Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2013

Σχέδιο Αθηνά : Πολύς ντόρος για το τίποτα

panepistimio nomikh- thumb307
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ τις διαρροές του υπουργείου Παιδείας περί καταλυτικών αλλαγών και ομοσπονδιοποίησης ΤΕΙ και πανεπιστημίων που φέρνει το περίφημο σχέδιο Αθηνά , θα νόμιζε ότι πρόκειται περί επανάστασης στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, φευ όμως, το εν λόγω σχέδιο, έτσι όπως παρουσιάζεται, ούτε κατά διάνοια δεν είναι ριζοσπαστικό, αποτελεί στην ουσία ένα μερεμέτι της κακιάς ώρας και τίποτε περισσότερο, απλά και μόνο να εξοικονομηθούν κάποια χρήματα
Αν το ίδιο το σχέδιο αρχίζει με εξαιρέσεις του τύπου πλην EM Π και Πανεπιστημίου Αθήνας γίνεται αντιληπτό γιατί και από την άλλη δεν προβλέπει κάτι ουσιαστικό για τα ΑΕΙ της περιφέρειας, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι έχουμε μια από τα ίδια,
αφού δεν επιτυγχάνεται ο στόχος του Ν. 4009 2011, που ήταν η δραστική μείωση θέσεων και υπηρεσιών για εξοικονόμηση πόρων.
Οι συγχωνεύσεις των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ στην Αττική, όπως αυτές προβάλλονται, θα οδηγήσουν σε δαιδαλώδη υπεριδρύματα, χωρίς την αναγκαία ευελιξία και προσαρμογή στις διεθνείς εκπαιδευτικές εξελίξεις. Μάλιστα, σε σχετική έκθεση του υπουργείου Παιδείας, αναφέρεται ότι θα καταργηθούν τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων με γνωστικά αντικείμενα που είναι εξειδικευμένα ή ξεπερασμένα ή δεν επιλέγονται από τους υποψηφίους . Και διερωτάται κανείς: πώς να επιλεχθούν τα τμήματα αυτά όταν εκκρεμούν εδώ και 20 χρόνια επαγγελματικά δικαιώματα, μελέτη του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, η πολιτεία δεν ξεβολεύει τις συντεχνίες, δεν αλλάζει τη νομοθεσία του 1930 για τα τεχνικά επαγγέλματα και σήμερα, με τρία μνημόνια, διατηρεί κλειστά τα αντίστοιχα επαγγέλματα
Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει αντιληφθεί ότι το να συνεχίζει την παραγωγή χιλιάδων μηχανικών και στους δυο τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης (εξ ου και η εξαίρεση του EM Π) δεν εξυπηρετεί ούτε τις απαιτήσεις ολιστικών ειδικοτήτων (τρεις ειδικότητες σε μία πενταετία) ούτε τις απαιτήσεις της παραγωγικής διαδικασίας σήμερα, που θέλει κλασικές ειδικότητες μηχανικών με 4 χρόνια σπουδών (ΤΕΙ), με έμφαση στην εφαρμογή της επιστήμης του μηχανικού. Η κατάσταση αυτή απλά διαιωνίζει την αντιπαλότητα μεταξύ των δύο τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει: πώς οραματίζεται τον ρόλο των ΤΕΙ στον ελληνικό και ευρωπαϊκό χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης όταν το ΤΕΙ Κρήτης, με επιδόσεις στην έρευνα πολύ καλύτερες από αρκετά ελληνικά πανεπιστήμια με διεθνή αναγνώριση, θεωρείται, με βάση την ως άνω έκθεση, ότι ξεφεύγει από την αποστολή του και προσομοιάζει με πανεπιστήμια !
Οι ενώσεις των πτυχιούχων όλων των σχολών ΤΕΙ είχαν καταθέσει, από πέρυσι, πρόταση για τον χωροταξικό σχεδιασμό των ΑΕΙ που συνοπτικά περιελάμβανε: ενοποίηση του θεσμικού πλαισίου των δύο τομέων των ΑΕΙ (ενιαία δομή και λειτουργία), εσωτερική αναδιάρθρωση και των δύο τομέων, με μείωση των υπαρχόντων ιδρυμάτων στα πλαίσια ενός νέου ΑΕΙ ανά περιφέρεια στο οποίο θα λειτουργούν δυο διακριτοί τομείς: α) τομέας τεχνολογικών επιστημών, β) τομέας θεωρητικών ανθρωπιστικών επιστημών. Σε κάθε νέο ΑΕΙ δημιουργείται προπαρασκευαστικό έτος σπουδών ανά σχολή και ανά τομέα, στο οποίο συγκεντρώνονται όλα τα κοινά γενικά μαθήματα και στο δεύτερο έτος γίνεται η επιλογή της ειδικότητας ή κατεύθυνσης και του αντίστοιχου τμήματος.
Δυστυχώς, η τρικομματική κυβέρνηση προσπαθεί να κουκουλώσει τα θέματα και όχι να τα επιλύσει, όπως έκανε και στο θέμα των κλειστών επαγγελμάτων, ξεγελώντας ακόμη και αυτή την τρόικα, η οποία, παρ' ότι έχει εισχωρήσει στα άδυτα της κρατικής μηχανής, της έχει ξεφύγει το θέμα αυτό. Ενώ η αντιπολίτευση ασχολείται με την ηθικοπλαστική της πολιτικής.
ΑΡΘΡΟ ΤΟΥΔΗΜ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
Πρόεδρος ΔΣ Επαγγελματικής m Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών (ΕΕΤΕΛ Ι), κοινού εκπροσώπου ενώσεων πτυχιούχων ΤΕΙ στο ΕΣΥΠ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου