Εφαρμογή της «Ελληνικής Pisa» από φέτος σε Δημοτικό και Γυμνάσιο για τον έλεγχο της απόδοσης του εκπαιδευτικού συστήματος και ενίσχυση του παράλληλου μηχανογραφικού στις Πανελλήνιες του 2022 σε ειδικότητες και αριθμό εισακτέων είναι μερικές από τις αλλαγές που έρχονται φέτος για μαθητές και υποψηφίους. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, αναφέρεται στις μεταρρυθμίσεις σε σχολεία και πανεπιστήμια αλλά και στην πρόσφατη μάχη που κέρδισε για την εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολείων. «Το 60% των σχολείων έχει ήδη υποβάλει αναφορές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Σύντομα ξεκινούν οι διαδικασίες για τις επιλογές συμβούλων εκπαίδευσης οι οποίοι έχουν σημαντικό ρόλο στο αμέσως επόμενο στάδιο της αξιολόγησης εκπαιδευτικών», υπογραμμίζει.
Μετά τη δικαστική απόφαση που έκρινε παράνομη την απεργία των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση των σχολείων, έχει ξεκινήσει στα σχολεία η διαδικασία της αξιολόγησης; Πότε αναμένεται η επόμενη φάση που αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
H αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, αποτελεί καθοριστική προϋπόθεση για να έχουμε καλύτερα σχολεία, αυτά που αξίζουν τα παιδιά μας και οι εκπαιδευτικοί μας. Και συνιστά μια δοκιμασμένη πρακτική, που εφαρμόζεται χρόνια στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών με ιδιαιτέρως θετικά αποτελέσματα. Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων διενεργείται από την αρχή της σχολικής χρονιάς και στη χώρα μας και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές έχουν υποβάλει σχετικές αναφορές αξιολόγησης σχεδόν το 60% των σχολείων της χώρας (πάνω από 8.000 σχολεία). Σύντομα ξεκινούν οι διαδικασίες για τις επιλογές συμβούλων εκπαίδευσης οι οποίοι έχουν σημαντικό ρόλο στο αμέσως επόμενο στάδιο της αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Πρόκειται για συνεχείς διαδικασίες βελτιωτικού χαρακτήρα, με στόχο την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και την ανίχνευση περιθωρίων βελτίωσης, ώστε το σχολείο μας να γίνει συνολικά καλύτερο.
Τα σχολεία φέτος ξεκίνησαν υπό ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, με καινούργιες θεματικές και αλλαγές στην αξιολόγηση των μαθητών. Μία από αυτές είναι η εισαγωγή της λεγόμενης «Eλληνικής PISA». Θα ξεκινήσει από φέτος αυτή η διαγωνιστική διαδικασία και πού αποσκοπεί;
Πράγματι, θα ξεκινήσει από φέτος αλλά δεν αφορά σε προσωπική αξιολόγηση μαθητών, καθότι στη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα συμμετέχουν σε ανώνυμη βάση στο τέλος του Δημοτικού και στο τέλος του Γυμνασίου. Συνιστά ένα εργαλείο αποτίμησης της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού συστήματος, της εφαρμογής των προγραμμάτων σπουδών, του βαθμού επίτευξης προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Χρειαζόμαστε περισσότερα δεδομένα για την απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος για να μπορέσουμε να τη βελτιώσουμε.
Ενα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, σε τι στάδιο βρίσκεστε με την κάλυψη των κενών; Υπάρχουν ελλείψεις και αν ναι, πότε αναμένεται να καλυφθούν;
Στις πρώτες φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών που ξεκίνησαν τον Αύγουστο, καλύφθηκαν σχεδόν όλες οι τότε ανάγκες. Ωστόσο, πρόκειται για μία δυναμική κατάσταση καθώς καθημερινά προκύπτουν νέες ανάγκες εξαιτίας για παράδειγμα αδειών ή μη ανάληψης υπηρεσίας. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι φέτος, στην αρχή του σχολικού έτους είχαμε 1.000 άδειες εκπαιδευτικών και ένα μήνα μετά είχαμε πολλαπλάσιες. Πρόκειται για άδειες μητρότητας, ασθενειών, αναρρωτικές άδειες, τις οποίες ασφαλώς και δικαιούνται οι εκπαιδευτικοί και οφείλουμε να τις θωρακίσουμε, ωστόσο αυτό οδηγεί σε συγκεκριμένες πρόσθετες ανάγκες. Η κάλυψη των αναγκών αντιμετωπίζεται με πρόσληψη αναπληρωτών, ενώ γίνεται φέτος και προσπάθεια για βελτίωση της διαχείρισης του προσωπικού σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, καθώς σε κάποια σχολεία υπάρχουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί από αυτούς που αντιστοιχούν στον αριθμό των μαθητών.
Την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφηκαν δύο περιστατικά ανομίας εντός των πανεπιστημίων. Με την είσοδο της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας να καθυστερεί, θεωρείτε ότι το νομικό πλαίσιο προστατεύει αυτή τη στιγμή την κοινότητα των ιδρυμάτων από παρόμοια φαινόμενα;
Υπάρχουν δυο διακριτές διαδικασίες, οι οποίες λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά. Η πρώτη αφορά στη νομοθεσία που πέρασε η κυβέρνησή μας τον Αύγουστο του 2019, βάσει της οποίας υπάρχει πλέον δυνατότητα επέμβασης των αρχών χωρίς να απαιτείται άδεια από το πανεπιστήμιο όταν εντός του πανεπιστημιακού χώρου λαμβάνουν χώρα έκνομες πράξεις. Και η νομοθεσία αυτή εφαρμόζεται από το 2019. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, πριν από λίγες ημέρες, η παρέμβαση των αρχών στο ΕΜΠ για την κατεδάφιση τοίχου που ομάδα φοιτητών είχε αυθαίρετα χτίσει εντός ακαδημαϊκού χώρου. Η δεύτερη διαδικασία αφορά στην ίδρυση των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ) ο ρόλος των οποίων θα είναι πρωτίστως αποτρεπτικός σχετικά με φαινόμενα βίας και ανομίας και ενισχυτικός της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Οι διαδικασίες για τη στελέχωση των ΟΠΠΙ ολοκληρώνονται από το ΑΣΕΠ και θα ακολουθήσει η εκπαίδευση των μελών αυτών. Η κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στον στόχο της προστασίας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και η θεσμοθέτηση της ειδικής αυτής ομάδας προστασίας των ΑΕΙ συνιστά ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση αυτή.
Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από την πρώτη εφαρμογή του παράλληλου μηχανογραφικού; Θα υπάρξει αύξηση των ειδικοτήτων Δημοσίων ΙΕΚ στο πλαίσιο της ενίσχυσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης;
Το παράλληλο μηχανογραφικό -η δυνατότητα δηλ. για τους αποφοίτους Λυκείου να επιλέξουν την ώρα της συμπλήρωσης μηχανογραφικού να εισαχθούν σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών ή σε Δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου τους- εφαρμόστηκε για πρώτη φορά φέτος με μεγάλη επιτυχία, καθώς πάνω από 22.000 υποψήφιοι το υπέβαλαν προκειμένου να εγγραφούν σε Δημόσια ΙΕΚ και να αποκτήσουν επαγγελματική κατάρτιση σε ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση, όπως τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής, web designer, web developer, τεχνικός εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τεχνικός τουριστικών μονάδων και επιχειρήσεων φιλοξενίας κ.ά. Η δυνατότητα αυτή που δόθηκε φέτος οδήγησε και σε σχεδόν διπλασιασμό των εγγραφέντων ηλικίας 18-20 στα Δημόσια ΙΕΚ σε σχέση με πέρυσι (από 6.715 σε 12.078), γεγονός που καταδεικνύει ότι οι νέοι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φαίνεται ότι αντιλαμβάνονται τον ενισχυμένο ρόλο της επαγγελματικής κατάρτισης, όπως αυτή παρέχεται από τα Δημόσια ΙΕΚ. Ετσι, επιλέγουν όλο και περισσότεροι αυτή τη διαδρομή για τη μετά το Λύκειο πορεία τους. Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά τα δεδομένα, για την επόμενη χρονιά σχεδιάζουμε για το παράλληλο μηχανογραφικό που οδηγεί στα Δημόσια ΙΕΚ, αύξηση τόσο σε επίπεδο θέσεων όσο και ειδικοτήτων.
Τους προηγούμενους μήνες δεχτήκατε έντονη κριτική για την εφαρμογή της ΕΒΕ. Θεωρείτε ότι υπήρξαν αστοχίες; Κι αν ναι, θα προχωρήσετε σε βελτιωτικές ρυθμίσεις;
Κυρία Οικονομίδη, με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) διασφαλίζουμε ότι οι νεοεισαχθέντες φοιτητές έχουν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν επιτυχώς τις σπουδές τους στον προβλεπόμενο χρόνο. Δώσαμε τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 2 και 3 στα 20, καθώς και στον εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό αλλά και ποσοστό αποφοίτησης. Παράλληλα, θωρακίζουμε το κύρος των πανεπιστημιακών σπουδών, ενισχύουμε την αυτονομία των πανεπιστημίων και τη δυνατότητα κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται ρόλος για τα ΑΕΙ ως προς τα κριτήρια εισαγωγής των φοιτητών. Οπως είχαμε δεσμευθεί, δώσαμε τη δυνατότητα στα ΑΕΙ να επανεξετάσουν, αν το επιθυμούν, τους συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που έχουν καθορίσει για την επόμενη χρονιά, αφού αξιολογήσουν και τα δεδομένα που προέκυψαν από την εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγής το περασμένο καλοκαίρι.
Εχετε εξαγγείλει εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη. Θεωρείτε ότι υπάρχει εύφορο έδαφος συνεργασίας με τα πανεπιστήμια για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού τοπίου; Ποια θα είναι τα κριτήρια;
Η προηγούμενη κυβέρνηση ίδρυσε ή ανωτατοποίησε περισσότερα από 150 πανεπιστημιακά τμήματα σε όλη τη χώρα χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς ουσιαστικές μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς ποιοτικά και αναπτυξιακά κριτήρια. Υπήρξαν νέα τμήματα που ιδρύθηκαν ακόμη και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής! Εχει ξεκινήσει εδώ και καιρό μια μεγάλη προσπάθεια με στόχο την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και στην προσπάθεια αυτή τα πανεπιστήμια είναι συνοδοιπόροι μας. Ηδη έχουν γίνει βήματα που περιλαμβάνουν την αναστολή λειτουργίας 37 τμημάτων που ίδρυσε άκριτα η προηγούμενη κυβέρνηση όπως επίσης και της 4ης Νομικής Σχολής στη χώρα που είχε ιδρυθεί αδιαφορώντας για τους χιλιάδες ανέργους πτυχιούχους του κλάδου, τη συγχώνευση 4 τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών, κατόπιν πρότασης του ίδιου του πανεπιστημίου και της σύμφωνης γνώμης της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση, τον εξορθολογισμό και τη συγχώνευση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών. Η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη θα συνεχιστεί στη βάση τριών κυρίως κριτηρίων: των αποτελεσμάτων της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, των προτάσεων των ίδιων των πανεπιστημίων, των συστάσεων της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία συνεκτιμά και τις συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς.
Πώς ξεκίνησαν την ακαδημαϊκή χρονιά τα πανεπιστήμια;
Η χρονιά έχει ξεκινήσει με τους φοιτητές μας και τους καθηγητές μας εκ νέου στον φυσικό τους χώρο, το πανεπιστήμιο, και με υποδειγματική τήρηση των μέτρων από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Στον μεγάλο κοινό μας αγώνα κατά του κορονοϊού, η ακαδημαϊκή κοινότητα διαθέτει πλέον 4 σημαντικά εργαλεία:
- Το πρώτο και σημαντικότερο, το εμβόλιο, το μοναδικό αυτό δώρο της επιστήμης. Από το σύνολο των εγγεγραμμένων φοιτητών μας, έχει εμβολιαστεί με δύο δόσεις ή έχει νοσήσει το 74,79%, ενώ σε ορισμένα πανεπιστημιακά τμήματα το ποσοστό εμβολιασμένων και νοσησάντων φοιτητών ξεπερνά το 90%. Στους καθηγητές μας, εμβολιασμένοι με δύο δόσεις ή νοσήσαντες είναι πάνω από το 92%. Το αντίστοιχο ποσοστό για το συνολικό προσωπικό είναι 89%.
- Για την υποστήριξη στην τήρηση των μέτρων διαθέσαμε στα ΑΕΙ 2,6 εκατομμύρια ευρώ για την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού.
- Δώσαμε τη δυνατότητα σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας για λειτουργία κινητών μονάδων εμβολιασμού στα ίδια τα ιδρύματα και πολλά ΑΕΙ αξιοποίησαν τη δυνατότητα αυτή.
- Δημιουργήσαμε σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης το Edupass, ένα νέο ψηφιακό εργαλείο προς διευκόλυνση των πανεπιστημίων, προκειμένου να ενημερώνονται για τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας που πληρούν ή μη τις προϋποθέσεις για τη διά ζώσης συμμετοχή στα μαθήματα.
Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στην ακαδημαϊκή και τη σχολική κοινότητα για την εξαιρετική τήρηση των μέτρων κατά του κορονοϊού και την καίρια συμβολή τους στη θωράκιση της διά ζώσης εκπαίδευσης.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
eleftherostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου