Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ενωσης ΣΧολικών Συμβούλων (ΠΕΣΣ), μετά τη
συνεδρίαση με τους/τις Προέδρους και εκπροσώπους των Περιφερειακών
Τμημάτων της χώρας, εξέδωσε ψήφισμα, με το οποίο
Α. ΘΕΩΡΕΙ «την αιφνίδια και αδικαιολόγητη περικοπή του επιδόματος ευθύνης, όχι απλά ως μισθολογική υποβάθμιση αλλά πρωτίστως ως ενέργεια που απαξιώνει την ποιοτική διάσταση της εκπαίδευσης».
Β. ΕΚΤΙΜΑ ότι «έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις δηλώσεις του υπουργού για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τη μετατροπή του σε πραγματικό εργαστήριο μάθησης, ενσωμάτωσης και
κοινωνικοποίησης των παιδιών που φοιτούν σ’ αυτό».
Γ. ΔΙΑΤΥΠΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ότι «η μεθόδευση της περικοπής του επιδόματος κρίνεται ως τιμωρητική ενέργεια κατά των Σχολικών Συμβούλων, που κατά τεκμήριο και γενική παραδοχή αποτελούν το τμήμα των εκπαιδευτικών με τα υψηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα, που ήδη αξιολογήθηκαν, που αποτελούν τη μόνη σταθερή επιμορφωτική δομή στην ελληνική εκπαίδευση, που βρίσκονται σε συνεχή κίνηση μεταξύ των σχολικών μονάδων, αρωγοί στο μαχόμενο εκπαιδευτικό αλλά και σε γονείς και μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος και η συνεχής βελτίωσή του.
Δ. ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι «η επιχειρούμενη υποβάθμιση των Σχολικών Συμβούλων στερείται κάθε επιστημονικού επιχειρήματος και δίνει το μήνυμα στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι ο εθνικός διάλογος για την παιδεία είναι προσχηματικός. Δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η νέα πολιτική προτάσσει την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, όταν η έναρξη του διαλόγου, από τον οποίο απουσιάζουν για πρώτη φορά οι Σχολικοί Σύμβουλοι, συμπίπτει με την περικοπή του επιδόματος των Σχολικών Συμβούλων. Όταν στελέχη με πολυετή πείρα και επιστημονική παρουσία στα εκπαιδευτικά fora αντιμετωπίζονται με αυτό τον απαξιωτικό τρόπο, ποιος μπορεί να είναι αισιόδοξος για το μέλλον της εκπαίδευσης;
Ε. ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι «την αλήθεια των παραπάνω απερίφραστα παραδέχθηκε ο κ. Υπουργός κατά την επίσκεψη μας στο Γραφείο του, στις 16/12/2015, ο οποίος υποσχέθηκε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας και την αναβάθμιση του θεσμού.
Η ΠΕΣΣ υπογραμμίζει ότι «Επειδή, όμως, έχουν πλέον παρέλθει δύο εβδομάδες και οι υποσχέσεις παραμένουν υποσχέσεις, εμείς οι Σχολικοί Σύμβουλοι, εκφράζουμε και διατρανώνουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη διαμόρφωση κλίματος αβεβαιότητας και απαξίωσης του έργου μας, η οποία εναντιώνεται στη 35χρονη πορεία και προσφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, και δηλώνουμε ότι:
Υπερασπιζόμαστε με περισσή θέρμη τον ουσιαστικό ρόλο του Σχολικού Συμβούλου, ο οποίος αναφέρεται στην επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, στον διαμεσολαβητικό ρόλο σε περιπτώσεις κρίσεων, στην υποστήριξη και υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, στην ενθάρρυνση της επιστημονικής έρευνας, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις σύγχρονες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις της παιδαγωγικής και διδακτικής διαδικασίας, στην εμπλοκή σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία αφορά στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, παρακολούθηση υλοποίησης και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη υποβάθμιση της θέσης και του ρόλου του Σχολικού Συμβούλου στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ιεραρχίας.
Απαιτούμε, άμεσα, αποκατάσταση του κύρους του θεσμού και της προσωπικής και επιστημονικής αξιοπρέπειάς μας, με τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης μας στην ιεραρχία της εκπαίδευσης και τον καθορισμό του αντίστοιχου επιδόματος θέσεως ευθύνης ως ανώτατα στελέχη του Υπ.Π.Ε.Θ.
Ζητούμε ουσιαστικό διάλογο με την πολιτική ηγεσία του Υπ.Π.Ε.Θ., με τρόπο που προσιδιάζει στο ρόλο, την ακαδημαϊκή συγκρότηση και την εκπαιδευτική εμπειρία του σώματος των Σχολικών Συμβούλων.
Θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου των Σχολικών Συμβούλων στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία και τη διαμόρφωση των προτεινόμενων αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική».
Η ΠΕΣΣ ζητά :
• Την άμεση συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας.
• Συνάντηση από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, από τους οποίους το Δ.Σ. και τα κατά τόπους ΠΕ.Τ θα ζητήσουν να τοποθετηθούν δημοσίως.
Επιπρόσθετα το Δ.Σ. της ΠΕΣΣ θα προχωρήσει κλιμακωτά σε:
1. Δημοσιοποίηση των θέσεων και απόψεων των Σχολικών Συμβούλων στα ΜΜΕ, ώστε να δημοσιοποιηθεί η βάναυση προσπάθεια υποβάθμισης του σώματος των εκπαιδευτικών που μεριμνά για την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα παιδιά του ελληνικού λαού
2. Ενημέρωση των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων του δημοκρατικού τόξου
3. Ενημέρωση και συνεργασία με φορείς στον Ευρωπαϊκό χώρο
4. Έκτακτη Γενική Συνέλευση, ώστε το κυρίαρχο όργανο του σώματος των Σχολικών Συμβούλων να αποφασίσει για δραστικότερες μορφές αντίδρασης.
5. Νομική διερεύνηση και διεκδίκηση.
ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ
Τη Δευτέρα, 28 Δεκεμβρίου 2015, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα κοινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΕΣΣ με τους/τις Προέδρους και εκπροσώπους των Περιφερειακών Τμημάτων της χώρας, με θέμα α) το συντονισμό των δράσεων σχετικά με το ζήτημα που έχει προκύψει ύστερα από την πρόσφατη κυβερνητική παλινωδία, αρχικά με την παράλειψη και εκ των υστέρων με τη χορήγηση μειωμένου επιδόματος ευθύνης στους Σχολικούς Συμβούλους και β) τον προγραμματισμό σχετικών δράσεων, σε σχέση με τις εξελίξεις που αφορούν στο θεσμό των Σχολικών Συμβούλων.
Ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου – που αντικατέστησε το θεσμό του επιθεωρητή - καθιερώθηκε ως μεγάλη μεταρρυθμιστική αλλαγή έπειτα από καθολικό αίτημα του εκπαιδευτικού κλάδου για να υπηρετήσει την ποιοτική αναβάθμιση και τον εκδημοκρατισμό του ελληνικού δημόσιου σχολείου.
Η σαφής θεσμική αποτύπωση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των Σχολικών Συμβούλων, που έχουν την αποκλειστική ευθύνη της επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, έχει συντελέσει στην αποδοχή του θεσμού από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και στη διαμόρφωση των απαραίτητων παιδαγωγικών και επιστημονικών προσεγγίσεων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, προς όφελος της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας.
Όλες οι κυβερνήσεις, διαχρονικά, αναγνώριζαν το ρόλο και το επιτελούμενο έργο των Σχολικών Συμβούλων και για το λόγο αυτό σέβονταν απόλυτα τις επιλογές και την ολοκλήρωση της θητείας τους. Ωστόσο, οι πρόσφατες αιφνιδιαστικές ενέργειες με την περικοπή, αρχικά ολική και τελικά μερική, του επιδόματος προκαλούν εύλογα ερωτηματικά, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι παραμένουν στο ακέραιο τα επιδόματα όλων των λοιπών στελεχών και μάλιστα με αύξηση των αμοιβών των Περιφερειακών Διευθυντών.
Είναι γνωστό ότι το έτος 2011 με το Ν. 4024/11 ανατράπηκε η μέχρι τότε μισθολογική εξομοίωση των Σχολικών Συμβούλων με τους Διευθυντές Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, εις βάρος των Σχολικών Συμβούλων και το καθεστώς αυτό διατηρείται μέχρι σήμερα.
Η ΠΕΣΣ θεωρεί την αιφνίδια και αδικαιολόγητη περικοπή του επιδόματος ευθύνης, όχι απλά ως μισθολογική υποβάθμιση αλλά πρωτίστως ως ενέργεια που απαξιώνει την ποιοτική διάσταση της εκπαίδευσης. Εκτιμάται ότι έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις δηλώσεις του υπουργού για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τη μετατροπή του σε πραγματικό εργαστήριο μάθησης, ενσωμάτωσης και κοινωνικοποίησης των παιδιών που φοιτούν σ’ αυτό.
Η συγκεκριμένη μεθόδευση της περικοπής του επιδόματος κρίνεται ως τιμωρητική ενέργεια κατά των Σχολικών Συμβούλων, που κατά τεκμήριο και γενική παραδοχή αποτελούν το τμήμα των εκπαιδευτικών με τα υψηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα, που ήδη αξιολογήθηκαν, που αποτελούν τη μόνη σταθερή επιμορφωτική δομή στην ελληνική εκπαίδευση, που βρίσκονται σε συνεχή κίνηση μεταξύ των σχολικών μονάδων, αρωγοί στο μαχόμενο εκπαιδευτικό αλλά και σε γονείς και μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος και η συνεχής βελτίωσή του.
Η επιχειρούμενη υποβάθμιση των Σχολικών Συμβούλων στερείται κάθε επιστημονικού επιχειρήματος και δίνει το μήνυμα στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι ο εθνικός διάλογος για την παιδεία είναι προσχηματικός. Δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η νέα πολιτική προτάσσει την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, όταν η έναρξη του διαλόγου, από τον οποίο απουσιάζουν για πρώτη φορά οι Σχολικοί Σύμβουλοι, συμπίπτει με την περικοπή του επιδόματος των Σχολικών Συμβούλων. Όταν στελέχη με πολυετή πείρα και επιστημονική παρουσία στα εκπαιδευτικά fora αντιμετωπίζονται με αυτό τον απαξιωτικό τρόπο, ποιος μπορεί να είναι αισιόδοξος για το μέλλον της εκπαίδευσης;
Την αλήθεια των παραπάνω απερίφραστα παραδέχθηκε ο κ. Υπουργός κατά την επίσκεψη μας στο Γραφείο του, στις 16/12/2015, ο οποίος υποσχέθηκε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας και την αναβάθμιση του θεσμού. Επειδή, όμως, έχουν πλέον παρέλθει δύο εβδομάδες και οι υποσχέσεις παραμένουν υποσχέσεις, εμείς οι Σχολικοί Σύμβουλοι, εκφράζουμε και διατρανώνουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη διαμόρφωση κλίματος αβεβαιότητας και απαξίωσης του έργου μας, η οποία εναντιώνεται στη 35χρονη πορεία και προσφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, και δηλώνουμε ότι:
Υπερασπιζόμαστε με περισσή θέρμη τον ουσιαστικό ρόλο του Σχολικού Συμβούλου, ο οποίος αναφέρεται στην επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, στον διαμεσολαβητικό ρόλο σε περιπτώσεις κρίσεων, στην υποστήριξη και υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, στην ενθάρρυνση της επιστημονικής έρευνας, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις σύγχρονες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις της παιδαγωγικής και διδακτικής διαδικασίας, στην εμπλοκή σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία αφορά στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, παρακολούθηση υλοποίησης και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη υποβάθμιση της θέσης και του ρόλου του Σχολικού Συμβούλου στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ιεραρχίας.
Απαιτούμε, άμεσα, αποκατάσταση του κύρους του θεσμού και της προσωπικής και επιστημονικής αξιοπρέπειάς μας, με τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης μας στην ιεραρχία της εκπαίδευσης και τον καθορισμό του αντίστοιχου επιδόματος θέσεως ευθύνης ως ανώτατα στελέχη του Υπ.Π.Ε.Θ.
Ζητούμε ουσιαστικό διάλογο με την πολιτική ηγεσία του Υπ.Π.Ε.Θ., με τρόπο που προσιδιάζει στο ρόλο, την ακαδημαϊκή συγκρότηση και την εκπαιδευτική εμπειρία του σώματος των Σχολικών Συμβούλων.
Θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου των Σχολικών Συμβούλων στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία και τη διαμόρφωση των προτεινόμενων αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική.
Απαιτούμε για όλα αυτά την άμεση και σαφή δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπ.Π.Ε.Θ.
Για το λόγο αυτό ζητάμε:
• Την άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας προς τον οποίο δια της παρούσης αποστέλλουμε σχετικό αίτημα.
• Συνάντηση από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, από τους οποίους το Δ.Σ. και τα κατά τόπους ΠΕ.Τ θα ζητήσουν να τοποθετηθούν δημοσίως.
Επιπρόσθετα το Δ.Σ. της ΠΕΣΣ θα προχωρήσει κλιμακωτά σε:
1. Δημοσιοποίηση των θέσεων και απόψεων των Σχολικών Συμβούλων στα ΜΜΕ, ώστε να δημοσιοποιηθεί η βάναυση προσπάθεια υποβάθμισης του σώματος των εκπαιδευτικών που μεριμνά για την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα παιδιά του ελληνικού λαού
2. Ενημέρωση των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων του δημοκρατικού τόξου
3. Ενημέρωση και συνεργασία με φορείς στον Ευρωπαϊκό χώρο
4. Έκτακτη Γενική Συνέλευση, ώστε το κυρίαρχο όργανο του σώματος των Σχολικών Συμβούλων να αποφασίσει για δραστικότερες μορφές αντίδρασης.
5. Νομική διερεύνηση και διεκδίκηση.
Αθήνα, 28 Δεκεμβρίου 2015
ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΣΣ & ΟΙ ΠΡΟΕΔΡΟΙ/ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Τα Περιφερειακά Τμήματα της ΠΕΣΣ εκπροσώπησαν οι εξής:
Παπαδόπουλος Λάζαρος, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
Λυκιαρδοπούλου Ρίτσα, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Βορείου Αιγαίου
Μπίρμπας Θεόδωρος, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Δυτικής Ελλάδας
Βαϊρινού Κωνσταντία, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Δυτικής Μακεδονίας,
Γεωργόπουλος Ιωάννης, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Ηπείρου
Βασίλειος Κωτούλας, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Θεσσαλίας
Τζίβα – Κωστάλα Βίλη, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Ιονίων Νήσων
Τσίβας, Αρμόδιος Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Κεντρικής Μακεδονίας,
Δέλλα – Σιμιτζή Ελευθερία Αντιπρόεδρος ΠΕ.Τ. Κρήτης
Τσαβαλά Ειρήνη, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Νοτίου Αιγαίου
Αντωνάτου Μαρία , Αντιπρόεδρος ΠΕ.Τ. Στερεάς Ελλάδας
Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Σ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗ - ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΤΟΤΑ
Α. ΘΕΩΡΕΙ «την αιφνίδια και αδικαιολόγητη περικοπή του επιδόματος ευθύνης, όχι απλά ως μισθολογική υποβάθμιση αλλά πρωτίστως ως ενέργεια που απαξιώνει την ποιοτική διάσταση της εκπαίδευσης».
Β. ΕΚΤΙΜΑ ότι «έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις δηλώσεις του υπουργού για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τη μετατροπή του σε πραγματικό εργαστήριο μάθησης, ενσωμάτωσης και
κοινωνικοποίησης των παιδιών που φοιτούν σ’ αυτό».
Γ. ΔΙΑΤΥΠΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ότι «η μεθόδευση της περικοπής του επιδόματος κρίνεται ως τιμωρητική ενέργεια κατά των Σχολικών Συμβούλων, που κατά τεκμήριο και γενική παραδοχή αποτελούν το τμήμα των εκπαιδευτικών με τα υψηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα, που ήδη αξιολογήθηκαν, που αποτελούν τη μόνη σταθερή επιμορφωτική δομή στην ελληνική εκπαίδευση, που βρίσκονται σε συνεχή κίνηση μεταξύ των σχολικών μονάδων, αρωγοί στο μαχόμενο εκπαιδευτικό αλλά και σε γονείς και μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος και η συνεχής βελτίωσή του.
Δ. ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι «η επιχειρούμενη υποβάθμιση των Σχολικών Συμβούλων στερείται κάθε επιστημονικού επιχειρήματος και δίνει το μήνυμα στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι ο εθνικός διάλογος για την παιδεία είναι προσχηματικός. Δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η νέα πολιτική προτάσσει την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, όταν η έναρξη του διαλόγου, από τον οποίο απουσιάζουν για πρώτη φορά οι Σχολικοί Σύμβουλοι, συμπίπτει με την περικοπή του επιδόματος των Σχολικών Συμβούλων. Όταν στελέχη με πολυετή πείρα και επιστημονική παρουσία στα εκπαιδευτικά fora αντιμετωπίζονται με αυτό τον απαξιωτικό τρόπο, ποιος μπορεί να είναι αισιόδοξος για το μέλλον της εκπαίδευσης;
Ε. ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι «την αλήθεια των παραπάνω απερίφραστα παραδέχθηκε ο κ. Υπουργός κατά την επίσκεψη μας στο Γραφείο του, στις 16/12/2015, ο οποίος υποσχέθηκε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας και την αναβάθμιση του θεσμού.
Η ΠΕΣΣ υπογραμμίζει ότι «Επειδή, όμως, έχουν πλέον παρέλθει δύο εβδομάδες και οι υποσχέσεις παραμένουν υποσχέσεις, εμείς οι Σχολικοί Σύμβουλοι, εκφράζουμε και διατρανώνουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη διαμόρφωση κλίματος αβεβαιότητας και απαξίωσης του έργου μας, η οποία εναντιώνεται στη 35χρονη πορεία και προσφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, και δηλώνουμε ότι:
Υπερασπιζόμαστε με περισσή θέρμη τον ουσιαστικό ρόλο του Σχολικού Συμβούλου, ο οποίος αναφέρεται στην επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, στον διαμεσολαβητικό ρόλο σε περιπτώσεις κρίσεων, στην υποστήριξη και υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, στην ενθάρρυνση της επιστημονικής έρευνας, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις σύγχρονες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις της παιδαγωγικής και διδακτικής διαδικασίας, στην εμπλοκή σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία αφορά στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, παρακολούθηση υλοποίησης και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη υποβάθμιση της θέσης και του ρόλου του Σχολικού Συμβούλου στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ιεραρχίας.
Απαιτούμε, άμεσα, αποκατάσταση του κύρους του θεσμού και της προσωπικής και επιστημονικής αξιοπρέπειάς μας, με τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης μας στην ιεραρχία της εκπαίδευσης και τον καθορισμό του αντίστοιχου επιδόματος θέσεως ευθύνης ως ανώτατα στελέχη του Υπ.Π.Ε.Θ.
Ζητούμε ουσιαστικό διάλογο με την πολιτική ηγεσία του Υπ.Π.Ε.Θ., με τρόπο που προσιδιάζει στο ρόλο, την ακαδημαϊκή συγκρότηση και την εκπαιδευτική εμπειρία του σώματος των Σχολικών Συμβούλων.
Θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου των Σχολικών Συμβούλων στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία και τη διαμόρφωση των προτεινόμενων αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική».
Η ΠΕΣΣ ζητά :
• Την άμεση συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας.
• Συνάντηση από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, από τους οποίους το Δ.Σ. και τα κατά τόπους ΠΕ.Τ θα ζητήσουν να τοποθετηθούν δημοσίως.
Επιπρόσθετα το Δ.Σ. της ΠΕΣΣ θα προχωρήσει κλιμακωτά σε:
1. Δημοσιοποίηση των θέσεων και απόψεων των Σχολικών Συμβούλων στα ΜΜΕ, ώστε να δημοσιοποιηθεί η βάναυση προσπάθεια υποβάθμισης του σώματος των εκπαιδευτικών που μεριμνά για την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα παιδιά του ελληνικού λαού
2. Ενημέρωση των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων του δημοκρατικού τόξου
3. Ενημέρωση και συνεργασία με φορείς στον Ευρωπαϊκό χώρο
4. Έκτακτη Γενική Συνέλευση, ώστε το κυρίαρχο όργανο του σώματος των Σχολικών Συμβούλων να αποφασίσει για δραστικότερες μορφές αντίδρασης.
5. Νομική διερεύνηση και διεκδίκηση.
ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ
Τη Δευτέρα, 28 Δεκεμβρίου 2015, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα κοινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΕΣΣ με τους/τις Προέδρους και εκπροσώπους των Περιφερειακών Τμημάτων της χώρας, με θέμα α) το συντονισμό των δράσεων σχετικά με το ζήτημα που έχει προκύψει ύστερα από την πρόσφατη κυβερνητική παλινωδία, αρχικά με την παράλειψη και εκ των υστέρων με τη χορήγηση μειωμένου επιδόματος ευθύνης στους Σχολικούς Συμβούλους και β) τον προγραμματισμό σχετικών δράσεων, σε σχέση με τις εξελίξεις που αφορούν στο θεσμό των Σχολικών Συμβούλων.
Ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου – που αντικατέστησε το θεσμό του επιθεωρητή - καθιερώθηκε ως μεγάλη μεταρρυθμιστική αλλαγή έπειτα από καθολικό αίτημα του εκπαιδευτικού κλάδου για να υπηρετήσει την ποιοτική αναβάθμιση και τον εκδημοκρατισμό του ελληνικού δημόσιου σχολείου.
Η σαφής θεσμική αποτύπωση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των Σχολικών Συμβούλων, που έχουν την αποκλειστική ευθύνη της επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, έχει συντελέσει στην αποδοχή του θεσμού από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και στη διαμόρφωση των απαραίτητων παιδαγωγικών και επιστημονικών προσεγγίσεων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, προς όφελος της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας.
Όλες οι κυβερνήσεις, διαχρονικά, αναγνώριζαν το ρόλο και το επιτελούμενο έργο των Σχολικών Συμβούλων και για το λόγο αυτό σέβονταν απόλυτα τις επιλογές και την ολοκλήρωση της θητείας τους. Ωστόσο, οι πρόσφατες αιφνιδιαστικές ενέργειες με την περικοπή, αρχικά ολική και τελικά μερική, του επιδόματος προκαλούν εύλογα ερωτηματικά, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι παραμένουν στο ακέραιο τα επιδόματα όλων των λοιπών στελεχών και μάλιστα με αύξηση των αμοιβών των Περιφερειακών Διευθυντών.
Είναι γνωστό ότι το έτος 2011 με το Ν. 4024/11 ανατράπηκε η μέχρι τότε μισθολογική εξομοίωση των Σχολικών Συμβούλων με τους Διευθυντές Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, εις βάρος των Σχολικών Συμβούλων και το καθεστώς αυτό διατηρείται μέχρι σήμερα.
Η ΠΕΣΣ θεωρεί την αιφνίδια και αδικαιολόγητη περικοπή του επιδόματος ευθύνης, όχι απλά ως μισθολογική υποβάθμιση αλλά πρωτίστως ως ενέργεια που απαξιώνει την ποιοτική διάσταση της εκπαίδευσης. Εκτιμάται ότι έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις δηλώσεις του υπουργού για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τη μετατροπή του σε πραγματικό εργαστήριο μάθησης, ενσωμάτωσης και κοινωνικοποίησης των παιδιών που φοιτούν σ’ αυτό.
Η συγκεκριμένη μεθόδευση της περικοπής του επιδόματος κρίνεται ως τιμωρητική ενέργεια κατά των Σχολικών Συμβούλων, που κατά τεκμήριο και γενική παραδοχή αποτελούν το τμήμα των εκπαιδευτικών με τα υψηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα, που ήδη αξιολογήθηκαν, που αποτελούν τη μόνη σταθερή επιμορφωτική δομή στην ελληνική εκπαίδευση, που βρίσκονται σε συνεχή κίνηση μεταξύ των σχολικών μονάδων, αρωγοί στο μαχόμενο εκπαιδευτικό αλλά και σε γονείς και μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος και η συνεχής βελτίωσή του.
Η επιχειρούμενη υποβάθμιση των Σχολικών Συμβούλων στερείται κάθε επιστημονικού επιχειρήματος και δίνει το μήνυμα στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι ο εθνικός διάλογος για την παιδεία είναι προσχηματικός. Δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η νέα πολιτική προτάσσει την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, όταν η έναρξη του διαλόγου, από τον οποίο απουσιάζουν για πρώτη φορά οι Σχολικοί Σύμβουλοι, συμπίπτει με την περικοπή του επιδόματος των Σχολικών Συμβούλων. Όταν στελέχη με πολυετή πείρα και επιστημονική παρουσία στα εκπαιδευτικά fora αντιμετωπίζονται με αυτό τον απαξιωτικό τρόπο, ποιος μπορεί να είναι αισιόδοξος για το μέλλον της εκπαίδευσης;
Την αλήθεια των παραπάνω απερίφραστα παραδέχθηκε ο κ. Υπουργός κατά την επίσκεψη μας στο Γραφείο του, στις 16/12/2015, ο οποίος υποσχέθηκε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας και την αναβάθμιση του θεσμού. Επειδή, όμως, έχουν πλέον παρέλθει δύο εβδομάδες και οι υποσχέσεις παραμένουν υποσχέσεις, εμείς οι Σχολικοί Σύμβουλοι, εκφράζουμε και διατρανώνουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη διαμόρφωση κλίματος αβεβαιότητας και απαξίωσης του έργου μας, η οποία εναντιώνεται στη 35χρονη πορεία και προσφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, και δηλώνουμε ότι:
Υπερασπιζόμαστε με περισσή θέρμη τον ουσιαστικό ρόλο του Σχολικού Συμβούλου, ο οποίος αναφέρεται στην επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, στον διαμεσολαβητικό ρόλο σε περιπτώσεις κρίσεων, στην υποστήριξη και υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, στην ενθάρρυνση της επιστημονικής έρευνας, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις σύγχρονες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις της παιδαγωγικής και διδακτικής διαδικασίας, στην εμπλοκή σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία αφορά στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, παρακολούθηση υλοποίησης και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη υποβάθμιση της θέσης και του ρόλου του Σχολικού Συμβούλου στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ιεραρχίας.
Απαιτούμε, άμεσα, αποκατάσταση του κύρους του θεσμού και της προσωπικής και επιστημονικής αξιοπρέπειάς μας, με τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης μας στην ιεραρχία της εκπαίδευσης και τον καθορισμό του αντίστοιχου επιδόματος θέσεως ευθύνης ως ανώτατα στελέχη του Υπ.Π.Ε.Θ.
Ζητούμε ουσιαστικό διάλογο με την πολιτική ηγεσία του Υπ.Π.Ε.Θ., με τρόπο που προσιδιάζει στο ρόλο, την ακαδημαϊκή συγκρότηση και την εκπαιδευτική εμπειρία του σώματος των Σχολικών Συμβούλων.
Θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου των Σχολικών Συμβούλων στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία και τη διαμόρφωση των προτεινόμενων αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική.
Απαιτούμε για όλα αυτά την άμεση και σαφή δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπ.Π.Ε.Θ.
Για το λόγο αυτό ζητάμε:
• Την άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας προς τον οποίο δια της παρούσης αποστέλλουμε σχετικό αίτημα.
• Συνάντηση από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, από τους οποίους το Δ.Σ. και τα κατά τόπους ΠΕ.Τ θα ζητήσουν να τοποθετηθούν δημοσίως.
Επιπρόσθετα το Δ.Σ. της ΠΕΣΣ θα προχωρήσει κλιμακωτά σε:
1. Δημοσιοποίηση των θέσεων και απόψεων των Σχολικών Συμβούλων στα ΜΜΕ, ώστε να δημοσιοποιηθεί η βάναυση προσπάθεια υποβάθμισης του σώματος των εκπαιδευτικών που μεριμνά για την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα παιδιά του ελληνικού λαού
2. Ενημέρωση των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων του δημοκρατικού τόξου
3. Ενημέρωση και συνεργασία με φορείς στον Ευρωπαϊκό χώρο
4. Έκτακτη Γενική Συνέλευση, ώστε το κυρίαρχο όργανο του σώματος των Σχολικών Συμβούλων να αποφασίσει για δραστικότερες μορφές αντίδρασης.
5. Νομική διερεύνηση και διεκδίκηση.
Αθήνα, 28 Δεκεμβρίου 2015
ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΣΣ & ΟΙ ΠΡΟΕΔΡΟΙ/ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Τα Περιφερειακά Τμήματα της ΠΕΣΣ εκπροσώπησαν οι εξής:
Παπαδόπουλος Λάζαρος, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
Λυκιαρδοπούλου Ρίτσα, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Βορείου Αιγαίου
Μπίρμπας Θεόδωρος, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Δυτικής Ελλάδας
Βαϊρινού Κωνσταντία, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Δυτικής Μακεδονίας,
Γεωργόπουλος Ιωάννης, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Ηπείρου
Βασίλειος Κωτούλας, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Θεσσαλίας
Τζίβα – Κωστάλα Βίλη, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Ιονίων Νήσων
Τσίβας, Αρμόδιος Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Κεντρικής Μακεδονίας,
Δέλλα – Σιμιτζή Ελευθερία Αντιπρόεδρος ΠΕ.Τ. Κρήτης
Τσαβαλά Ειρήνη, Πρόεδρος ΠΕ.Τ. Νοτίου Αιγαίου
Αντωνάτου Μαρία , Αντιπρόεδρος ΠΕ.Τ. Στερεάς Ελλάδας
Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Σ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗ - ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΤΟΤΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου