμενα χρόνια διδάσκονταν επιφανειακά και χωρίς ιδιαίτερη έμφαση. Σίγουρα, δε, λένε επιστήμονες που ασχολούνται με τη διδασκαλία τους, στόχος δεν είναι να αντιπαθήσουν οι υποψήφιοι το μάθημα και να μην εμβαθύνουν ποτέ στην ουσία του. Κατ' επέκταση, όπως αναφέρουν καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα, θα βοηθήσει μια εξεταστική οδηγία από το ΙΕΠ ώστε να αφεθεί στην άκρη η εμμονή στις λεπτομέρειες και στα ονόματα των κειμένων και να εξεταστούν οι χρήσιμες και κριτικές γνώσεις των υποψηφίων κατά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του καλοκαιριού.
ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ. Τι προηγήθηκε ακριβώς; Οι εκπρόσωποι του Ινστιτούτου αποφάσισαν φέτος να εντάξουν στην ύλη των Πανελλαδικών των Λατινικών μια εισαγωγή 15 σελίδων που προστέθηκε πέρυσι στο σχολικό βιβλίο, όπως και μια σειρά ακόμη νέων κεφαλαίων. Πρόκειται, όμως, όπως ήδη προαναφέρθηκε, για ένα κείμενο πλήρες ονομάτων, ιστορικών περιόδων, συγκεκριμένων ημερομηνιών και υπεραναλυτικών πληροφοριών. Κάτι τέτοιο ωθεί τους νέους στην άγονη αποστήθιση, μετατρέποντας την πρώτη χρονιά μετά την καραντίνα σε εξεταστικό Γολγοθά. Οι πανεπιστημιακοί καθηγητές που σχεδιάζουν τα νέα προγράμματα σπουδών των Λατινικών είχαν προσθέσει τη συγκεκριμένη εισαγωγή στο σχολικό βιβλίο, δίνοντας σαφή οδηγία μόνο για απλή ανάγνωσή της μέσα στην τάξη και για πρόσκληση των μαθητών και μαθητριών να εντρυφήσουν στα Λατινικά μέσα από έρευνες, αναζήτηση πηγών κ.λπ. Πάντως, μετά τις τελευταίες συσκέψεις του ΙΕΠ για το θέμα, ζητήθηκε από τους συντάκτες των νέων αναλυτικών προγραμμάτων να φτιάξουν μια νέα απλοποιημένη, συμπληρωμένη και λιγότερο δυσνόητη εισαγωγή στο βιβλίο των Λατινικών για τα δύο επόμενα χρόνια και μέχρι να συγγράφει το νέο βιβλίο, το οποίο και θα συνοδεύσει τις αλλαγές που προετοιμάζονται. Το μάθημα των Λατινικών επέστρεψε, κατά πολλούς... άδοξα και με σοβαρή πιθανότητα να οδηγήσει τις Πανελλαδικές του 2022 σε βαθμολογικό Βατερλώ.
ΤΗΣ ΜΑΡΝΥΣ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου