Ο αναγνώστης που περιμένει να διαβάσει σε ένα κείμενο με τις πολιτικές που θα εφαρμοστούν στην παιδεία μας το 2025 ότι θα ανοίξουν τη χρονιά που ξεκίνησε τα πρώτα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά ΑΕΙ στην Ελλάδα πιθανότατα θα απογοητευτεί. Η διαδικασία για την αδειοδότηση και εγκατάστασή τους θα ξεκινήσει μεν φέτος, ωστόσο οι διαδικασίες επίσημης λειτουργίας τους τοποθετούνται πιθανότατα για την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς 2026-27. ους πρώτους μήνες του 2025 αναμένεται η υποβολή των σχετικών αιτήσεων για άδειες (οι ενδιαφερόμενοι δεν είναι ακόμη πολλοί και σίγουρα μεταξύ τους δεν περιλαμβάνονται μεγάλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, όπως είχε αρχικά γραφτεί), ωστόσο τα υπόλοιπα είναι μάλλον θέμα των εποπτευουσών υπηρεσιών που πρέπει να αξιολογήσουν τα υπό αδειοδότηση νέα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά ιδρύματα.
Το θέμα της λειτουργίας τους δε θα αξιολογηθεί και από το Συμβούλιο της Επικρατείας ενώπιον οποίου έχουν γίνει ενστάσεις, ενώ για την κρίση των ανώτατων δικαστών οι εκπρόσωποι των ενδιαφερόμενων μερών αναμένουν να ακούσουν νέα επίσης μέσα στην άνοιξη. Οι ανώτατοι δικαστές θα κρίνουν εάν η νέα νομοθεσία για το θέμα είναι σύμφωνη με το ενωσιακό δίκαιο και το ελληνικό Σύνταγμα, ωστόσο όλα αυτά χρονικά αναμένεται να συνδυαστούν με την επίσημη έναρξη της συζήτησης περί αναθεώρησης του Συντάγματος που θα ανοίξει τους επόμενους μήνες και τελικά της νομικής αντιπαράθεσης περί κατάργησης ή αναμόρφωσης του άρθρου 1 6, η οποία και αναμένεται να κρατήσει το θέμα με ένταση στην επικαιρότητα ολόκληρου του 2025.
Στη συνέχεια θα πρέπει να επιλεγούν οι υποδομές και κτίρια για τα νέα ανώτατα ιδρύματα (ειδικά οι ιατρικές σχολές που αναμένεται να ανοίξουν από πανεπιστήμια Κύπρου απαιτούν εργαστήρια και μεγάλες επενδύσεις σε επίπεδο εξοπλισμού), να γίνει έλεγχος έλεγχος και αξιολόγησή τους από το κράτος, να επιλεγούν κατ’ ελάχιστο αριθμό 30 μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) απαιτείται ανά σχολή από τον σχετικό νόμο και σειρά άλλων εκκρεμοτήτων που τελικά θα «σπρώξουν» τον χρόνο επίσημης λειτουργίας τους για το 2026-27.
Πάντως, για τη διαδικασία αυτήν απαιτούνται αυστηρά κριτήρια και βεβαίως ο έλεγχος τυχόν μεγάλων εκπαιδευτικών ή άλλων funds που πιθανώς σχεδιάζουν να αντιμετωπίσουν το θέμα με όρους αγοράς παραβιάζοντας τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα των νέων διατάξεων με τη μορφή έμμεσης διανομής κερδών στους μετόχους τους.
Στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, πλην οργάνωσης νέων μεγαλόπνοων μεταπτυχιακών προγραμμάτων των ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ με άλλα μεγάλα ιδρύματα του εξωτερικού, δεν αναμένονται άλλες θεαματικές ειδήσεις για τη νέα χρονιά. Βεβαίως, θα ξεκινήσει η σύνταξη των νόμων που θα αφορούν τη χωροταξική αναδιάρθρωση του κάθε πανεπιστημίου της χώρας, ανά περίσταση και με βάση τις προτάσεις και τη συμφωνία μεταξύ των διοικήσεών τους και του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η διαδικασία αυτή με συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Οι αλλαγές στα σχολεία
Το 2025 ωστόσο φέρνει αλλαγές στον χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τα πρώτα βήματα για το «πολλαπλό βιβλίο» στα σχολεία καθώς το φθινόπωρο και με τη νέα σχολική χρονιά θα διατεθούν τα νέα βιβλία σε ψηφιακή μορφή σε όλα τα σχολεία της χώρας ώστε να τα μελετήσουν και να επιλέξουν βιβλία ανά περίπτωση. Η έντυπη μορφή των νέων βιβλίων αναμένεται να εισαχθεί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα επίσης το 2026-27.
Επίσης τη χρονιά που ξεκινάει θα ενταχθεί στα σχολεία επίσημα η διδασκαλία της Λογοτεχνίας μέσω ενός (σε πρώτη φάση θα είναι δύο) ολόκληρου λογοτεχνικού κειμένου που θα μελετάται στη διάρκεια της χρονιάς και παράλληλα με το υπάρχον υλικό διδασκαλίας και εξέτασης στο συγκεκριμένο μάθημα, το οποίο φέτος δεν θα αλλάξει. Δυο λογοτεχνικά βιβλία κατ’ επέκταση (για να επιλέξουν τα σχολεία) σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια και τρία στα νηπιαγωγεία με την έναρξή τους από τους επόμενους us μήνες πιλοτικά και παράλληλα με την εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία που ακολουθείται.
Από τη φετινή χρονιά θα ξεκινήσει η εφαρμογή και του θεσμού των ανοικτών σχολείων (που ακούστηκε πρώτη φορά επί ηγεσίας Γ. Παπανδρέου στην εκπαίδευση, αλλά ως σήμερα δεν εφαρμόστηκε εκτεταμένα). Τα «ανοικτά σχολεία» είναι ένας θεσμός που θα επιτρέπει στα σχολεία να ενταχθούν στις δραστηριότητες της κάθε περιοχής και σε συνεργασία με τους δήμους αλλά και εκπαιδευτικούς οργανισμούς ή ιδρύματα να διοργανώνουν εκδηλώσεις, διαλέξεις ή άλλα προγράμματα που ενδιαφέρουν ευρύτερα την κοινωνία τα απογεύματα των καθημερινών ημερών ή και τα Σαββατοκύριακα.
Τους επόμενους μήνες αναμένονται ακόμη ο νόμος του υπουργείου Παιδείας για τη σχολική αυτονομία που θα επιτρέψει μια μερική εκπαιδευτική αποκέντρωση των σχολείων και θα δώσει στους διευθυντές τους μεγαλύτερη δυνατότητα πρωτοβουλιών και περισσότερες εξουσίες. Στο πλαίσιο αυτής της λογικής θα προχωρήσει και η διδασκαλία της «τοπικής ιστορίας», για την οποία έχει γράψει ήδη «Το Βήμα», που θα περιλαμβάνει τη μερική αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών ανά περιοχή στα σχολεία της χώρας και την εισαγωγή μαθημάτων που θα αφορούν την τοπική ιστορία στη διδασκαλία της Ιστορίας και της Γεωγραφίας. Σύντομα έτσι οι 1 16 Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και αρχές, θα σχεδιάσουν προγράμματα διδασκαλίας τοπικής Ιστορίας και Γ Γεωγραφίας που θα υποβάλλονται για έγκριση στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Στον νόμο για την ενίσχυση της σχολικής αυτονομίας θα περιλαμβάνονται και οι διατάξεις για το ΙΒ σε 10 επιλεγμένα πρότυπα σχολεία της χώρας, το οποίο ωστόσο απαιτεί μεγάλη προετοιμασία και δεν θα εφαρμοστεί ως παράλληλο πρόγραμμα στα σχολεία αυτά πριν από την έναρξη του σχολικού έτους 2026-27.
Στην τεχνική εκπαίδευση
Η τεχνική εκπαίδευση της χώρας, όπως είναι γνωστό, απασχολεί τους πολιτικούς επί δεκαετίες, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει εφαρμοστεί ένα στιβαρό σχέδιο αναδιάρθρωσής της. Γ τη φετινή χρονιά προγραμματίζεται το μεγαλόπνοο σχέδιο της λειτουργίας των πρώτων τεχνικών Ακαδημιών που έχει ήδη παρουσιάσει «Το Βήμα» και στόχο θα έχει την εκπαίδευση πολιτών σε συνεργασία με τις βιομηχανίες της κάθε περιοχής, αλλά και τις ιδιαίτερες ανάγκες της. Οι δομές αυτές θα δίνουν τίτλους σπουδών επιπέδου 3 του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων (που θα αφορούν τους αποφοίτους της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δηλαδή του Γυμνασίου, θα είναι διετούς διάρκειας και θα εκπαιδεύουν κυρίως τεχνίτες) ή και επιπέδου 5 (σήμερα αφορά τους αποφοίτους των τάξεων μαθητείας των Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς και αποφοίτους δημοσίων ή ιδιωτικών ΙΕΚ μετά τις εξετάσεις πιστοποίησής τους).
Της Μάρνυς Παπαματθαίου
ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου