Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΕΤΕΚ: ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΙΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΤΑ ΕΠΑ.Λ.



ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΙΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΤΑ ΕΠΑ.Λ.



Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.



Στο Δελτίο Τύπου του ΥΠΠΕΘ (13/6/2017) γίνεται προσπάθεια να εξηγηθεί για ποιο λόγο καθιερώνεται η ηλεκτρονική εγγραφή στα ΕΠΑ.Λ., ευεργετικά αποτελέσματα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, περιορισμός της γραφειοκρατίας κλπ.

Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι αναμφισβήτητα σπουδαία τομή, όχι μόνο στην εκπαίδευση αλλά και σε ολόκληρο το δημόσιο.


Παρά ταύτα δημιουργήθηκε μια θύελλα αντιδράσεων, μετά την ανακοίνωση του νέου τρόπου εγγραφής στα ΕΠΑ.Λ.
Η αντίδραση είναι, κατά την άποψή μας, σε μεγάλο μέρος δικαιολογημένη διότι:

1. Η εγκύκλιος ανακοινώθηκε καθυστερημένα και αιφνιδιαστικά, σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια, χωρίς να υπάρξει καμιά ενημέρωση και προετοιμασία από πλευράς εκπαιδευτικού προσωπικού, μαθητών, γονέων.

2. Το Δ.Τ. του ΥΠΠΕΘ (13/6/2017) αναφέρει ότι  προωθείται νέα Υ.Α., (δημοσιεύτηκε ήδη), εγγραφών – μετεγγραφών η οποία αντικαθιστά την προηγούμενη η οποία εκδόθηκε στις 12/8/2016.
Το εύλογο ερώτημα  που ανακύπτει είναι γιατί δεν εκδόθηκε έγκαιρα η νέα Υ.Α. και εκδόθηκε πρώτα η εγκύκλιος η οποία προκάλεσε τόση αναταραχή;

3. Η νέα ρύθμιση με τις ηλεκτρονικές εγγραφές έχει ήδη προκαλέσει έντονη ανησυχία στους εκπαιδευτικούς της ΤΕΕ οι οποίοι φοβούνται και νέα συρρίκνωση των ΕΠΑ.Λ.

4. Ο τρόπος εγγραφής  μέσω TAXIS NET, θορύβησε τους κηδεμόνες οι οποίοι δεν έχουν την τεχνογνωσία και τα μέσα και θα πρέπει ενδεχομένως να καταφύγουν σε λογιστικό γραφείο με πληρωμή, σε περίοδο που τα λογιστικά γραφεία δεν προλαβαίνουν τις φορολογικές υποθέσεις.

5. Υπάρχουν βάσιμες πληροφορίες ότι το ΥΠΠΕΘ είχε προ καιρού προετοιμάσει το θέμα των ηλεκτρονικών εγγραφών, είχε απευθυνθεί στην αρχή προσωπικών δεδομένων  και ότι ο σχεδιασμός εφαρμογής περιελάμβανε όλη την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Τι άλλαξε και για ποιο λόγο εφαρμόζεται μόνο στο δυσκολότερο  σχολείο που είναι το ΕΠΑ.Λ. και για ποιο λόγο έγιναν αυτά εν κρυπτώ;
Η διευκρίνιση που δόθηκε από τον υφυπουργό παιδείας κ. Μπαξεβανάκη προς την ΟΛΜΕ (14-6-2017) ότι δεν εφαρμόστηκε η ηλεκτρονική εγγραφή στη Γενική Παιδεία διότι δεν ήταν έτοιμη η Δ/νση Γενικής Παιδείας του υπουργείου δεν πείθει κανένα.
Δεν είναι δυνατόν να εφαρμόζεται εκεί όπου είναι δυσκολότερη η εφαρμογή και να μην εφαρμόζεται εκεί που είναι ευκολότερη. 
Εάν δεν πρόλαβε η Δ/νση Γενικής Παιδείας έχει ζητήσει η πολιτική ηγεσία ευθύνες;
Γιατί εν πάσει περιπτώσει δεν δεσμεύτηκε ο κ. υφυπουργός ότι θα εφαρμοστεί την επόμενη σχολική χρονιά και στη Γενική Παιδεία για να υπάρχει ίδια μεταχείριση σε όλους τους μαθητές;

6. Η αλλαγή του τρόπου εγγραφής συμπίπτει και με μια άλλη αρνητική συγκυρία, της ανακοίνωσης του  ποσοστού εισαγωγής στα ΤΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ κλπ.,
Το ποσοστό εισαγωγής είχε σταθεροποιηθεί τα τελευταία χρόνια στο 20% και το ΥΠΠΕΘ δεν έκανε τίποτε για να το αυξήσει.
Εάν το ΥΠΠΕΘ είχε τη βούληση ενίσχυσης των ΕΠΑ.Λ. μπορούσε να θεσμοθετήσει τον προσδιορισμό του ποσοστού «από την πληθυσμιακή συμμετοχή των μαθητών της Γ  τάξης ΕΠΑ.Λ. σε σχέση με το συνολικό αριθμό μαθητών Γ΄ τάξης ΓΕ.Λ. και Γ΄ τάξης ΕΠΑ.Λ.»
Στην περίπτωση αυτή το ποσοστό εισαγωγής μαθητών ΕΠΑ.Λ. στα ΤΕΙ θα ήταν φέτος μεγαλύτερο του 25% κάτι που θα έδινε μια ανάσα στο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Ομοίως εάν το ποσοστό για τα πανεπιστήμια ήταν τουλάχιστον 5% τότε θα μιλούσαμε για εκφρασμένη βούληση αύξησης του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ.
Να σημειώσουμε εδώ ότι το ποσοστό εισαγωγής στα πανεπιστήμια 1%  δίνεται επιπλέον του συνολικού αριθμού των εισακτέων, δηλ. δεν αφαιρείται το 1% από τους μαθητές των ΓΕ.Λ. και κατά κάποιο τρόπο δίνεται χαριστικά.

Το ΥΠΠΕΘ αντί αυτής της ευνοϊκής ρύθμισης με την πληθυσμιακή συμμετοχή για την εισαγωγή των μαθητών στα ΤΕΙ, έκανε τα εξής:
Άλλαξε το σύστημα τον Μάιο του 2016 με το Ν. 4386/2016 άρθρο 13 παρ. 1, ο οποίος τροποποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2017 με το Ν. 4452/2017 άρθρο 13 παρ. 3, ο οποίος τροποποιήθηκε τον Απρίλιο του 2017 με το Ν. 4468/2017 άρθρο 12 παρ. 1.
Οι δύο πρώτοι Νόμοι προέβλεπαν ότι το ποσοστό ορίζεται ανάλογα με το ποσοστό του αριθμού των υποψηφίων ΕΠΑ.Λ. σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων (ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.).
Ο τρίτος Νόμος 4468/2017 ακυρώνει τους δύο προηγούμενους διότι μετά τη φράση «σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων» προστέθηκε η φράση «και πάντως όχι μικρότερου ποσοστού 20%»!!!
Με βάση τη διάταξη του Ν. 4468/2017 εκδόθηκε από τον υπουργό κ. Γαβρόγλου  Υ.Α. η οποία γνωστοποιεί στους υποψήφιους ότι το ποσοστό θα είναι 20%.
Η Υ.Α. δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ 30/5/2017 και οι πανελλαδικές των ΕΠΑ.Λ. άρχισαν στις 6/6/2017!!!
Δηλαδή έγιναν 3 νομοθετικές ρυθμίσεις και εκδόθηκε μια Υ.Α. για να καταλήξουμε στο ίδιο σημείο εκκίνησης το 20%, αφήνοντας παράλληλα τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. και τους γονείς τους σε πλήρη αγωνία μέχρι την τελευταία στιγμή.

Αυτά που συμβαίνουν στο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι τα επιφαινόμενα και αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου.
Το υπουργείο παιδείας και το κυβερνόν κόμμα έχουν σπείρει ανέμους και τώρα θερίζουν θύελλες.

Ο χώρος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης θα είναι σε συνεχή αναταραχή εάν δεν ξεκαθαρίσει το τοπίο με τη Γενική Εκπαίδευση, την Κατάρτιση, τη Μαθητεία.
Δυστυχώς το ΥΠΠΕΘ δεν φαίνεται να έχει στρατηγικό σχέδιο, δεν έχει συντάξει καταστατικό Νόμο και προσπαθεί με πλήθος τροπολογιών σε άλλους Νόμους, Υ.Α., εγκυκλίους κλπ να εφαρμόσει  κάποια πολιτική με συντηρητικά βήματα και «χωρίς μαγκιές».

Με την κυβερνητική πολιτική που εφαρμόζεται στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει άμεσα και νέα συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού της και τα όσα λέγονται για προτεραιότητα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, εκσυγχρονισμό και επέκτασή της, όπως φαίνεται μέχρι στιγμής,  θα πέσουν στο κενό.
Να θυμίσουμε ότι οι «μεταρρυθμιστικές» προσπάθειες ξεκίνησαν επί υπουργίας Ν. Φίλη αλλά οι μαθητές κατά το σχολ. έτος 2016-2017, μειώθηκαν!

Να σημειώσουμε ότι η αύξηση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ., δεν αποτελεί μόνο ποσοτική, αλλά ταυτόχρονα και ποιοτική αναβάθμιση, με το σκεπτικό ότι θα εγγράφονται  μαθητές με καλύτερες σχολικές επιδόσεις, δεδομένου του επιπέδου των αποφοίτων Γυμνασίου.

Η αύξηση του μαθητικού δυναμικού είναι ίσως η βασική συνισταμένη για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Γιατί δεν το επιχειρεί η κυβέρνηση;  Διότι είναι γνωστό ότι το Γενικό Λύκειο και το Επαγγελματικό Λύκειο αποτελούν «συγκοινωνούντα δοχεία» και όταν ενισχύεις το ένα αδυνατίζει το άλλο. Συνεπώς εάν έχουμε επέκταση του Επαγγελματικού Λυκείου θα έχουμε συρρίκνωση του Γενικού Λυκείου, κάτι το οποίο η κυβέρνηση απεύχεται και δεν το τολμά.

Οι λόγοι άρνησης να ασχοληθεί το ΥΠΠΕΘ με την ουσία του προβλήματος είναι ότι,  κάτι τέτοιο είναι αντίθετο με την ιδεολογία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έχει ως στόχο την κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και την εγκαθίδρυση του «Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης

Η επέκταση και βελτίωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτελεί κοινωνική και αναπτυξιακή αναγκαιότητα, κοινοτική δέσμευση  την οποία οι κυβερνώντες προσπαθούν να επιτύχουν με συντηρητικά βήματα για να μη «θιγεί» η Γενική Εκπαίδευση.

Η συρρίκνωση της ΤΕΕ, παρά τα λεγόμενα, φαίνεται να αποτελεί οραματικό στόχο του κυβερνώντος κόμματος εάν λάβουμε υπόψη τα εξής:
Κατά την περίοδο Μπαλτά – Κουράκη, όταν ήταν νωπή η θέση του ΣΥΡΙΖΑ για ίδρυση του «Ενιαίου Λυκείου θεωρίας και πράξης» καταργήθηκε η τράπεζα θεμάτων, μετατράπηκε η βάση του 10 σε 9,5 και για την προαγωγή στο ΓΕ.Λ., καταργήθηκε η βάση του 10 στα Μαθηματικά,  στην Ελληνική Γλώσσα, το 8 στα υπόλοιπα μαθήματα και η προαγωγή γίνεται πλέον με το Γενικό Μ.Ο.  
Η ρύθμιση αυτή ευτέλισε την ποιότητα σπουδών στο ΓΕ.Λ., διότι η προσοχή των μαθητών τουλάχιστον των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου στράφηκε πλέον προς το φροντιστήριο και τα ιδιαίτερα, προκάλεσε μείωση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ. με αποτέλεσμα να δημιουργούνται όλο και περισσότερα ολιγομελή τμήματα.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ολιγομελών τμημάτων δεν δόθηκε κανένα κίνητρο για μεγαλύτερη ροή μαθητών μετά το Γυμνάσιο προς τω ΕΠΑ.Λ., ώστε να μειωθούν δραστικά τα ολιγομελή, αλλά θεσμοθετήθηκαν οι τομείς και καταργήθηκαν οι ειδικότητες στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ.
Με την συγχώνευση ειδικοτήτων, συχνά ανόμοιων μεταξύ τους, σε τομείς, εξοικονομήθηκε εκπαιδευτικό προσωπικό εις βάρος της τεχνολογικής κατάρτισης των μαθητών ΕΠΑ.Λ.
Να σημειώσουμε ότι η δικαιολογία για την κατάργηση των ειδικοτήτων στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. η οποία συμπυκνώνεται στη φράση «πρόωρη εξειδίκευση», η οποία αναφέρεται και στο πρόσφατο Δ.Τ. του ΥΠΠΕΘ (13/6/2017) είναι  παραπλανητική.
Στο ΕΠΑ.Λ δεν παρέχεται εξειδίκευση αλλά ειδίκευση γι΄ αυτό και το πτυχίο που εκδίδεται είναι ειδικότητας και όχι εξειδίκευσης. Η εξειδίκευση παρέχεται στην Κατάρτιση και στη Μαθητεία.
             
Σε ότι αφορά την εισαγωγή στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ. εξακολουθούν να είναι αποκλεισμένοι από τις σχολές αξιωματικών, στις σχολές υπαξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων το ποσοστό παρέμεινε το ίδιο 8% και στις σχολές αστυφυλάκων το ποσοστό αυξήθηκε από 3% σε 5%!!!
Στις σχολές αυτές επειδή οι εισακτέοι είναι λίγοι, εισάγονται ελάχιστοι η και κανένας από τα ΕΠΑ.Λ.

Στο θέμα της αύξησης του μαθητικού δυναμικού στα ΕΠΑ.Λ. η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να λάβει συγκεκριμένα μέτρα.

Κλείνοντας να τονίσουμε ότι κάθε καλοπροαίρετος παρατηρητής θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι στο ΥΠΠΕΘ υπάρχει μια εργώδης προσπάθεια επίλυσης προβλημάτων των ΕΠΑ.Λ. ανεξάρτητα των αποτελεσμάτων

Όσον αφορά για την ουσιαστική ενίσχυση των ΕΠΑ.Λ. είναι απαραίτητο να γίνουν  τολμηρά βήματα και όχι συντηρητικά. Μία απομάκρυνση από το στόχο «Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και πράξης» δεν είναι τόσο δύσκολη υπόθεση, χρειάζεται μια επιπλέον κυβίστηση, τις έχουμε συνηθίσει, αρκεί το αποτέλεσμα να είναι θετικό.

Ίδωμεν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου