Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020

Κεραμέως για Νομοσχέδιο επαγγελματικής εκπαίδευσης | Οι 8 αλλαγές που έρχονται!

 

Νομοσχέδιο με το οποίο έρχονται άμεσα σαρωτικές αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, προαναγγέλλει με συνέντευξή της στο ethnos.gr, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Βασικός στόχος είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε η χώρα να έχει το απαραίτητο δυναμικό για τα τεχνικά επαγγέλματα στο μέλλον.

Το νομοσχέδιο θα περάσει στη δημόσια διαβούλευση μέσα στον Νοέμβριο και στα βασικά του σημεία προβλέπει την ενοποίηση όλων των επαγγελματικών δομών εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ κλπ) και το περιεχόμενο σπουδών να διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες της οικονομίας σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Βασική καινοτομία αποτελεί η δημιουργία και Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων και η καθιέρωση Εθνικού συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Μάλιστα η υπουργός Νίκη Κεραμέως τονίζει ότι θα προχωρήσει σε σχετική καμπάνια ενημέρωσης της ελληνικής κοινωνίας σχετικά με τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Κεραμέως: Τι αλλάζει στην επαγγελματική εκπαίδευση

Κατά τη συνέντευξής της στο ethnos.gr, η κυρία Κεραμέως έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο νέο νομοσχέδιο, που ετοιμάζει για την επαγγελματική εκπαίδευση. Σημειώνει ότι σύντομα θα ακολουθήσει και σχετική «καμπάνια» ενημέρωσης καθώς, όπως υποστηρίζει, «πρέπει η ελληνική κοινωνία να μάθει τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης, διότι υπάρχει διάχυτη η πεποίθηση ότι οι σπουδές στα σχολεία αυτά είναι υποδεέστερες, κάτι το οποίο αποτελεί παθογένεια χρόνων. Έχουμε βγάλει ειδικά κονδύλια από την Ε.Ε για να συνδυαστεί η προσπάθεια μας με την πληροφόρηση των πολιτών για τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης».

Όπως αναφέρει η υπουργός Νίκη Κεραμέως, «προγραμματική θέση της Κυβέρνησης αποτελεί η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να καταστεί από λύση ανάγκης για λίγους συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς. Με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία, οι συντονισμένες παρεμβάσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) και τη Διά Βίου Μάθηση (ΔΒΜ) στοχεύουν στην άμεση σύνδεσή της με την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής μεγέθυνσης και την ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού ανεργίας και κυρίως των νέων. Οι προβλέψεις, εξάλλου, του CEDEFOP για το 2030 αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδεικνύουν ότι τα 2/3 των θέσεων εργασίας θα απαιτούν μεσαία και χαμηλά προσόντα, δηλαδή των επιπέδων 3, 4 και 5».

Η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα

Τα χρόνια χαρακτηριστικά της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη χώρα μας είναι η αδυναμία της κοινωνικής της καταξίωσης, η μειωμένη ελκυστικότητά της, η αμφισβητούμενη αποτελεσματικότητά της. Στους δείκτες ελκυστικότητας και αποτελεσματικότητας της Ε.Ε.Κ., η Ελλάδα βρίσκεται στις τρεις τελευταίες θέσεις των κρατών μελών.

Όπως μάλιστα επισημαίνει το υπουργείο Παιδείας, ανάμεσα στα σημαντικότερα προβλήματα του όλου συστήματος της Ε.Ε.Κ. είναι τα ακόλουθα: Η έλλειψη συνάρθρωσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με το σύστημα Κατάρτισης. Η αδυναμία σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την αγορά εργασίας. Η παντελής απουσία συστήματος και δομών παραγωγής επαγγελματικών προσόντων επιπέδου 3. Η απουσία ελέγχου ποιότητας στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (πρώην Κ.Ε.Κ.) που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης στη συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση.

Οι οκτώ αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση

  1. Καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης.
  2. Κοινός Στρατηγικός Σχεδιασμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, της Επαγγελματικής Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης για την κατάργηση αλληλοεπικαλύψεων και τη βέλτιστη ικανοποίηση των αναγκών της ελληνικής οικονομίας.
  3. Άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας, με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό τους.
  4. Καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα (3), τέσσερα (4)και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Ειδικότερα, στο επίπεδο 3 εντάσσονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ., στο επίπεδο 4 τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.)και στο επίπεδο 5 τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και το Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
  5. Νέα διάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, η οποία καλείται να διαδραματίσει επιτελικό και κεντρικό συντονιστικό ρόλο.
  6. Συγκρότηση Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, με εκπροσώπους από τα παραγωγικά Υπουργεία, εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων (εργοδοτών και εργαζομένων) και Επιμελητηρίων.
  7. Σε Περιφερειακό Επίπεδο: Συγκρότηση Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), στην έδρα κάθε Περιφέρειας της χώρας. Ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) διετούς φοίτησης επιπέδου 3 για αποφοίτους Γυμνασίου (υποχρεωτικής εκπαίδευσης), οι οποίες θα μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν στα ενδιαφερόμενα Υπουργεία, Επιμελητήρια, Οργανώσεις Εργοδοτών ή Εργαζομένων ή στον Ιδιωτικό τομέα.
  8. Ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου