Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

Αναστασία Γκίκα: Δεν υπάρχει διασπορά του κορωνοϊού στα σχολεία

Η Αναστασία Γκίκα, επιχειρησιακή υπεύθυνη του υπ. Παιδείας για τον κορωνοϊό μιλάει στην ATHENS VOICE και εξηγεί γιατί δεν υπάρχουν πολλά κρούσματα στα σχολεία.

Τα σχολεία θα είναι οι τελευταίοι χώροι οι οποίοι θα αναστείλουν τη λειτουργία τους, στην υποθετική περίπτωση μίας πορείας προς ένα καθολικό και γενικό lockdown στη χώρα μας. Έτσι συμβαίνει στην συντριπτική πλειονότητα των χωρών του πλανήτη, παρά το γεγονός ότι τα σχολεία αποτελούν, εκ πρώτης όψεως, χώρους ιδιαίτερα έντονου συνωστισμού.

Η ATHENS VOICE μιλάει σήμερα με τη γενική γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Αναστασία Γκίκα, η οποία είναι η επιχειρησιακή υπεύθυνη του υπουργείου Παιδείας για την COVID – 19. Ζητήσαμε από την γενική γραμματέα να μας εξηγήσει όλα εκείνα, τα οποία φαίνεται ότι κάνουν τα σχολεία ιδιαίτερα ευάλωτα στη διασπορά του νέου κορωναϊού SARS – COV 2, γεγονός το οποίο αποτελεί, σύμφωνα με την ίδια, μία πολύ επιφανειακή «ανάγνωση», η οποία δεν στηρίζεται στα πραγματικά επιδημιολογικά στοιχεία στη χώρα μας και διεθνώς.  

Κυρία Γενική, τι μπορεί να σημαίνει ότι «δεν υπάρχει διασπορά του νέου κοροναϊού στα σχολεία», όταν γνωρίζουμε ότι υπάρχουν χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες σε καραντίνα σε όλη τη χώρα;
Δεν είναι, όμως, έτσι. Στα περισσότερα από τα τμήματα που αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας εντοπίζεται ένα κρούσμα κοροναϊού σε μαθητή ή εκπαιδευτικό. Είναι, πραγματικά, ελάχιστες οι περιπτώσεις μέχρι σήμερα, στις οποίες έχουμε περισσότερα του ενός κρούσματα εντός του ίδιου τμήματος και, όπου αυτό συμβαίνει, παρατηρούμε ότι οφείλεται - σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε από τους Διευθυντές των σχολείων - σε επαφές των συγκεκριμένων μαθητών εκτός του σχολείου, όπως στο πλαίσιο εξωσχολικών δραστηριοτήτων, π.χ. αθλητισμού, ή ιδιωτικής παρέας, ή απογευματινών μαθημάτων. Τι μας δείχνει, λοιπόν, αυτό; Ότι όντως, εντός των σχολικών μονάδων, χάρη στα μέτρα τα οποία έχουμε λάβει και τα οποία τηρούνται με ευλάβεια από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έχουμε πετύχει να μην υπάρχει διασπορά του ιικού φορτίου. Ακόμη και σήμερα, που ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε αυστηρότερα μέτρα για να προλάβουμε τα χειρότερα, αυτά δεν περιλαμβάνουν κλείσιμο σχολικών μονάδων γιατί οι σχολικοί χώροι, συγκρινόμενοι με άλλους, θεωρούνται σαφώς ασφαλέστεροι.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα, βέβαια, να εξάρω την καθοριστική συμβολή των εκπαιδευτικών μας στην ενημέρωση, την εκπαίδευση και την επίβλεψη των παιδιών αναφορικά με την τήρηση των μέτρων. Είναι αλήθεια ότι, οι εκπαιδευτικοί και σε αυτή τη συγκυρία αποδεικνύουν ότι, παρά τις αντιξοότητες, στέκονται δίπλα στους μαθητές μας και τις οικογένειές τους προσφέροντάς τους πολυεπίπεδη διδασκαλία και μάθηση, όχι μόνο στο αντικείμενό τους, αλλά και γενικότερα στην ανάπτυξη υπευθυνότητας και επιβεβλημένης πειθαρχίας στους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε όλοι μας.

Το γεγονός ότι τόσος μεγάλος αριθμός μαθητών και μαθητριών βρίσκονται σε καραντίνα δεν απειλεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με απώλεια του πραγματικού ελέγχου και της ουσιαστικής παρακολούθησης του διδακτικού έτους για όλους;
Αρχικά, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι μαθητές που νόσησαν ή νοσούν, από την έναρξη της σχολικής χρονιάς ως σήμερα, δεν ξεπερνούν το 0,06% του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού, που ειλικρινά είναι ένας πολύ μικρός αριθμός.

Στο ΥΠΑΙΘ, έχοντας βαθιά πεποίθηση ότι η εκπαίδευση αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα των παιδιών μας, εξασφαλίσαμε ήδη από τον Μάρτιο του 2020 και από τις πρώτες μέρες αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων την εφαρμογή της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, την οποία η εκπαιδευτική κοινότητα κυριολεκτικά αγκάλιασε και γι’αυτό είδαμε τα ανέλπιστα ποσοστά συμμετοχής εκπαιδευτικών και μαθητών στην τηλεκπαίδευση.

Φυσικά, και κατά τη φετινή σχολική χρονιά έχει προβλεφθεί, υποχρεωτικά πλέον, η άμεση έναρξη σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας τμήματος ή σχολικής μονάδας, αλλά και η ταυτόχρονη μετάδοση του διά ζώσης μαθήματος ή η παρακολούθηση διαδικτυακών τμημάτων, που εφαρμόζονται σε ειδικές περιπτώσεις μαθητών (π.χ. μαθητές που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου).

Συγχρόνως, μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, καθώς και μέσω των κατά τόπους Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, φθάνει καθημερινά στο ΥΠΑΙΘ πλήρης πληροφόρηση για την πορεία εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης. Διασφαλίζουμε, κατ’ αυτόν τον τρόπο, αλλά και με τη δωρεάν διαδικτυακή πρόσβαση όλων στις πλατφόρμες, που χρησιμοποιεί το Υπουργείο, ότι κάθε παιδί, ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο άκρο της πατρίδας μας, να έχει επαφή με την εκπαίδευση και τη σχολική πραγματικότητα, παρά την πανδημία.

Ποιος είναι ο λόγος, για τον οποίον η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν επέλεξε τη συνεννόηση με την αξιωματική αντιπολίτευση, καθώς και όλους τους παράγοντες της σχολικής κοινότητας, σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις της λειτουργίας των σχολείων της χώρας μας εν μέσω της εξάπλωσης της επιδημίας του νέου κορωνοϊού;
Κοιτάξτε, όσον αφορά στο μείζον θέμα δημόσιας υγείας υπό συνθήκες πανδημίας, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ προέβη σε έκδοση υπουργικών αποφάσεων, εγκυκλίων, οδηγιών και αποστολή συμπληρωματικού ενημερωτικού υλικού και πρωτοκόλλου διαχείρισης, όλων αυτών βασισμένων στις υποδείξεις της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων, η οποία έχει συσταθεί για να γνωμοδοτεί σε κάθε ανάλογη περίσταση. Άλλωστε, οι Ειδικοί είναι οι πλέον αρμόδιοι από επιστημονικής απόψεως να εισηγούνται επί των θεμάτων αυτών και είναι και αυτοί που μας καθοδήγησαν με σύνεση, βήμα-βήμα, με αποτέλεσμα να αποτελέσουμε χώρα-πρότυπο στη διαχείριση της κρίσης του κοροναϊού και να έχουμε, συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, την ηπιότερη εξέλιξη του ιού, εξ αρχής, και τις λιγότερες απώλειες, και ακόμα συνεχίζουμε έτσι.

Ταυτόχρονα, όσον αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων στη χώρα μας εν μέσω πανδημίας, καλέσαμε σε διάλογο τόσο την αξιωματική αντιπολίτευση, όσο και τα υπόλοιπα κόμματα, καθώς και τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας και τους συνδικαλιστές εκπαιδευτικούς. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι πραγματοποιήσαμε τηλεδιασκέψεις με τη ΔΟΕ (19-8-2020) και την ΟΛΜΕ (20-8-2020), εν όψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς, και αργότερα διά ζώσης συναντήσεις με την ΟΛΜΕ (8-10-2020) και με εκπροσώπους των μαθητών (16-10-2020). Και, φυσικά, είμαστε πάντοτε ανοιχτοί σε διάλογο ουσίας με την αντιπολίτευση και όλους τους φορείς, με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους μαθητές, με σκοπό την αποτελεσματική αναχαίτιση της πανδημίας γιατί αυτό – στην περίοδο του κοροναϊού - είναι ένα καθημερινό στοίχημα, που πρέπει όλοι μαζί, από κοινού, να αντιμετωπίσουμε και απαιτείται συστράτευση και συμπόρευση όλων μας για να προστατεύσουμε τα παιδιά μας, τους μαθητές μας, τις οικογένειές μας.

Με δεδομένη την πολύ επιθετική εξάπλωση της επιδημίας του νέου κορωνοϊού στη χώρα μας, πλέον, υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σημείο, στο οποίο θα επανεξετάσετε όλο το πλαίσιο της λειτουργίας των σχολείων ή θα προχωρήσουμε και στη νέα φάση με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις;
Είναι γνωστό ότι για την αποτελεσματικότερη διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού δημιουργήσαμε την task force στην Πολιτική Προστασία με τη σύμπραξη των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας, της Γεν. Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του ΕΟΔΥ. Επίσης, η Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων, από κοινού με τον ΕΟΔΥ και τους εκπροσώπους των συνεργαζόμενων Υπουργείων, συνεδριάζουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα αλλά και εκτάκτως, όπως θα έχετε ακούσει, όταν υπάρχει ανάγκη. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα μεταβάλλονται μέρα με τη μέρα, εμείς, από την πλευρά μας, ως ΥΠΑΙΘ, είμαστε πάντα σε ετοιμότητα να επικαιροποιήσουμε το πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων, εφόσον αυτό καταστεί απαραίτητο και, βεβαίως, όπως πάντα, με βάση τις οδηγίες των Ειδικών. Ενδεχομένως, λοιπόν, να χρειαστούν ανά πάσα ώρα προσαρμογές και, φυσικά, είμαστε σε πλήρη εγρήγορση για κάθε αναγκαία κίνηση προς την κατεύθυνση που θα χαράξουν οι Ειδικοί..

Τελικά, θα συνεχίσουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο; Δεν υπάρχει ο κίνδυνος να χαθούν έτη σχολικής εκπαίδευσης και δουλειάς για τους μαθητές και τις μαθήτριες της χώρας μας, χωρίς, στην πραγματικότητα, να υπάρχει τρόπος ουσιαστικής αναπλήρωσης των απωλειών αυτών;
Ζούμε μια κατάσταση πρωτόγνωρη, μια «νέα κανονικότητα». Και κάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου, στο πλαίσιο αυτής της νέας κανονικότητας, να μη χαθεί καμία ευκαιρία για τα παιδιά μας, τα οποία είναι και το μέλλον του τόπου μας, το αύριο όλων μας. Γι’ αυτό, παρά τις δυσκολίες, όπως ανέφερα και προηγουμένως, έχουμε θέσει ως στόχο, με τα μέσα που μας προσφέρει η τεχνολογία, να μην υπάρξει απώλεια διδακτικών ωρών και να μη στερηθούν οι μαθητές και οι μαθήτριές μας την πρόσβασή τους στη γνώση, στη μαθησιακή διαδικασία, στη σχολική ζωή.

Έχουμε, βέβαια, πάντα κατά νου ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη «μαγική» διαδικασία της διά ζώσης διδασκαλίας. Σε περιόδους όμως πανδημίας προσαρμοζόμαστε αναλόγως. Κρατώντας, λοιπόν, το ηθικό μας ψηλά και με την πολυπραγμοσύνη που μας διακρίνει ως λαό –και αυτό το έχουν αποδείξει πολλαπλώς οι εκπαιδευτικοί μας- δουλεύουμε όλοι μαζί, ομαδικά, συνεργατικά, με αλληλεγγύη και αλληλοϋποστήριξη και με στόχο τη διασφάλιση της συνέχισης της εκπαίδευσης, παρά την πανδημία, κάνοντας χρήση της τηλεκπαίδευσης, την οποία στηρίζουμε με επιμορφώσεις και με πρόσφατη εξασφάλιση ηλεκτρονικών συσκευών από ΕΣΠΑ και δωρεές.

Επομένως, τα μηνύματα,, που λαμβάνουμε από την εκπαιδευτική κοινότητα και από τους γονείς των μαθητών/τριών είναι ενθαρρυντικά και πιστοποιούν ότι η μαθησιακή διαδικασία συνεχίζεται απρόσκοπτα. Οι εκπαιδευτικοί μας εργάζονται με αυταπάρνηση και μεράκι και καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες ώστε να μη χαθούν διδακτικές ώρες και να βοηθήσουν τους μαθητές μας να αποκτήσουν όλα τα αναγκαία εφόδια για να εξελιχθούν σε πολυσχιδείς προσωπικότητες, δραστήριους και σκεπτόμενους πολίτες του 21ου αιώνα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου