Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας τρείς χιλιάδες
ίχνη τουρκικών αεροσκαφών στο Αιγαίο είχαν εντοπίσει τα ραντάρ της
ελληνικής πολεμικής αεροπορίας το διαστημα 2005-2009 με 452 σχηματισμούς
τουρκικών αεροσκαφών να έχουν πραγματοποιήσει 1824 παραβάσεις,1.153
παραβιάσεις και 23 υπερπτήσεις.
Από τους 452 σχηματισμούς 357 τουρκικά αεροσκάφη ήταν οπλισμένα και οι αναχαιτίσεις τους από ελληνικά αεροσκάφη εξελιχτήκαν σε σκληρές και επικίνδυνες εμπλοκές .Το 2009 η τουρκική αεροπορία στοχοποιησε με τις υπερπτήσεις τα νησιά Αγαθονήσι και Φαρμακονήσι με μαχητικά F-16 και F-4E αμφισβητώντας τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας αλλά και την δυνατότητα ουσιαστικής αντιμετώπισης της.
Από το 2009 μέχρι και σήμερα τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη οπλισμένα συνεχίζουν τις προκλητικές υπερπτήσεις πάνω από ελληνικό έδαφος έχοντας φέρει εις πέρας 79 φορές την αποστολή τους δίχως να ανοίξει μύτη.
Από αυτές τις υπερπτήσεις οι 51 σημειωθήκαν το 2009, οι 20 το 2010, οι 4 το 2011, οι 3 το 2012 και
μια το 2013 για την οποία θα γίνει παρακάτω
ειδική αναφορά. Από το 2009 και μέχρι σήμερα το σύνολο των υπερπτήσεων -
παραβιάσεων-παραβάσεων ξεπερνά τις 4.700 με την Τουρκία να δίνει το
στίγμα της σε αντίθεση με μια ανήμπορη ηττοπαθή και φοβισμένη Ελλάδα η
οποία δεν μπορεί να ασκήσει ούτε τα αυτονόητα κυριαρχικά της δικαιώματα.Από τους 452 σχηματισμούς 357 τουρκικά αεροσκάφη ήταν οπλισμένα και οι αναχαιτίσεις τους από ελληνικά αεροσκάφη εξελιχτήκαν σε σκληρές και επικίνδυνες εμπλοκές .Το 2009 η τουρκική αεροπορία στοχοποιησε με τις υπερπτήσεις τα νησιά Αγαθονήσι και Φαρμακονήσι με μαχητικά F-16 και F-4E αμφισβητώντας τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας αλλά και την δυνατότητα ουσιαστικής αντιμετώπισης της.
Από το 2009 μέχρι και σήμερα τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη οπλισμένα συνεχίζουν τις προκλητικές υπερπτήσεις πάνω από ελληνικό έδαφος έχοντας φέρει εις πέρας 79 φορές την αποστολή τους δίχως να ανοίξει μύτη.
Από αυτές τις υπερπτήσεις οι 51 σημειωθήκαν το 2009, οι 20 το 2010, οι 4 το 2011, οι 3 το 2012 και
Εκεί όμως που οι αριθμοί αλλά και η όποια εθνική κυριαρχία έχει απομείνει σε αυτή την χώρα χάνει εντελώς τη σημασία της είναι στις παραβιάσεις των Εθνικών Χωρικών Υδάτων (ΕΧΥ).
Εδώ τα νούμερα είναι εντελώς απογοητευτικά. Από το 2009 μέχρι σήμερα τουρκικά πολεμικά (φρεγάτες –κορβέτες –υποβρύχια κλπ) έχουν πραγματοποιήσει 868 παραβιάσεις των εθνικών χωρικών υδάτων διαπλέοντας τις περισσότερες φορές όλο το Αιγαίο φτάνοντας μέχρι και το Σούνιο.
Σε όλα αυτά προστέθηκε η νέα προκλητική ενέργεια της τουρκικής Αεροπορίας με υπέρπτηση τεσσάρων μαχητικών αεροσκαφών F-16 και F-4E πάνω από το νησιωτικό σύμπλεγμα των Φούρνων δείχνοντας ότι ο σχεδιασμός των υπερπτήσεων μεταφέρθηκε από τα Δωδεκάνησα στο Ανατολικό Αιγαίο και αργότερα που; Τα συνολικά στοιχεία 7.700 περίπου υπερπτήσεων παραβιάσεων και παραβάσεων στον αέρα και την Θάλασσα δείχνουν την εικόνα μιας ανήμπορης και φοβισμένης Ελλάδας και πρεπει να προκαλέσουν όχι μόνο τον συνήθη προβληματισμό αλλά σχεδιαστικό σεισμό στο ΓΕΕΘΑ για την αντιμετώπιση τους.
Επειδή δεν είναι στις προθέσεις μου να προκαλέσω μόνο εντυπώσεις με την καταγραφή των ανωτέρω στοιχείων προτείνω ενδεικτικά μέτρα υπό την παρούσα οικονομική κατάσταση για εφαρμογή από όποιον επιθυμεί να βάλει ένα τέλος στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση των τουρκικών προκλήσεων και η οποία αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και υπόθεση για μελέτη.
Eκπόνηση και εφαρμογή νέων κανόνων εμπλοκής στον αέρα και την θάλασσα
Επανασχεδιασμός προώθησης σε επιλεγμένα αεροδρόμια( πέρα των προβλεπόμενων) μαχητικών αεροσκαφών αναχαίτισης για μείωση του χρόνου εμπλοκής.
Αναδιάταξη των αντιαεροπορικών συστημάτων μικρού-μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς για Α/Α άμυνα απομακρυσμένων νήσων .
Κατεπείγουσα δοκιμή επιχειρησιακής αποδοχής και στην συνέχεια αναβάθμιση του αντιαεροπορικού –αντιβαλλιστικού συστήματος S-300PMU1σε PMU2 η σε ότι είναι δυνατόν για ανάγκες ΑΟΖ.
Συνεχής Έλεγχος του FIR Αθηνών και ειδικότερων περιοχών από τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και έλεγχου Erieye /Embraer-145H της 380 Μοίρας και
μεταφορά των στοιχείων των τουρκικών προκλήσεων στο νέο αεροπορικό κέντρο επιχειρήσεων του NATO με ανάλογη στρατιωτική- διπλωματική εκμετάλλευση.
Δημιουργία περιφερειακού Κέντρου Διοίκησης και Ελέγχου στην Κρήτη για κάλυψη των νέων επιχειρησιακών αναγκών της ΑΟΖ με μετασταθμεύσεις αναλόγων οπλικών συστημάτων. Αντίστοιχο Κέντρο θα μπορούσε να υπάρχει και στην Κύπρο, επιτρέποντας τον καλύτερο συντονισμό του ελέγχου και της επιτήρησης της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ των δύο νησιών
Παρουσία ενός ιπτάμενου ραντάρ Erieye /Embraer-145H στην Κρήτη για κάλυψη της ΑΟΖ προκειμένου να αξιοποιηθεί επικουρικά από το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου για απόκτηση πιο αναλυτικής εικόνας.
Ανάπτυξη και εγκατάσταση δύο ραντάρ βραχέων κυμάτων με κάλυψη πέραν του ορίζοντα (HF OTH Radar) στην περιοχή της Αν. Κρήτης και ενός συστήματος ταυτοποίησης στόχων ADS (Automatic Dependant Surveillance. Η ταυτοποίηση μέσω transponders AIS ή IFF) αποτελεί μονόδρομο για την πολεμική αεροπορία και χάρη στη μεγάλη εμβέλεια αυτών των ραντάρ (200 ν.μ.) γνωρίζει η Π.Α ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει σε ένα τόξο που ξεκινά από τα παράλια της Μ. Ασίας και επεκτείνεται μέχρι μερικά μίλια από τις ακτές της Αφρικής.
Άμεση ενεργοποίηση των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας και μέγιστη επιχειρησιακή ετοιμότητα των υπαρχόντων ναυτικών μέσων που είναι κρίσιμα για τον έλεγχο των εθνικών χωρικών υδάτων και της ΑΟΖ.
Επίσπευση εργασιών παράδοσης των Υποβρύχιων 214 και των Πυραυλακάτων Vita.
Τέλος- φτάνει πια δεν είναι δυνατόν η Ελλάδα να επένδυσε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά επί του ΑΕΠ σε σύγκριση με τους λοιπούς συμμάχους- σε ότι αφορά τις αμυντικές της δαπάνες και να μην μπορεί να υπερασπίσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα . Οι Ελληνες φορολογούμενοι πολίτες. πρεπει να δουν και να αξιολογήσουν τα πλεονεκτήματα άμεσα. Τα Γενικά Επιτελεία πρεπει εκτός από τις προγραμματισμένες η έκτακτες διακλαδικές ασκήσεις να ασχοληθούν και με την <<έξυπνη αντιμετώπιση>> των 8.568 τουρκικών προκλήσεων σε αέρα και θάλασσα.
Γράφει ο Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος
Ταξίαρχος (εα)
ΜΑ Διεθνείς Σχέσεις
PhD Επιχειρησιακή Οργάνωση
Ταξίαρχος (εα)
ΜΑ Διεθνείς Σχέσεις
PhD Επιχειρησιακή Οργάνωση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου