Σχετικές:
1) Υπ. απόφαση 102357/Γ6, ΦΕΚ 1319/2002
2) Υπ. απόφαση. 21072α/Γ2, ΦΕΚ 303Β/2003
3)
Π.Δ. υπ. αρ. 60,
ΦΕΚ 65/2006
4)
Υπ. απόφαση 27922/Γ6, ΦΕΚ 449/2007
5)
Ν. 3699, ΦΕΚ 199 Α’ /2008
6)
Υπ. απόφαση 23519/Γ2,
ΦΕΚ 258/2010
7)
Υπ. απόφαση 28722/Γ2(3), ΦΕΚ 276/2010
8)
Ν. 4074, ΦΕΚ 88/2012
9)
Ν. 4186, ΦΕΚ 193Α/2013
10) Π.Δ.
68, ΦΕΚ 110/2014
Με αφορμή ερωτήματα που τίθενται
στην υπηρεσία μας αναφορικά με τον τρόπο εξέτασης και αξιολόγησης των
μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία σας παραθέτουμε
όλες τις σχετικές και σας υπενθυμίζουμε
ότι:
1) Σύμφωνα με τη 2η σχετική (
Δ.Ε.Π.Π.Σ.) «Τελική ή Συνολική Αξιολόγηση: Πρόκειται για
ανακεφαλαιωτική αλλά
και ανατροφοδοτική διαδικασία, προκειμένου να εκτιμηθεί ο βαθμός επίτευξης των
διδακτικών και παιδαγωγικών στόχων, σε σχέση με τους προκαθορισμένους ως
τελικούς στόχους. Ουσιαστικά συγκρίνεται το μαθησιακό επίπεδο κάθε μαθητή με
αυτό που διέθετε πριν και η ομαδική επίδοση της τάξης σε σχέση με την
προσδοκώμενη και επιδιωκόμενη».
2) Σύμφωνα με την 3η Σχετ. (άρθρο
12.1) «Τα θέματα των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων των Λυκείων
περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης
ανάπτυξης), οι οποίες είναι
κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας και αφορούν ευρεία έκταση της εξεταστέας
ύλης».
3) Σύμφωνα με την 6η και 7η
Σχετ. «Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αναφέρονται
στο Ν.3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α΄) εξετάζονται προφορικά ή γραπτά, κατά περίπτωση και
ανάλογα με τις δυνατότητές τους....» και «Οι μαθητές του άρθρου αυτού
στα μαθήματα για τα οποία προβλέπεται προφορική εξέταση εξετάζονται
σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου μόνου της υπ’ αριθμ.
Φ.253/155439/Β6/16.12.2009 Υ.Α. (Β΄ 2544).
4) Σύμφωνα με την 8η Σχετ. ο
ορισμός Διακρίσεις Βάσει Αναπηρίας περιλαμβάνει και την άρνηση
παροχής εύλογης προσαρμογής καθώς «εύλογη προσαρμογή σημαίνει τις
κατάλληλες τροποποιήσεις και ρυθμίσεις, οι οποίες δεν επιβάλλουν ένα δυσανάλογο
ή αδικαιολόγητο βάρος, όπου απαιτείται σε μια συγκεκριμένη περίπτωση,
προκειμένου να διασφαλιστούν, για τα άτομα με αναπηρίες, η απόλαυση ή άσκηση,
σε ίση βάση με τους άλλους, όλων των ανθρώπινων δικαιωμάτων και θεμελιωδών
ελευθεριών». Επιπλέον, ορίζεται ότι «Σε όλες τις ενέργειες που αφορούν τα
παιδιά με αναπηρίες, το συμφέρον του παιδιού είναι πρωταρχικής σημασίας» και
ότι τα άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα για το σκοπό αυτό περιλαμβάνουν και «Την
ενθάρρυνση, σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένων
και όλων των παιδιών από νεαρή ηλικία, μιας στάσης σεβασμού των δικαιωμάτων των
ατόμων με αναπηρίες».
5)
«Διευκρίνιση σχετικά με το ρόλο του εκπαιδευτικού της Παράλληλης
Στήριξης, στις επικείμενες εξετάσεις της Β/θμιας» Ενόψει
των επικείμενων εξετάσεων της Δ.Ε. και των ερωτημάτων που μας έχουν γίνει,
διευκρινίζουμε τα ακόλουθα, σχετικά με το ρόλο των εκπαιδευτικών της Παράλληλης
Στήριξης και τη σχετική διαδικασία εξέτασης: Βασική προϋπόθεση για τη σωστή
διεκπεραίωση, είναι η σύμφωνη γνώμη και η συνεργασία των εκπαιδευτικών
Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.) με τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς της γενικής
εκπαίδευσης.
Διαδικασία:
Ο εκπαιδευτικός
Π.Σ. παρευρίσκεται στην αίθουσα που είναι και ο μαθητής(μπορεί να μπει
επιτηρητής) και περιμένει να λάβει τα θέματα ο μαθητής. Αφού ο καθηγητής της
γενικής εκπαίδευσης περάσει από την τάξη για να δώσει σχετικές εξηγήσεις, ο
εκπαιδευτικός Π.Σ. διακριτικά ρωτάει το μαθητή, αν χρειάζεται να του εξηγήσει
κάτι περαιτέρω. Στη συνέχεια, τον αφήνει να επεξεργαστεί τα θέματα και μετά
αφού τελειώσει, τον συνοδεύει στον αρμόδιο καθηγητή, ώστε να εξεταστεί
προφορικά(όταν υπάρχει εισήγηση για προφορική εξέταση). Ο ρόλος του
εκπαιδευτικού Π.Σ. κατά την προφορική εξέταση είναι επικουρικός. Δηλαδή σε
περίπτωση που ο μαθητής «μπλοκάρει» ή δεν κατανοεί την ερώτηση, προσπαθεί να
την απλοποιήσει ή να «σπάσει» σε κομμάτια το ερώτημα. Στην περίπτωση που ένας
καθηγητής υποστηρίζει μαθητές που δίνουν ταυτόχρονα, παρευρίσκεται σ’ αυτόν που
έχει περισσότερο ανάγκη.
Με αφετηρία τις παραπάνω Σχετικές, αναφορικά με τις εξετάσεις μαθητών και
μαθητριών με ΕΕΑ που φοιτούν στις σχολικές μονάδες Β/θμιας Εκπαίδευσης Γενικής
Αγωγής της Περιφέρειάς μας, έχουμε να σημειώσουμε τα εξής:
Η αξιολόγηση του μαθητή και της μαθήτριας υπό το πρίσμα της
ανατροφοδότησης αποτελεί συστατικό στοιχείο της εκπαιδευτικής παρέμβασης
στο σχολείο και μπορεί να συμβάλλει δημιουργικά στην επίτευξη των επιθυμητών
παιδαγωγικών στόχων. Οι εξετάσεις ως δραστηριότητα της σχολικής ζωής ενδέχεται
να επιβαρύνει έντονα τους μαθητές και τις μαθήτριες με ΕΕΑ, αυξάνοντας το άγχος
τους και προκαλώντας συχνά άρνηση σχολικού περιβάλλοντος και χαμηλές προσδοκίες
επιτυχίας. Ως εκ τούτου, καλούμε τους/τις εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής
Αγωγής να συνεργαστούν αρμονικά και ισότιμα, όπως προβλέπεται από το
σχετικό θεσμικό πλαίσιο αλλά και τεκμηριώνεται επιστημονικά από τη
βιβλιογραφία, και κατά τη διάρκεια των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων
των μαθητών και μαθητριών με ΕΕΑ, προκειμένου αυτοί/ές να ανταποκριθούν
στις απαιτήσεις των εξετάσεων και να αναδυθούν οι δεξιότητές τους. Οι
συνάδελφοι εκπαιδευτικοί των Τμημάτων Ένταξης και της Τάξης Φοίτησης έχουν τη
δυνατότητα μέσω του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου και μέσω της παιδαγωγικής τους
συγκρότησης και κατάρτισης, να διαμορφώσουν από κοινού ένα πρόσφορο
εξεταστικό περιβάλλον για τους/τις μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες ή και αναπηρία.
Παρακαλούνται
οι διευθυντές/ντριες των Σχολικών Μονάδων Β/θμιας Εκπαίδευσης να μεριμνήσουν
για την έγκαιρη ενημέρωση των συναδέλφων εκπαιδευτικών μέσω του παρόντος
εγγράφου.
Ο Σχολικός Σύμβουλος ΕΑΕ
Ανανίας Π. Τοζακίδης
Δάσκαλος ΕΑΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου