Το νέο σύστημα
Ένα διαφορετικό μοντέλο αξιολόγησης των μαθητικών επιδόσεων προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που θα παρουσιαστεί σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο. Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιλέγουν τη μορφή των διαδικασιών αξιολόγησης, αξιοποιώντας, πέραν του διαγωνίσματος, τις εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, αλλά και τη δοκιμασία της «ανεστραμμένης τάξης» (flipped classroom), όπως ορίζεται διεθνώς. Ειδικότερα, ο μαθητής θα καλείται να επεξεργαστεί συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό και να παρουσιάσει ένα μέρος του μαθήματος της ημέρας στην τάξη.
· Θα ενισχυθούν η αποκέντρωση και η ευελιξία στη διαδικασία έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης
· Προβλέπονται ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την επιλογή στελεχών, την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Μαθητές που θα παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους το μάθημα της επόμενης ημέρας και θα αξιολογούνται για αυτό. Εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αξιολογούν τους μαθητές όχι μόνο μέσω τεστ, αλλά και με εργασίες. Σύλλογοι διδασκόντων θα έχουν τη δυνατότητα να αποφασίζουν μέρος του αναλυτικού τους προγράμματος. Αυτές είναι μερικές από τις καινοτόμες ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα παρουσιαστεί σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Παιδείας, ως προς την αυτονομία των σχολικών μονάδων η Ελλάδα αποτελεί εξαίρεση σε διεθνές επίπεδο: έχει το πιο συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα από όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ. Η Ελλάδα είναι η χώρα με το χαμηλότερο ποσοστό αποφάσεων και αρμοδιοτήτων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας. Πάνω από το 80% των αποφάσεων για εκπαιδευτικά ζητήματα λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο, ενώ κατά μέσον όρο στον ΟΟΣΑ το ποσοστό αυτό είναι 35%. Έτσι, με το ν/σ δίνεται μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες. Ενδεικτικά:
• Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιλέγουν τη μορφή των δοκιμασιών αξιολόγησης κατά τη διάρκεια των τετραμήνων. Προβλέπεται μία υποχρεωτική τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης σε κάθε μάθημα, αλλά ο κάθε εκπαιδευτικός θα μπορεί να επιλέξει τη μορφή της, δηλαδή αν αυτή η αξιολόγηση θα γίνεται με ωριαίο διαγώνισμα, με κάποια συνθετική ή διαθεματική εργασία, με ομαδική εργασία.
• Προβλέπεται η αξιολόγηση μέσω της δοκιμασίας της «ανεστραμμένης τάξης» (flipped classroom), όπως ορίζεται διεθνώς. Συγκεκριμένα, ο μαθητής θα καλείται να επεξεργαστεί συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό και να παρουσιάσει ένα κομμάτι του μαθήματος της ημέρας στην τάξη.
Μέσω των ρυθμίσεων αυτών θα δίνεται η ελευθερία στον εκπαιδευτικό να λαμβάνει αποφάσεις για τυχόν άλλες δοκιμασίες αξιολόγησης των μαθητών κατά τη διάρκεια του τετραμήνου, χωρίς να υπερρυθμίζονται μέσω νόμου λεπτομέρειες όπως η ακριβής διάρκεια των ολιγόλεπτων τεστ, όπως γίνεται σήμερα. «Η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με τον βαθμό ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Δείχνουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς s μας, οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα από όλους τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών τους. Δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύσσουν και άλλες δεξιότητες πέραν αυτών που ενισχύονται μέσω των γραπτών διαγωνισμάτων, όπως η παρουσίαση και η επικοινωνία των αποτελεσμάτων μιας εργασίας, η σύνθεση και η κριτική ανάλυση πληροφοριών και επιχειρημάτων από διαφορετικές πηγές, αλλά και η συνεργατικότητα και η ομαδική δουλειά», αναφέρει το υπουργείο Παιδείας.
Παράλληλα, θα ενισχυθούν η αποκέντρωση και η ευελιξία στη διαδικασία έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης. Επίσης, στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την επιλογή στελεχών, την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου.
Για το νομοσχέδιο –τιτλοφορείται «Αναβάθμιση του Σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών»- η ηγεσία του υπουργείου συναντήθηκε με τα προεδρεία των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, λέγοντας ότι «η συζήτηση επικεντρώθηκε στις ρυθμίσεις που αφορούν το πολλαπλό βιβλίο, την αποκέντρωση και ευελιξία της διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, την ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης στο σχολείο, την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας μέσα από την αξιολόγησή τους, η οποία θα συνδέεται άρρηκτα με την επιμόρφωση, την ίδρυση δομών εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, καθώς και τις διαδικασίες επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου