Δευτέρα 24 Μαΐου 2021

Οι Πανελλαδικές φέρνουν αναδιάρθρωση των ΑΕΙ

 

Το πρώτο «βήμα» στην αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας ήταν η περικοπή τεσσάρων τμημάτων του Πανεπιστημίου Πάτρας από τα εφετινά μηχανογραφικά των υποψηφίων για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Την πραγματική «νέα τάξη πραγμάτων» για τα ελληνικά ΑΕΙ φαίνεται ότι θα δείξουν τα αποτελέσματα των εφετινών βάσεων εισαγωγής, καθώς όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος» η εικόνα που θα δείξουν εφέτος τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης (ειδικά τα περιφερειακά χαμηλής ζήτησης πρώην ΤΕΙ) θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό και την τύχη τους. Κυρίως όμως θα εξαναγκάσει τις διοικήσεις τους να προχωρήσουν σε προτάσεις για συγχωνεύσεις ή το κλείσιμο τμημάτων ή, σε περίπτωση που αυτό δεν γίνει, θα προκαλέσει πολιτικές αποφάσεις προς την ίδια κατεύθυνση.

Η Βάση Εισαγωγής

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής λοιπόν είναι ο «δούρειος ίππος» που θα χρησιμοποιήσει το υπουργείο Παιδείας για να προχωρήσει σε αποφάσεις με πολιτικό και επικοινωνιακό κόστος, όπως ο περιορισμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια της χώρας ή η περικοπή τμημάτων τους. Για να ακολουθήσουν στη συνέχεια ο νέος κύκλος της αξιολόγησης όλων των τμημάτων από τη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας (ΕΘΑΑΕ) και η καταγραφή συνολικών προβλημάτων αλλά και περιπτώσεων αριστείας.

Ήδη βέβαια υπάρχει καταγεγραμμένη η εικόνα του «χάρτη» της ανώτατης εκπαίδευσης, των κραταιών και των πιο αδύναμων, με τα περιζήτητα τμήματα της χώρας να ορίζουν τον ανώτερο συντελεστή της νέας Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (1,20) και εκείνα που αποτελούν τμήματα με χαμηλή ζήτηση να επιλέγουν τον μικρότερο συντελεστή (0,80).

Στα παραπάνω να σημειώσουμε ότι όπως δείχνουν τα στοιχεία των εκθέσεων που εκδίδει ετησίως η Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας, υπάρχουν τμήματα στα οποία έως το 30% των εισαχθέντων σια προγράμματά τους δεν αποφοιτούν ποτέ. Η post COVID εποχή

Όλα αυτά ενώ μεγάλα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου αναζητούν τα νέα δεδομένα της post COVID εποχής, υπενθυμίζοντας την αξία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής αποκατάστασης ανθρώπων με αυξημένες κοινωνικές δεξιότητες. Και επιμένοντας στην ανάγκη να κατευθύνουν τα ΑΕΙ της υφηλίου ένα μέρος των προγραμμάτων τους και στην πρακτική άσκηση των φοιτητών τους, πολλοί από τους οποίους βγαίνουν στην κοινωνία με περιορισμένη ικανότητα να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του πρώτου χρόνου ενασχόλησης με το επάγγελμα που σπούδασαν.

Σε αυτό το φόντο, «τρέχει» η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας και εφέτος (παρά τις ποικίλες αντιξοότητες της περιόδου) προς την εξεταστική διαδικασία που θα καθορίσει την επαγγελματική πορεία χιλιάδων νέων οι οποίοι - ουσιαστικά - ξεκινούν την ενήλικη ζωή τους μπροστά στις «πύλες» ενός πανεπιστημίου.

Και «ηλεκτρονική» ΕΦΕΕ!

Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Παιδείας, που φαίνεται ότι «ζήλεψε» την επιτυχία του υπουργείου Ψηφιακής Μεταρρύθμισης, προχωράει στη νέα ψηφιακή εποχή. Με SMS τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων εφέτος, κατευθείαν στο κινητό τηλέφωνο των υποψηφίων, όπως και το σε ποιο τμήμα της ανώτατης εκπαίδευσης εισάγονται.

Ηλεκτρονικά γίνονται ήδη και όλες οι εκλογικές διαδικασίες σια ανώτατα Ιδρύματα της χώρας, ενώ στα σχέδια του υπουργείου είναι και μια «ηλεκτρονική» ΕΦΕΕ για φοιτητικές εκλογές μέσω... Διαδικτύου (η  οποία θα εκδίδει δηλαδή επίσημα αποτελέσματα, αλλά μόνο για τους επίσημους συλλόγους των φοιτητών που θα συμμετέχουν σιη διαδικασία).

Παράλληλα, για την πρωτοβάθμια-δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την ειδική αγωγή της χώρας θα έχουμε πλέον ψηφιακό απόσπασμα απολυτηρίου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, e-εγγραφές στα σχολεία της χώρας, Ατομικό δελτίου Υγείας Μαθητή και Βιβλιάριο Υγείας-Εμβολίων, αναδιοργάνωση διαδικασίας κάλυψης θέσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΩΝ

 «Οι νέοι καταλήγουμε να συμβιβαζόμαστε »

Τα πανεπιστήμια όμως υπάρχουν για τους φοιτητές τους. Τι περιμένουν τελικά από τις σπουδές τους, ποιες οι σκέψεις, οι επιθυμίες, τα όνειρα και οι απόψεις τελειόφοιτων; «Όταν με ρωτούν με τι θέλω να ασχοληθώ, δεν έχω ποτέ κάποιο συγκεκριμένο επάγγελμα στο μυαλό μου. Θέλω μια δουλειά δημιουργική, ένα εργασιακό περιβάλλον που θα μου επιτρέπει να εξελίσσομαι ως άνθρωπος, να ταξιδεύω, να διευρύνω τους ορίζοντές μου, να υπερασπίζομαι τα δικαιώματα όλων των πλασμάτων και να βάλω και εγώ το λιθαράκι μου στη δόμηση μιας κοινωνίας ισότητας » λέει η Τάνια από το 1ο Γενικό Λύκειο Χανίων «Από τη μία πλευρά θα ήθελα να αφήσω τη ζωή να με οδηγήσει και από την άλλη ζώντας σε μια χώρα χωρίς σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση, τίποτα δεν είναι βέβαιο, ειδικά τώρα με την πανδημία. Θα ήθελα να έχω την ευκαιρία να ασχοληθώ πραγματικά με την έρευνα και να ταξιδέψω στο εξωτερικό, όχι για μόνιμη εγκατάσταση. Θα ήθελα να προσφέρω μέσα από το επάγγελμά μου στην κοινωνία, να ξεπληρώσω όλα αυτά που μου πρόσφερε η Ελλάδα, όσο πληγωμένη και αν είναι, και οι άνθρωποι που με μεγάλωσαν και με δίδαξαν » επισημαίνει η Αντωνία.

Όσο για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, «είναι δύο ανύπαρκτες λέξεις για την Ελλάδα » λέει ο Σπύρος. «Ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής πορείας, και μάλιστα θα πρέπει να εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα από το γυμνάσιο. Οσον αφορά την κοινωνία, το πρόβλημα που παρουσιάζεται λόγω της έλλειψης επαγγελματικού προσανατολισμού είναι η προτίμηση δημοφιλών επαγγελμάτων και η αδιαφορία προς τα υπόλοιπα. Οι περισσότεροι μαθητές ακολουθούν την πεπατημένη, με αποτέλεσμα τον κορεσμό ορισμένων επαγγελμάτων και την αύξηση της ανεργίας». Ενώ η Αλεξάνδρα συνεχίζει λέγοντας ότι «ως τελειόφοιτοι, βλέποντας την αδυναμία ένταξης στην ελληνική αγορά εργασίας, νιώθουμε εγκλωβισμένοι σε μια χώρα επαγγελματικά υπανάπτυκτη, καθώς τα ποσοστά ανεργίας αυξάνονται και η ανάγκη για επιβίωση υπερβαίνει την ικανοποίηση προσδοκιών και ονείρων. Η αγορά εργασίας σε μεγάλο ποσοστό δεν προσφέρει επαγγελματική ανέλιξη, καταπιέζει τις ανεξάρτητες επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της χώρας, πολλοί νέοι καταλήγουν να συμβιβάζονται με μη επιθυμητές θέσεις εργασίας ή να καταφεύγουν σε άλλες χώρες με περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες».

 

ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ

ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου