Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

Ο υπουργός Παιδείας στη Βουλή για τη διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής , κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών αναφέρθηκε στη διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών , τονίζοντας τα εξής:
Α.Κατ' αρχάς, θεωρώ αυτονόητο ότι κάθε ανάγκη δημοσιονομικής προσαρμογής ή διοικητικής αναδιάρθρωσης πρέπει να λογοδοτεί σε έναν εθνικό σχεδιασμό και αυτό τουλάχιστον προσπαθούμε να κάνουμε πράξη στο δικό μας τομέα ευθύνης. Γι' αυτό, εμείς εκπονήσαμε ένα ολόκληρο σχέδιο οργανογράμματος, αλλά και αξιολόγησης δομών και διαδικασιών, επί εξάμηνο, το οποίο δέχτηκε και η task force και η τρόικα. 
Β.Ολοι αυτοί οι αριθμοί, οι οποίοι έβλεπαν το φως της δημοσιότητας, περί απολύσεων ή μετατάξεων χιλιάδων υπαλλήλων, 7000, 8000, 9000, 10.000, απεδείχθη ότι δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, γιατί ακριβώς με αυτή την αξιολόγηση δομών και διαδικασιών αποφύγαμε αυτή την
οριζόντια περικοπή, η οποία έβλεπε το Υπουργείο Παιδείας ως μια δεξαμενή δημοσίων υπαλλήλων, από την οποία έπρεπε να αντλήσει η κινητικότητα ή η διαθεσιμότητα.
Γ.Μετά από αυτή την αξιολόγηση, η οποία ουσιαστικά σημαίνει αξιολόγηση και σχέδιο διαχείρισης προσωπικού, το περίφημο stuffing plan, προχωρήσαμε σε κάποιες προτάσεις, οι οποίες όμως εντάσσονται στα πλαίσια ενός στρατηγικού σχεδιασμού, τον οποίο εμείς έχουμε αρθρώσει από τις προγραμματικές δηλώσεις και ο οποίος έχει να κάνει με την αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης.
Δ.Αυτό που θέλω να πω είναι ότι, εάν κοιτάξετε όλο το χάρτη της τεχνικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, αυτό το οποίο θα δείτε, όπως είχαμε την ευκαιρία να εκθέσουμε όταν συζητούσαμε εδώ το σχέδιο ΑΘΗΝΑ στο επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι ότι πρόκειται για μία άναρχη κατάσταση. Όπως «μαζέψαμε» τις ειδικότητες, τις οποίες συναντήσαμε στα τεχνολογικά ιδρύματα, γιατί αποδείξαμε ότι δεν υπάρχουν τεχνικές ειδικότητες που έχουν να κάνουν με δημόσιες σχέσεις, εμπόριο κ.λπ., και ότι πρέπει τα τεχνολογικά ιδρύματα να περιοριστούν στον τεχνικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, το ίδιο ξαφνικά συναντάμε και στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Υπάρχουν 120 ειδικότητες. Διερωτηθεί κανείς, πώς δημιουργήθηκαν αυτές οι 120 ειδικότητες; Ποιος τις εισήγαγε και για ποιο λόγο; Η αγαπητή συνάδελφος είπε ότι κάποια από αυτά τα επαγγέλματα είναι δημοφιλή. Βεβαίως. Γνωρίζετε γιατί και που οδηγούν όμως;
Ε.Ας δούμε πού οδηγούν. Ας πάρουμε τα επαγγέλματα υγείας, να δούμε το κριτήριο της ζήτησης. Καταρχάς το 20% των νέων προτιμά τα επαγγέλματα υγείας στο επίπεδο των ΕΠΑΛ, ενώ το 50% τα προτιμά σε επίπεδο δημοσίων ΙΕΚ. Αντιστρόφως, γύρω στο 30% είναι η ανεργία των νέων, οι οποίοι ασκούν ή είναι απόφοιτοι επαγγελμάτων υγείας από τη δευτεροβάθμια, δηλαδή από τα ΕΠΑΛ, ενώ 18% μόλις από την τριτοβάθμια. Αυτό σημαίνει τρία πράγματα.
Ζ.Πρώτον, ότι εάν πάρουμε πολλά από τα επαγγέλματα υγείας θα δούμε ότι τα βρίσκουμε σε τέσσερις βαθμίδες, τρεις και μία, δηλαδή και στα ΕΠΑΛ και στα ΙΕΚ και στα Τ.Ε.Ι. και στα Α.Ε.Ι.. Για παράδειγμα, νοσηλευτές. Έχουμε νοσηλευτές από τα ΕΠΑΛ, νοσηλευτές από τα ΙΕΚ, νοσηλευτές από τα Τ.Ε.Ι., νοσηλευτές από τα Α.Ε.Ι.. Αυτό σημαίνει συμπίεση και στρέβλωση στην αγορά και επίσης σημαίνει, για να χρησιμοποιήσω τη δική σας  ιδεολογική διάλεκτο, το «πάρτι» των εργοδοτών, διότι ο εργοδότης μπορεί κάλλιστα να προσλάβει αυτόν, τον οποίο πληρώνει το λιγότερο, δηλαδή για παράδειγμα το νοσηλευτή από τα ΕΠΑΛ και όχι το νοσηλευτή από τα Τ.Ε.Ι.,  προς όφελός του, αλλά εις βάρος των παρεχόμενων υπηρεσιών και αυτό να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς.
Η.Εμείς λέμε, λοιπόν, ένα πράγμα. Κατ' αρχάς δεν καταργούμε τις ειδικότητες αυτές, τις μεταφέρουμε, γι' αυτό ουσιαστικά κρατήσαμε και τα δημόσια ΙΕΚ, τα οποία υπήρχε μια απόφαση να μεταφερθούν στις περιφέρειες και θα κάνουμε κεντρική, περιφερειακή διοίκηση του Υπουργείου, ούτως ώστε οι ειδικότητες αυτές να μεταφερθούν στα δημόσια ΙΕΚ. Υπάρχουν, λοιπόν, όλες αυτές οι ειδικότητες, δεν απαλείφονται, μεταφέρονται στα δημόσια ΙΕΚ, τα οποία είναι 91 και βρίσκονται σε όλους τους νομούς της περιφέρειας και πολλά από αυτά βρίσκονται και 2 σε κάθε μεγάλη πόλη νομών.
Θ.Δεύτερον, με τον τρόπο αυτό μας δίνεται η δυνατότητα, ούτε τις ειδικότητες να χάσουμε και να μικρύνουμε αυτή την πανσπερμία σε επίπεδο εκπαίδευσης. Αυτό είναι όφελος, αυτό, αν παρακολουθήσετε, γίνεται σε πάρα πολλές χώρες. Δηλαδή, να σπρώχνουμε πια την εξειδίκευση λίγο παραπάνω, σε μια παραπάνω βαθμίδα, πάντοτε έχοντας στο μυαλό μας μόνο τη δημόσια εκπαίδευση.
Ι.Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι με τον τρόπο αυτό διασφαλίζουμε τα επαγγελματικά δικαιώματα και απόδειξη τούτου είναι ότι την περασμένη εβδομάδα ανακοινώσαμε το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Γιατί πρέπει να κατηγορηθούμε γι' αυτό; Αυτό είναι κάτι που εκκρεμούσε εις βάρος όλων των νέων και των εργαζομένων στη χώρα μας για πολλά χρόνια και θα αντιστοιχηθεί με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων. Είπαμε, μάλιστα, ότι αυτά τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν χάνονται, αποδίδονται. Όσον αφορά τους νέους και τις νέες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε αυτές τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ, θα ολοκληρώσουν κανονικά τις σπουδές τους και γι' αυτό τους χορηγήσαμε και επαγγελματικά δικαιώματα για να μη χάσουν τη δυνατότητα στην αγορά εργασίας.
Κ.Επίσης, ήθελα να πω ότι υπάρχουν ειδικότητες, όπως κομμωτική, αισθητική, γραφικές τέχνες, αργυροχρυσοχοΐα, σχεδίαση και παραγωγή ενδύματος, γιατί αυτές θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; Αυτό είναι επαγγελματική κατάρτιση, είναι δεξιότητες. Γιατί συγχέουμε την τυπική δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την επαγγελματική κατάρτιση; Σε όλες τις χώρες του κόσμου, όλα αυτά αποτελούν κατάρτιση και όχι αντικείμενο της τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Λ.Αυτό, το οποίο λέμε, όσον αφορά το θέμα της εισαγωγής του νομοσχεδίου, το οποίο καταθέτουμε την επόμενη εβδομάδα, αλλά δεν είναι ούτε καινούργιο ούτε έκπληξη, διότι είναι απόρροια του πενταετούς εθνικού διαλόγου, στο οποίο έχουμε καταλήξει, όσον αφορά την τεχνική εκπαίδευση και αυτά όλα είναι καταγεγραμμένα.  Όλα αυτά, λοιπόν, εντάσσονται μέσα στο πλαίσιο του εξορθολογισμού και της αναβάθμισης της τεχνικής εκπαίδευσης.
Μ.Σχετικά με το θέμα της μαθητείας. Γιατί θεωρείτε το θέμα της μαθητείας, ως «παιδομάζωμα» των Γερμανών; Εάν, δηλαδή, συμβληθούν οι κοινωνικοί εταίροι, οι επιχειρήσεις με την τυπική δημόσια δευτεροβάθμια παιδεία και υπάρχει μια συνεργασία, σημαίνει ότι υπάρχει και μια επένδυση από την πλευρά του εργοδότη.
Ν.Πάρτε τη μαθητεία, όπως την βλέπαμε μέχρι σήμερα. Γινόταν με έναν μη επαγγελματικό τρόπο. Δηλαδή, έπαιρνε τηλέφωνο ο διευθυντής σε έναν εργοδότη και έλεγε «έχω δύο, τρεις, θέλεις να τους δεις;», έκαναν μια μαθητεία έξι μηνών και αυτό χανόταν. Όταν, όμως συμβληθούν όλοι οι εταίροι, όλοι έχουν ένα όφελος, αυτή η μαθητεία να οδηγήσει σε μια πιο μακροπρόθεσμη σχέση.
Ξ.Γιατί είναι αναγκαία κακό, εφόσον έχει δείξει η μαθητεία και όλοι οι νέοι μας την ακολουθούν και όχι μόνο στην τεχνική εκπαίδευση; Γιατί η μαθητεία συνεπάγεται αυτό το οποίο περιγράψατε; Όταν συμβληθούν όλοι οι κοινωνικοί εταίροι, οι επιχειρήσεις, η αγορά και η εκπαίδευση, μας δίνεται η δυνατότητα μιας σχέσης η οποία είναι πιο μακροπρόθεσμη και βασίζεται σε πιο στέρεες βάσεις. Αυτά όλα βεβαίως πρέπει να αποσαφηνιστούν.
 Ο.Ένα άλλο θέμα το οποίο ετέθη είναι το θέμα των ανθρώπων αυτών, οι οποίοι πράγματι τίθενται σε αυτή την περιπέτεια και γι' αυτό προνοήσαμε και ήρθαμε σε συμφωνία με το Υπουργείο Υγείας, ούτως ώστε οι άνθρωποι αυτοί να μετακινηθούν, να απορροφηθούν σε νευραλγικούς τομείς του Υπουργείου Υγείας, όπου πράγματι υπάρχει ανάγκη. Αυτό αφορά περίπου το 55% στο συνολικό πλαίσιο. Θα δείτε όμως ότι υπάρχουν και οι ειδικότητες που τίθενται σε αυτό το πλαίσιο, που είναι πιο εύκολη η μετάβαση τους γιατί ασκούν ήδη ελεύθερο επάγγελμα. Εκεί η μετάβαση, νομίζω ότι το αντιλαμβανόμαστε όλοι, είναι πιο εύκολη.
 Π.Υπήρξε μια σειρά από προτάσεις, κάποιες από τις οποίες έχουν ήδη συμπεριληφθεί, δηλαδή όσον αφορά το θέμα της δεύτερης ειδικότητας το οποίο κοιτάζουμε σήμερα, το θέμα των πολύτεκνων αλλά και των τρίτεκτων, το οποίο εμείς είχαμε συμπεριλάβει στην αρχική ρύθμιση ώστε να εξαιρεθούν.
 ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ : Κύριε Υπουργέ, γιατί οι πολύτεκνοι μπαίνουν με βάση το ν.1910 του ΄44 που σημαίνει πέντε παιδιά και όχι με τη σύγχρονη εκδοχή των πολύτεκνων που είναι τέσσερα παιδιά;  Αυτός είναι ο παλιός νόμος.
 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αυτό μαζί με το θέμα των τριτέκνων το κοιτάζουμε νομικά για να τα συμπεριλάβουμε και τα δύο και θα σας έχω την οριστική απάντηση αύριο.
 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ωραία. Αυτό ήταν μια εκκρεμότητα η οποία υπήρχε αλλά η αρχική μας πρόθεση και μάλιστα στο αρχικό σχέδιο είχε συμπεριληφθεί, οπότε αυτό θα λυθεί και θα τα έχουμε ως διόρθωση.
Για τους σχολικούς φύλακες, οι οποίοι δεν ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας, βεβαίως υπάρχει μεγάλη ανησυχία. Σας μιλάω από το δικό μου τομέα ευθύνης και σας λέω ευθαρσώς και ειλικρινώς ότι υπάρχει μια ανησυχία. Αυτή η ανησυχία έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα σχολεία πρέπει να προφυλάσσονται, διότι πάντοτε γνωρίζετε ότι καραδοκούν τα ακραία στοιχεία τα οποία θέλουν να διεισδύσουν στις σχολικές μονάδες. Γι΄αυτό για μας αυτό είναι ένα θέμα ευαισθησίας και πιστεύω -έχουμε κάνει τις δικές μας παραστάσεις- ότι θα λυθεί κατά έναν τρόπο ο οποίος να διαφυλάσσει τις σχολικές μας μονάδες. Δυστυχώς όμως δεν είναι κάτι το οποίο είναι της δικής μας αρμοδιότητας.
esos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου