Τρίτη 24 Μαΐου 2022

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Οι μαθητές της καραντίνας φέρνουν τα πάνω - κάτω στις βάσεις εισαγωγής

 

Μειώθηκαν οι άριστοι, αυξήθηκαν οι μαθητές με μέτριες επιδόσεις τα δύο τελευταία χρόνια - Πριν τον 15αύγουστο οι βάσεις για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια – Τα 4 κλειδιά για την πορεία των βάσεων: αυξομειώσεις αριθμού εισακτέων, νέοι συντελεστές βαρύτητας, δείκτης δυσκολίας θεμάτων και καινούργια μηχανογραφικά

Στην τελική ευθεία των Πανελλαδικών εξετάσεων «χτίζεται» για εφέτος η νέα αρχιτεκτονική του συστήματος, ενώ διαφαίνονται αυξομειώσεις στους περιβόητους συντελεστές βαρύτητας που επεκτείνονται σε όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και σε όλα τα Πανεπιστημιακά τμήματα, δημιουργώντας νέα δεδομένα για την πορεία των φετινών βάσεων εισαγωγής.

Υπό το πρίσμα αυτό, όλα δείχνουν ότι είναι πιθανό να σημειώσουν άνοδο σε συγκεκριμένες περιζήτητες σχολές κεντρικών ΑΕΙ, αλλά και σημαντική πτώση στις υπόλοιπες εφόσον μάλιστα σημειωθούν «χαμηλές πτήσεις» στις επιδόσεις των υποψηφίων ύστερα από δύο χρόνια καραντίνας. Τέσσερα είναι τα κλειδιά για την πορεία των βάσεων: οι αυξομειώσεις του αριθμού εισακτέων, οι νέοι συντελεστές βαρύτητας, ο δείκτης δυσκολίας των θεμάτων που θα καθορίσουν τις επιδόσεις των μαθητών, καθώς και τα νέα μηχανογραφικά δελτία που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι.

Το παζλ των φετινών εξετάσεων περιλαμβάνει ότι κάθε τμήμα θα ορίζει δικό του συντελεστή για καθένα από τα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων που μπορεί να είναι αυξημένος ή μειωμένος σε σχέση με πέρυσι ή και να μπαίνει για πρώτη φόρα, πράγμα που σημαίνει ότι οι προβλέψεις για την πορεία των φετινών βάσεων εισαγωγής θα είναι πολύ πιο δύσκολες και σε κάθε περίπτωση μη εύκολα συγκρίσιμες με τις αντίστοιχες περσινές.

«Υστερα από δύο χρόνια καραντίνας βλέπουμε «χαμηλές πτήσεις» σε πολλούς μαθητές και ένα μικρό ποσοστό αρίστων» λέει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ Γιάννης Βαφειαδάκης, προβλέποντας ότι το αποτύπωμα των δύο αυτών χρόνων, που επηρέασε την εκπαιδευτική διαδικασία με απουσίες μαθητών και καθηγητών, θα φανεί στα αποτελέσματα, ειδικά στην περίπτωση που τα θέματα είναι δύσκολα.

Σε ό,τι αφορά στη μείωση των θέσεων κατά 9.000 ο κ. Βαφειαδάκης τονίζει ότι δεν έχει καμία σημασία, καθώςοι μειώσεις έγιναν κυρίως σε σχολές που δεν είχαν εισακτέους και δεν καλύφθηκαν ήδη από πέρυσι οι προσφερόμενες θέσεις. Σε ό,τι αφορά στην πορεία των βάσεων επισημαίνει ότι αν τα θέματα είναι δύσκολα, ο μέσος όρος θα είναι χαμηλός και θα πέσει η βάση εισαγωγής στο 7-8.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των φετινών βάσεων θα γίνει νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, όπως τουλάχιστον διαβεβαιώνει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, καθώς προγραμματίστηκαν νωρίτερα αγωνίσματα αλλά και προκαταρκτικές εξετάσεις που σχετίζονται με την εισαγωγή σε Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές. Οι πανελλαδικές Εξετάσεις εφέτος ξεκινούν στις 2 Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ και στις 3 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και το υπουργείο Παιδείας εκτιμά ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανακοινωθούν εφέτος οι βάσεις εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, πριν από τις διακοπές του Αυγούστου.

Αυξήσεις και μειώσεις θέσεων με βάση τις δυνατότητες των Πανεπιστημίων και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας

Αξιοσημείωτο είναι ότι παρά τις συζητήσεις για συγχωνεύσεις- καταργήσεις τμημάτων δεν υπάρχουν αλλαγές με στον πανεπιστημιακό χάρτη «και οι όποιες αυξήσεις και μειώσεις έγιναν με βάση τις δυνατότητες των Πανεπιστημίων και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας» εκτιμούν αρμόδιοι του υπουργείου Παιδείας.

Η μείωση εισακτέων σε συγκεκριμένες σχολές κεντρικών ΑΕΙ αναμένεται να επηρεάσει τις βάσεις προς τα πάνω. Αντιθέτως στις σχολές που παρουσιάζεται σταθεροποίηση όλα θα εξαρτηθούν από τον δείκτη δυσκολίας των θεμάτων και τις επιδόσεις των υποψηφίων που θα καθορίσουν την πορεία των φετινών βάσεων εισαγωγής. Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των υποψηφίων που εισήχθησαν το 2021 στα Πανεπιστήμια ανερχόταν σε 60.070, ενώ έμειναν κενές, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, περί τις 17.000 θέσεις. Ενδεικτικό του «τοπίου» που θα διαμορφωθεί εφέτος είναι ότι οι περιζήτητες Ιατρικές και Νομικές σχολές έχουν τον ίδιο αριθμό εισακτέων, όπως και τα τμήματα Πληροφορικής. Τα Γεωπονικά τμήματα έχουν υποστεί μειώσεις ενώ τα περιζήτητα Οικονομικά τμήματα έχουν κάποιες λίγες θέσεις λιγότερες. Σε πολλές σχολές «έφυγαν» θέσεις από το κέντρο και δόθηκαν στην Περιφέρεια. Οι θέσεις αυξήθηκαν στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ενώ μειώθηκαν στο ΕΚΠΑ και στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Το μέτρο ενίσχυσης των Περιφερειακών Πανεπιστημίων αποσκοπεί στην κάλυψη επί της ουσίας των θέσεων καθώς πολλές από τις ήδη υπάρχουσες, δεν καλύφθηκαν πέρυσι, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Μία ακόμα πτυχή των φετινών Πανελλαδικών είναι ότι επειδή η διδασκαλία των μαθημάτων πραγματοποιήθηκε κανονικά δια ζώσης, χωρίς να χρειαστεί να γίνει τηλεκπαίδευση, όπως τις δύο προηγούμενες χρονιές, η εξεταστέα ύλη δεν μειώνεται. Αυτό σημαίνει ότι και οι επιδόσεις ενδεχομένως δεν θα είναι τόσο υψηλές όσο πέρυσι, για τις περιζήτητες σχολές, αν και αυτό θα κριθεί και από το δείκτη δυσκολίας των θεμάτων που θα επιλέγουν από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Σε ότι αφορά στους συντελεστές βαρύτητας που έχουν ήδη προσδιοριστεί από τα τμήματα των Πανεπιστημίων και θα είναι διαφορετικοί για καθένα από τα 4 μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Tα ίδια τα ΑΕΙ πλέον συνδιαμορφώνουν την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία κάθε Σχολής ή Τμήματος, καθορίζοντας τον συντελεστή βαρύτητας κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος για εισαγωγή σε αυτά. Δηλαδή κάθε πανεπιστημιακό τμήμα όρισε τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας με τους οποίους θα υπολογίζονται οι τελικές επιδόσεις των υποψηφίων στα εξεταζόμενα μαθήματα.

Το νέο Μηχανογραφικό

Το νέο μηχανογραφικό δελτίο που θα κληθούν να συμπληρώσουν οι υποψήφιοι δεν περιλαμβάνει το τμήμα Περιφερειακής και Διασυνοριακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. με έδρα την Κοζάνη, ύστερα από αίτημα του ίδιου του Πανεπιστημίου καθώς και εκκλησιαστικές σχολές. Αντίθετα το τμήμα Ηλεκτρολόγων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας έχει αύξηση εισακτέων.

Το Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων του ΕΚΠΑ εντάσσεται και στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο « Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών » παράλληλα με το 3ο και 4ο που ήταν ήδη ενταγμένο.

Το Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, εντάσσεται και στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο, παράλληλα με το 4ο που ήταν ήδη ενταγμένο. Το νέο Τμήμα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Μετεωρολόγων (ΜΤ), εντάσσεται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο .Το νέο Τμήμα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ), εντάσσεται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο « Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο .

Τα νέα Τμήματα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Διοικητικών (Δ) και Ικάρων (ΣΙ) – Εφοδιαστών (Ε), εντάσσονται στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο « Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής». Το Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου εντάσσεται και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο «Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής », παράλληλα με το 2ο που ήταν ήδη ενταγμένο.

Πιο αναλυτικά τα τέσσερα νέα τμήματα Στρατιωτικών Σχολών θα περιλαμβάνει το νέο Μηχανογραφικό Δελτίο, που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, του 2022 είναι τα εξής τμήματα: Ικάρων (ΣΙ) Μετεωρολόγων Ικάρων (ΣΙ) Ερευνας Πληροφορικής Ικάρων (ΣΙ) Διοικητικών Ικάρων (ΣΙ) Εφοδιαστών. Και τα τέσσερα τμήματα έχουν ορίσει τον ανώτατο Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που είναι το 1,20.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου