Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2013

ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: "Μπαμπά μην τρέχεις"


Χρωματιστές κορδέλες γίνονται ζώνες ασφαλείας και τα παιδάκια του νηπιαγωγείου και του δημοτικού σπεύδουν να αναλάβουν ρόλους. Ο οδηγός, ο συνοδηγός, οι επιβάτες, οι πεζοί, το όχημα, ο μοτοσικλετιστής, ο σχολικός τροχονόμος αλλά και ο φωτεινός σηματοδότης ζωντανεύουν σε ένα βιωματικό παιχνίδι που "παίζεται" εδώ και λίγο καιρό σε 15 νηπιαγωγεία και 13 δημοτικά σχολεία του δήμου Παύλου Μελά.

"Πριν από λίγες μέρες" όπως εξηγεί η συγκοινωνιολόγος του δήμου, Τάνια Πολυράβα, "στο πλαίσιο
του βιωματικού μας παιχνιδιού σχηματίσαμε ένα πλαίσιο αυτοκινήτου με χαρτοταινία στο πάτωμα και στα καρεκλάκια που τοποθετήσαμε έλαβαν θέσεις οι μικροί μαθητές. Ένας από αυτούς ανέλαβε το ρόλο του οδηγού, όταν όμως ακούστηκε ένα κουδούνισμα τηλεφώνου άφησε το τιμόνι και έβαλε το χέρι στην τσέπη για να αναζητήσει το κινητό. Ήταν ένα πολύ σημαντικό μάθημα για τη λάθος επιλογή και ένας πολύ ζωντανός τρόπος για να μάθουν τα παιδιά - και να το πουν και στους γονείς - ότι όταν χτυπάει το κινητό ενώ οδηγούμε, δεν το σηκώνουμε ή το κλείνουμε πριν πιάσουμε το τιμόνι. Διαφορετικά η προσοχή μας αποσπάται και ο κίνδυνος του ατυχήματος μεγαλώνει".


Το πρόγραμμα του δήμου ξεκίνησε πριν από δύο εβδομάδες και από αυτό υπολογίζεται ότι θα περάσουν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς πάνω από χίλιοι μαθητές.

Η διαδικασία του σεμιναρίου για κάθε σχολείο διαρκεί από μία έως τρεις ώρες, ανάλογα με τη διάθεση των παιδιών να αναλάβουν κάθε έναν από τους ρόλους του παιχνιδιού.

Περιλαμβάνει δε μια ευρεία ποικιλία από θέματα σχετικά με τα σήματα και τις πινακίδες στο δρόμο, το "Γρηγόρη" και τον "Σταμάτη" στους φωτεινούς σηματοδότες, τη σωστή χρήση της ζώνης ασφαλείας, τα παιδικά καθίσματα, τη μη χρήση αλκοόλ, το αντικανονικό προσπέρασμα και γενικά τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας είτε αυτοί αφορούν τα παιδιά, είτε τους μεγάλους, είτε τους οδηγούς αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και ποδηλάτων είτε τους πεζούς.

Προηγείται μια παρουσίαση με προβολές διαφανειών και βίντεο όπου καταδεικνύονται οι σωστές και οι λάθος συμπεριφορές.

Έχει σχεδιαστεί, μάλιστα, με τέτοιον τρόπο ώστε μέσα από το παιχνίδι, τα μικρά παιδιά να παίρνουν σημαντικά μαθήματα που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν κυκλοφοριακή συνείδηση, ως μελλοντικοί οδηγοί, αλλά και να την μεταδώσουν στους οικείους τους.

"Ο μπαμπάς μερικές φορές μιλάει στο κινητό την ώρα που οδηγεί. Ο δικός μου δεν φοράει πάντα κράνος στη μοτοσικλέτα. Οι γονείς μου δεν φορούν ζώνη ασφαλείας" είναι μερικά από τα σχόλια των μικρών μαθητών όταν ρωτώνται για τις συνήθειες των οικογενειών τους σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία τους στους δρόμους. Δεν παραλείπουν, όμως, να αναφέρουν και τα θετικά και να επαινέσουν τις καλές πρακτικές λέγοντας: "κυρία, ο δικός μου ο μπαμπάς φορά πάντα το κράνος του και η μαμά μου δένει πάντα τη ζώνη και σε εμάς και στην ίδια".
Άλλοτε τα παιδιά καλούνται να "πείσουν" τους γονείς τους για τις σωστές συμπεριφορές, με στόχο την αλλαγή των συνηθειών τους προς όφελος της ασφάλειας.

"Τα συχνότερα λάθη που αναφέρουν τα παιδιά σε σχέση με τους γονείς τους που οδηγούν, έχουν να κάνουν με την ομιλία στο κινητό την ώρα της οδήγησης, τη μη χρήση του κράνους, την υπέρβαση των ορίων ταχύτητας και την παραβίαση του κόκκινου φωτεινού σηματοδότη" σημειώνει η κ. Πολυράβα και δηλώνει εντυπωσιασμένη όταν μιλά για τον προβληματισμό των μικρών μαθητών και μαθητριών για τα εμπόδια στο πεζοδρόμιο και τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω στις ράμπες για την πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Σχολιάζει, επίσης, ότι οι λιλιπούτειοι μαθητές φαίνεται πως μεταφέρουν στους γονείς τους όσα μαθαίνουν στο σχολείο και κάτι τέτοιο μόνο καλό μπορεί να είναι.

"Οι ηλικίες αυτές αποτελούν ένα πρόσφορο έδαφος για μια τέτοια εκπαίδευση και η πρωτοβουλία του δήμου είναι πολύ σημαντική. Άλλωστε, η κυκλοφοριακή αγωγή έχει μπει στη ζωή μας γενικά στην Ελλάδα με την κατασκευή των Πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής και αποτελεί δράση και του 3ου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την οδική ασφάλεια 2011-2020 για το Υπουργείο Παιδείας. Με το πρόγραμμά μας δείχνουμε ότι και οι δήμοι μπορούν να συμμετέχουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Θα ήταν επίσης ευχής έργο, την επόμενη σχολική χρονιά, το ίδιο πρόγραμμα να ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να περάσουν από αυτό όλο και περισσότερα παιδιά" προσθέτει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου