Δευτέρα 14 Απριλίου 2025

Το σχολείο γυρίζει σελίδα

 

Αυτονομία των σχολικών μονάδων, αλλά και μείωση της διδακτέας ύλης, νέα σχολικά βιβλία, Ψηφιακό Φροντιστήριο, νέος ηλεκτρονικός εξοπλισμός, βελτίωση της καθημερινότητας εκπαιδευτικών και μαθητών, νέες δυνατότητες στα Πρότυπα Σχολεία, καθώς και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είναι οι αλλαγές στα σχολεία που προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Κεντρικό μήνυμα της υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη, είναι η αυτονομία του σχολείου, όπως χαρακτηριστικά λέει η ίδια. «Ερχόμαστε να μιλήσουμε για την ουσία της εκπαίδευσης που έχει έντονο ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα», επισημαίνει η υπουργός, η οποία στοχεύει σε ένα σχολικό περιβάλλον «που θα δίνει ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως σε ποια περιοχή της χώρας μένουν».

Το πρώτο βήμα προβλέπει τη συστηματική εξέταση του περιεχομένου της σχολικής ύλης ώστε να προχωρήσει στην αυτονομία των σχολείων με μείωση της γραφειοκρατίας και στήριξη του έργου του εκπαιδευτικού και των σπουδών του μαθητή, γιατί, όπως λέει η υπουργός, «με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί και η σχολική καθημερινότητα των μαθητών».

Ήδη εξαγγέλθηκε μείωση της διδακτέας ύλης και πρόσθετη χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ για τη διάθεση νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού σε όλες τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον καλύτερο και έγκαιρο προγραμματισμό της νέας σχολικής χρονιάς, με καλύτερη εικόνα των κενών για την ορθή σχολική προετοιμασία.

Μείωση της ύλης

Αναφορικά με την ύλη, σημειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη πρωτοβουλία από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για να καταρτιστεί πρόταση μείωσης έπειτα από έρευνα, προκειμένου οι μαθητές να αφομοιώσουν καλύτερα τη διδακτέα ύλη.

Οι αλλαγές άρχισαν ήδη από τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία. Οπως σχεδιάζεται, τα Πρότυπα Σχολεία θα δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να κάνουν δραστηριότητες σε ομίλους και να διδάσκονται καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους που θα επεκταθούν σταδιακά σε όλα τα σχολεία της χώρας. Μάλιστα, στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνεται η θεσμοθέτηση και λειτουργία του Διεθνούς Απολυτηρίου (Ι.Β.) στα Πρότυπα Σχολεία.

Στις 2 Μαίου είναι η κλήρωση για τα Πειραματικά, στις 3 Μαίου οι εξετάσεις για τα Πρότυπα και στις 4 Μαίου για τα Ωνάσεια Σχολεία. Παράλληλα, προωθούνται αλλαγές στο σύστημα εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία με σύστημα που προσομοιάζει με αυτό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το αδιάβλητο του χαρακτήρα και την κεντρική επιλογή των θεμάτων από έμπειρη επιτροπή θεματοδοτών. Στόχος είναι να διασφαλιστεί η ορθότητα των θεμάτων, να μη γίνονται αστοχίες, καθώς τα θέματα θα έχουν λυθεί δοκιμαστικά από πριν, και να μην επιλέγονται εξεζητημένα θέματα, αλλά διαβαθμισμένης δυσκολίας.

Σε ό,τι αφορά το Ψηφιακό Φροντιστήριο,  που άρχισε επί υπουργίας Κυριάκου Πιερρακάκη, η κ. Ζαχαράκη είναι αποφασισμένη να το συνεχίσει και να το διανθίσει με νέες εκπαιδευτικές ενότητες. Ηδη οι μαθητές μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματα και τα παιδιά που φοιτούν στη Γ' Λυκείου κάνουν επαναλήψεις της εξεταστέας ύλης των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, 49.000 μαθητές Ελλάδας και εξωτερικού παρακολούθησαν ζωντανά τα μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου κατά τον μήνα Μάρτιο, με τους μαθητές της περιφέρειας της Αττικής να φθάνουν τους 12.500, της Κύπρου τους 1.500, ενώ της νησιωτικής Ελλάδας άγγιξαν τους 3.650.

Εν τω μεταξύ, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συνεχίζεται. «Πιστεύουμε στην αξιολόγηση, διότι πιστεύουμε στις δυνάμεις μας», υπογράμμισε η Σοφία Ζαχαράκη και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Το λέω στον εκπαιδευτικό και στο άξιο στέλεχος της εκπαίδευσης. Μπορούμε να τα καταφέρουμε και σίγουρα κάποιοι άνθρωποι χρειάζονται, αυτή τη στιγμή, την επιμόρφωση».

Υψηλής προτεραιότητας είναι και το θέμα των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών, ο αριθμός των οποίων αναμένεται να ανακοινωθεί τον Μάιο, καθώς επίσης η αναβάθμιση σχολικών κτιρίων μέσα από το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», που αφορά την ανακαίνιση 645 σχολείων σε 245 δήμους σε όλη τη χώρα.

Νέοι διορισμοί

Στο γραφείο της υπουργού Παιδείας βρίσκονται τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν την καταγραφή των κενών οργανικών θέσεων προκειμένου να γίνει ο προγραμματισμός νέων διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών. Για το ζήτημα της διαμόρφωσης του χάρτη των σχολείων και την ορθολογική κατανομή του μαθητικού δυναμικού, το υπουργείο λέει ότι το στοίχημα της έγκαιρης οργάνωσης της νέας σχολικής χρονιάς πρέπει να αντιμετωπιστεί με γνώμονα την εφαρμογή της νομοθεσίας, με λελογισμένες επιλογές και έναν ρεαλιστικό χρονοπρογραμματισμό.

Η προσοχή του υπουργείου έχει στραφεί και στα σχολεία του εξωτερικού. Επίσης, στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου είναι και η ίδρυση και λειτουργία δύο Αθλητικών Σχολείων, τα οποία θα αποτελέσουν «πόλο έλξης» για τους μαθητέςαθλητές, καθώς θα εξυπηρετούν τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων, αλλά και των προγραμμάτων που ακολουθούν. Τα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία (ΠΑΣ) αφορούν μαθητές με υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιμελείς ή με αναπηρίες. Το ελάχιστο επίπεδο για την επιλογή τους στα ΠΑΣ είναι «μέλος της (ηλικιακά αντίστοιχης ή ανώτερης) προ-εθνικής ομάδας». Οι μαθητές των ΠΑΣ θα ακολουθούν το προπονητικό πρόγραμμα της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας με εξειδικευμένους προπονητές, εντός του ωρολογίου προγράμματός τους.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου