Σελίδες

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

Νέο Σχέδιο για την Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών: Ψηφιακή Εποχή, Λιγότερη Γραφειοκρατία, Περισσότεροι Αξιολογητές

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ετοιμάζεται να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στο πλαίσιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με στόχο να επιταχυνθεί μια διαδικασία που μέχρι σήμερα κινείται με αργούς ρυθμούς και συναντά έντονες αντιδράσεις. Η κυβέρνηση επιδιώκει να ξεπεράσει τη γραφειοκρατική επιβάρυνση, να περιορίσει τα σημεία τριβής με την εκπαιδευτική κοινότητα και να προσαρμόσει το σύστημα στις ανάγκες ενός σύγχρονου, τεχνολογικά υποστηριζόμενου σχολείου.

Την Τετάρτη 27 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν δύο διαδοχικές συσκέψεις στο Υπουργείο Παιδείας υπό τον Γενικό Γραμματέα κ. Γιάννη Παπαδομαρκάκη. Το πρωί συνεδρίασε με τους Περιφερειακούς Επόπτες Εκπαίδευσης, ενώ το μεσημέρι ακολούθησε συνάντηση με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης. Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν σε τρία καίρια ζητήματα:

  • Συμπληρωματικές ρυθμίσεις που θα κατατεθούν το φθινόπωρο, προκειμένου να απλοποιηθεί η εφαρμογή του ισχύοντος νόμου και να αρθούν τεχνικά εμπόδια.

  • Δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας που θα επιτρέπει την ηλεκτρονική καταγραφή, παρακολούθηση και διαχείριση των αξιολογήσεων, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και την ανάγκη έντυπης διακίνησης εγγράφων.

  • Στρατηγική διαχείρισης των αντιδράσεων από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, οι οποίες έχουν ήδη ανακοινώσει προειδοποιητικές κινητοποιήσεις για το φθινόπωρο, θεωρώντας το σύστημα αξιολόγησης «εργαλείο πίεσης» αντί «μηχανισμού βελτίωσης».

Η υφιστάμενη κατάσταση δείχνει ότι η πρόοδος είναι περιορισμένη. Παρά την ψήφιση του νόμου 4823/2021, ελάχιστοι εκπαιδευτικοί έχουν αξιολογηθεί έως σήμερα. Οι ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, καθώς και τα πρωτοβάθμια σωματεία, διατηρούν ισχυρές επιφυλάξεις, επικαλούμενες τον φόβο πειθαρχικών συνεπειών, επιβράδυνσης στη μισθολογική εξέλιξη και επιβάρυνσης του ήδη πιεσμένου σχολικού έργου. Επιπλέον, η αριθμητική ανεπάρκεια Συμβούλων Εκπαίδευσης δυσκολεύει την κάλυψη του συνόλου των σχολικών μονάδων· εκτιμήσεις αναφέρουν ότι, με τους σημερινούς ρυθμούς, θα χρειαστούν έως και 10 χρόνια για την αξιολόγηση όλων των περίπου 140.000 μόνιμων εκπαιδευτικών.

Μιλώντας σχετικά, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη δήλωσε ότι το νέο σχέδιο θα έχει ως στόχο τον «εξορθολογισμό» της διαδικασίας, ώστε να γίνει πιο λειτουργική, δίκαιη και τεχνολογικά συμβατή με τις ανάγκες της εποχής. Όπως ανέφερε, το φθινόπωρο πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο που θα ενσωματώνει κρίσιμες τροποποιήσεις:

  • Ενοποίηση πεδίων αξιολόγησης: Το διδακτικό-παιδαγωγικό έργο και το παιδαγωγικό κλίμα θα συνεξετάζονται, ώστε η διαδικασία να γίνεται πιο απλή και συνεκτική.

  • Μείωση της συχνότητας: Αντί της διετούς περιοδικότητας, η αξιολόγηση θα γίνεται κάθε τέσσερα χρόνια, μειώνοντας την πίεση στους εκπαιδευτικούς και τους αξιολογητές.

  • Διεύρυνση ψηφιακών διαδικασιών: Οι περισσότερες συναντήσεις θα διεξάγονται εξ αποστάσεως, εξαιρουμένης της παρακολούθησης διδασκαλίας, που παραμένει δια ζώσης.

  • Υποβολή ενιαίας αυτοαξιολόγησης: Αντί για πολλαπλά έγγραφα, οι εκπαιδευτικοί θα υποβάλουν μία πλήρη έκθεση αυτοαξιολόγησης, αποκλειστικά μέσω της νέας πλατφόρμας.

  • Αύξηση του αριθμού των Συμβούλων Εκπαίδευσης: Θα γίνει ενίσχυση με νέο προσωπικό, ώστε να περιοριστούν οι καθυστερήσεις και να προχωρήσει η κάλυψη του συνόλου των σχολικών μονάδων εντός εύλογου χρόνου.

Το χρονοδιάγραμμα που εξετάζεται προβλέπει:

  • Σεπτέμβριος 2025: ολοκλήρωση πρώτης φάσης αποτίμησης της μέχρι τώρα πορείας, με καταγραφή προβλημάτων και καλών πρακτικών.

  • Έως Δεκέμβριο 2025: στοχευμένες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, ανάλογα με τις ανάγκες που θα εντοπιστούν από την πρώτη φάση.

  • Α΄ εξάμηνο 2026: συνολική αξιολόγηση της εφαρμογής και, εφόσον απαιτηθεί, περαιτέρω βελτιωτικές παρεμβάσεις.

Η παρουσίαση του νέου σχεδίου στις ομοσπονδίες έχει προγραμματιστεί για τις πρώτες εβδομάδες της νέας σχολικής χρονιάς, πριν την επίσημη κατάθεσή του στη Βουλή, με στόχο να υπάρξει ανοιχτός διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα και, ει δυνατόν, να μειωθούν οι αντιδράσεις.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών παραμένει διαχρονικά ένα από τα πιο ευαίσθητα και αμφιλεγόμενα ζητήματα της ελληνικής εκπαίδευσης. Το αν οι νέες ρυθμίσεις θα οδηγήσουν σε ομαλή εφαρμογή ή αν θα προκαλέσουν νέο κύκλο εντάσεων, θα κριθεί από την ανταπόκριση των ίδιων των εκπαιδευτικών και την ικανότητα του Υπουργείου να ισορροπήσει ανάμεσα στη βελτίωση του συστήματος και στον σεβασμό προς την καθημερινότητα των σχολείων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου