Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025

Nέος, πιο ενισχυμένος ρόλος για τον διευθυντή του σχολείου

 

Στην Ελλάδα έχουμε το πιο καθετοποιημένο σύστημα οργάνωσης των, συνολικά 10.800, σχολικών μονάδων στη χώρα, καθώς όλα καθορίζονται με εγκυκλίους – οδηγίες των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τα σχολεία. «Διεθνείς έρευνες δείχνουν πως μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, σε συνδυασμό με αποτελεσματικά συστήματα λογοδοσίας βελτιώνουν τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα», ανέφερε χθες  υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, επικεντρώνοντας στη νομοθετική πρωτοβουλία που θα ληφθεί μέσα στο 2025 για την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων και του ρόλου του διευθυντή.

Ειδικότερα, η Ελλάδα έχει τον μικρότερο δείκτη αυτονομίας ανάμεσα σε όλες τις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), με πάνω από 80% των αποφάσεων να λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο. Το ελληνικό ποσοστό είναι υπερδιπλάσιο του μέσου όρου του ΟΟΣΑ, στο 35%. Μετά την Ελλάδα, προτελευταία στη λίστα των κρατών-μελών του ΟΟΣΑ είναι η Τουρκία, ενώ στις τρεις πρώτες θέσεις της λίστας του ΟΟΣΑ βρίσκονται το Μεξικό, η Τσεχία και η Βρετανία.

Έτσι, σε συνέχεια του νόμου 4823/2021 που προέβλεπε την ενδυνάμωση του ρόλου του διευθυντή, η νέα νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου θα ενισχύσει περαιτέρω τις αρμοδιότητές του. Όπως ανέφεραν  πηγές του υπουργείου, μεταξύ άλλων, ο διευθυντής του σχολείου θα μπορεί να επιλέγει υποδιευθυντή και να προτείνει την κατά προτεραιότητα αξιολόγηση εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας του.

Επίσης, ο διευθυντής θα μπορεί να οργανώνει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα με έλεγχο παιδαγωγικής διάστασης από σύμβουλο και επόπτη ποιότητας. Το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τη λειτουργία του σχολείου και την κατανομή των ωρών.

Μέχρι τώρα η οργάνωση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος οριζόταν με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και μετά υποβαλλόταν στην αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης για έγκριση. Ωστόσο, λόγω φόρτου εργασίας (εξαιτίας των πολλών σχολών που έχει υπό την εποπτεία της η διεύθυνση έκανε έναν τυπικό διοικητικό έλεγχο.

Όμως, είναι κρίσιμος ο έλεγχος της παιδαγωγικής διάστασης, καθώς στο ωρολόγιο πρόγραμμα δεν πρέπει τις πρώτες ώρες να μπαίνουν μόνο τα βασικά και πιο δύσκολα μαθήματα και προς το τέλος του ωραρίου να υπάρχουν τα ευκολότερα. Πρέπει να υπάρχει εναλλαγή μαθημάτων με βάση τον βαθμό δυσκολίας τους, ώστε οι μαθητές να παίρνουν «ανάσες». Πίσω βέβαια από αυτό υποκρύπτεται η πρακτική, οι καθηγητές των βασικών μαθημάτων να «κρατούν» τις πρώτες διδακτικές ώρες και να απελευθερώνονται τις επόμενες ώρες από τις διδακτικές τους υποχρεώσεις.

«Ανοιχτό σχολείο»

Παράλληλα, θα τεθεί ένα πλαίσιο οργάνωσης των δραστηριοτήτων που γίνονται στα σχολεία εκτός σχολικού ωραρίου, κυρίως από τους δήμους σε συνεργασία με τους συλλόγους γονέων κάθε μονάδας, με δικές τους θεματικές.

Το νέο πλαίσιο ακολουθεί το μοντέλο της Κύπρου. Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θα καταρτίζει πρόγραμμα σπουδών και αναλυτικό οδηγό δράσεων για το «Ανοιχτό σχολείο», όπως ονομάζεται η δράση. Ο επόπτης ποιότητας θα καταθέτει πλάνο εφαρμογής με δράσεις σε συγκεκριμένους άξονες. Την ευθύνη υλοποίησης έχουν οι κατά τόπους δήμοι. Ενδεικτικά, στο «Ανοιχτό σχολείο» προβλέπονται αθλητικές δραστηριότητες και ελεύθερο παιχνίδι σε συνεργασία με αθλητικά σωματεία, όπου συμμετέχουν μαθητές και κάτοικοι της περιοχής. Οι σχολικές βιβλιοθήκες θα μπορούν να μετατρέπονται σε λέσχες ανάγνωσης, συναντήσεων με συγγραφείς, πολιτιστικών εκδηλώσεων και θεματικών εκθέσεων. Επίσης εντάσσονται κοινωνικές και εθελοντικές δράσεις.

Τέλος, το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει στη θέσπιση ρυθμιστικού πλαισίου για τα Κέντρα Μελέτης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το υπάρχον νομοθετικό έλλειμμα οδήγησε στη λειτουργία τους χωρίς επαρκείς όρους ασφαλείας, υγειονομικές προδιαγραφές, πιστοποίηση προσωπικού, προδιαγραφές κτιριακών υποδομών και μεταφοράς, ή ρυθμισμένους όρους εργασίας για το προσωπικό. Πλέον θα θεσπισθούν τα Κέντρα Μελέτης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως δομές εκπαιδευτικού χαρακτήρα, υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας και στις οποίες εγγράφονται παιδιά που φοιτούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ηλικίας 5 έως 12 ετών. Η λειτουργία τους θα βασίζεται στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών ασφαλούς παραμονής των μαθητών (φύλαξης), στην προετοιμασία και μελέτη των σχολικών μαθημάτων της επόμενης ημέρας και στην ανάπτυξη μαθησιακών δεξιοτήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου