Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012

Ζητείται… συνοδηγός!


Ζητείται… συνοδηγός!

«Βάζω το αυτοκίνητο, βάζεις τη βενζίνη;»… Στην ερώτηση αυτή συμπυκνώνεται η φιλοσοφία της συνοδήγησης, η οποία τον τελευταίο καιρό -ελέω κρίσης- αυξάνει τους «οπαδούς» της τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε παγκόσμια κλίμακα. Το carpooling, όπως είναι η διεθνής ονομασία του, αποτελεί «αντίδοτο» στο οικονομικό «στρίμωγμα» των ημερών, ενώ παράλληλα έχει περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη, καθώς περιορίζει την ατμοσφαιρική μόλυνση και αυξάνει το αίσθημα της αλληλεγγύης αντίστοιχα.
Το «πήγαινε - έλα» έχει αναχθεί σε… καθημερινό Γολγοθά στις μέρες μας, καθώς το αυξημένο κόστος συντήρησης και κίνησης των αυτοκινήτων, τα «τσουχτερά» διόδια σε συνδυασμό με την κίνηση στους δρόμους δημιουργούν ένα «εκρηκτικό» μείγμα! Η συνοδήγηση φιλοδοξεί να αποτελέσει λύση στο πρόβλημα αυτό με το μοίρασμα των εξόδων μιας διαδρομής ανάμεσα σε δύο ή
περισσότερα άτομα. Η «Αττική free press» συνομίλησε με την Κλεοπάτρα Πολύζου, υπεύθυνη της σελίδας συνοδήγησης pamemazi.gr, προκειμένου να έρθει σε πρώτη επαφή με την έννοια της συνοδήγησης.
Συνοδήγηση… τότε και τώρα
Το μοίρασμα της διαδρομής και των εξόδων της δεν εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια, καθώς από τις αρχές του 20ου αιώνα αυτοκινητιστές στις ΗΠΑ αναζητούσαν συνεπιβάτες, προκειμένου να ταξιδέψουν μαζί τους και να εξοικονομήσουν χρήματα.
«Στην Ευρώπη, η συνοδήγηση έχει εξίσου μακρά ιστορία. Σε όλες τις γερμανικές πόλεις δημιουργήθηκαν οι Mitfahrzentrale – γραφεία συνοδήγησης κοντά σε σιδηροδρομικούς σταθμούς ή σταθμούς λεωφορείων. Κάθε ενδιαφερόμενος παρουσιαζόταν στα γραφεία αυτά κι αφού έδειχνε στο γραφείο την ταυτότητα του, μπορούσε να κλείσει μια θέση στο αυτοκίνητο ενός τρίτου», αναφέρει η κα Πολύζου.
Πώς λειτουργεί στην πράξη η συνοδήγηση;
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συνοδηγήσουν είτε ως οδηγοί, διαθέτοντας δηλαδή τις ελεύθερες θέσεις στο αυτοκίνητο τους, είτε ως συνεπιβάτες. Η κα Πολύζου εξηγεί ότι οι διαθέσιμες διαδρομές αναρτώνται στο ίντερνετ και οι χρήστες έχουν την επιλογή να φιλτράρουν την αναζήτηση διαλέγοντας την ημερομηνία, την ώρα αναχώρησης, καθώς και άλλες λεπτομέρειες (π.χ. αν είναι ο συνεπιβάτης καπνιστής, αν είναι γυναίκα κτλ.). «Αφού βρει κανείς τη διαδρομή που τον ενδιαφέρει, μπορεί να δει το προφίλ του συνοδηγού και στη συνέχεια να επικοινωνήσει μαζί του -μέσω τηλεφώνου ή email- για να συνεννοηθεί για τις λεπτομέρειες της διαδρομής», μας λέει η κα Πολύζου.
Εφόσον οι υποψήφιοι συνταξιδιώτες συμφωνήσουν, τότε μπορεί να γίνει μεταφορά και ζώων. «Η πιο αστεία περίπτωση ήταν ένας επιβάτης ο οποίος ταξίδεψε με το ιγκουάνα του», θυμάται η κα Πολύζου.
Τα «συν» της συνοδήγησης
Εφαρμόζοντας απλά μαθηματικά μπορεί κανείς να καταλάβει ότι το μοίρασμα του κόστους μιας διαδρομής σε παραπάνω άτομα είναι «δώρο» για την τσέπη των συνταξιδιωτών. Σε περιβαλλοντικό επίπεδο, η μοιρασιά των δρομολογίων μεταφράζεται σε λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους, λιγότερες εκπομπές καυσαερίων, λιγότερη ρύπανση, αποσυμφόρηση των οδικών δικτύων και βελτίωση της εικόνας και της ποιότητας ζωής.
Στα «συν» της συνοδήγησης συγκαταλέγεται η ενίσχυση των κοινωνικών δεσμών, καθώς το αίσθημα της αλληλεγγύης φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά και επαναπροσδιορίζει τον χαρακτήρα των κοινωνικών σχέσεων. Χαρακτηριστική είναι η ιστορία του Dominik και της Julia, οι οποίοι γνωρίστηκαν τον Οκτώβριο 2009 σε μια διαδρομή συνοδήγησης (Kiehl – Regensburg, Γερμανία) και έγιναν επίσημα ζευγάρι ένα μήνα αργότερα, αποκτώντας τον Ιανουάριο του 2011 την κόρη τους, Emilia.
Carpooling, ένα νέο κίνημα;
Οι υποστηρικτές της συνοδήγησης μιλούν για πρακτική συνεργατικής οικονομίας (collaborative consumption), η οποία στηρίζεται στην ανταλλαγή, μοίρασμα ή εκμίσθωση αγαθών και υπηρεσιών. «Ουσιαστικά το μοντέλο της συνεργατικής οικονομίας δεν ανακαλύπτει εκ νέου το τι καταναλώνουν οι άνθρωποι, αλλά το πώς  καταναλώνουν οι άνθρωποι», σχολιάζει η κα Πολύζου αναφέροντας ότι το carpooling γνωρίζει άνθηση στις δυτικής Ευρώπης, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία.
«Η συνοδήγηση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι ενός ήπιου οικονομικού μοντέλου που λαμβάνει υπόψη τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον», συμπληρώνει.
Το προφίλ του Έλληνα συνοδηγού
Αρκεί να διαβάσει κανείς τα μηνύματα στο facebook και στις διάφορες ιστοσελίδες συνοδήγησης για να διαπιστώσει ότι η ανταπόκριση των Ελλήνων είναι μεγάλη. «Τους τελευταίους μήνες παρατηρούμε μεγάλη αύξηση στον αριθμό των εγγραφών στη σελίδα μας, καθώς και στις καταχωρήσεις διαδρομών. Ενδεικτικά τους τελευταίους 10 μήνες παρατηρήθηκε αύξηση στον αριθμό των εγγραφών στη σελίδα μας της τάξης του 50%, ενώ η αύξηση στην επισκεψιμότητα ξεπέρασε το 65%», αναφέρει η κα Πολύζου, η οποία τονίζει ότι η συνοδήγηση έχει προωθηθεί μέσω των sites κοινωνικής δικτύωσης και με τη συμμετοχή σε πρωτοβουλίες δήμων και φορέων.
Θέλοντας να αποτυπώσει το προφίλ του μέσου Έλληνα συνοδηγού, η κα Πολύζου αναφέρει ότι « η πλειοψηφία των μελών της σελίδας μας ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 25-39, απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατά 53% γυναίκες. Τα περισσότερα μέλη αυτής της ηλικιακής ομάδας αναζητούν συνεπιβάτες για να μοιραστούν το κόστος της καθημερινής μετακίνησης προς και από το χώρο εργασίας.
Ένα μεγάλο τμήμα των μελών μας ανήκει στην ομάδα 18-25 και αποτελείται κυρίως από φοιτητές οι οποίοι κατά κύριο λόγο αναζητούν ένα οικονομικό τρόπο για την καθημερινή μετακίνηση τους προς/από τη σχολή τους και προς/από τον τόπο καταγωγής τους τα σαββατοκύριακα και τις διακοπές».
 Από τη Σέβη Σαλαγιάννη
www.attikipress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου