Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025

Αντίστροφη Μέτρηση για την Εφαρμογή του Πολλαπλού Βιβλίου και του Εθνικού Απολυτηρίου – Νέο Χρονοδιάγραμμα και Κεντρικοί Άξονες της Μεταρρύθμισης

 

Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προχωρά σταθερά στην υλοποίηση του εκτεταμένου σχεδίου αναβάθμισης του ελληνικού σχολείου, το οποίο περιλαμβάνει τη θέσπιση του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου και την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου. Με βάση το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, η εφαρμογή των δύο μεταρρυθμίσεων μετατίθεται για την περίοδο μετά τις επόμενες εθνικές εκλογές και τίθεται σε πλήρη ισχύ από το σχολικό έτος 2027-2028.

Η κυβέρνηση επεξεργάζεται το τελικό πλαίσιο της μεταρρύθμισης σε ανώτατο επίπεδο, με συσκέψεις που πραγματοποιούνται στο Μέγαρο Μαξίμου. Η ολοκληρωμένη παρουσίαση των βασικών αξόνων αναμένεται να γίνει προσεχώς στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Διανομή Πολλαπλών Βιβλίων – Χρονοδιάγραμμα Εφαρμογής

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Ψηφιακό Σχολείο», προβλέπεται:

  • Σεπτέμβριος 2027: Διανομή των νέων διδακτικών βιβλίων σε όλες τις τάξεις από Α΄ Δημοτικού έως Α΄ Λυκείου.
  • Σχολικό έτος 2025-2026: Ανάρτηση της ψηφιακής μορφής του πολλαπλού βιβλίου, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για προετοιμασία και εξοικείωση.

Η αξιολόγηση των διδακτικών πακέτων της πρώτης φάσης ολοκληρώθηκε εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων. Το έργο ξεκίνησε το 2020 και θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4823/2021.

Το πρόγραμμα του πολλαπλού βιβλίου είναι ιδιαίτερα σύνθετο, απαιτεί υψηλή τεχνική υποστήριξη και αυστηρή τήρηση των προθεσμιών, ενώ έχουν ήδη επενδυθεί σημαντικά κονδύλια για την ανάπτυξή του.

Συνδεδεμένες Μεταρρυθμίσεις

Το πολλαπλό βιβλίο δεν αποτελεί μεμονωμένο έργο, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πακέτο εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, το οποίο περιλαμβάνει:

  • τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών,
  • την παραγωγή εκτεταμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού,
  • τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας,
  • τη νέα φιλοσοφία του Εθνικού Απολυτηρίου.

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές αποτελούν ενιαίο οικοσύστημα που αλλάζει ριζικά την προσέγγιση της διδασκαλίας και της αξιολόγησης.

Εθνικό Απολυτήριο – Βασικοί Άξονες της Μεταρρύθμισης

Σύμφωνα με την ενημέρωση που δόθηκε στη σύσκεψη του Μεγάρου Μαξίμου και τις δηλώσεις του Υπουργού Επικρατείας κ. Άκη Σκέρτσου, το Εθνικό Απολυτήριο θα βασίζεται στους εξής πυλώνες:

1. Σταθερός αριθμός εξετάσεων – αλλαγή μόνο στον τρόπο διεξαγωγής

Οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν θα αυξηθούν. Τα θέματα όλων των εξετάσεων θα προέρχονται με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας και θα συνοδεύονται από οδηγούς βαθμολόγησης.
Η Τράπεζα θα οργανωθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με δυνατότητα συμμετοχής πανεπιστημιακών.

2. Ψηφιοποίηση Γραπτών – Διασφάλιση Διαδικασίας

Για την εγκυρότητα των εξετάσεων, τα γραπτά δύνανται να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε ειδικό αποθετήριο.
Επιπλέον, ένα εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών θα διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους για την ορθή αξιολόγηση.

3. Συνολική Αποτίμηση Επιδόσεων Λυκείου

Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα μπορεί να υπολογίζει και τις επιδόσεις των μαθητών και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, μειώνοντας την υπερβολική πίεση της μονοδιάστατης τρίωρης εξέτασης που ισχύει σήμερα.

4. Διόρθωση Βαθμών Τετραμήνων

Οι προφορικοί βαθμοί των εκπαιδευτικών θα μπορούν να αναπροσαρμόζονται με βάση την επίδοση του μαθητή στο τελικό γραπτό, περιορίζοντας πιθανές αδικίες ή ασυνέπειες.

5. Ευθυγράμμιση με Διεθνή Συστήματα

Το τελικό σχέδιο θα λάβει υπόψη διεθνή πρότυπα, όπως:

  • το Baccalaureat (Γαλλία),
  • το Abitur (Γερμανία),
  • το International Baccalaureate (IB).

Στόχος είναι η δημιουργία ενός Απολυτηρίου που θα έχει ακαδημαϊκή βαρύτητα και διεθνή αναγνώριση.

Χρονοδιάγραμμα Νομοθέτησης

Για να εφαρμοστεί το Εθνικό Απολυτήριο από το 2027-2028, ο σχετικός νόμος πρέπει:

  • να έχει συνταχθεί έως τον Μάιο του 2026,
  • να περάσει από διάλογο στη Μόνιμη Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με συμμετοχή κομμάτων και εκπαιδευτικών φορέων.

Το Υπουργείο Παιδείας επενδύει σε ένα συνεκτικό, σύγχρονο και αξιόπιστο μοντέλο αξιολόγησης και μάθησης, το οποίο θα ενισχύσει την ποιότητα του ελληνικού σχολείου, θα αναβαθμίσει την εκπαιδευτική διαδικασία και θα προσφέρει στους μαθητές περισσότερο δίκαιες και αντικειμενικές δυνατότητες εξέλιξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου