Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

Άρθρο του Γ. Δημητρακάκη (πρώην διευθυντής Γυμνασίου-Λυκείου): Αξιολόγηση εκπαιδευτικών

 

Διαβάζουμε ότι ήγγικεν η ώρα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.Eκπληρώνεται μία ενδόμυχη επιθυμία των συνετών, υπεύθυνων εκπαιδευτικών, μετά από σαράντα ένα χρόνια ακριβώς, για κάτι που αρθρογραφώ εδώ και δέκα χρόνια! O εκπαιδευτικός έχει να αξιολογηθεί ακριβώς σαράντα χρόνια, το ολίσθημα έγινε επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. το 1981, μόνο και μόνο για να προωθήσει δικά του παιδιά και να αλλάξει τον συσχετισμό κομματικών δυνάμεων, τα παιδιά του κόσμου και η παιδεία έγιναν αρένα ψήφου. Κατήργησαν την αξιολόγηση, με το αιτιολογικό «οι επιθεωρητές ήταν καταπατητές της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών>, γιατί παρουσιαζόταν μπροστά σου στην εξώπορτα του σχολείου πριν από σένα και άκουγες να σου λέει κάποιος κύριος: «Ήρθα σήμερα για αξιολόγηση». Ίσως δεν τον ήξερες, δεν σε ήξερε. Ο προετοιμασμένος εκπαιδευτικός φοβάται την επίσκεψη κάποιου στην αίθουσά του;

Αποτέλεσμα, από εκείνη την στιγμή που καταργήθηκε η αξιολόγηση και μετά να κομματικοποιηθεί η παιδεία. Να παίρνουν κομματικές διευθυντικές θέσεις οι εκάστοτε κομματικοί και κυρίως αυτοί που το έπαιζαν συνδικαλιστές, σύμβουλο ονόμασαν τότε τον πρώην επιθεωρητή και μετέπειτα οι περισσότεροι ήταν διακοσμητικά στοιχεία, μερικοί τους ονόμαζαν αργόμισθους. Οι κομματικοί και συνδικαλιστές υποψήφιοι διευθυντές σχολικών μονάδων πήγαιναν σε όποιο σχολείο τους βόλευε, το έλεγαν οι ίδιοι και δεν ντρέπονταν! Πήγαιναν με απόσπαση στο εξωτερικό με διπλάσιο μισθό, με προνομιούχο εισαγωγή των παιδιών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού έδιναν ξεχωριστές εξετάσεις, έφερναν το συνάλλαγμα τους και αφορολόγητες οικοσκευές! Έβλεπαν με καχυποψία τον εκάστοτε διευθυντή από τότε, ασχέτως αν ήταν άλλοι οι λόγοι που πήρε την θέση του κάποιος διευθυντής και να του προσάπτουν μειωτικά επίθετα. Στα παραμεθόρια-δυσπρόσιτα σχολεία τοποθετούσαν τους αντιπάλους, γιατί οι ημέτεροι δεν ήθελαν να μετακινούνται μακριά.

Φυσικά, την διοίκηση του σχολείου την είχε ο σύλλογος εκπαιδευτικών, ο διευθυντής απλώς είχε τον τίτλο, ήταν μόνο μία ψήφος στις αποφάσεις. Ο διευθυντής ήταν υποχρεωμένος να εφαρμόσει την απόφαση της πλειοψηφίας. Μπορεί να είχαν την έκβαση του αποτελέσματος επιτυχίας σχολείου και οι αδιάφοροι που πάντα ομαδοποιούνται και επηρεάζουν και τους υπόλοιπους. Η θρασύτητα-αυθάδεια, ο ναρκισσισμός, ο φασισμός στους συναδέλφους και στα παιδιά περίσσευε! Και όμως, κάτι τέτοιους, μετέπειτα, τους έκαναν και διευθυντές, τους έστειλαν και στο εξωτερικό! Ποιος δούλευε, όπως έλεγαν κάποιοι, τα ρολόγια και τα κορόιδα, δούλευαν οι φιλότιμοι, αυτοί που είχαν αξιοπρέπεια πάνω τους και ευτυχώς ήταν η πλειοψηφία. Φυσικά, για να σεβαστείς τον άλλον, πρέπει πρώτα να σέβεσαι τον εαυτό σου.

Ποιοι δεν ήθελαν αξιολόγηση; Αυτοί που ήταν οσφυοκάμπτες, μία ζωή που βολευόταν σε κάθε περίσταση, που το μόνο που ήξεραν ήταν πότε θα πληρωθούν από το δημόσιο, να έχουν την ασφάλειά τους και αν τους έβγαινε και κανένα ιδιαίτερο, δεν θα ήταν απορριπτέο και το μαύρο χρήμα! Ναι, η δεξιά και η αριστερά δεν έκαναν βολέψεις; Και φυσικά, τα ίδια ήταν. Κόρακας κορακιού μάτι δεν βγάζει. Γνωστό και για κλάματα, συνάδελφος που έπρεπε να κάνει πειράματα, όταν τον ρωτούσε ο διευθυντής: «Γιατί δεν κάνεις πειράματα;», η απάντηση ήταν: «Κορόιδο είμαι;». Ο σχολικός σύμβουλος έλεγε: «Δεν πειράζει, άφησέ τον». Να ασχολείται στο μάθημα πως πέρασε στα καράβια, να κακομεταχειρίζεται τα παιδιά. Έφυγε στο εξωτερικό με όλα τα παραπάνω προνόμια και όταν γύρισε, τον βλέπω να κάνει κατάληψη, επί θητείας υπουργού παιδείας, κυρίας Διαμαντοπούλου, στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο λόγος; Να μην γίνει αξιολόγηση! Φυσικά είναι και συνένοχοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί που καλύπτουν τα διαλυτικά στοιχεία, γιατί σέβονται αυτούς που δεν σέβονται τους ίδιους, τα παιδιά και τους γονείς, γι’ αυτό μην παραπονιούνται.

Να κάνεις σαν διευθυντής εισήγηση στις προϊστάμενες Αρχές, για να αρχίσει κάποτε η αξιολόγηση και να έρχεται στο σχολείο ο προϊστάμενος να συγκαλεί τον σύλλογο και να λέει: «Για να γίνει τέτοια εισήγηση, πρέπει να αποφασίσει ο σύλλογος και να την προωθήσει ο διευθυντής». Ποιος μη συνετός θέλει αξιολόγηση και ποιος συνετός θα μιλήσει παρουσία πατρώνων, με τι θα εύρισκαν να ασχοληθούν μετά για αντιπολίτευση οι πάτρωνες, οι βολεμένοι να χάσουν τα προνόμια, ενδιαφερόταν για την αναβάθμιση της παιδείας; Και πόσα άλλα να γράψω. «Ουαί υμίν, Γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί», από τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ. Γνώμη μου, ναι στην αξιολόγηση κ. υπουργός, αλλά πως θα διασφαλιστεί η αδιάβλητη αξιολόγηση;

Ταπεινή μου γνώμη για αντικειμενική αξιολόγηση, μόνο δια μέσου Α.Σ.Ε.Π.-γραπτώς, με θέματα που θα αντιμετωπίσει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός, ή βιντεοσκόπηση κατά τον έλεγχο παρουσίας του αξιολογητή, για να υπάρχει ένσταση σε τυχόν αδικία. Πως να σε αξιολογήσει ο διευθυντής της μονάδας, που αν έχει μόρια λιγότερα από σένα, ή είναι κομματικός, θα είναι αντικειμενικός; Αφού θα χάσει την θέση από τον αξιολογούμενο. Να σε αξιολογήσει ο προϊστάμενος που ήθελε τους ημετέρους του να βολευτούν και αν είχαν και κανένα γνωστό παρακάτω στο κομματικό σύστημα, μελλοντικά να προωθηθεί ο ίδιος;

Ακούω το επιχείρημα: «Μας αξιολογούν οι μαθητές». Ο μαθητής θα αξιολογήσει αντικειμενικά μελλοντικά, όταν αποχωρίσει από το σχολείο, θα κρίνει και συγκρίνει τους πρώην εκπαιδευτικούς του. Κοιτάζουν οι περισσότεροι να τα έχουν άριστα με τα παιδιά, να τους βάζουν μεγάλους βαθμούς και να το παίζουν χαβαλέ. Γι’ αυτό, στην αξιολόγηση των μαθητών πρέπει να υπάρχει βαρύτητα στο γραπτό βαθμό, με θέματα από την τράπεζα θεμάτων και να συσχετίζεται ο προφορικός και γραπτός βαθμός για την αντικειμενικότητα του προφορικού από τον εκπαιδευτικό. Ναι, εξετάσεις από την ίδια τράπεζα θεμάτων, αλλά θα πρέπει και τα σχολεία να είναι αναβαθμισμένα στο ίδιο επίπεδο, όχι άλλα να στελεχώνονται Σεπτέμβριο και άλλα Δεκέμβριο. Όλα να έχουν την ίδια υλικοτεχνική υποδομή.

Η αξιολόγηση για να εδραιωθεί και για να είναι αποδεκτή από όλους, πρέπει να είναι νομοθετικά και πρακτικά αντικειμενικότατη-αδιάβλητη και να είναι ανεπηρέαστη από κομματικούς πάτρωνες και να γίνει από τον επιστάτη μέχρι και τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου. Σε όλες τις χώρες του κόσμου υπάρχει αξιολόγηση, εκτός από την Ελλάδα. Όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι αξιολογούνται κάθε λεπτό, οι εκπαιδευτικοί θέλουν μόνο να αξιολογούν τους υπόλοιπους, δεν θέλουν να βλέπουν στον καθρέπτη. Γιατί;

Πολλές αντιδράσεις θα υπάρξουν κ. υπουργός, γιατί θα χάσουν οι προνομιούχοι πάτρωνες και οι οσφυοκάμπτες. Ψεύτης μάντης να είμαι, αλλά απεργίες θα υπάρξουν, ακόμα και καταλήψεις μπορεί να υπάρξουν. Το αν είναι αναγκαία η αξιολόγηση, το επέβαλαν οι ίδιοι που δημιουργούσαν τα προβλήματα και αυτοί, που ενώ ήξεραν, ήταν συνένοχοι, έμεναν αμέριμνοι στις πράξεις της μειοψηφίας. Πολλοί υπουργοί προσπάθησαν να κάνουν μεταρρυθμίσεις στην παιδεία, τώρα εσείς χτυπάτε και τους πάτρωνες συγχρόνως, όλοι πρέπει να έχουν τα ίδια προνόμια και τις ίδιες υποχρεώσεις, ο μεσαίωνας είναι παρελθόν. Καλό κουράγιο κ. υπουργέ, για την αναβάθμιση της παιδείας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου